Mites teidän asepalvelus..?

1,183 posts, 60 pages, 592,055 views

[Nuclear]

#601 • • [Nuclear] el aprendiz

Juhgu:
Millä aloilla? Vartija, poliisi tjs? Tokihan noita löytyy. Useimmilla aloilla taitaa kuitenkin työnantajalle olla ihan sama, kun paljon asepalvelusta tärkeämpiäkin kriteereitä on. Ja sellaiset tyypit jotka eivät asepalvelukseen mene, tuskin haluavatkaan sellaiseen ammattiin joka sitä edellyttää.

Edellä mainittujen lisäksi tulee mieleen vielä ilmailu ja merenkulku. Ja kyllä, useimmilla aloilla ei asepalveluksella ole mitään väliä, mutta kuten sanoin niin on tiettyjä aloja joille se on vaatimus vaikkei sitä papereissa luekaan (lakipykälistä johtuen). Tällä koitan tarkoittaa sitä, että jos joku ihminen haluaa ammattiin x ja hän on ottanut selvää kyseisten oppilaitosten sivuilta/jostain muualta, että "varusmiespalvelus (joka tarkoittaa joko siviili- tai asepalvelusta, jos olen väärässä niin korjatkaan, mutta tätä tarkoitan tällä hetkellä kyseisellä sanalla) täytyy olla suoritettuna", niin kannattaa silti ottaa myös muuta kautta selville mikä on se "todellinen" tilanne. Olis meinaan aika ikävä tilanne jos on haaveillu tietystä alasta jo pitkään ja ottanut selvää, että siviilipalveluskin ois ihan OK, mutta sitten hakuprosessissa saakin tietää ettei se olekaan.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

#602 • • greenie Guest

[Nuclear]:
Edellä mainittujen lisäksi tulee mieleen vielä ilmailu ja merenkulku. Ja kyllä, useimmilla aloilla ei asepalveluksella ole mitään väliä, mutta kuten sanoin niin on tiettyjä aloja joille se on vaatimus vaikkei sitä papereissa luekaan (lakipykälistä johtuen).

Eli on aloja, joilla rikotaan tuolta osin lakia järjestelmällisesti? :)
Juhgu

#603 • • Juhgu Virnistelijä

greenie:
---

Kyllä.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

[Nuclear]

#604 • • [Nuclear] el aprendiz

greenie:

Luultavasti, enhän mä sitä voi täsmällisesti tietää onko tosiasiassa näin, koska en ite niillä päättäjien jakkaroilla ole istunu...sanotaan sitten, että uskon että asia on näin, en tiedä. :)

--

Cloud

#605 • • Cloud Game Freak

sensus]

Oukkej.. En ole hirveen tietoinen tuosta asiasta, mutta olettaisin, että yritykset olisivat ainakin jonkin verran ennakkoluuloisia vapautuksen saaneiden ihmisten kohdalla, koska onhan sivari olemassa aseistakieltäytyjille ja erilaisille uskonlahkoille, jotka eivät suosi sotia ja aseiden käyttöä. Tiedän kyllä yhden jäbän, ken haki vapautuksen ilman mitään perusteita, mutta en tajua, että vapautus ilman perusteita voi olla mahdollista *nauru*

Emmehän me nyt aivan perseestä voi olla *nauru*

Kyllä varmasti poliisivoimat ja muut vastaavat kysyvätkin mikä on arvo armeijassa tms.. sillä taas ei ole mitään merkitystä minulle. Asiakaspalvelu hommissa korkeintaan kysytään onko se jo suoritettu, muulla ei ole väliä. Itse asiassa tiedän että ko. asiasta on ollut jopa haittaa.. liika asehulluus kun ei ole kaikkiin asioihin hyvästä.

Mm noista vapautuksista kun ei jää mitään merkintöjä mihinkään "viralliseen" tahoon aivan kuin ei jää linnassakäynnistäkään, niin ei se työhön ottaja saa tietoonsakkaan mitään ellet sinä kerro. Sitäpaitsi vapautuksille on syitä sen verran paljon ja useasti ko.syyt eivät estä millään tavalla ihmisiä tekemästä töitään ei tuollakaan asialla ole suurta merkitystä. Vain jotkut vanhoolliset ihmiset saattavat sitä kysyä, mutta laitontahan se on ko. asian perusteella valita työhön ketään.

Et sinä ihmisenä ole syvältä kuten tuskin on kukaan muukaan. Minä en vain pidä armeijan käyntiä minään meriittinä. Minä vain en arvosta inttiä (kuten varmaan olet huomannut) enkä silloin arvosta sitä käyneitä.. sen käyneinä. Minä varmasti voin pitää ja arvostaa jokaista täällä olijaa monesta syystä ja pitää monia kavereinani. Mutta sitä "intti" henkilöitymää en pidä minään. Aivan kuten joku saattaa olla sitä mieltä että lukio on in ja amis on turhake, mutta silti olla paras kaveri jonkun amislaisen kanssa.. ei siis ole kyse henkilöstä henkilönä vain siitä tietystä asiasta jota ei pidä minään.

No nyt annoin perustelua.. ymmärtäkää miten ymmärrätte mutta älkää odottako minun tuhlaavan enempää energiaa ko.asian setvimiseen.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Cloud

#606 • • Cloud Game Freak

sensus:
---
greenie:
Näitkö paperit? Useimmiten tuollaiset tapaukset eivät vain uskalla sanoa sitä todellista syytä vaan haluavat vain päteä ja tuntevansa olevansa jotain todella erikoista.

---

Olen nähnyt kyseiset paperit :) Hänellä on luokitus C, joka tarkoittaa jonkinlaista tai -asteista sairausta, joka estää hänen palveluksensa armeijassa ja nähtävästi myös sivarissa. Hän joutuu kuulemma ilmoittautumaan poliiisille ajoittain ja joutuu anomaan luvan poistuessaan maastamme tai näin ainakin muistaisin hänen sanoneen *joo*

En kyllä ymmärrä, että miten tuollaiset paparit on mahdollista saada ilman oikeaa sairautta tai muuta relevanttia syytä, jonka takia ei voisi palvella armeijassa tai sivarissa..*nauru*

Ihan jees, minullakin on monta ystävää c-n papereilla eikä heidän tarvitse käydä poliisilla tai tehdä yhtään mitään muutakaan.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

oZq

#607 • • oZq
Ainakin poliisikoulun sivujen mukaan edellytys koulutukseen (miehillä) on vähintään 270 vrk kestänyt varusmiespalvelus. Tästä voidaan poiketa erityistapauksissa. linkki

Eihän juuri millään alalla työhönottajan/haastattelijan tarvi sitä kenellekään suoraan sanoa, vaikka valitsematta jättämiseen vaikuttaisikin esim. asepalveluksen puuttuminen. Esim. jos asiasta päättävä henkilö on vaikka vanhoillinen tai jotain. Kuten ei välttämättä tarvitse suoraan sanoa muistakaan syistä. Se on vaan kylmästi: "Valintamme on valitettavasti kohdistunut toiseen henkilöön".

Tuosta Nuclearin mainitsemasta asiasta yleinen tulkinta lienee usein:
varusmiespalvelus = PV:ssa suoritettu palvelus
siviilipalvelus = siviilipalvelus
Tämä ei ole mikään virallinen tieto, tuntuu vain että noin sitä usein sovelletaan.

Ei se intin käyminen varmaan kenestäkään sen ase/sotahullumpaa tee. Sellaiset henkilöt ovat varmaan sitä jo ennestään, ennen palvelustakin. Tämä aivan vain kannanottona. Eiköhän ne ole monet muut ominaisuudet kuin suoritettu palvelus, minkä perusteella henkilöstä jonkin kuvan muodostaa. Ainakin omalla kohdallani näin.
Lauri

#608 • • Lauri Devoted

mikkihiiri:
---
Sitä harkinta-aikaa, jota annetaan naisille, kun he astuvat palvelukseen. Eli voivat miettiä huvittaako heitä puolesta vuodesta vuoteen särmätä punkkia, herätä kuudelta "komppaniassa herätyys!!1!", harjoitella sulkeisissa ja sitten lopussa pyöriä viikkotolkulla metässä ja nukkua sissiteltassa.

Se on muuten 2 viikkoa (muistaakseni), mutta vain ja ainoastaan naisille. Uroiden pitää hajota ihan pakolla koko ajan, jos ei huvita ruveta tappelee pv:n kanssa älytöntä paperisotaa.

Se taitaa olla kyllä 40 päivää se naisvaruseliöiden harkinta-aika. Eli periaatteessa peruskoulutuskausi siihen saakka kun ruvetaan tekemään valintoja. Sen jälkeen se on naiselle yhtälailla velvollisuus kuin miehellekkin.
aleksisi

#609 • • aleksisi

oZq:
.

Ei se intin käyminen varmaan kenestäkään sen ase/sotahullumpaa tee. Sellaiset henkilöt ovat varmaan sitä jo ennestään, ennen palvelustakin. .

niinpä, ne ketkä on sotahulluja valmiiksi, saavat helpommin c:n papereita kuin ne, jotka niitä syystä tai toisesta ilman perusteita tahtovat. Tietysti on niitä rajatapauksia jotka pari vuotta varusmiespalveluksen jälkeen konttaavat metsissä vänrikkeinä... eipä silti, menis touhu liian totiseksi ilman heitä...

--
siellä missä jatkot..

#610 • • Kauno Saario Guest
Suomen Armeija *dissaa* Pah, itse tiesin kauan ennen ekaa kutsuntaa et armeija ei todellakaan oo mulle tehty, muutamaa kuukautta en tulisi ikinä viettämään kenenkään huudon alaisena. Jo silloin päätin, koska nousen sängystä, miten teen petini, kuinka nopeasti juoksen talon ympäri jos tarve vaatii...ymsyms. Ei kukaan koskaan ikinä tule mulle kertomaan mitä tehdä! Viimeisessä kutsuntatilaisuudessa sanoin suoraan et mun kanssa ei kannata pelleillä, voi tulla turpakäräjät ja nykyään suomen armeija ei edes halua ihmisiä, joilla on oma tahto, palvelukseen. Ne haluaa pelata varman päälle ilman riskejä...sopii mulle! Työelämässä kaikkina näinä vuosina missään ei koskaan ole sanallakaan kysytty tai mainittu armeijaa, kädenjälki on puhunut puolestaan! Ok, inttiaika voi olla lyhyt jonkun mielestä mutta elämä on sen verran kivaa et en suosittele sen tuhlaamista viikkoakaan intissä! Tää on mun juttuni*taputapu*
[Nuclear]

#611 • • [Nuclear] el aprendiz

KipuStressi:
clip

Tekstistä sai aika vahvasti sen kuvan, että et tee mitään kenenkään käskystä/pyynnöstä vaan pelkästään omasta tahdostasi. Jos pomo on "ehdottanut" että viittisitkö tehdä asian x, niin sanotko aina jossei kiinnosta, et "Vttu mua ei kukaan käske!?!?111" tai "Ei nyt nappaa, teen asioita vaan omasta tahdosta!!??11"?

--

#612 • • Kauno Saario Guest

[Nuclear]:
---
KipuStressi:
clip
---

Tekstistä sai aika vahvasti sen kuvan, että et tee mitään kenenkään käskystä/pyynnöstä vaan pelkästään omasta tahdostasi. Jos pomo on "ehdottanut" että viittisitkö tehdä asian x, niin sanotko aina jossei kiinnosta, et "Vttu mua ei kukaan käske!?!?111" tai "Ei nyt nappaa, teen asioita vaan omasta tahdosta!!??11"?

Teen asioita omasta tahdosta...mutta teen myös työtä josta pidän ja johon kuuluu työnjohto, siltä saan tarvittavat tiedot jotta voin tehdä työni hyvin, itsenäisesti. Ja jos ei ei kiinnosta kerron kyllä ja siirrän ko. työn muille, koska sekin onnistuu...
sensus

#613 • • Edited sensus Trance can set you free...

Cloud:
----

clipped

----

Affirmative :) Luulin aikaisemmin kuulemieni tietojen perusteella, että vapautuksen saaneet ovat huonossa asemassa, mutta ehkä asia on kuten sanot.
Itse arvostan inttiä siksi, että opin käyttämään erilaisia aseita ja ehkä vähän kurinalaisuutta myös, mutta en kyllä paljoa oppinut itsekään *nauru* Ei sitä tarvitse siis enempää setviäkään - kunhan uteliaisuusdesta kysyin. Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä ja jokainen saa tehdä mitä haluaa, joten ei siitä enempää *hymy*

--
[li] S e n s u s [/li]
Latest TrAnCe for the win:
*nuotti* Edin Bosnjak - Alluring wishes
*nuotti* Selu Vibra - Stargazing

Thought:
why am I so kick ass?

whispering

#614 • • Edited whispering Super Juusto

oZq:
Ainakin poliisikoulun sivujen mukaan edellytys koulutukseen (miehillä) on vähintään 270 vrk kestänyt varusmiespalvelus. Tästä voidaan poiketa erityistapauksissa. linkki

Tohon on tehty jotain lakiehdotuksia et armeijaa ei tarvi käydä jos haluaa poliisiksi, koska se on syrjivä. Tosin se, meneekö se läpi, on toinen juttu.
flygfisk

#615 • • flygfisk
Viimeinen lauantai ennen valtion palveluksen alkamista.*sydän*

*känni*
aleksisi

#616 • • aleksisi

whispering:
---
oZq:
---

Tohon on tehty jotain lakiehdotuksia et armeijaa ei tarvi käydä jos haluaa poliisiksi, koska se on syrjivä. Tosin se, meneekö se läpi, on toinen juttu.

joo. vaan mitähän edellytyksiä on toimia poliisina ihmisellä, joka on ollut haluton tai kykenemätön suorittamaan asepalvelusta?? Jos vapautuksen syy on oma asenne tai vakaumus olla kykenemätön tottelemaan muita, tai olla haluton käyttämään pakkokeinoja, niin tuskin on ko. henkilöllä edellytyksiä selvitä poliisinakaan..
Jos taas vapautus on tullut jostakin konkreettisesta henkisestä tai fyysisestä vajavaisuudesta tai kykenemättömyydestä, tuskin henkilö silloin poliisinakaan olisi täysin toimiva...

--
siellä missä jatkot..

JustinSan

#617 • • Edited JustinSan Nullius in verba

whispering:
---

Vaikka noin muuten pidänkin Suomen nykyistä asevelvollisuuskäytäntöä monin paikoin varsin syrjivänä niin tässä mun kuitenkin pitää olla eri mieltä, armeijassa kun saa nimittäin ihan suoraan poliisin opintoja ja mahdollisesti jopa työtä edesauttavaa koulutusta ja kokemusta, varsinkin sotilaspoliisikoulutuksessa, mutta kyllä muutenkin.

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

whispering

#618 • • whispering Super Juusto

aleksisi:
joo. vaan mitähän edellytyksiä on toimia poliisina ihmisellä, joka on ollut haluton tai kykenemätön suorittamaan asepalvelusta?? Jos vapautuksen syy on oma asenne tai vakaumus olla kykenemätön tottelemaan muita, tai olla haluton käyttämään pakkokeinoja, niin tuskin on ko. henkilöllä edellytyksiä selvitä poliisinakaan..
Jos taas vapautus on tullut jostakin konkreettisesta henkisestä tai fyysisestä vajavaisuudesta tai kykenemättömyydestä, tuskin henkilö silloin poliisinakaan olisi täysin toimiva...

Osittain oon samaa mieltä, mutta yleistät kyllä ihan liikaa. Tosi moni sivari on ihan yhtä kykenevä poliisiksi kuin armeijan käynyt (Muista et pelkkä armeijan käyminen ei tuo poliisin papereita, eli henklön tarvii täyttää muitakin vaatimuksia. Sen tyyppiset henkilöt joista puhuit, karsiutuis joka tapauksessa pois.). Mut anyway, mun tietääkseni tossa on iso syy kans se, että 6kk palvelleet voi kans hakea poliisiksi.

Niin ja alkuperäisestä aiheesta, ite oon lykänny armeijaa jo 4 vuotta (koulun takia), seuraava päivämäärä on asetettu ens kesäksi. Saas nähä kumpaan loppujen lopuks menen, armeijaan vai sivariin *ding*
ETJ

#619 • • ETJ Failed specimen
2/03 SavPr/RUK/Kotra 362 E-kuski :D
aleksisi

#620 • • aleksisi

whispering:
---

Tosi moni sivari on ihan yhtä kykenevä poliisiksi kuin armeijan käynyt (Muista et pelkkä armeijan käyminen ei tuo poliisin papereita, eli henklön tarvii täyttää muitakin vaatimuksia. Sen tyyppiset henkilöt joista puhuit, karsiutuis joka tapauksessa pois.).

Niin ja alkuperäisestä aiheesta, ite oon lykänny armeijaa jo 4 vuotta (koulun takia), seuraava päivämäärä on asetettu ens kesäksi. Saas nähä kumpaan loppujen lopuks menen, armeijaan vai sivariin *ding*

Joo toki sivarikin on pätevä poliisiksi, varmasti paljon parempi kuin perus kynäniska. Ehkä on vain ollut helpompi laittaa pääsyvaatimukseksi asepalvelus koska silloin on saatavilla jo valmiiksi tieto hakijan henkisestä & fyysisestä kunnosta. Mutta kyllä ton 6kk. pitäs olla riittävä, tosin varmasti riittäs hakijoita vaikka nostettas minimi 12 kuukauteen..

Tossa lykkäyksessä kyllä tulee vastaan se ku on lähempänä kolmea kuin kahtakymmentä ni pikkusen alkaa ottaa itsetunnolle kun komentelemassa on 19 vuotiaat, mut kai se sit taas on sitä kurinalaisuuden opettelua jne. mutta rajansa kaikella. että kai se sivari siltä kannalta olis parempi, mut taas jos noin ajattelee voi jäädä fiilis että on jonkinasteinen pelkuri tai jotain..ok cut the bullshit

--
siellä missä jatkot..