Etsitään maalattua kuvaa seinälle!

29 posts, 2 pages, 26,381 views

vaavu

Posts: 1,324

#1 • • vaavu vara-vana
Olemme Villen kanssa juuri remontoimassa kämppää, ja siinä sivussa olisi tarkoitus elävöittää asunnon seiniä. Pienten taulujen sijaan olisi kiva saada isokokoisia graafisia elementtejä seinälle, joten seinämaalaus voisi olla yksi vaihtoehto.


Haussa on siis kuva, jonka voisi toteuttaa maalaamalla seinämaaleilla suoraan seinäpintaan. Kuvasta voisi mielellään tulla kohtalaisen iso, jopa useita metrejä leveä. Olisi hyvä, jos kuvan voisi toteuttaa mieluiten yhdellä värillä, mutta myös muutaman värin kuvat ovat ok.

Tyyliltään kuvan olisi hyvä olla melko graafinen ja aika pelkistetty. Tähän kategoriaan tippuvat niin pelkistetyt esittävät kuvat, abstraktit selkeät kuviot kuin myös naivistinen, sarjakuvamainen tai julistemainen grafiikka. Tarkkaa väriskaalaa en pysty vielä tässä vaiheessa antamaan. Olisi kuitenkin hienoa, jos kuva olisi suunniteltu siten, että se on helppo toteuttaa monenlaisilla väreillä. Maalauksen pohjana oleva seinä on mitä todennäköisimmin valkoinen tai vaalean harmaa.



Onko mahdollisesti kenellekään jotakin ideaa tai valmiita kuvia tai luonnoksia aiheista, jotka voisivat sopia yllä oleviin kriteereihin? Myös tieto siitä, mistä vastaavanlaisia kuvia voisi löytää, otetaan kiitollisena vastaan.

Jos sopiva kuva löytyy, sen käytöstä maksetaan luonnollisesti palkkio. Palkkio on tietysti isompi, jos tekijä vielä auttaa kuvan hahmottelemisessa seinälle ja mahdollisesti sen maalaamisessa.
Jaques

Posts: 1,390

#2 • • Jaques HUGC / So Nice!
Hei, cool idea. Hetki vaan niin pengon mun kuvavarastoa jospa löytyis jotain kivaa.

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

Pinxu

Posts: 196

#3 • • Pinxu
Hauskanen idea!Mulla ei taida mtn kuvia olla,mut onnee hommalle. *nauru*
Lina

Posts: 4

#4 • • Lina pöhkö hentsu
Kokeile googlen kuvahakua. Dataprojektorilla tms. olisi ehkä helpoin heijastaa kuva seinälle hahmottelua varten, piirtoheitinkin käy.

Sanalla "tattoo" ainakin luulisi löytyvän jo valmiiksi kohtalaisen yksinkertaisia malleja. Puu voisi olla myös aika kaunis aihe.

Hauskoja maalaushetkiä!
ville

Posts: 3,780

#7 • • ville olen oikeasti ujo

kuilu ja ponivarkaat:
Hommaa maalit, ni mä tuun duunaan semmosen freskon, et joutuu muuton yhteydes siirtää seinän kans! "DI vaavun Oottex ajatellu muuten laittaa keilarataa sinne? :D

- DhymiöI -



Kämpän ovelta alle 5min kävelymatka keilaradalle ja hohtokeilaus löytyy \o/

Käydään treenaamassa salaa ja sit vetäistään vaan 100 sarjoja :D
Fyrisch

Posts: 4,525

#8 • • Fyrisch
Hauska nähä et muitaki kiinnostaa seinän eloonherättäminen perus tapeteist tai yksvärisist maaleist! Ite oon maalannu huoneen seinälle kiksupalloi ^_____^
SilverJo

Posts: 1,893

#9 • • SilverJo I solemnly swear that I am up to no good.
Millainen kyseinen seinä mahtaa olla? *ding* Olisikohan mahdollista ottaa kuvaa seinästä ja myös sen lähistöstä? Olisi paljon helpompi suunnitella jotain kun tietäisi millaiseen ympäristöön se tulisi. *hymy* Onko teillä jotain kuviota tjsp josta erityisesti pidätte? Eli jos maalauksen tekisi pelkästään jollain kuviolla, malli : http://www.klubitus.org/kuva.php?id=9894 vai pidättekö enemmän jos maalaus ei esitä mitään? Annoit kyllä jo ohjeet, mutta.. *täh*

*piis*

--
Broken words always
start as thoughts.
Clean thinking keeps
things beautiful.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#10 • • Edited Aziz Combat Fighter
Julmeton iso silmä. Sit ku kaverit kysyy siitä ni meette ihan vaikeiks ja hiljasiks ja viette sen toiseen huoneeseen ettei se kuule ja kerrotte, ettei siitä "sais puhua"
mekaanikko

Posts: 1,176

#11 • • mekaanikko don selecta
Luulisin että en ole ainut graafikko jolla on toteutumaton perversio päästä suunnittelemaan mahdollisimman isokokoisia duuneja eli just seiniä ja tästä seuraava ilmeinen halukkuus hoitaa suunnitteluhomma ns. kaljapalkalla. Eli ei muuta kuin vaik bileskenestä tuttujen (miksei muidenkin, mut tutut lienee helpompi ylipuhua ilmaisiin hommiin) graafikoiden portfolioita skannailemaan ja katsomaan kenen tyyli miellyttää ja sit yhteydenottoa. Tietty tässä on sekin ikuinen vitsaus että profeimmilla tyypeillä helposti on paljon muutakin puuhaa, mut uskoisin kyllä että ton tyyppinen duuni olis sen verran kiinnostava et moni ihan täysin ammattilainenkin vois olla kiinnostunut pro bono suunnittelemaan tota.

Sitten toi itse toteutus on aavistuksen verran kinkkisempi keissi koska tietysti kokemuksen puute suunnittelussa korreloi myös sen puutteeseen toteutuksessa, joten seiffimpää voi olla hoitaa toteutus itse piirtoheitin/diaprojektori/datatykki + maalarinteippi/sapluunat/vapaa jälki -tekniikalla jos ei ole varma miten "ze artist" sitä pensseliä oikein todellisuudessa kykenee käsittelemään kun aika monelle toi hiiri on hiukka tutumpi työväline tänä päivänä. Tietysti yks tapahan on painaa esim. serillä tai jollain muulla sopivalla tekniikalla kustomoidut tapetit, se sujunee useimmilta ihan tekniikkaan kunnolla tutustumalla vaikka olis peukalo keskellä kämmentäkin.

Tossa nyt muutama bileflaikkuja vääntäneen graafikon portfolio joiden linkki löytyi nopeasti googlettamalla tai oli muuten tiedossa:

http://www.royalmajestics.com/mikael/
http://www.alfonshelsinki.com/
http://www.tpu.fi/~a1metsal/
http://www.andsign.com/ -> Projects
http://www.flammabul.com/jounivaananen/
http://www.nutempo.com/portfolio/

Ja lisää löytyy esim. http://www.platinum.ac/phpbb/viewforum.php?f=27

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

coco

Posts: 172

#12 • • coco hifipanda
Avotakka syyskuu/2004 esitteli "itse teossa"-osiossaan
seinämaalauksen tekemistä itse. Skannerini ei tällä hetkellä toimi, joten kiinnostuneet
yrittäkää etsiä jostain muualta lehti käsiinne (vaikka ei siinä mitään mullistavaa tietoa olekaan;
lähinnä samoja vinkkejä mitä plattarilla on jaeltu.)

.. Niin ja siinä oltiin käytetty Tikkurila Paintsin Lasera-lisäainetta, joka on tarkoitettu
koristemaalausta varten (lisätään siis maalin sekaan). Lehdestä napattua:
[pieni]"Kuvan maalauksessa käytetyn Tikkurilan Lasera-lisäaineen ohjeen mukaan sopiva seos syntyy sekoittamalla puolet maalia ja puolet Laseraa. Seinäpinnan maalaukseen seoksesta tuli liian löysää, eikä maali pysynyt pensselissä. Yksi neljännes lisäainetta ja kolme neljännestä maalia toimi hyvin."[/pieni]

LASERA koristemaalauslisäaine
blender

Posts: 2,552

#13 • • blender Arcade | KAIKU
itse oon tekemäs tälläst koulun oppilaskunnanhuoneeseen tosin paljon monimutkikkaampi... viestien perusteella apua ei taideta enää kaivata, ja muutenkin ongelmallinen juttu kun allekirj. asuu näin kaukana *poks*

kokemusta on kyllä maalauksesta ihan riittämiin... myöskin pelkistetystä taiteesta...
remotion

Posts: 5,283

#14 • • remotion nostatus guru

coco:
Avotakka syyskuu/2004 esitteli "itse teossa"-osiossaan
seinämaalauksen tekemistä itse. Skannerini ei tällä hetkellä toimi, joten kiinnostuneet
yrittäkää etsiä jostain muualta lehti käsiinne (vaikka ei siinä mitään mullistavaa tietoa olekaan;
lähinnä samoja vinkkejä mitä plattarilla on jaeltu.)

.. Niin ja siinä oltiin käytetty Tikkurila Paintsin Lasera-lisäainetta, joka on tarkoitettu
koristemaalausta varten (lisätään siis maalin sekaan). Lehdestä napattua:
[pieni]"Kuvan maalauksessa käytetyn Tikkurilan Lasera-lisäaineen ohjeen mukaan sopiva seos syntyy sekoittamalla puolet maalia ja puolet Laseraa. Seinäpinnan maalaukseen seoksesta tuli liian löysää, eikä maali pysynyt pensselissä. Yksi neljännes lisäainetta ja kolme neljännestä maalia toimi hyvin."[/pieni]

LASERA koristemaalauslisäaine



www.mainio.net sisältää saman artikkelin, muutenkin siellä on hyviä sisustus vinkkejä.
Exlex

Posts: 497

#15 • • Exlex
Hiukan menee ohi alkuperäisestä aiheesta mutta sivuaa sitä kuitenkin vahvasti:

Tänä aamuna Ihanassa aamussa esiteltiin kuvatapettia mikä oli siis digikuvan perusteella painettua tapettia. Kuitutapetin pintaan voidaan painaa vaikka koko seinän kokoinen kuva valokuvasta tai piirustuksesta. Ihan hienoja oli mm. välimeren maisema yksityisen uima-allasosaston seinässä ja seinäkankaalle tehty 4m korkea Chrysler building (tms). Hintaakaan ei mukamas tule kuin muutama euro/metri.

Lisäinfoa firmasta Metrix Oy
Jaques

Posts: 1,390

#16 • • Jaques HUGC / So Nice!
Olis kivaa saada tietoo et minkä kokoinen ja muotoinen seinä on kyseessä niin sais noi omat matskut sovitettuu tohon tai sit jospa säätäis jonkun ihan uuden idean. Ja sit myös huoneen yleinen värimaailma olis kiva tietää.

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

remotion

Posts: 5,283

#17 • • remotion nostatus guru

Dj Jaques:
Olis kivaa saada tietoo et minkä kokoinen ja muotoinen seinä on kyseessä niin sais noi omat matskut sovitettuu tohon tai sit jospa säätäis jonkun ihan uuden idean. Ja sit myös huoneen yleinen värimaailma olis kiva tietää.



Tungen samaan topikiin, mutta mulle saa kanssa ehdotella. seinästä revin just tapetteja pois. se on n. 4m*2,50m ja värimaailma ois hieman turkoosiin päin olevan vaalean sinisen sävyinen. tehostevärinä voi käyttää voimakkaampaa liilahtavaa sinistä, mielellään jotain geometristä kuvioa tms. siihen tulee n. 80cd korkea sohva eteen että sen olemassa olo ei sais häiritä liikaa toteutusta.
terrae

Posts: 454

#18 • • Edited terrae

vaavu:
Ruotsalaiset näemmä tämänkin jo osaavat: www.walldesign.se *kuolaa* Vielä kun osaisi itsekin.



*kuolaa* Järkyttävän hyvännäkösiä. Miten tuommosia 2-ulotteisia, piirretyn näkösiä kuvia, joissa on vaan muutama väri, tehään valokuvasta? Niin ku tämmösiä: sarhammar2.jpg
mekaanikko

Posts: 1,176

#19 • • mekaanikko don selecta

terrae:
Miten tuommosia 2-ulotteisia, piirretyn näkösiä kuvia, joissa on vaan muutama väri, tehään valokuvasta?



Yleensä niin että kuva skannataan ja sitten piirretään koneella jollakin vektoripiirto-ohjelmalla (esim. Freehand tai Illustrator) päälle. Ei vaadi mitään superlahjakkuutta, lähinnä kärsivällisyyttä (on hidasta hommaa) eli siitä vaan hommiin. =)

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

terrae

Posts: 454

#20 • • terrae
Ai jaa. Minä luulin, että siihen on joku kikkaskonsti.