Bilekuvaus filmille

6 posts, 1 page, 3,992 views

infiniz

Posts: 68

#1 • • infiniz -Team Espoon Roboottiarmeija*
Pyydän jo alkuun anteeksi fossiilisuuttani kun en ole vielä siirtynyt high-tech digiaikaan vaan kuvaan vielä filmille.

Haluaisin esittää (tyhmiä) kysymyksiä sellaisille, jotka filmille ovat joskus bileissä kuvanneet/kuvaavat vielä

-Millaista filmiä olette käyttäneet, mikä on mielestänne toiminut parhaiten?
-Keinovalopainotettu filmi lienee järkevin valinta, kyllä/ei?
-Kuinka filmin prässääminen ja bilekuvaus sopivat yhteen, hyppivätkö rakeet silmille?
-Kameran automaattisäädöt kannattanee heittää huuthelevettiin ja luottaa omaan perstuntumaan, kyllä/ei?

Omat bilekuvauskokemukset rajoittuvat muutamaan kokeiluun Kodachrome 64:llä, jolla värimaailmasta saa kyllä aivan sievän, mutta filmin hitaus pakottaa melko radikaaleihin ratkaisuihin aukon/ajan valinnassa ja muutamaan kokeiluun 400 negafilmillä, joka toki sallii lyhyemmät valotukset, mutta ei silti ollut aivan sitä mitä hain...toisaalta turha muutaman kokeilun jälkeen vielä on filmiä syyttää, mutta kyllä dia on aina dia... (niitäkin alkaa olla jo kaikki nurkat täynnä) *nauru*

Entäpä kuvien siirto digitaaliseen muotoon? Oletteko käyttäneet liikkeiden skannauspalveluita ja minkälaisia kokemukset ovat olleet niistä?
ville

Posts: 3,780

#2 • • ville olen oikeasti ujo
Ollaan kuvattu vaavun kanssa jonkuverran diaa ja mv negaa.

Dia toimii yllättävän hyvin ja jälki varsinkin jollain velvialla tai provialla on paljon kauniimpaa kuin digillä. Mv-negana ollaan kuvattu tmax 400:lla. Herkkyys on ollut kaikilla 400 ja aina on prässätty 800:een. Raetta ei noilla dioilla ole juuri näkynyt, mutta tmaxi:ssa se tuli hyvin esiin varsinkin kun kehitettiin itse rodinalilla.

Säädöt on meillä digillä ja filkalla aina manuaaliset. Aukko 2.8 tai suurempi ja valotusaika vaihtelee 1/50-> kymmeniin sekunteihin

Koneelle on siirretty skannaamalla itse ne harvat jotka ollaan jaksettu skannata. Itseasiassa tää skannauksen vaiva on se miksi ei jakseta nykyisin edes koskea filkkaan.
infiniz

Posts: 68

#3 • • infiniz -Team Espoon Roboottiarmeija*
Tuo Provia pitäs kyllä kokeilla, koska sen rakeettomuudesta olen kuullut paljon hyvää. Ja mv:tä en ole oikeastaan kuvannut ikinä lukuunottamatta yhtä kokeilua, joten ehkäpä joskus vois piruuttaan muutaman rullan tykittää vaikka Tri-X:ää =)
Periaatteessa en ole uskaltanut edes kokeilla mitään yli 200:n olevia diafilmejä, mutta ehkä nyt sitten olisi sen aika
Kodachrome 64:stä on tullut sellanen "yleisfilmi" jota tulee eniten kuvattua, mutta se tahtoo olla hieman hidasta keinovaloon ja talvipäiviin...
ville

Posts: 3,780

#4 • • ville olen oikeasti ujo

infiniz:
Tuo Provia pitäs kyllä kokeilla, koska sen rakeettomuudesta olen kuullut paljon hyvää. Ja mv:tä en ole oikeastaan kuvannut ikinä lukuunottamatta yhtä kokeilua, joten ehkäpä joskus vois piruuttaan muutaman rullan tykittää vaikka Tri-X:ää =)



Joo, toi provia on sileää kuin vauvan pylly vaikka prässäisi :D

MV kannattaa kyl kehittää itse, tukee tekemisen meininki ja homma on oikeesti todella helppoa :)
leka

Posts: 373

#5 • • leka anteeksi olen eläin
Pimeässä ja nopeassa liikeessä paremmin mukanapysyy ihankelpo fujin press 800 filmi (melkein parasvalinta hämärään) ja etuna muussa kuvauksessa huikea syväterävyys! Myös voimakkaan ja ennenkaikkea suunnattavan (ei suoraan kohteeseen vaan vinosti) salamatornin käyttäminen tulee kysymykseen bile kuvaamisessa erityisesti. Koneelle kuvat saa kotuullisen helposti kun vie kuvat kehitettäväksi niin tilaa mukaan kuvacd:nä. Itse nimittäin en kehitä omia kuviani ihan vain laadullisista syistä. Itsekehitettäessä digiformaatin tuottaminen onnistuu ehkä parhaiten laadukkaalla skannerilla.

Btw valoissassa tolla 800 pääsee alle 1/125 sek valotusaikoihin aukolla 2.8 ja kirkaassa jopa alle 1/500 aikoihin eli himmentimellä säädeltävä filmi. nopeaan ja hämärään.... Niin ja 800 filmi käy vain järjestelmäkameraan! jos sen tyrkkää tavan pokkariin niin ylivalottuneitakuvia takuulla luvassa!

--
-nupit kaakkoon-
-ruuvit löysällä-
- Ai eikÖ?? team-

leka

Posts: 373

#6 • • leka anteeksi olen eläin
Toivottavasti kukaan ei ota noita ohjeita orjallisesti vaan tajuaa että kokeilla pitää... niin oppii. Niin ja toi edellinen on oma mielipiteeni.

--
-nupit kaakkoon-
-ruuvit löysällä-
- Ai eikÖ?? team-