Pitäisikö luopua valtionuskonnosta Suomessa?

56 posts, 3 pages, 7,389 views

ridgeisland

Posts: 19

#1 • • ridgeisland *täh*
Suurin osa suomalaisista tuntuu olevan niin sanottuja tapakristittyjä: kirkossa (tahtomattaan/mieleipidettä kysymättä) kastettuja, rippikoulun käyneitä mutta eivät uskonnollisesti vakaumuksellisia. Yleensä kirkkoon kuulumista perustellaan sillä että joskus tulevaisuudessa kenties halutaan mennä kirkossa naimisiin tai turvautua kirkon ruoka-apuun. Kristillistä arvomaailmaa ei juuri pohdita eikä kyseenalaisteta, eikä kirkosta tule erottua, vaikka moiseen laitokseen kuuluminen ei edes olisi omien periaatteiden mukaista saati harkittua. Mitä mieltä itse olet?

--
All People Have 2 Things In Common: Birth And Death. Make Difference In Between.

Yoni

Posts: 440

#2 • • Yoni Tyhmä Vartija!
Oon aina ollu uskontoja vastaan jossain määrin!

Onneks ite en kuulu kirkkoon!
Kolera

Posts: 4,256

#3 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
Tulipahan erottua kirkosta kirkollisveron takia, mutta ei tuollakaan juuri mitään väliä ole kun se vero menee kuitenkin kaikesta muusta mitä ostan/käytän.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Chatte

Posts: 4,085

#4 • • Chatte Team Teknolipat :)

ridgeisland:
Kristillistä arvomaailmaa ei juuri pohdita eikä kyseenalaisteta, eikä kirkosta tule erottua, vaikka moiseen laitokseen kuuluminen ei edes olisi omien periaatteiden mukaista saati harkittua. Mitä mieltä itse olet?


Olen eronnut kirkosta. Useat ystäväni ja tuttuni ovat tehneet saman, kuka missäkin vaiheessa elämäänsä. Itselleni tämä "herääminen" tapahtui, kun omaa harkintaa alkoi olla tarpeeksi, ja tajusin, ettei kirkkoon kuuluminen merkitse minulle mitään - ei ole koskaan merkinnytkään. Kirkko ei anna minulle mitään, enkä minä kirkolle. Luin sen imho satukirjankin kannesta kanteen. Pöh. Katkaisin siis teennäisen suhteeni kirkkoon. Se ei ole minun juttuni.

Uskonnot sinänsä kiinnostavat, mietityttävät ja ihmetyttävät ilmiöinä. Haluan lukea ja tietää niistä, haluan oppia ymmärtämään mm. sellaisten maiden kulttuureita ja ihmisiä, joihin uskonto todella vaikuttaa tänäkin päivänä. Koraanin luin viimeksi. Uteliaisuuttani. Tapansa kullakin.

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

Avatar
#5 • • Edited greenie Guest
Musta kirkko ja valtio pitää erottaa ehdottomasti toisistaan, ihan jo lähtien lakiin kirjatuista oikeuksista, eli uskonnonvapaudesta ja toisaalta oikeudesta olla tulematta syrjityksi uskonnosta riippumatta.

Pidän varsin rujona sitäkin, että esimerkiksi presidentti joutuu ateistina menemään kirkkoon pelkästään työnsä puolesta.

Vapaa maa on suhteellinen käsite :)
soulsaw

Posts: 444

#6 • • soulsaw 1.0
*joo* uskonnoista on ollut vain haittaa. uskovien uskomista on käytetty hyväksi. (esim. katol.) *eiei*

uskonto ja valtion erikseen !!

--
_____

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#7 • • Aziz Combat Fighter
Ehdottomasti. Kirkkoa ei sinänsä tarvitse lopettaa, mutta valtion (ja erityisesti koululaitoksen) tulisi olla uskonnollisesti mahdollisimman neutraali.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#8 • • Aziz Combat Fighter

greenie:
Musta kirkko ja valtio pitää erottaa ehdottomasti toisistaan



What is this black church you speak of?
mekaanikko

Posts: 1,176

#9 • • mekaanikko don selecta

greenie:
Pidän varsin rujona sitäkin, että esimerkiksi presidentti joutuu ateistina menemään kirkkoon pelkästään työnsä puolesta.



Eipä taida Suomella vielä olla ollut ensimmäistäkään ateistipresidenttiä tosin. Nykyinen presidentti ei muistaakseni kuulu kirkkoon, mutta on kyllä kristitty.

Kirkon ja valtion erottaminen pitäisi viedä loppuun asti ihan uskonnonvapauden nimissä. Sen sijaan tässäkin threadissa jo päätään nostanut uskonnonvastainen asenne voitaisiin puolestani kuopata kans samantein. Uskon asia se ateismikin on, eikä se varmastikaan ole keneltäkään pois jos joku uskoo johonkin muuhun kuin jumalan olemassaolemattomuuteen.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

JustinSan

Posts: 822

#10 • • Edited JustinSan Nullius in verba
Ehdottomasti kirkko ja valtio eroon toisistaan, moinen keskiaikainen yhteenliittymä joutaa suoraan romukoppaan. Uskonnonopetus (käännytys) pois kouluista ja tilalle äidinkielenopetusta! *nauru*

No ei vaines, hyviksi vaihtoehdoiksi näkisin juurikin tuon, että uskonnonopetuksen poistamisesta vapautuvat tunnit opetussuunnitelmassa käytettäisiin vahvistamaan joitakin muita aineita tai sitten, että tilalle kehitetään joku filosofis-psykologis-maailmankatsomuksellinen aine, jossa pääasiassa käytäisiin läpi maailman eri uskontoja ja maailmankatsomuksia, pohdittaisiin syitä ja perusteita, yleisesti vähän avarrettaisiin oppilaiden maailmankatsomusta. (varmaan liippaa aika läheltä ET:tä, en tosin tiedä varmasti koska olin pakotettu käymään pakkopullauskonnontunneilla joten ko. aineesta en ensikäden tietoja omaa).

Tai sitten joku välimuoto näille, vaikkapa malliin alaluokilta moinen tavara kokonaan pois ja vasta sitten yläasteella tulisi tämä aine kun oppilaat ovat vähän vastaanottavaisempia ja kykeneväisempiä tällaista tietoa jäsentelemään.

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Lucky-13th

Posts: 383

#11 • • Lucky-13th
Joo turha "aivopesu" ja tekopyhyys käy välillä oikeestikkin vituttaan..

--
I´ve made up my mind, don´t confuse me with the facts!

vuokko

Posts: 243

#12 • • vuokko

mekaanikko:


Eipä taida Suomella vielä olla ollut ensimmäistäkään ateistipresidenttiä tosin. Nykyinen presidentti ei muistaakseni kuulu kirkkoon, mutta on kyllä kristitty.

Kirkon ja valtion erottaminen pitäisi viedä loppuun asti ihan uskonnonvapauden nimissä. Sen sijaan tässäkin threadissa jo päätään nostanut uskonnonvastainen asenne voitaisiin puolestani kuopata kans samantein. Uskon asia se ateismikin on, eikä se varmastikaan ole keneltäkään pois jos joku uskoo johonkin muuhun kuin jumalan olemassaolemattomuuteen.



JustinSan:
hyviksi vaihtoehdoiksi näkisin juurikin tuon, että uskonnonopetuksen poistamisesta vapautuvat tunnit opetussuunnitelmassa käytettäisiin vahvistamaan joitakin muita aineita tai sitten, että tilalle kehitetään joku filosofis-psykologis-maailmankatsomuksellinen aine, jossa pääasiassa käytäisiin läpi maailman eri uskontoja ja maailmankatsomuksia, pohdittaisiin syitä ja perusteita, yleisesti vähän avarrettaisiin oppilaiden maailmankatsomusta. (varmaan liippaa aika läheltä ET:tä, en tosin tiedä varmasti koska olin pakotettu käymään pakkopullauskonnontunneilla joten ko. aineesta en ensikäden tietoja omaa).

Tai sitten joku välimuoto näille, vaikkapa malliin alaluokilta moinen tavara kokonaan pois ja vasta sitten yläasteella tulisi tämä aine kun oppilaat ovat vähän vastaanottavaisempia ja kykeneväisempiä tällaista tietoa jäsentelemään.




erottamalla kirkko ja valtio totaalisesti, taidamme myös kyllä kaventaa kristittyjen (vaikka sitten tapa-sellaisten) tapaa harjoittaa uskontoaan, kun nämä arkipyhät poistettaisiin. Tosin ei ole nytkään vastineeksi arkipyhiä maamme muslimeilla, juutalaisilla, katolilaisilla yms..
jos eriyttämisen myötä kuitenkin arkipyhät säilyisivät -nin pitäisihän heillekin myöntää kalenteriimme heidän tärkeimmät juhlansa virallisiksi vapaapäiviksi, arkipyhyksi. että eräänlaista syjintäähän tämäkin.
Tosin helpompi kait olisi näin mutu-tuntumalla vain poistaa ne nykyisetkin niin tasa-arvo eri uskontojen välillä paranisi.
Tähän ehdottaisinkin sitten vastaaviksi arkipyhille tapaa että työnantaja olisi velvollinen antamaan palkallisen vapaapäivän (joku tyyliin seitsemän päivää vuodessa uskonnosta riippumatta) siihen aikaan vuodesta kuin ne juhlat olisivat, (tietty aina sitten samaan aikaan vuodesta ja kaikille ko. uskontoon kuuluvulle) niille työntekijöille jotka niitä vapaita uskontonsa harjoittamiseen pyytävät jotain todistusta esim. kirjallinen ilmoitus johonkin seurakuntaa kuulumisesta.
Tämä hoidettaisiin esim työsuhteen alkaessa ja jokavuosi toimitettaisiin uuden verokortin mukana ilmoitus mihin kuuluu ja siten määräytyisi ns. räätälöidyt arkipyhät.
Ne jotka eivät mihinkään kuulu tai kuuluvat johonkin sellaiseen lahkoon tai kulttiin jolla ei ole näkyvyyttä suomessa (muistan jotain että täytyi olla vähintään kymmenen jäsentä tai jotain että se katsottiin viralliseksi täällä) niin heillä olisi myös tämä sama viisi paivää palkallisina vapaina ja ne ajankohdat olisi ilmoitettava ja lyötävä lukkoon ( ne olisi käytettävä yksittäisinä päivinä, max kaksi putkeen) jo vaikka siinä verokortin tuomisen yhteydessä

kouluihin suosittelisin lajaa, kaikille pakollista ET-tä. ala-luokille kevyempää mutta kattavaa, ja etenkin kaikkia muita kunnioittavaa ja sitten hiukan vamhemmille sitten perusteellisempaa. Itse katsoisin sen ihan jo nyt yleissivistykseen kuulyvaksi tietää muutakin muitten uskonnoista kuin että "ai niin noi hihhulithan ei syöny sianlihaa" tai " noi ei saa tsiigaa ees pesukoneen käymistä"

mitä tulee presidentiimme niin kieltämättä, vaikka olisi kristittym muttei kirkkoon kuulu niin miksi se siellä sitten käy?
ja toisaalta taas,, eikö hänkin saisi olla ihan tapakristitty siinä missä me muutkin

*piis*
Avatar
#13 • • greenie Guest

Ana-5000:
What is this black church you speak of?



Church above 115th :):)
Avatar
#14 • • greenie Guest

mekaanikko:
Eipä taida Suomella vielä olla ollut ensimmäistäkään ateistipresidenttiä tosin. Nykyinen presidentti ei muistaakseni kuulu kirkkoon, mutta on kyllä kristitty.



Ah, taidat olla oikeassa. Muistin tosiaan sen, että kirkkoon ei Halonen kuullu, mutta en tiennyt hänen perusteluitaan. Eli, että uskonto on hänen ja jumalan välinen asia, eikä siihen täten ilmeisesti tarvitse kirkkoa.
darkfr

Posts: 232

#15 • • darkfr d:play
on aika itsestäänselvää että ne pitäisi erottaa toisistaan. kuten alussa mainittiin, suomessa on iso määrä tapakristittyjä ihmisiä, ja muistin juuri että kuulun itsekin kirkkoon, unohdin erota nimittäin kirkosta jossain vaiheessa. mutta sitä ei tule vain mietittyä. tuskin se vaikuttaa tähän kastamiskulttuuriin yms. mutta ainakin lain puitteissa asiat olisivat oikealla tolalla.

--
4/4

W

Posts: 1,049

#16 • • W
Mä henk.koht en tunne ainuttakaan tosi uskovaista...vaikka lähes kaikki tuntemani ihmiset ovat käyneet rippikoulun ja kuuluvat kirkkoon. Mielestäni PITÄISI luopua...*joo*
e-will

Posts: 372

#17 • • e-will joor worst naitmeir
kirkollisveroilla maksetaan muunmuoassa avustustyötä sossun tapaan yms muuta heikko-osaisten auttamis sälää.
itelleni ihan sama maksanko jotain kirkollisveroa, kunhan siitä osa menee edes johonkin hyödylliseen. se on aika pieni summa.

kristinuskossa on muutama hyvä juttu minkä mielelläni omaksun mutta nykymuodossaan siinä on niin paljon keskiaikaisia asennejäänteitä että ei tollaisenaan kyllä uppoa.

--
vailla täyttä ymmärrystä

Jutu

Posts: 3,054

#18 • • Jutu Blondi
Öh, mä itse kuulun kirkkoon ja en tule todennäkösesti koskaan siitä eroamaankaan. Jotkut voisivat jopa väittää että olen tosi uskovainen, mutta itse en miellä asiaa siten. Minusta nykyinen käytäntö on ihan hyvä.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Individual

Posts: 10,942

#19 • • Individual HYPNO!

vuokko:
mitä tulee presidentiimme niin kieltämättä, vaikka olisi kristittym muttei kirkkoon kuulu niin miksi se siellä sitten käy?
ja toisaalta taas,, eikö hänkin saisi olla ihan tapakristitty siinä missä me muutkin

*piis*



Presidentin tehtäviin kun kuuluvat tietyt protokollan mukaiset tehtävät, kuten esimerkiksi nyt viimeksi Valtiopäivien avaus
ja siihen kuuluvaan jumalanpalvelukseen osallistuminen.
Kyllä se on tiedossa sillä ihmisellä, joka siihen virkaan valitaan ja jopa sillä ihmisellä, joka pyrkii.
Ja voihan korkein valtionjohto myös kunnioittaa läsnäolollaan esimerkiksi hautajaisia, vaikkei kirkkoon kuulukkaan.
Chrisdyan

Posts: 479

#20 • • Chrisdyan
jokainen uskokoon mihi lystää, kuha ei tuu mulle tyrkyttää. Pakkopulla pois koulusta, mitä pienempänä aletaa pullaa syöttää ni sitä helpommin sen syö vanhempanaki(aivopesua). (Kyl määki joulupukkii uskoin viel 4 vanhana et se ne lahjat toi ku nii kerrottii) ai et tuol *taputapu* o joku hemmo joka kaikesta määrää juuhuu. Elikkäs valtio ja uskonto eriksee, pitäs olla joka maan tapa.

ps. uskon ennemmin hyvän soundin mieltä parantavaan vaikutuxeen *jiihaa* todistetusti uskon.

t: vannoutunut ateisti.

--
Hikitomori