Neuvoja aloitteleville DJ:lle

853 posts, 43 pages, 433,775 views

jaywink

Posts: 1,668

#21 • • jaywink bass warrior
muistaakseni joskus kun pääs ekoi kertoi treenaamaan löytyi imho paras ohje eräästä tutorialista;

"Don't spend all your time practising the actual mixing - spend all your time listening to your tracks"

Nojoo, en nyt muista tarkkaa sanamuotoa, mut pointtina se, että loputonta miksaamisen harjoittamista ei välttämättä tarvita (tietyn tason oppimisen jälkeen), mutta omat biisit pitää aina tuntea! Ei oo mitään hyötyä saada kahta biisiä biittiin jos niitä ei tunne eikä osaa sitten hyödyntää niiden biisien rakennetta.
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#22 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)
Kasvattakaa rintakarvat.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Tarsu

Posts: 2,449

#24 • • Tarsu
OSTA ihan saatanasti levyjä !
Opettele soittamaan !

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

Tirppa

Posts: 45

#25 • • Tirppa

Steven Hoaks, 25.3.2005 11:53:
---
eewol:
Se on nimittäin aikamoinen shokki ku menee ekalle keikalle ja tajuu ett ei kuule biittii. *nauru*

---


Mulla on itelle sama ongelma melkein kaikilla keikoilla... Se ei johdu metelistä eikä ympäristöstä vaan itsestäs. Ja sulla näyttää olevan sama vika kuulossa kun mulla. Huono äänen erittelykyky (onkohan yhdyssana). Mulla on kyllä tutkitusti täydellinen kuulo mutta jos mulle puhuu esim bussissa tai bileissä en kuule mitään, koska en pysty erittelemään puheääntä musiikista tai esim. tausta hälinästä. Sama tapahtuu kun kuuntelee joskus tosi kovalla kaksi biisiä päällekkäin ja kymmenet ihmiset huutaa toisilleen ympärilläsi. Kotona se ei haittaa.



Voi pärkele :|

meikällä esiintyy tätä jo kotioloissakin tiettyjen biisien kanssa. Onkohan nyt niin, et voi unohtaa koko dj-homman samoin tein :|
Mellu-

Posts: 4,006

#26 • • Mellu-
hehe, mulla ei ole mahdollista enään mennä katsomaan kun joku soittaa eikä kukaan oikeen pääse tänne asti minua neuvomaan tai selittämään niin että ymmärtäisin täysin mistä puhutaan..

itseopiskelulla ja kokeilemalla sitä kai oppii kans jotain, *nauru* toivotaan ainakin *piis*

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#27 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

Tirppa, 1.9.2005 11:36:
Voi pärkele :|

meikällä esiintyy tätä jo kotioloissakin tiettyjen biisien kanssa. Onkohan nyt niin, et voi unohtaa koko dj-homman samoin tein :|



Eipä tohon auta mikään muu kun harjoittelu. Kyllä sen oppii jossain vaiheessa erittelemaan paremmin, mutta enpä usko että se multakaan ikinä täysin pois mene, kun on kuitenkin monen monta vuotta jo ollut samana.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Avatar
#28 • • Equalizer Guest
Entäs jos ei osaa paljoa muuta kun laittaa biitin..Se se on metkaa kun biitin saa ja sitten toisessa biisissä tuleekin hiljasta kun sitä rupee miksaamaan..Ehkä minä opin sen joskus 5 vuoden päästä*nauru*
Mellu-

Posts: 4,006

#29 • • Mellu-

Hyttynen, 1.9.2005 16:26:
Entäs jos ei osaa paljoa muuta kun laittaa biitin..Se se on metkaa kun biitin saa ja sitten toisessa biisissä tuleekin hiljasta kun sitä rupee miksaamaan..Ehkä minä opin sen joskus 5 vuoden päästä*nauru*



oikea ajoitus *nauru* heheeh.. toi on just kivaa .. sit käy jo hermostuttaa et voi vittu just näin.. kai miäki jossai välis opin.

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Tirppa

Posts: 45

#30 • • Tirppa

Mellu-, 1.9.2005 16:35:
---
Hyttynen, 1.9.2005 16:26:
Entäs jos ei osaa paljoa muuta kun laittaa biitin..Se se on metkaa kun biitin saa ja sitten toisessa biisissä tuleekin hiljasta kun sitä rupee miksaamaan..Ehkä minä opin sen joskus 5 vuoden päästä*nauru*

---


oikea ajoitus *nauru* heheeh.. toi on just kivaa .. sit käy jo hermostuttaa et voi vittu just näin.. kai miäki jossai välis opin.



32 sääntö :)
Prime Number

Posts: 2,705

#31 • • Prime Number UG-///

Tirppa, 1.9.2005 21:18:
---
Mellu-, 1.9.2005 16:35:
---
Hyttynen, 1.9.2005 16:26:
Entäs jos ei osaa paljoa muuta kun laittaa biitin..Se se on metkaa kun biitin saa ja sitten toisessa biisissä tuleekin hiljasta kun sitä rupee miksaamaan..Ehkä minä opin sen joskus 5 vuoden päästä*nauru*

---


oikea ajoitus *nauru* heheeh.. toi on just kivaa .. sit käy jo hermostuttaa et voi vittu just näin.. kai miäki jossai välis opin.

---


32 sääntö :)




64 itseasiassa.

--
Repikää siitä

Mellu-

Posts: 4,006

#32 • • Mellu-

Puistokemisti, 1.9.2005 21:19:
---
Tirppa, 1.9.2005 21:18:
---
Mellu-, 1.9.2005 16:35:
---
Hyttynen, 1.9.2005 16:26:
Entäs jos ei osaa paljoa muuta kun laittaa biitin..Se se on metkaa kun biitin saa ja sitten toisessa biisissä tuleekin hiljasta kun sitä rupee miksaamaan..Ehkä minä opin sen joskus 5 vuoden päästä*nauru*

---

oikea ajoitus *nauru* heheeh.. toi on just kivaa .. sit käy jo hermostuttaa et voi vittu just näin.. kai miäki jossai välis opin.

---

32 sääntö :)
---

64 itseasiassa.



mitääää ?

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

DJ_laama

Posts: 123

#33 • • DJ_laama

Hyttynen, 1.9.2005 16:26:
Entäs jos ei osaa paljoa muuta kun laittaa biitin..Se se on metkaa kun biitin saa ja sitten toisessa biisissä tuleekin hiljasta kun sitä rupee miksaamaan..Ehkä minä opin sen joskus 5 vuoden päästä*nauru*



sen oppii kyllä kuulemaan missä kohtaa biisissä vaihtuu "uus kohta"
tohon 32 tai 64 tai mikälie sääntöön en oo jaksanu perehtyä... tai ainakaan en mitään laskeskele... se tulee selkärangasta *hih*
Mr.Mystery

Posts: 244

#34 • • Mr.Mystery Al Azar // OrgaNik

DJ_laama, 1.9.2005 21:49:
---
Hyttynen, 1.9.2005 16:26:
Entäs jos ei osaa paljoa muuta kun laittaa biitin..Se se on metkaa kun biitin saa ja sitten toisessa biisissä tuleekin hiljasta kun sitä rupee miksaamaan..Ehkä minä opin sen joskus 5 vuoden päästä*nauru*

---


sen oppii kyllä kuulemaan missä kohtaa biisissä vaihtuu "uus kohta"
tohon 32 tai 64 tai mikälie sääntöön en oo jaksanu perehtyä... tai ainakaan en mitään laskeskele... se tulee selkärangasta *hih*


Niin, siis normaalin 4/4-biisin rakennehan kulkee kaavalla 4, 8, 16, 32, 64 jne...

Eli siis aina tietyin väliajoin biisiin tulee jotain uutta, vaikka pelkkä yksi perkussiohitti tai crashi tms. Näitä kuuntelemalla pystyy aina heittämään biisin oikeasta kohdasta sisään...

Alussa voi vaikka kokeilla laskea ensimmäisestä biitistä aina kuuteentoista biittien mukaan niin biisin rakenne hahmottuu päässä. Jossain vaiheessa sitten tuokin homma alkaa rullata ihan itsestään. Ja jos vähänkään tietää musiikin teoriasta jotain (tai on kuunnellut soittamaansa musiikkityyliä paljon) se auttaa tietysti melkoisen paljon...
Mellu-

Posts: 4,006

#35 • • Mellu-

Mr.Mystery, 15.9.2005 23:57:


---

Niin, siis normaalin 4/4-biisin rakennehan kulkee kaavalla 4, 8, 16, 32, 64 jne...

Eli siis aina tietyin väliajoin biisiin tulee jotain uutta, vaikka pelkkä yksi perkussiohitti tai crashi tms. Näitä kuuntelemalla pystyy aina heittämään biisin oikeasta kohdasta sisään...

Alussa voi vaikka kokeilla laskea ensimmäisestä biitistä aina kuuteentoista biittien mukaan niin biisin rakenne hahmottuu päässä. Jossain vaiheessa sitten tuokin homma alkaa rullata ihan itsestään. Ja jos vähänkään tietää musiikin teoriasta jotain (tai on kuunnellut soittamaansa musiikkityyliä paljon) se auttaa tietysti melkoisen paljon...



hei, meitsi hiffas.. jeejee ja huomen testailemaan *jiihaa*

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Mellu-

Posts: 4,006

#36 • • Mellu-
Ongelma nro xxxx *nauru*
hehe.. onko olemassa jotain nyrkkisääntö-listaa?
tää vois haluta semmosen *joo*

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Jussi Soro

Posts: 6,385

#37 • • Jussi Soro choon!

Mellberg, 16.9.2005 15:06:
Ongelma nro xxxx *nauru*
hehe.. onko olemassa jotain nyrkkisääntö-listaa?
tää vois haluta semmosen *joo*



http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0593049667/202-1541841-9157412

Kantsii lukee. Mä luin 4 vuoden soittamisen jälkeen, ja opin skrätsäämään (en kyl paljoo) :)

Muutenkin hemmetin viihdyttävä kirja, jossa kerrotaan kaikki biittimiksaamisesta siihen, miten noustaan helikopterin kyytiin ja saadaan naisia hotellihuoneeseen jatkoille :)
Timce

Posts: 5,381

#38 • • Timce
Eräs (ex)raumalainen sanoi vuosia sitten, että tunti päivässä treenaamalla pääsee jo pitkälle ja täytyy myöntää, että tuossa kommentissa piilee se punainen lanka.
Reeniä!

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

Avatar
#39 • • astaroth Guest

Mellberg, 16.9.2005 15:06:
hehe.. onko olemassa jotain nyrkkisääntö-listaa?


sitä oppii vain soittamalla. korva harjaantuu ajan myötä

kannattaa kuunnella paljon settejä "sillä tarkemmalla korvalla": milloin biisit vaihtuu, miten vaihtuu, miten rakenne etenee, milloin kikkaillaan... itselleni toimii loistavana opiskelumateriaalina. ja sulta löytyy varmaankin tuttavia, jotka osaa soittaa, joten heitä kannattaa pyytää näyttämään joitain perusasioita :)
Mellu-

Posts: 4,006

#40 • • Mellu-

JussiS, 16.9.2005 15:10:
---
Mellberg, 16.9.2005 15:06:
Ongelma nro xxxx *nauru*
hehe.. onko olemassa jotain nyrkkisääntö-listaa?
tää vois haluta semmosen *joo*

---


http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0593049667/202-1541841-9157412

Kantsii lukee. Mä luin 4 vuoden soittamisen jälkeen, ja opin skrätsäämään (en kyl paljoo) :)

Muutenkin hemmetin viihdyttävä kirja, jossa kerrotaan kaikki biittimiksaamisesta siihen, miten noustaan helikopterin kyytiin ja saadaan naisia hotellihuoneeseen jatkoille :)



hehhe, a) toi on lontooksi b) toi pitäs tilata tulota ja en osaa *nyyh*
vai kaiken ton siitä kuiteski oppii *lmao* hahaha

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER