sakk303:
onko yksi syy siihen, miksi gatecrashereista ei enää sa niin tolkusti hilloa, et musanteko on ylettynyt kohta jokaiseen makuuhuoneeseen ja ministudioon ja kilpailu on nykyään kovempaa ja materiaalia tarjolla hurjasti enemmän? Vai mistä moinen lama palkkioiden suhteen?
Kyllä syy on yksinkertaisesti se ettei kokoelmat enää vaan myy. Esim ASOT kokoelmaa on mennyt kuulemma todella huonosti, mutta onkos tuo ihme kun vastaavan pläjäyksen saa joka torstai jos jaksaa nauhoittaa ko. radioshown. Jos ei itse jaksa niin torrent on jaossa puolen tunnin päästä ohjelman päättymisestä.
Ok. Nyt turvavyö kiinni.. tulee visiointia isosti:
Nettiradiot kaivavat hautaa siinä missä ilmaiset miksauksetkin. Tosin ilmaisissa miksauksissa eniten hallaa tekevät juuri ne TranceAddict.com:ssa pyörivät makuuhuone DJ:t jotka tekevät waretetuilla biiseillä miksauksia. Toisinsanoen niiden miksaukset sisältävät myös niitä julkaisemattomia biisejä (kenelläkään ei ole etulyöntiasemaa). Kun vielä yhtälöön lisätään sinkkujen pidemmät promoamisajat ja julkaisujen huomattavasti lyhentynyt elinkaari, näyttää homma aika selvältä; Kun joku biisi vihdoin julkaistaan kaikki ovat jo kuunnelleet sen puhki kuukausia sitten. Kun biisiä voi ennen julkaisua kuulla miljoonasta radiostreamista, ilmaisista miksauksesta, bileissä ja ipodista niin siihen ehtii parissa kuukaudessa kyllästymään. Julkaisun jälkeen biisiä soitetaan max kuukausi ja se siirtyy kategoriaan future klasari tai jotain. Moni ostaa biisin lähinnä arkistointitarkoituksessa.
Aikanaan ainoa paikka missä oikeasti uutta matskua pystyi kuulemaan, oli se hetki kun joku stara-DJ tuli suomeen soittamaan. Internet tuli ja muutti kaiken niin perusteellisesti, että mun mielestä on ihan selvää, ettei yksikään ennen internetin tuloa vaikuttanut formaatti tai toimintatapa voi elää tässä maailmassa. Eli kaikki ne rakenteet jotka olivat olemassa ennen nettibuumia tulevat kuolemaan ihan lähitulevaisuudessa. Tämä pätee myös tekijänoikeusasioihin. Kaikki uusiksi..
Tämä tuottaja trendi ei sinänsä varmaan vaikuta kokoelmien myyntiin. Mistähän toi trendi muuten alkoi? Suomessa varmaan Salovaaran takia/ansioista kaikki haluavat olla nyt tuottajia. Vaikka kilpailua, biisejä ja biisin tekijöitä on nyt enemmän kuin ikinä, niin silti hyvien biisien määrä on tainnut pysyä samana tai jopa vähentyä (tai ehkä vaan tuntuu siltä). Tietty on hyvä että yrittäjiä on paljon, mutta silti joskus tuntuu että ehkä ihan kaikkien ei tarvi alkaa muusikoiksi. Alalta on kyllä jäänyt eläkkeellekin valtava määrä tekijöitä, suurin osa heistä juuri näiden nettisysteemeiden takia. Samoin niistä legendaarisista levymerkeistä jotka niitä kokoelmia tykkäsivät tehdä, ovat poissa.
Eli sanoisin että formaattimurroksen ja koko teollisuuden vallankumouksen lisäksi on tällä hetkellä menossa vielä sukupolvenvaihdoskin.. Kunhan tästä päästään yli, niin vene ei varmaan keiku pahasti ihan vähän aikaan :)
Kunhan nyt vaan teosto/gramex voisi myöntää että ne laahaavat jäljessä ja että asioita pitää tweakata isosti. Sinne pitäisi mennä isolla porukalla juttelemaan asioista ja valmistella asia hyvin. Tärkeintä olisi varmaan että meidän genren ajatukset oikeasti kuullaan ja että viesti menee perille oikein.