Raskauden keskeytys ja ihmisoikeusjärjestöt

201 posts, 11 pages, 63,444 views

larzizi

#81 • • larzizi

Epailija, 22.9.2006 23:30:
---
larzizi, 22.9.2006 22:55:

Seksi ei ole pelkästään leikkiä, eivätkä kaikki sitä harrastavat todellakaan ole IMO kypsiä sitä tekemään.

Jos ei missään nimessä ole valmis (erotettuna ihmisistä, jotka eivät halua) vanhemmaksi, niin kannattaa miettiä sitä sekstailua. Ei sitä kenenkään nimittäin ole mikään pakko tehdä.

Totta, että eivät kaikki seksiä harrastavat ole kypsiä sitä harrastamaan. Siinä olen samaa mieltä. Mutta vaikka olisi kypsä harrastamaan seksiä, niin tarkoittaako se myös automaattisesti sitä, että on valmis ottamaan vastuun toisen ihmisen elämästä?

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

Epailija

#82 • • Epailija Physicist, 2nd class.

larzizi, 22.9.2006 23:33:
Totta, että eivät kaikki seksiä harrastavat ole kypsiä sitä harrastamaan. Siinä olen samaa mieltä. Mutta vaikka olisi kypsä harrastamaan seksiä, niin tarkoittaako se myös automaattisesti sitä, että on valmis ottamaan vastuun toisen ihmisen elämästä?

Sitä kannattaisi etenkin kaltaisesi nuoren ihmisen hieman miettiä. Itse sanoisin, että silloin tulisi ainakin olla kypsä kantamaan vastuu mahdollisesta raskaudesta (ja kypsää vastuunkantamista ei siis ole piiloabortti).

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

vuokko

#83 • • vuokko
abortti on mielestäni hyväksyttävä kutakuinkin juuri aiemmin mainituista syistä;
raiskaus, insesti, raskauden vaarantaessa äidin terveyden, äiti on päihdekäyttäjä siinä epäterveellisessä määritelmässä esim. narkomaani tai alkoholisti. Mielenterveys olisi ehkä myös yksi aihealue mikä tosin tarvinnee tarkennusta (mutta siis esim. epävakaa, mahdollisesti väkivaltainen,sairaan narsistinen ihminen). jos käy "vahinko" -jos niin voi sanoa, kun ehkäisy on pettänyt syystä tai toisesta (oli se sitten kuinka tarkkaan huolehdittukin, niin on se silti mahdollinen), eikä lapsen vanhemmuuteen vielä valmis.
Se että jos sikiöllä on jokin sairaus tai down syndorooma(ko? se oli ) niin riippuu vanhempien valmiuksista, vaikea aihe alue,

vaikka onhan näitä piiloraskauksia, olette varmaan kuullut tai lukenut näistä... yksi tuttu sai tietää vasta 5. kuulla tietää että nyt on "pulla uunissa". nyt tällä on kaunis tarhaikäinen tytär, ja tällä lapsella kävi vain sinänsä säkä että äiti oli tässä tapauksessa valmis äidiksi...
Ja on lääketieteen historiassa myös niitäkin kun ollaan oltu jo leikkauspöydällä valmiina umpisuolen leikkaukseen ja vasta siinä on selvinnyt että onkin kyse piiloraskaudesta ja että synnytys on alkanut ja että kipu onkin supistuksia. Kesällä 2000 esimerkiksi oli tällainen sattunut 23 vuotiaalle. jostain luin että noita piiloraskauksia, on oli vuosittain muutamia.
...Far out... sanoisin.

...eeeettä sinällään en kyllä kauheasti kehottaisi kauhean nuorena pelmuamaan... edes ehkäisyn kanssa....
ennen kuin lähtee teininä sinne festareille kännissä puskissa ähisemään --tulisi sen verta kuunnelleeksi niillä terveystiedontunneilla että mitä siitä pa(r)h(a)immillaan seuraa, niitten mahdollisten "tuliaisten" lisäks..

Mutta ne jotka tekee abortin ihan vaan kun laiminlyövät ensisijaiset ehkäisyyn tarkoitetut keinot, kondomin, pillerit, renkaan, pessaarin, kierukan, vaahdon,,, you name it, girl! *dissaa* te saatanan pikkuvitut, teiltä sopis ens kerralla kun olette kaavittavana, kaapia kaikki pois munasarjoja myöden
ja miehet kans! kondomit mukana every fucking time! ... (ainakin siihen asti kun saatte omat pillerinne)*grr*

ihmisoikeusaktivistit ovat tavallaan hyvällä asialla mutta haukkuvat hieman väärää puuta, abortillahan, oikein käytettynä (tarkoitan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tehty, mieluiten kun on kyse vielä alkiosta), ehkäistään parhaimmillaan, traumaattinen, väkivaltainen, kiusattu, hyväksikäytetty, muutoin surkeaksi määriteltävä esim äärimasentunut äiti syyttää lastaan oman elämänsä pilaamisesta ja/tai mahdollisesti ennen jo täysikäisyyttä vaikeaan sairauteen päättyvä "lapsuus"

muutoin suosittelen "kuiva harjoittelemaan" sen oman vakituisen murun kanssa jotta se lopulta toivottu lapsi olisi rrrrakkauden lapsi*sydän*
Aziz Combat Fighter

#84 • • Aziz Combat Fighter
Kas tällasenkin oon alottanu.

Tiivistänpä vielä, että mun mielestäni jokaisella lapsella on oikeus syntyä toivottuna.
larzizi

#85 • • Edited larzizi

Epailija, 22.9.2006 23:39:
---
larzizi, 22.9.2006 23:33:
Sitä kannattaisi etenkin kaltaisesi nuoren ihmisen hieman miettiä. Itse sanoisin, että silloin tulisi ainakin olla kypsä kantamaan vastuu mahdollisesta raskaudesta (ja kypsää vastuunkantamista ei siis ole piiloabortti).

Mahdollisesta raskaudesta, kyllä. Mutta jos abortti olisi kiellettyä, niin siinä tapauksessa pitäisi olla valmis ottamaan vastuu myös lapsesta. Joka taas olisi mielestäni tyhmää, että vain jos haluat lapsen, voisit harrastaa seksiä. Koska yhteiskunta olettaa sinun ottavan vastuun mahdollisesta lapsesta. Seksi ja seksuaalisuus kuitenkin on osa ihmisiä.

Kolmekymppinen voi hyvin harrastaa seksiä niin, että ehkäisystä on huolehdittu tarkoin, mutta silti on se pieni mahdollisuus, että käy vahinko. Jos hän ei vain halua lasta, niin kyllä hän on mielestäni oikeutettu tekemään abortin.

Ja siis en pidä siitä, että jotkut oikeasti pitävät aborttia ehkäisykeinona. Että voi vain viilettää kylillä ja panna siellä sun täällä ja kun tulee raskaaksi, niin ei hätää kun voi tehdä abortin. Totta kai se rasittaa naisen kehoa suunnattomasti (varsinkin monen kerran jälkeen), mutta jotkut ovat silti niin tyhmiä.

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

Tiia

#86 • • Tiia
Hyväksyn abortin kaikissa tapauksissa. Perusteeksi abortille riittää mielestäni jo se, että tuleva äiti ei lasta halua.

Täällähän puhuttiin niistä "aborttipillereistä" helppona vaihtoehtona kirurgiselle kaavinnalle. Naisen otettua näitä pillereitä, kohtu alkaa supistelemaan ja sen sisältö (verta, istukan ja sikiön palasia yms) tosiaan poistuu alakautta. Ei kyllä kuulosta kovin houkuttelevalta "synnyttää" yksin kotona vauvan alkua, mutta onhan noissa pillereissäkin se hyvä puoli, että ne ovat turvallisempia, halvempia ja tulehdusriskit ovat pienempiä varrattuna kaavintaan.
Varmin ja nauretavin tapa välttää ei-toivotut raskaudet olisi tietysti pidättäytyä seksistä, mitä tuskin kukaan vakavissaan harkitsee..
Epailija

#87 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Tiia, 9.11.2006 23:13:
Varmin ja nauretavin tapa välttää ei-toivotut raskaudet olisi tietysti pidättäytyä seksistä, mitä tuskin kukaan vakavissaan harkitsee..

...vaikka ehkä syytä olisi, ainakin joidenkin?

Henk. koht. en kyllä ihan osaa sympatiseerata tätä "ai että eläisin ilman seksiä? :DDd GET REAL HOMIE!"-ajatusmallia. Ei se nyt mikään elinehto ole - tai jos on, niin sitten on syytä vähän mennä itseensä ja ehkä hankkia ammattiapua.

--

#88 • • astaroth Guest

Epailija, 9.11.2006 23:38:
Henk. koht. en kyllä ihan osaa sympatiseerata tätä "ai että eläisin ilman seksiä? :DDd GET REAL HOMIE!"-ajatusmallia. Ei se nyt mikään elinehto ole - tai jos on, niin sitten on syytä vähän mennä itseensä ja ehkä hankkia ammattiapua.

ei niin, mutta on sukupuolilääkäreillä ja seksuaaliterapeuteilla tekemistä, kun kaikki hankaa tavaraansa känsät helottaen :)
Tiia

#89 • • Tiia

---
Tiia, 9.11.2006 23:13:

---

...vaikka ehkä syytä olisi, ainakin joidenkin?

Juu, ei mulle ainakaan henkilökohtasesti seksi mikään elinehto ole, pirun tylsää hommaa nykyisin ":)"
Aivan varmasti joillekin tekisi hyvää jättää seksin harrastaminen kokonaan varsinkin, jos ei osata pitää huolta ehkäisystä. Mutta tosiaan näitä ihmisiä tuskin on kovin monta, jotka jättävät seksin harrastamisen vain sen takia, että pelkäävät ehkäisyn mahdollisesti pettävän. Muut syyt seksistä pidättäytymiselle ovat varmaan paljon yleisempiä.
Sunflower

#90 • • Sunflower
Tästä aiheesta tuli kuunneltua avautumista muutama viikko takaperin. Eräs tyttö tuomitsi abortit täysin (taisi raiskaustapauksissa sallia) ja paasasi sitä, miten joka kerta, kun harrastaa seksiä, tulee olla myös valmis ottamaan lapsi vastaan. Ehkäisyn pettäminen ei siis olisi syy missään tilanteessa. Samaisessa keskustelussa tuli kysyttyä tältä tytöltä, että eikö todella ole ikinä sortunut mieheen, jonka kanssa ei olisi halunnut jälkikasvua tehdä ja vastaus oli, että on, mutta huolehtivat ehkäisystä. Hyvähän se tietysti on paasata, kun omalle kohdalle ei ole sattunut tuollaista tilannetta.

Omasta mielestä abortti ei saa koskaan olla ehkäisykeino, mutta jos lasta ei todella halua/ei ole kykeneväinen siitä huolehtimaan, niin abortti on varmasti paras ratkaisu. Ehkäisystä tulee huolehtia ja vastuunsa kantaa, mutta joskus se abortin tekeminen voi olla juuri sitä. On hirveä katsoa, miten löytyy tapauksia, joissa äiti katkeroituu lapselle 'elämänsä pilaamisesta' tai jopa hylkää lapsensa. Yritäppä siinä sitten vastata jotain tarhaikäiselle lapselle, joka kysyy: "Miksei äiti halua tulla katsomaan mua? Miksei äiti rakasta mua?" (Ihana tyttö kyllä ja onneksi hänellä on muita välittäviä ihmisiä, mutta edelleen tekisi mieli ravistella tuota tytön 'äitiä' oikein kunnolla)

Onneksi itse on siitä onnellisessa tilanteessa, että vaikka lapsiluku on periaatteessa täynnä, niin jos pillerit sattuisivat pettämään, ei abortti todellakaan olisi ainoa vaihtoehto. Suunnitelmat menisivät toki solmuun, mutta jos niin sitkeä sissi olisi tulossa, ettei ehkäisyistä välittäisi, niin eiköhän se meidän perheeseen mahtuisi.
anton fine

#91 • • anton fine myspace.com/finethedj

Ana-5000, 23.9.2006 02:35:
Kas tällasenkin oon alottanu.

Tiivistänpä vielä, että mun mielestäni jokaisella lapsella on oikeus syntyä toivottuna.

hyvin sanottu, ana
#92 • • Kirsikka Guest
En muista olenko tänne vastannut, tai mitä olen vastannut, mutta kirjoittelempa nyt kuitenkin. Itse olen tällä hetkellä raskaana, joten aihe koskettaa varmasti minua nyt erilailla kuin aikaisemmin.

Itse hyväksyn abortin lähinnä lääketieteellisistä syistä - mitä ne sitten ovatkaan, tämäkin riippuu vähän tilanteesta, tai jos nainen on raiskattu. Asia on kovin monimutkainen, toisaalta en ole sitä mieltä, että esim. 14-vuotiaan tulisi ryhtyä äidiksi jos esim. ehkäisy pettää, mutta toisaalta mielestäni abortti on kuitenkin yleisesti ottaen väärin. En myöskään pitäisi toivottavana, että lapsi syntyisi esim. perheeseen, jossa on vakava huumeongelma, eivätkä vanhemmat voi pitää kunnolla huolta lapsesta. Kuitenkin esim. adoptio on myös vaihtoehto.

Jos omalle kohdalle olisi sattunut tilanne, että raskauden aikaisissa tutkimuksissa olisi selvinnyt, että lapsi on vammainen, olisi se ollut todella kova paikka. Itse en usko, että olisin aborttia pystynyt tekemään, toisaalta myös vastuu vammaisesta lapsesta olisi ollut pelottava ajatus. Etenkin kun tiedän, että tulevan isän mielipide asiasta poikkeaa omastani suuresti. Tosin, eihän sitä ennen lapsen syntymää voi 100% varmuudella sanoa, että lapsi olisi terve.

Nyt, kun on ultrassa nähnyt, miltä sikiö näyttää esim. viikolla 13 (eikös 12 viikkoa ole raja, että voi tehdä abortin ilman lääketieteellistä syytä), tuntuu hirvittävältä ajatella, että sen kokoinen ihmisen alku voidaan noin vaan tappaa :( Sikiö näytti jo ihan pieneltä ihmiseltä, kädet, jalat, sormet ja varpaatkin... Puhumattakaan siitä, että vielä raskauden puoleen väliin asti voidaan raskaus keskeyttää, jos löytyy esim. kromosomipoikkeavuus (korjatkaa jos olen väärässä). Kun äiti jo tuntee vauvan potkut ja myllerrykset mahassa.. huh.

Minusta tuntui todella pahalta, kun kerran junassa kuuntelin kahden lukiolaistytön keskustelua (n. 17-18 v.). Keskusteluista kävi ilmi, että toinen oli tullut raskaaksi, ja tehnyt/tekemässä abortin. Sain sellaisen käsityksen, ettei mitään ehkäisyä oltu käytetty. Nyt tämä tyttö kuitenkin oli hankkimassa pillerit, "vaikka olikin kuullut, että ne vievät haluja - vähänkö noloa, jos pitää sanoa, että hei, ei mua nyt huvita"... Ja toinen vain iloisesti sanoi, että "hyvä kun näin kävi, nyt ainakin tiedät, että voit tulla raskaaksi!"

Tällaiset tapaukset minua harmittavat eniten, että joudutaan tekemään abortti pelkän vastuuttomuuden takia. Eivätkä nämä tytöt kuitenkaa olleet enää niin kovin nuoria, luulisi tuon ikäisten jo osaavan ottaa vastuu toimistaan, ja ylipäätään suhtautuvan asiaan kypsemmin...

Mutta tosiaan, tällä hetkellä suhtautumiseni asiaan on kovin tunneperäinen...
#93 • • Annakins Guest

~~maarit~~, 9.11.2006 23:43:
Eiköhän toi abortti ehkäisykeinona ole hiukka yleistystä? Puuttuvathan viranomaiset, jos sama henkilö "ramppaa" aborteissa.

Miten puuttuvat kun eihän kukaan voi mennä sorkkimaan sun terveystietoja?
Jone

#94 • • Jone Archibald Haddock

Oletko siis sitä mieltä, että seksi ei kuulu terveeseen aikuiseen parisuhteeseen ja että mikäli sen osapuolet kuitenkin haluavat tätä ainoastaan lasten hankkimista varten suunniteltua toimitusta harrastaa, niin heidän tulee myöskin olla valmiita saamaan jälkikasvua ja ottaa se ilolla vastaan täysin omasta elämäntilanteesta riippumatta.

":DDd GET REAL HOMIE!"

Nyt on kuitenkin niin, että seksillä on kuin onkin monia muitakin funktioita kuin lisääntyminen. Lisääntyminen on itseasiassa monissa ihan normaaleissa parisuhteissa seksin mahdollinen epätoivottu sivuvaikutus. Musta on aika dilleä "raamatulla päähän"-menoa sanoa, että seksistä tulee pidättäytyä mikäli ei ole valmis vanhemmaksi.
Hyzenthlay

#95 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Jone, 10.11.2006 10:53:
Nyt on kuitenkin niin, että seksillä on kuin onkin monia muitakin funktioita kuin lisääntyminen. Lisääntyminen on itseasiassa monissa ihan normaaleissa parisuhteissa seksin mahdollinen epätoivottu sivuvaikutus. Musta on aika dilleä "raamatulla päähän"-menoa sanoa, että seksistä tulee pidättäytyä mikäli ei ole valmis vanhemmaksi.

Täysin samaa mieltä.

Koko abortin vastustaminen tuntuu perustuvan siihen ajatukseen, että sen syntymättömän lapsen henki olis jotenkin tärkeämpi kuin sikiötä kantavan naisen henki/mielenterveys *ding* MIKSI? Kyllä jokaisella pitäis olla täys itsemääräämisoikeus omasta kropastaan.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Hyzenthlay

#96 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

mayah, 10.11.2006 12:41:
Tuskinpa kaikki abortin vastustajat ajattelevat sen syntymättömän lapsen olevan _tärkeämpi_ vaan nimenomaan samanarvoinen. Jokaisella = myös se syntymätön lapsi (joka siis abortin vastustajien mielestä on yksi näistä jokaisesta). Miksi siis äidillä tulisi olla oikeus päättää lapsen puolesta saako tämä elää vai ei. Onhan tälläkin oma kroppa ja pitäisihän tälläkin olla itsemäärämisoikeus siitä.

Ok, ei ollut ehkä ihan tarkasti ilmaistu, mutta mun mielestä "äiti" ja sikiö ovat tässä asiassa aivan eri tilanteessa. Syntymättömällä sikiöllä ei ole samaan tapaan elämää takana (ihmissuhteita, työpaikka, näkemyksiä, katsomuksia) joten tässä tilanteessa "äidin" terveyden pitäisi mun mielestä olla etusijalla. Vähän kehnosti selitetty, mutta toivottavasti tästä ymmärtää vähän mitä ajan takaa. En edes halua ajatella kuinka pahasti fllippaisin itse tollasessa tilanteessa (jos kävisi köpelöstä ja aborttia ei saisi).

--

Hyzenthlay

#97 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
Niin... mä vaan ajattelen ton noin, että kummankin henki on ikäänkuin vaarassa. Tässä tilanteessa vaan jo syntyneen ihmisen henki, jolla on elämää takana, on etusijalla.

--

nyyti

#98 • • nyyti
Minusta abortti on murha, enkä tajunnutkaan olevani näin ehdoton ennen tätä keskustelua.*uuh*
Siinä vaiheessa kun sydän sykkii, elämä on alkanut meikäläisen mielestä. Lapsettomia perheitä todellakin on, jos lastaan ei halua pitää... (tähän älähtävät voivat tutkia ulkomaisen adoption hintoja. Perustoimeentulolla ei lapsia adoptoida) Ja sitä aborttia on hieman vaikea tehdä muutaman viikon ikäiselle alkiolle, koska voisin vaikka lyödä vetoa ettet tiedä siinä vaiheessa olevasi raskaana... Mutta, mutta. Jokainen tavallaan, ja olkoon jokaisella oikeus siihen. *ja ei kun kiviä niskaan**piis**justjoo*

--
Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

Epailija

#99 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Jone, 10.11.2006 10:53:
Oletko siis sitä mieltä, että seksi ei kuulu terveeseen aikuiseen parisuhteeseen ja että mikäli sen osapuolet kuitenkin haluavat tätä ainoastaan lasten hankkimista varten suunniteltua toimitusta harrastaa, niin heidän tulee myöskin olla valmiita saamaan jälkikasvua ja ottaa se ilolla vastaan täysin omasta elämäntilanteesta riippumatta.

En. Olen sitä mieltä, että riskit tulee tiedostaa ja ottaa vakavasti. Yhdynnästä pidättäytyminen on yksi keino poistaa riski, enkä pidä sitä vaihtoehtona mitenkään naurettavana, vaikka en itse ehkä moiseen parisuhteessa ryhtyisikään. Ettei unohtuisi, niin sanotaan sekin, että en ole varsinaisesti abortteja vastaan. Vastustan ylimalkaista ja kevyttä suhtautumista seksiin.

Onnekseni en kuitenkaan näin sanonut. Sanoin, että ainakin joidenkin voisi olla hyvä harkita sitä vaihtoehtoa ja että en ymmärrä "GOT TO HAVE SEX TO LIVE"-asennetta, mitä Tiia ei kylläkään ilmeisesti yrittänyt tuoda esiin. Raamattu ei siis ihan vielä ole käden ulottuvila (ja hyvä niin).

--

Riku

#100 • • Edited Riku The Little Prince

nyyti, 10.11.2006 14:05:
Minusta abortti on murha, enkä tajunnutkaan olevani näin ehdoton ennen tätä keskustelua.*uuh*
Siinä vaiheessa kun sydän sykkii, elämä on alkanut meikäläisen mielestä.

Eli sikiön saa abortoida ennenkuin sille kehittyy sykkivä sydän? =)

Lisäykseni tuli vielä mieleen, että ihmissikiön tappaminen siinä vaiheessa kun sillä ei ole vielä minkäänlaista kehittynyttä aivotoimintaa tai tietoisuutta itsestään, ei kyllä minun syntilistoillani mene ainakaan älykkäiden eläinten tappamisen edelle.

--
Kyseenalaista aina kaikki.