Roskaposti

40 posts, 2 pages, 13,576 views

vaavu

Posts: 1,324

#1 • • vaavu vara-vana
Tänä aamuna puhdistin taas pitkästä aikaa spämmilaatikkoa roskasta, ja huomasin, että spämmin määrä tuntuu vain kasvavan kasvamistaan. Pikaisen laskutoimituksen mukaan spämmifiltterini on siepannut lähes 80 roskapostia päivässä viimeisen parin kuukauden aikana; lisäksi inboxiini pääsee läpi keskimäärin 20-40 roskapostia päivässä. Eli yhteensä liikutaan yli 100 roskapostin lukemissa per päivä.

Itseäni roskaposti ei kamalasti haittaa, vaikka toki niiden 20-40 postin poistaminen käy välillä sieppaamaan. Suurempaa vitutusta aiheuttaa omissa nimissä muille lähetetty roskaposti tai jopa virusposti - sellaistakin tapahtuu aika ajoin. Näitä ei valitettavasti itse huomaa muusta kuin siitä, että toimimattomista osoitteista tulee bouncea omaan laatikkoon.

Omaa mielipahaa enemmän mua kauhistuttaa roskapostin vaikutus koko sähköpostijärjestelmään. Jos muiden roskapostimäärät ovat yhtään samaa tasoa, en yhtään ihmettele, että sähköpostijärjestelmä alkaa natista liitoksissaan. Joidenkin arvioiden mukaan noin 80% sähköpostipalvelinten läpi menevästä postista olisi roskaa - operaattorit joutuvat siis maksamaan aika sievoisia summia roskan kuljettamisesta.

Olisi mukava tietää, kuinka paljon ihmiset täällä keskimäärin saavat roskapostia, ja minkälaisena ongelmana roskaposti koetaan. Mitä roskapostiongelmalle pitäisi tehdä? Kaatuuko sähköposti pian omaan mahdottomuuteensa, kuten jotkut ennustavat, vai saadaanko ongelma jotenkin ratkaistua?

Ja lopuksi viestinä kaikille niille jotka oikeasti tilaavat noiden mainosten kautta jotain: *dissaa* *eiei* *kivatsulle*
akir0

Posts: 2,554

#2 • • akir0 idleRPG champion 2009
Omaan boksiien ei kolise käytännössä muita kuin domain-omistuksista(about 20 domainia) johtuvia spämmejä. En kyllä käytä sähköpostia juuri kommunikointiin muutenkaan, joten johtuneepi siitä. Lisäksi palveluntarjoajallani on jonkinlainen virusviestien/spämmien filtteröintisysteemi, joka tuntuisi toimivan ihan oivallisesti.

Itsekin olen tuota pohtinut, että mitä sähköpostille tulee käymään. Oma veikkaukseni on se, että mennään jonkinlaiseen autentikoituun/sertifikaattiin perustuvaan järjestelmään, jossa varmennetaan se, keneltä sähköposti on tullut.

p.s. sähköposteihin käytän vain ja ainoastaan pineä!
dixoff

Posts: 199

#3 • • dixoff hmm Terve
Entäs ne jotka saa 20-50 spämmiä päivässä, taitaa gallupissa olla typo? :)

Mulla itsellä on aika hyvin on toiminut OSX:n mukana tullut sähköpostiohjelma, jolle piti jonkin aikaa opettaa mitkä viestit ovat spämmiä. Tätä nykyä se osaa suodattaa postit niin, että alle prosentti posteista menee väärään lokeroon (spämmiä inboksiin tai oikeaa postia roskien sekaan). Mutta on se silti vähän rasittavaa, kun sitä spämmilokeroa joutuu aika ajoin käymään läpi ja tyhjentämään. Tuntuu että kerta kerralta siellä on isompi läjä postia jota pitää deletoida. Ihan silmät kiinni ei viitsisi niitäkään poistaa, kun ei sitä koskaan tiedä vaikka sinne olisi eksynyt jotain asiaakin. Viimeksi kävi näin, kun kaveri oli mailannut minulle laskelman, kuinka paljon olen velkaa yhdestä kimppalevytilauksesta
vaavu

Posts: 1,324

#4 • • vaavu vara-vana

dixoff:
Entäs ne jotka saa 20-50 spämmiä päivässä, taitaa gallupissa olla typo? :)



No hupsista heijakkaa, yksi vaihtoehto jäi välistä pois. Asia korjattu.
Bio

Posts: 4,429

#5 • • Edited Bio The Bullies / Pinky
mulla on käytössä 6 eri sähköpostilaatikkoa ja mihinkään ei tuu roskapostia, paitsi yhteen jota käytän vain jos tarvii johonkin sivustolle ilmoittaa sähköpostiosoite ja siihenkin tulee roskapostia noin 1-5 viikossa

joskus kun mulla oli hotmailin posti niin reggasin tietämättömänä itseni johonkin ulkomaalaisen kilpailusivustoon, sen jälkeen roskapostia tuli se 20-40 postia päivässä.

edit: typoja
vaavu

Posts: 1,324

#6 • • vaavu vara-vana
Mun omat ongelmani johtuu aika pitkälti tosta iki-osoitteesta. Rekisteröin iki-osoitteen muistaakseni vuonna 1997 tai 1998, ja alkuaikoina olin aika varomaton sen jakamisen suhteen. Osoite oli mm. listattuna julkisesti iki:n sivuilla muiden iki-osoitteiden kanssa. Kaipa sen joku spämmibotti on sieltä siepannut, jonka jälkeen peli on menetetty. Veikkaanpa, että mun osoite on joutunut niihin listauksiin, joita myydään ihan spämmitarkoitukseen (siis näitä, mistä voi ostaa 5 miljoona sähköpostiosoitetta vain 20 dollarilla).

Nykyään olen ihan vainoharhainen ton asian suhteen: mun sähköpostiosoite on sotkettu sekä uutisryhmissä että webisivuilla. Mutta näemmä sitä on turha itkeä, kun maito on jo kaatunut maahan.
akir0

Posts: 2,554

#7 • • akir0 idleRPG champion 2009

vaavu:
Nykyään olen ihan vainoharhainen ton asian suhteen: mun sähköpostiosoite on sotkettu sekä uutisryhmissä että webisivuilla. Mutta näemmä sitä on turha itkeä, kun maito on jo kaatunut maahan.



Kokemuksesta voin sanoa, että osoitteen ei tarvitse välttämättä olla missään jaossa ja sinne saattaa ropista postia. Osa systeemeistä lähettää noita random-osoitteisiin sopiviin domaineihin ja katsovat meneekö perille.
jUSSi

Posts: 1,377

#8 • • Edited jUSSi äkäinen vanhus
50-100 spämmiä päivässä. Spämmifiltteri sieppaa näistä noin 98% (K9, suosittelen varsinkin outlookin tai outlook expressin käyttäjille). Suurin syy roskapostiin on @iki.fi -osoite, koko domain on käytännössä läpikäyty spämmääjien toimesta.

Ainoa ratkaisu spämmiin on sähköpostin muuttaminen maksulliseksi (1cnt/meili) tai uuden sähköpostiprotokollan kehittäminen, joka vaatisi jonkinlaisen varmenteen alkuperästä ja kohteesta.
remotion

Posts: 5,283

#9 • • remotion nostatus guru
ei oo oikeestaan ikinä tullu mistään roskapostia, asiallista mailia tulee duuniin n 5-15 päivässä, ja kannettavalle vaan sillon ku jollain o jotain henk.koht kerrottavaa...
Neko

Posts: 943

#10 • • Neko No äläpä kerro enempää

akir0:
Kokemuksesta voin sanoa, että osoitteen ei tarvitse välttämättä olla missään jaossa ja sinne saattaa ropista postia. Osa systeemeistä lähettää noita random-osoitteisiin sopiviin domaineihin ja katsovat meneekö perille.


Jep. Minulla oli täysin missään käyttämätön postilaatikko (ADSL:n mukana, jota en tarvinnut), ja kun viimein muutaman kuukauden päästä otin lootan käyttöön, oli siellä jo lähes 2000 roskapostia odottamassa. Kyseessä lyhyt osoite, muotoa
Code:
jokutunnus
@domain, joten eipä ole ihme että oli päässyt generoitujen osoitteiden joukkoon. Esim.
Code:
etunimi[b].[/b]sukunimi
@domain -tyyppisiin osoitteisiin ropisee paljon vähemmän roskaa (ellei osoite nyt ole jostain vuotanut kaikille roskalistoille).
ezzy

Posts: 8,060

#11 • • ezzy Droid-pappa
pari ropisee päivässä spämmikansioon, inboxiin ehkä 1/viikko, jos sitäkään. Palvelimen spämmisuodatin on toiminut mainiosti.
tumpsi

Posts: 2,553

#12 • • tumpsi rekisteröitymätön
Sähköposteja käytössä 4, päivittäisessä käytössä 3.
Näistä yhteenkään ei tule spämmiä, en edes muista koska oon viimeks saanu spämmin.
1 näistä sposteista on jokaisella foorumilla / muussa yhteisössä mihin tarvii sposti ilmoittaa.
Ilmeisesti oon joku inttarvepp-guru, tai sit mulla on vaan käyny mielettömän hyvä säkä.
Viltsu

Posts: 2,010

#13 • • Viltsu noname
hotmailiin ehkä 1 päivässä
soneran postiin tähän mennessä 0 *piis*

--
teknoheput vaan hölisee bumbumbum ja sit tulee pläppläppläpböm, ihan jakomielitautista - Remu Aaltonen

Jinx

Posts: 2,615

#14 • • Jinx Superfeminine
Ei tuu spämmiä ollenkaan ja hyvä niin tottahan on että koko tää roskaposti ja virus ongelma on räjähtämässä käsiin eikä taida mitää keinoja löytyä sen rajoittamiseksi.....

--
Pyllykkä

sapeli

Posts: 11,768

#15 • • sapeli jokukukamikä?
Käytössä kolme sähköpostiosoitetta; hotmail, oman serverin sähköposti, ja työpaikan sähköposti.

Hotmailiin tulee noin 10 spammipostia päivässä - en tiedä montako jää "haaviin", mutta tuo on sen verran pieni määrä että sen käy itse läpi suht nopeasti.

Oman serverin sähköpostiin ei tule laisinkaan spammiä, olen sen verran niukasti käyttänyt tuota osoitetta missään nettisivuilla yms, ja sinne tulee ainoastaan asiapostia. Mikä on vähän yllättävää mutta varsin muksaa. *joo*

Työpaikan sähköposti on ihan painajainen. Sinne tulee 5-20 spammipostia päivässä, ja vaikka meidän spammifiltterit saa ne kaikki kiinni, inboxi on silti täynnä sen filtterin ilmoituksia "tämmöinen saatiin kiinni, oliko varmasti spammiä?"... *dissaa* Sama jos tulisi spammit itse suoraan inboxiin... *justjoo*

Mua häiritsisi sähköpostit paljon vähemmän jos A) ne uskois tietyn ajan jälkeen että siitä osoitteesta ei tule asiakasta, ja B) ne roskapostit olisi edes hiukkasen järkevämpiä... Kuka ostaa jotain lääkkeitä sähköpostin perusteella missä ne kaikki nimet on kirjoitettu väärin ja hinnat vaihtelee joka postissa? *ding*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Juhgu

Posts: 7,921

#16 • • Edited Juhgu Virnistelijä

akir0:
p.s. sähköposteihin käytän vain ja ainoastaan pineä!



Pine on kömpelö *hih*

Itselleni tulee hotmailiin varsin vähän spämmiä, ja junkmail-kansion tyhjentää äkkiä, mutta 2 megan laatikossa ärsyttää kun ne spämmipostit ovat usein 100 kilotavun luokkaa *dissaa*.

Olisi tosiaan jo korkea aika päivittää sähköpostijärjestelmää joko maksulliseksi tai edes sellaiseksi että lähettäjän tietoihin ei voi kirjoittaa ihan mitä haluaa. Vastaavia on ollut ennekin. Nykyinen järjestelmä on paska eikä ihmekään että sitä abusataan. Tosin, eipä kukaan spammaisi jos spammin perusteella ei ostettaisi tuotteita, että vikaa on idiooteissa käyttäjissäkin.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Exlex

Posts: 497

#17 • • Exlex
Muutama osoite käytössä joista ''virallisiin'' osoitteisiin ei roskaa tule mutta yleisesti jaossa olevaan osoitteeseen muutamiä kuukaudessa.

Hauskinta ehkä yliopiston sähköposti joka on lähes halvaantunut roskan johdosta. Aktivoin osoitteen aikoinaan ATK -keskuksessa ja unohdin koko lootan olemassaolon noin kuukaudeksi. Sitten ensimmäisen kerran sisään kirjautuessa oli ylläts melkoinen kun laatikko tulvii spämmiä. Osoite ei ollut julkisessa levityksessä. Syy tosin selvisi myöhemmin googlettamalla kun selvisi että koulu kierrättää vanhoja osoitteita ( [email protected] *grr* ). Aikoinaan poispotkitulla oppilaalla kun sattui olemaan sama nimi.

Sähköpostijärjestelmä tulee varmasti uusiutumaan eli siis jotain parempaa ja kontrolloidumpaa tulee nykyisen järjestelmän rinnalle yleiseen käyttöön ennemmin tai myöhemmin. Tosin kyllä nykyiselläkin pärjää tuttujen kesken tapahtuvassa viestinnässä kun ei levittele osoitetta ja käyttää suodattimia ja tervettä järkeä.
Orion

Posts: 1,266

#18 • • Orion
Itselläni on myös iki.fi-osoite vuodesta 1998. Kunnon spämminkerääjä. Kuten Vaavu jo mainitsikin, niin iki.fin sivuilla oli jossakin vaiheessa kaikki(?) sähköpostiosoitteet esillä (vai saiko sen valita että onko ja se defaulttina oli?) ja sen aiheuttamia ikävyyksiä eletään tälläkin hetkellä kuukausittaisen 4000 spämmiviestin muodossa. Lovely.

Oma ratkaisu asiaan löytyi vähän aikaa sitten. Ohjasin iki.fi-mailit Gmail-tunnukselleni ja kaikki Gmailin inboxiin jäävät mailit varsinaiseen sähköpostilaatikkooni. Gmailin filtterit ovat sen verran hyvät, että seulovat käytännössä kaiken spämmin pois ja tuloksena omaan sähköpostilaatikkoon putoaa vain tarpeellinen maili. Gmail poistaa yli kuukauden vanhat spämmit automaattisesti, joten sinnekään niitä ei pääse älyttömästi kertymään. Jos tämä ei selventänyt, kirjoittelin aiheesta myös blogiini jokin aika sitten - http://www.iki.fi/juska/mtarchives/000332.html

Suosittelen.
micqo

Posts: 1,094

#19 • • micqo
Roskaposti...ja sitähän riittää !! *dissaa*
Mulla on käytössä 6 osoitetta ja viiteen niistä pukkaa päivittäin,riippuen osoitteesta...joku 1-50 spämmiä *eiei*
Onneks toi yks osoite on viel välttynyt. *joo*
Avatar
#20 • • Equalizer Guest
Onneks viime aikoina vähän vähemmän tullu..Delete sormi on ollu lujilla*hikoil**nauru*