Raskauden keskeytys ja ihmisoikeusjärjestöt

201 posts, 11 pages, 63,461 views

Nacu

#21 • • Nacu Nacu on the outside, tasty on the inside
Kaivoinpas vielä tämänkin linkin esiin...

linkki *uuh*

--
yes i am alone
but then again i always was
as far back as i can tell i think maybe its because
because you were never really real to begin with
i just made you up to hurt myself

Aziz Combat Fighter

#22 • • Aziz Combat Fighter

Nacu:
Kaivoinpas vielä tämänkin linkin esiin...

linkki *uuh*

Toi on ihan hillittömän vaikee kysymys, enkä kyl haluais olla terveydenhoidon alan ammattilaisen kengissä kun tollasia päätöksiä joutuu tekemään, mutta ihan vaan ton kirjotuksen perusteella nyt ei kannata nousta barrikaadeille. Mitä jos kehitysvammaisille vanhemmille syntyy vielä vaikeammin kehitysvammainen lapsi?

Noita kehitysvammoja on muitakin ihan hirvittävän karmeita, paljon pahempia kuin esim. tyypillinen Downin syndrooma, sellasia että lapsi voidaan kyllä pelastaa, mutta odotettu elinikä on alle viisi vuotta. Onko kohtuullista olettaa, että tällaisen lapsen kärsimyksiä pitkitetään niin pitkään siksi, että sikiö on "pelastettavissa"?

Pikkasen mustavalkostettu kirjotus mun mielestäni.

Jos on oikein vahva vatsa ja luja luonne, voi googlata esim "Harlequin baby" tai kattoa vastaavan wikipediasta.
Syder

#23 • • Edited Syder Vois paistatella leveästi ku näyttää hyvältä.
En kyllä välttämättä haluaisi olla myöskään sellaisen vanhemman kengissä jonka kehitysvammainen lapsi kärsii sen 5 vuotta ja sen jälkeen kuolee. Siinä saattaisi hieman kärsiä vanhemmankin roolissa.

edit: Ja tuossa linkissä oleva teksti on aika suhteettoman karua luettavaa.

--
Divida et impera.

Aziz Combat Fighter

#24 • • Aziz Combat Fighter

Syder:
En kyllä välttämättä haluaisi olla myöskään sellaisen vanhemman kengissä jonka kehitysvammainen lapsi kärsii sen 5 vuotta ja sen jälkeen kuolee. Siinä saattaisi hieman kärsiä vanhemmankin roolissa.

edit: Ja tuossa linkissä oleva teksti on aika suhteettoman karua luettavaa.

Totta. Mut mua alko taas sieppaamaan niin saatanasti toi "OMG EI OO TOTTA! BARRIKAADEILLE!"-asenne millä ihmiset oli vastannu siihen. Ihan ku asia ois niin että siellä itkee normaali, terve lapsi joka "kidutetaan" hengiltä siksi, ettei jotain nirppanokkasta mammaa nappakaan huolehtia siitä.

Ei se varmaan ihan niin mennyt.
Syder

#25 • • Syder Vois paistatella leveästi ku näyttää hyvältä.

Ana-5000:
---
Ei se varmaan ihan niin mennyt.

Ei varmastikaan.

--
Divida et impera.

liikkuva muna

#26 • • Edited liikkuva muna an egg on the move
Tuntuu välillä että noi ihmisoikeusaktivistit taistelee ihmisoikeuksia vastaan. Mielestäni tota aborttisysteemiä vois muuttaa jopa joustavammaksi.

Edit: Pakko vielä ottaa quote tuolta linkistä:

"Sillä mitään muuta abortti ei ole, ei ole koskaan ollut. Jos raskaaksi tullut tyttö ei pysty lastaan hoitamaan, annettakoon lapsi adoptiolle, mutta älkäämme tappako häntä. Antakaamme jokaisen lapsen elää. Elämä on kaunis, jopa köyhänä ja kurjuudessa."

Vittu mitä paskaa. Tollasten tekopyhien semioptatiivilausahdusten käytöstä pitäis saada sata vuotta putkaa.
Aziz Combat Fighter

#27 • • Edited Aziz Combat Fighter

alek száhala:
Tuntuu välillä että noi ihmisoikeusaktivistit taistelee ihmisoikeuksia vastaan. Mielestäni tota aborttisysteemiä vois muuttaa jopa joustavammaksi.

Edit: Pakko vielä ottaa quote tuolta linkistä:

---

"Sillä mitään muuta abortti ei ole, ei ole koskaan ollut. Jos raskaaksi tullut tyttö ei pysty lastaan hoitamaan, annettakoon lapsi adoptiolle, mutta älkäämme tappako häntä. Antakaamme jokaisen lapsen elää. Elämä on kaunis, jopa köyhänä ja kurjuudessa."

---

Vittu mitä paskaa. Tollasten tekopyhien semioptatiivilausahdusten käytöstä pitäis saada sata vuotta putkaa.

Jos luit pidemmälle, sama nimimerkki oli syyllistänyt poikansa tyttöystävää siitä, että tämä oli tehnyt abortin eli "murhannut hänen lapsenlapsensa". For all we know, mimmi oli 16 ja abortti tehtiin tokalla raskausviikolla. Ihmiskehosta kuolee enemmän soluja kunnon ryyppyreissulla ku tossa vaiheessa aborttia tehdessä.. (tjsp) Tosin, taustoja en tunne. Mutta ennen 22. raskausviikkoa kuitenkin, jos se on Suomessa tehty.

"Itse mietin, millainen lapsenlapseni saattaisi olla. Poikani tyttökaveri tappoi minun lapsenlapseni, ennenkuin ehdin tätä tyttökaveria tavata, ja ennen kuin poikani tiesi tytön olevan raskaana (poikani ei siis ollut herkkä). Poikani jätti tytön saatuaan tietää, yhdessä olemme surreet."

Herkkyydellä tää ihminen tarkoittaa siis tätä:

"Anteeksi, että innostuin liikaa. Eihän tämä alkuperäiseen aiheeseen enää kuulu, mutta kun kysyit, vastaan. Kyseiseen arvioon päädyin siitä, että itse saatan tuntea kanssasisareni olevan raskaana, vaikka tämä itse ei vielä ole siitä tietoinen. Siis kun kosketan raskaanaolevaa esim kädestä, tulee semmoinen 'kaksoispulssi' tunne. Aluksi, kun tälläistä koin, en osannut olla hiljaa, vaan saatoin paljastaa tietämättömän salaisuuden."
jUSSi

#28 • • jUSSi äkäinen vanhus

Ana-5000:
---
jUSSi:
Koskaan ei voi painottaa liikaa sanoman ulkoasun tärkeyttä. Kaiken minkä voi sanoa, voi sanoa selvästi.
---
Hohhoijaa, jUSSi, hohhoijaa :P

plääh, mun oli tarkoitus olla sarkastinen ja dissata näitä ihmisiä "jotka tietävät paremmin" :P
sune

#29 • • sune Turkkilainen lammaspaimen
Mun mielipide on se et jos on varaa harrastaa seksiä ni on myös oltava valmis vastaamaan seurauksista. Hyväksyn abortin ainoastaan siinä tapauksessa et lapsi on vammanen, äiti on alle 16 tai lapsi on seurausta raiskauksesta.
..ja näissäkin tapauksissa se on tehtävä ajoissa, ei lähelläkään rv 20 tms. koska siinä vaiheessa se on jo mun mielestä ihan täys murha.

--
ei kovin ihku eikä plur

Jinx

#30 • • Jinx Superfeminine
Tulee sallia esim silloin jos tuleva lapsi olisi vaikeasti sairas/vammainen.

--
Pyllykkä

serotonot

#31 • • serotonot Paul Easy

Pikachu:
Mun mielipide on se et jos on varaa harrastaa seksiä ni on myös oltava valmis vastaamaan seurauksista. Hyväksyn abortin ainoastaan siinä tapauksessa et lapsi on vammanen, äiti on alle 16 tai lapsi on seurausta raiskauksesta.
..ja näissäkin tapauksissa se on tehtävä ajoissa, ei lähelläkään rv 20 tms. koska siinä vaiheessa se on jo mun mielestä ihan täys murha.

Jos vanhemman on "vastattava seurauksista" niin eikö lapsi ole silloin tavallaan rangaistus? Mä en haluais ainakaan syntyä tähän maailmaan rangaistuksena jollekin huolimattomuudesta tai muusta kys. tilanteeseen johtaneesta toiminnasta.
Lucky-13th

#32 • • Lucky-13th

climate:
Yks juttu vielä tuli mieleen: ei kai ne kiihkouskovaiset vastusta aborttia sen takia että ne pelkää jonkun tappavan "vahingossa" ns. "jeesuksen toisen tulemisen"? *nauru*

*nauru*
Oman käsityksen mukaan hän on jo olemassa, tavalla tai toisella.
Turhaa työtä tollanen abortin vastustaminen, on kyllä kumma kun ei muuta tekemistä löydy kuin toisten elämän hankaloittaminen / pilaaminen mitä typerimmillä säännöillä!
Kyllä vituttais jos yhtäkkii joku muija pamahtais ovelle 5vuotias muksu mukanaan: "sori tääl oliki tälläset lait, nyt on muuten sun vuoro seuraavat 5vuotta"

--
I´ve made up my mind, don´t confuse me with the facts!

jUSSi

#33 • • jUSSi äkäinen vanhus

serotonot:
---
Pikachu:
---
Jos vanhemman on "vastattava seurauksista" niin eikö lapsi ole silloin tavallaan rangaistus? Mä en haluais ainakaan syntyä tähän maailmaan rangaistuksena jollekin huolimattomuudesta tai muusta kys. tilanteeseen johtaneesta toiminnasta.

Joskus tulee mieleen ajatuksia, että kaikkien vanhemmiksi haluavien tulisi suorittaa jonkunlainen "vanhemmuuden ajokortti", sen verran sairaista motiiveista ja huonoissa elämäntilanteissa kakaroita tehdään. Kaikista ei ole vanhemmiksi. Lapsen oikeuksia pitäisi miettiä myös ennen siitosta. Kurjuuteen syntyvä lapsi ei varmaan kiitä jeesusta elämän lahjasta.
serotonot

#34 • • serotonot Paul Easy

jUSSi:

Joskus tulee mieleen ajatuksia, että kaikkien vanhemmiksi haluavien tulisi suorittaa jonkunlainen "vanhemmuuden ajokortti", sen verran sairaista motiiveista ja huonoissa elämäntilanteissa kakaroita tehdään. Kaikista ei ole vanhemmiksi. Lapsen oikeuksia pitäisi miettiä myös ennen siitosta. Kurjuuteen syntyvä lapsi ei varmaan kiitä jeesusta elämän lahjasta.

Niinpä. Mutta kerropa kuka on niin hyvä vanhempana että voi päättää että toinen on siihen tarpeeksi hyvä? Vanhemmuudessa kun on sekin biologinen seikka että se väkisinkin kasvattaa ihmistä siinä vanhemmuuden aikana. Sitä paitsi loppujen lopuksi lapselle lienee tärkeintä, se että sitä rakastetaan ja siitä välitetään. Millä tuon voi mitata ennen lapsen syntymää?
peepe

#35 • • peepe

jUSSi:

Kannattaa myös muistaa, että lapsia huostaanotetaan ja sijoitetaan uusiin perheisiin, joissa on mahdollista saada onnellisen elämän aineksia ja hyviä ihmissuhteita. Hyvä vanheemmuus on sellainen asia, ettei sitä ole kovin helppoa määritellä. Jos unodetaan nistit ja lapsiaan pahoinpitelevät vanhemmat, niin entäs sitten vähävaraiset, onko heillä oikeus lapsiin? Ja entäs sitten perhe jonka pihassa on uudet volvot ja suuri kaunis talo ja kalleimmat vaatteet, mutta isi ei ole koskaan kotona ja muutenkin perheen sisäiset suhteet ovat kylmät ja tunteettomat...

Itse abortista, hyväksyn tietyn kehysajan sisällä. Aika hurjaa että noinkin moni hyväksyy täysin joka tilanteessa. No mut täähän on tätä nykyaikaa; mun elämä, mun kroppa, mun syntymätön lapsi, mun oikeus tappaa se.
jUSSi

#36 • • jUSSi äkäinen vanhus

serotonot:
Niinpä. Mutta kerropa kuka on niin hyvä vanhempana että voi päättää että toinen on siihen tarpeeksi hyvä? Vanhemmuudessa kun on sekin biologinen seikka että se väkisinkin kasvattaa ihmistä siinä vanhemmuuden aikana. Sitä paitsi loppujen lopuksi lapselle lienee tärkeintä, se että sitä rakastetaan ja siitä välitetään. Millä tuon voi mitata ennen lapsen syntymää?

Siksi sana joskus. Kyseessä on asia, jota on mahdoton määritellä objektiivisesti. Olisi parasta jos lapsi olisi toivottu. Kun lähtökohdat ovat kunnossa, on lapsen mahdollisuus kohtuullisen elämään parempi.
serotonot

#37 • • serotonot Paul Easy

jUSSi:
---
serotonot:
---

Siksi sana joskus. Kyseessä on asia, jota on mahdoton määritellä objektiivisesti. Olisi parasta jos lapsi olisi toivottu. Kun lähtökohdat ovat kunnossa, on lapsen mahdollisuus kohtuullisen elämään parempi.

eikö toi joskus ole ennemminkin ajatusten säännöllisyyteen kuin niitten sisältöön viittaava sana? Tai siis toi mun kommentti oli vastaus siihen mitä sä joskus ajattelet.

Mut samaa mieltä sun kanssa noista lapsen elämän lähtökohdista.
sune

#38 • • sune Turkkilainen lammaspaimen

serotonot:
---
Pikachu:

---

en tarkottanu sitä minään rangaistuksena. Ihmiset vois opetella käyttää ehkäsyä, tai edes jälkiehkäisyä. ....en jaksa tästä asiasta enempää jankata, siihen ei kuitenkaan ole sitä ainoaa oikeaa vastausta.

--
ei kovin ihku eikä plur

serotonot

#39 • • serotonot Paul Easy

Pikachu:
---
serotonot:
---
Pikachu:

---

---

en tarkottanu sitä minään rangaistuksena. Ihmiset vois opetella käyttää ehkäsyä, tai edes jälkiehkäisyä. ....en jaksa tästä asiasta enempää jankata, siihen ei kuitenkaan ole sitä ainoaa oikeaa vastausta.

Oon samaa mieltä että ihmisten pitäis osata käyttää ehkäisyä mut mun mielestä oikea tapa oppia sitä ei oo kantapään kautta jonkun toisen ihmisen elämän kustannuksella.

Eikä tää oo mitään jankkaamista. normaalia keskustelua vaan missä kaikki ei oo ihan samaa mieltä sun kanssa :)
jUSSi

#40 • • jUSSi äkäinen vanhus

serotonot:
---
jUSSi:
---
eikö toi joskus ole ennemminkin ajatusten säännöllisyyteen kuin niitten sisältöön viittaava sana? Tai siis toi mun kommentti oli vastaus siihen mitä sä joskus ajattelet.

Ok, epäselvästi sanottu. Yritin sanoa, että silloin tällöin ikäviä kohtaloita nähneenä tulee mieleen ajatus, miksi tietyt vanhemmat ovat saaneet pitää/kasvattaa lapsensa.

Onko lapsen saaminen ihmisyyden perusoikeuksia? Minulla ei vielä ole tähän selvää kantaa, mutta alan kallistumaan sille puolelle, että ei, sillä ihmisen selviytyminen ei ole riippunut biologisen evoluution onnistumisesta pitkään aikaan. Lisääntyminen on lähempänä ominaisuutta, kuin oikeutta.