Raskauden keskeytys ja ihmisoikeusjärjestöt

201 posts, 11 pages, 63,598 views

Mellu-

#181 • • Edited Mellu-

Ana-5000, 3.9.2007 14:46:
---
Mellu-, 3.9.2007 02:40:

-klipsis-

good points, enpä tullut tuota itse miettineeksi.sarjassamme taas "nyt olen taas vähän viisaampi" *justjoo* Valitettavasti kyllä muistan jostain täältä lukeneeni jonkun tytön kirjoittaneen että on tehnyt abortin n.3 krt tjsp eikä pidä sitä ollenkaan "pahana" tjsp.. siitä varmaan tuo mielikuva tullut O_o

ja kyllä, ne jälkiehkäsypillerit on kans kyl oma lukunsa..niist ei mikää paras fiilis tule :( mutta onpa ainakin ns.varmuus.Ja kuten tuonne kirjoitin niin niidenkin käytössä on rajoituksia -> liian usein otettuna teho heikkenee jne.Eipä siinä, että kyllähän joistakin ns.vahinkolaukauksista keskeytyy kunnollinen ja rakastava perhe.

ja mitähän muuta mun piti kirjottaa.. nii en itsekkään todellakaan jalat ristissä ala elämään,no way..vaikka se ny vissii onkii se ainoa 100% "ehkäsykeino".

joo kettu kuittaa (lisää kahvia)

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

tiiplis

#182 • • tiiplis also available in sober

nammo, 3.9.2007 15:09:
--- clips --- En siis väitä että abortti olisi missään vaiheessa helppo ratkaisu (paitsi Neuvostoliitossa jossa ehkäisyvalmisteiden puutteessa aborttia käytettiin ehkäisykeinona).
--- clips ---
Minulla ei ole lapsia enkä ole joutunut tekemään aborttia. En siis voi täysin ymmärtää tunteita omaa lasta kohtaan tai miltä tuntuu päätyä aborttiin.

Lievää ristiriitaa näissä kahdessa lauseessa, ei kai se abortti NL:ssa ollut sen helpompaa kuin täällä lännessäkään?

Minullakaan ei ole lapsia mutta abortti on tehty. Olen siis osan porukan mielestä murhaaja. Ei ollut helppoa eikä kivaa, ja kannan sitä asiaa mukanani lopun ikää.

Oletteko muuten koskaan kuunnelleet Hassisen Koneen biisiä "Rock ehkäisyvälineitä vastaan"?

--
italia litania nainati lailati

Miinapiina

#183 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

Mellu-, 3.9.2007 02:40:

-nipsnaps

Pillereistä en tiedä kun en itse käytä (mut ekös neki toimi melkein 100% jos niitä "ottaa" oikein eikä vähän niiku fiiliksen mukaa ja sillo ku muistaa)..

-nipsnaps

juurikin noin, en nyt muista mikä se prosentti on mut joku 99,jotain... JOS niitä syö oikein...
tiedän tapauksia, jossa on muikki tullut raskaaksi "pillereistä huolimatta" ja sit päivitellään, "juu meillä on "pillerilapsi" ", nii juu... *toktok*
just siks ku niit otetaan miten sattuu arpomalla, ja sit se tulee viel MUKA yllärinä, et kappas, ehkäsy petti...
ja sit on viel se, et jos on tullut raskaaksi "pillereistä huolimatta" ni eihän sitä ny heti sillä hetkellä honaa, ja vetelee vaan ilosesti levyn loppuun (arpomalla) ja ottelee niit mensui ja sit ku niit ei tuu ni aletaan panikoimaan... no jos sen lapsen päättää pitää, ni mitä vahinkoo ne popsitut pillerit sit on kerennyt sille lapselle (okei sikiölle) aiheuttaa??

--
pinkki on pop!!!

terrae

#184 • • terrae
Hyväksyn abortin vain siinä tapauksessa, että lapsi on saanut alkunsa raiskauksen seurauksena.
tbo

#185 • • tbo budhisattva

... ja itse en ole sellaisessa elämäntilanteessa tai parisuhteessa että haluaisin missään nimessä mitään lapsia nyt tai oikeastaan seuraavaan viiteen vuoteen...
En silti aio pidättäytyä seksistä täysin siksi, että erittäin huonolla tuurilla voi joskus jotain hedelmöittyä.

Jesh, vihdoinkin voin allekirjottaa Anan sanomiset! Yläfemma!!

Mutta löysin ratkaisun tilanteeseeni: vasektomia. Tosin, vielä en oo menny puukon alle, mut ennen ens kertaa, sen teen.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

oooo

#186 • • oooo

nammo, 3.9.2007 15:09:
Raskauden keskeytyksen saa tehdä 20:nteen raskausviikkoon asti tai TEO:n luvalla 24. viikolle asti. Mielestäni rajanveto tuohon sallittuun aikaan on aika raakaa, jos nykylääketieteellä pystytään pelastamaan jopa 22-viikkoisia keskosia.

Jep. Otetaan nyt kuitenkin huomioon, että abortti pitäisi tehdä ennen 12. raskausviikkoa ja esim. viikolla 23. tehtyyn aborttiin täytyy olla melkoisen painavat syyt.

Onhan se raakaa mutta raakaa on varmaan myös sikiön vammautuminen tai tieto, että se kuolee joka tapauksessa synnyttyään.

Stakesin ennakkotietojen mukaan 93% keskeytyksistä tehtiin ennen 12. raskausviikkoa vuonna 2006. Eli harva sitä abortoi tosta noin vain viikolla 20.
oooo

#187 • • oooo

Kirsikka, 3.9.2007 00:32:
Mun mielestä on aika mielenkiintoista, miksi raskaus ja abortti ja siihen liittyvät asiat nähdään osana naisen kehoa, nainen saa tehdä keholleen mitä haluaa jne.

Kyllä se raskaana oleva _yleensä_ sitä vauvaa miettii, eikä todellakaan pidä sitä minään kehonsa raajana, piti sitten lapsen tai ei.

Raskaus nyt on naisen kehoon liittyvä asia ja siitä ei pääse yhtään mihinkään. En tosiaan ole kuullut kenenkään naisen pitävän sikiötä osana hänen maksaa, munuaisia, jalkoja tai kohtua.

Jos nainen tekee abortin, hän ei päätä ainoastaan mitä tekee omalle keholleen, vaan mitä tekee lapsensa keholle ja hengelle.

Siksi abortin tehneet itkee, syyttää itseään, masentuu, suree, katuu ja kantaa asiaa koko loppuelämänsä mukanaan, koska ovat joutuneet tilanteeseen, jossa heidän vauvansa (sikiö) on abortoitu.

Harvoin aborttia kadutaan siksi, että nainen on tehnyt jotain omalle keholleen. Silloin kadutaan sitäkin, mikäli saadaan abortissa vakava komplikaatio (esim.lapsettomuus), mikä on tosin hyvin harvinaista nykyään.

Muuten siinä abortissa kyllä kadutaan sitä, että oma vauva (sikiö) on kuollut, eikä koskaan luonnollisestikkaan tule takaisin, vaikka kuinka rukoilisi.

Eiköhän jokainen edes vähän ajatteleva ihminen ymmärrä, että abortissa kuolee sikiö. Suurin osa ymmärtää, ettei kyseessä ole luomen poisto.

Musta on surullista, että joku edes kehtaa väittää, että nainen miettii yleensä vain itseään ja omaa kehoaan (ulkonäköä?) abortissa. Totta hitossa se miettii myös sitä sikiötä. Noh kaikki ei tietenkään mieti mutta suurin osa miettii.

Muuttuko sun näkemys abortista lapsen saannin myötä?
#188 • • Kirsikka Guest

satumetsä, 4.9.2007 15:05:
---

Muuttuko sun näkemys abortista lapsen saannin myötä?

Eipä juurikaan, en ole oikein koskaan hyväksynyt aborttia muuta kuin erittäin painavista syistä, mitä ne sitten ovatkaan. Ehkä oman lapsen saaminen on vielä voimistanut näkemystäni. Mutta kuten josssain yli puoli vuotta sitten tähän ketjuun kirjoittamassani viestissä selostinkin, asia ei ole kovin yksinkertainen. Niin kuin ei mikään, jossa pitäisi valita kahdesta pahasta pienempi paha.
josbe

#189 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Miinapiina, 3.9.2007 16:22:
no jos sen lapsen päättää pitää, ni mitä vahinkoo ne popsitut pillerit sit on kerennyt sille lapselle (okei sikiölle) aiheuttaa??

Off topicina olen ymmärtänyt, että on hyvin epätodennäköistä, että pillerit aiheuttaisivat sikiölle vaaraa. Ehkäisypillerithän muuttavat lähinnä hormonitasapainoa. Yleensäkään se, mitä suuhunsa satunnaisesti pistää, ei ole niin vakavaa kuin yleisesti luullaan. Ongelmia aiheuttanee jatkuva altistuminen vaarallisille aineille (mitä e-pilleri ei tietääkseni edes ole). Tietenkin on hyvä olla extra-varovainen (niinkuin nyt Suomessa tavataankin olla)...

Aiheeseen tämä liittyy kylläkin siltä kannalta, että aborttiin voidaan tietämättömyyttään päätyä osittain myös siksi, että pelätään sikiön vahingoittuneen vaikkapa alkoholin seurauksena. Tai voisin ainakin kuvitella, että joku nuori voisi miettiä tätäkin puolta, ainakin jos tilanne on ollut sellainen, että on "salannut raskauden itseltäänkin" pitkään.
Cloud

#190 • • Cloud Game Freak
Hyvin yksinkertaisesti hyväksyn ja monessa tilanteessa olen sitämieltä että siihen pitäisi johtaakin. Tosin taisin jo tämän aikaisemminkin jo sanoakin.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Miinapiina

#192 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

josbe, 4.9.2007 15:41:

Off topicina olen ymmärtänyt, että on hyvin epätodennäköistä, että pillerit aiheuttaisivat sikiölle vaaraa. Ehkäisypillerithän muuttavat lähinnä hormonitasapainoa. Yleensäkään se, mitä suuhunsa satunnaisesti pistää, ei ole niin vakavaa kuin yleisesti luullaan. Ongelmia aiheuttanee jatkuva altistuminen vaarallisille aineille (mitä e-pilleri ei tietääkseni edes ole). Tietenkin on hyvä olla extra-varovainen (niinkuin nyt Suomessa tavataankin olla)...

joo, tuli vaan mieleen et jos niitä pidempään popsii et oisko niistä jotain haittaa...
varovainen juu kannattaa olla, ja listat siitä mitä saa ja mitä ei syödä, muuttuu koko ajan...
tokan raskauteni aikana siihen listaan oli tullut juttuja lisää ja taas toisia poistunut (eli muuttunut raskauden aikana syömäkelpoiseksi) *hymy*

josbe
Aiheeseen tämä liittyy kylläkin siltä kannalta, että aborttiin voidaan tietämättömyyttään päätyä osittain myös siksi, että pelätään sikiön vahingoittuneen vaikkapa alkoholin seurauksena. Tai voisin ainakin kuvitella, että joku nuori voisi miettiä tätäkin puolta, ainakin jos tilanne on ollut sellainen, että on "salannut raskauden itseltäänkin" pitkään.

totta tuokin *joo*
no tää ei enää liity aiheeseen, mut ekan raskauden alkuvaiheilla olin ihan paniikissa, ku olin ollut hippailee ja sit vähän kaatuillut, et onko sille tulevalle vaaville sattunut jotain, alkoholista ja sit siit kaatuilusta...
nyt lähinnä naurattaa se panikointi, koska viikkoja ei ollut ihan kauheesti kuitenkaan *tirsk*

--
pinkki on pop!!!

josbe

#193 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Miinapiina, 4.9.2007 16:10:
josbe
totta tuokin *joo*
no tää ei enää liity aiheeseen, mut ekan raskauden alkuvaiheilla olin ihan paniikissa, ku olin ollut hippailee ja sit vähän kaatuillut, et onko sille tulevalle vaaville sattunut jotain, alkoholista ja sit siit kaatuilusta...
nyt lähinnä naurattaa se panikointi, koska viikkoja ei ollut ihan kauheesti kuitenkaan *tirsk*

Täysin off-topikkina pakko vielä lisätä, että olen erittäin läheltä seurannut tapausta, jossa 14-vuotias oli salannut raskauden jopa itseltään synnytykseen asti, mutta synnytti täysin terveen ja normaalikokoisen pojan monista raskauden aikaisista dokausreissuista huolimatta. Ihmeellinen on ihmismieli, ja tuossa on ihmeellistä aika moni muukin asia, niinkuin varmasti äitinä tiedät. :)
oooo

#194 • • oooo

josbe, 4.9.2007 15:41:
Yleensäkään se, mitä suuhunsa satunnaisesti pistää, ei ole niin vakavaa kuin yleisesti luullaan. Ongelmia aiheuttanee jatkuva altistuminen vaarallisille aineille

Paitsi jotkut lääkkeet voivat aiheuttaa epämuodostumia lyhyessä ajassa ja/tai jo hyvin pieninä annoksina.

Esim. Roaccutan, käyttäjä ei saa tulla raskaaksi kuurin aikana, eikä 4 viikon sisällä hoidon loppumisesta. Neotigason on myöskin todella teratogeeninen ja voi aiheuttaa epämuodostumia jo pieninä annoksina jne.

Eli joskus se satunnainenkin käyttö voi vahingoittaa sikiötä. Mutta sellaisten lääkkeiden kohdalla lääkäri kyllä tekee selväksi asian.

Ja joo kyllä monet on ns.turhaan huolissaan, kun ovat syöneet jotain lääkettä tms. mistä ei ole haittaa kerta annoksena. Kyllähän jotkut ovat ihan paniikissa siitäkin, jos ovat ihan alkuraskaudessa polttaneet yhdenkin tupakan, kun eivät vielä ole tienneet raskaudesta. Itse uskaltaisin väittää ettei siinä 3-4 raskausviikon kohdalla se yksi savuke vaurioita sikiötä.

Mutta ei e-pillereillä munkaan tietääkseni ole raportoitu mitään merkittäviä haittoja, jos on yleensäkään raportoitu haittoja. Mutta eihän se tietysti varmaankaan kivalta tunnu, että on jotain lääkkeitä syönyt raskauden aikana.
Miinapiina

#195 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

josbe, 4.9.2007 16:14:

-nips-

ja tuossa on ihmeellistä aika moni muukin asia, niinkuin varmasti äitinä tiedät. :)

kyl joo *joo* *hihu*

--
pinkki on pop!!!

Miinapiina

#196 • • Edited Miinapiina ULEUS / lyllykkä

satumetsä, 4.9.2007 16:19:
-juttu-

nii ja sit on viel se, ku ei ne lääkäritkään välillä tiedä, et mitä saa ja mitä ei saa syödä (siis lääkkeitä).
mulle sano yks lääkäri et voin huolettaa ottaa panacodeja sillon tällön, ku kärsin ihan hirveistä päänsäryistä ja migreenistä.

kerran sit menin lääkärille kauheiden selkäkipujen takii ruikuttaa jotain särkylääkerespaa, ja ku mainitsin et oon ottanut panacodia poreena, ni tää alko kimpoilee ettei missään nimessä saa...
et vaan panadolia... no määräs se sit panadol extend nappuloita.

muoks: nii kerran mulle sit sanottiin ku oli kauhee yskä et saan ottaa X-merkkistä yskänlääkettä, ja sit joku toinen kiels et ei saa, ja sit jouduin soittelee ympäri suomen et saako vaiko eikö...
tosta on aikaa, en muista minkä merkkinen yskis oli kysees, enkä sitä et mihin kaikkialle soitin, mut sit mut yhistettiin johonkin ja se joku sano et ei saa käyttää sitä mut yhistää jollekin ja sit ku se yhisti sille jollekin ni se oli sitä mieltä et anna mennä vaan... *hmph*

muoks2: nii siis mut yhistettiin hesaan johkuu sairaalaan jonnekin kätilömestoille...
ne ei sit vissiin tääl lahes kässää *tirsk*

--
pinkki on pop!!!

oooo

#197 • • Edited oooo

Miinapiina, 4.9.2007 16:25:
nii ja sit on viel se, ku ei ne lääkäritkään välillä tiedä, et mitä saa ja mitä ei saa syödä (siis lääkkeitä).

No joo munkin lääkäri mokas todella pahasti. Mä söin yhtä epilepsialääkettä ja e-pillereitä yhtä aikaa ja ihmettelin kun meni pikkasen hormonit sekaisin. No mä lueskelen jonkin verran lääketiedettä ja vilasin tosta Pharmaca Fennicasta, mitä siitä epilepsialääkkeestä sanotaan. No siinäpä luki, että se saattaa heikentää e-pillereiden tehoa ja pillerit saattaa heikentää sen tehoa. Eihän siinä muuten mitään mutta kun se epilepsilääke voi aiheuttaa epämuodostumia.

Meni lääkäri, arvostettu sellainen, todella noloksi kun tästä asiasta sanoin. Ohjeena tuli, en saa käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä, enkä kuulemma saa todellakaan tulla raskaaksi.

Onneksi ei sitten vahinkoa päässyt tapahtumaan. Ja on tässä nytkin sitten hankala tilanne, koska syön edelleen sitä epilepsialääkettä, eikä abortti tule kysymykseen, jos vahinko käy. Lapsi on tervetullut, jos on tullakseen mutta kiva sitten miettiä, että onko sillä kaikki OK.

Olen tässä miettinyt, että lopetanko sen lääkkeen, kun ei se mulle elintärkeä lääke ole.

Onpa kerran aiemminkin eräs lääkäri moannut, määräsi mulle hengenvaarallisen yhdistelmän lääkkeitä. Ei huomannut, ettei niitä saa käyttää yhtä aikaa.

(meni ehkä vähä ohi aiheen)
Hyzenthlay

#198 • • Edited Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Mun mielestä on aika mielenkiintoista, miksi raskaus ja abortti ja siihen liittyvät asiat nähdään osana naisen kehoa, nainen saa tehdä keholleen mitä haluaa jne.

Hmm just, en kyllä vois olla enempää eri mieltä. Kyllä mä ainakin flippaisin, jos en sais tehdä omalle keholleni mitä haluan. Kyllä se raskaus nimittäin on ihan konkreettisesti omassa kehossa, ei siitä kukaan muu voi päättää!

En muutenkaan ymmärrä ehtojen asettamista abortille (ikä, lääketietelliset syyt, varattomuus, traaginen lähtökohta jne.). Mitäs sitten, jos ei koe olevansa valmis vanhemmaksi esim. 25-vuotiaana? *ding* onko tuossa tapauksessa jotenkin luonnonoikku? entä jos on itsekäs paska, eikä halua lapsia?

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

#199 • • Kirsikka Guest

029, 3.9.2007 04:05:
Tää on kans aika mielenkiintonen aihe. Tähän ei oikeen voi mun mielestä kunnolla muodostaa mielipidettä.

Mulle henkilökohtasesti tässä oikeestaan merkitsee se et missä vaiheessa ihminen on tietonen ja alkaa tuntea asioita niinku yksilönä, koska vasta kun sen tietää voi tietää et riistääkö joltakin elämän tai et aiheuttaako jollekin kärsimystä vai ei.

Toi et miten määritellään "kokemuksen alkaminen ihmisenä" on ehkä suurin dilemma mulle tässä asiassa, kun ilman sitä on vaikee sanoo oikeestaan juuta eikä jaata et mikä on hyväks ja kenelle.

Tämä vähän ot, mutta kuitenkin:
Nostan vielä tätä aihetta, kun löysin linkin tällaiseen tutkimustulokseen, jossa 20. viikolla oleva sikiö aistii jo kipua:

http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_vauva&jutunid=618

Sittenhän on näitä muita tutkimuksia mm. siitä, kuinka sikiöaikana kuultu musiikki on tuttua syntyneelle vauvalle jne, samoin äidin ja isän ääni, mutta sitä en muista missä vaiheessa sikiö alkaa kohdussa kuulla, olisiko ollut 17. viikolla?

Nojuu, mutta ei tästä tällä kertaa enempää, eiköhän tästä oo jo tarpeeksi tapeltu.
Miinapiina

#200 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

Hyzenthlay, 4.9.2007 18:48:

Hmm just, en kyllä vois olla enempää eri mieltä. Kyllä mä ainakin flippaisin, jos en sais tehdä omalle keholleni mitä haluan. Kyllä se raskaus nimittäin on ihan konkreettisesti omassa kehossa, ei siitä kukaan muu voi päättää!

En muutenkaan ymmärrä ehtojen asettamista abortille (ikä, lääketietelliset syyt, varattomuus, traaginen lähtökohta jne.). Mitäs sitten, jos ei koe olevansa valmis vanhemmaksi esim. 25-vuotiaana? *ding* onko tuossa tapauksessa jotenkin luonnonoikku? entä jos on itsekäs paska, eikä halua lapsia?

täysin samaa mieltä *joo* *joo*

ja noihin viimosimpiin pohdintoihin, ne ei musta oo yhtään sen huonompia syitä tehä abortti ku joku raiskaus. jos ei oo valmis äidiks ni ei oo, jos ei haluu lapsia, ni ei halua. that's it!
joku vois tohonkin ehdottaa, et sen lapsen vois synnyttää ja antaa adoptoitavaks. no vaihtoehto tuokin, ja joillekin se on ihan ok, jotkut ei tuollaiseen ryhtyis (esimerkiksi minä)

abortti sallittakoon, kunhan sen tekee vaan ajoissa!!!!! (joillekin se ois jopa suotavaa!!)

--
pinkki on pop!!!