Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

1,944 posts, 98 pages, 1,241,731 views

Yallu

Posts: 1,910

#1621 • • Edited Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi
Voisiko joku suositella jotain suht hyvää ja halpaa (joo joo, tiedän että on mahdoton yhtälö) paikkaa, mistä saisin teetettyä kangastaulun valokuvistani, koko n. 1,5 x 1m? Jos jollain on havaintoa, niin olisin kiitollinen.

edit. Ei siis KAIKISTA valokuvistani, vaan muutamasta.. Tai parista.. No hitto edes yhdestä..
Jone

Posts: 8,258

#1622 • • Jone Archibald Haddock

Yallu, 15.12.2008 14:23:
Voisiko joku suositella jotain suht hyvää ja halpaa (joo joo, tiedän että on mahdoton yhtälö) paikkaa, mistä saisin teetettyä kangastaulun valokuvistani, koko n. 1,5 x 1m? Jos jollain on havaintoa, niin olisin kiitollinen.



www.blaugallery.com

Ovat näköjään ottaneet hinnat pois saitilta, mutta ne saa kysymällä mailitse ja ovat ainakin aikaisemmin olleet hyvinkin kohtuullisia laatuun nähden. Sen lisäksi toi noiden itse kehittämä kehysmalli on todennäköisesti fiksuin minkä oon isoissa printticanvastauluissa nähnyt (kangas vaatii satunnaisesti hieman kiristämistä ja Blaugalleryn kehyksissä se on helppo tehdä).
Yallu

Posts: 1,910

#1623 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Jone, 15.12.2008 14:48:
---
Yallu, 15.12.2008 14:23:
Voisiko joku suositella jotain suht hyvää ja halpaa (joo joo, tiedän että on mahdoton yhtälö) paikkaa, mistä saisin teetettyä kangastaulun valokuvistani, koko n. 1,5 x 1m? Jos jollain on havaintoa, niin olisin kiitollinen.

---


www.blaugallery.com

Ovat näköjään ottaneet hinnat pois saitilta, mutta ne saa kysymällä mailitse ja ovat ainakin aikaisemmin olleet hyvinkin kohtuullisia laatuun nähden. Sen lisäksi toi noiden itse kehittämä kehysmalli on todennäköisesti fiksuin minkä oon isoissa printticanvastauluissa nähnyt (kangas vaatii satunnaisesti hieman kiristämistä ja Blaugalleryn kehyksissä se on helppo tehdä).


Vaikuttaa lupaavalta.. Kiitsa.
mange

Posts: 1,913

#1624 • • mange Terrorcraft
Mistä kaupoista voisin löytää kuvanmukaisen tai vastaavan tarjoilu-/yöpöydän?
Pitää ehdottomasti olla rullilla että pöydän voi siirtää kivasti sängyn viereen.
Löysin Vepsäläisestä löysin muutamia malleja mutta hinnat lähtee 220 eurosta ylöspäin joten ei kiitos.
tuote-537.jpg
Daniel Braun

Posts: 1,626

#1625 • • Daniel Braun wednesday?

mange, 1.1.2009 19:04:
Mistä kaupoista voisin löytää kuvanmukaisen tai vastaavan tarjoilu-/yöpöydän?
Pitää ehdottomasti olla rullilla että pöydän voi siirtää kivasti sängyn viereen.
Löysin Vepsäläisestä löysin muutamia malleja mutta hinnat lähtee 220 eurosta ylöspäin joten ei kiitos.


Kuvan mukainen pöytä on OLLUT Askon mallistossa, Nero tarjoilupöytä nimellä.
Soita paikkakunnan myymälät läpi jos irtoais sopuhintaan.
Meiltä poistettiin muistaakseni mallikappaleet jollakin 120,- hintaan....
Garo

Posts: 446

#1626 • • Garo #jake
Threadia pitkään seuranneens pääsen vihdoin liittymään itse keskusteluun: Asunto-omistajakärpänen puraisi ja kävin tänään ensimmäisissä asuntoesittelyissä koskaan. Hakusessa on 40+ neliöinen kaksio etelä-helsingistä. Katsotaan miten homma etenee :)

- Garo
pirpeli

Posts: 5,533

#1627 • • pirpeli
Niin siis :)

Ostettiin ipen kanssa Kupittaanpuiston laidalta Vasaramäen puolelta puutalo-osake. 1946 valmistunut talo, jossa 5 asuinhuoneistoa. Meillä talon ainoa 2- kerroksinen asunto. 71 neliötä, viime vuonna täysin rempattu. Putkiremontit tehtynä ja kaiken kaikkiaan hirmu kiva. Vanhan talon henkeä vinoine lattioineen(ei rakennevaurioita jne, vaan ihan vaan vinoa :D) sisusta kivaksi remontoituna. Kosteuskartoitukset on tehty ja talo on puhdas kuni pulmunen.

Keittiö on Ikeaa, harmaa. Lattiassa harmaa laattaimitaatiolaminaatti. Muualla asunnossa "puu"laminaatti. Keittiön lisäksi asunnossa on ruokailu/loungetila, olohuone, erillinen wc, huone Kiialle, kylpyhuone sekä alakerran kellariin tehty makuuhuone, joka on ipen ja mun pesä <3.

ipellä lisäksi makuuhuoneesta käynti nikkarointitilaan, joka on kyllä vielä ryjävarastona. Talon pääty kuuluu tavallaan meille, ja sinne tuleekin kesällä pieni patio. Taloyhtiössä on lisäksi puulämmitteinen sauna, jota saa lämmittää omilla puilla aina halutessaan.

Kuvia tulee varmaan Facebookiin jossain vaiheessa ja tännekin voisi päivitellä, jos ja kun jotain pientä säätöä täällä tehdään :)

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

mehukatti

Posts: 335

#1628 • • Edited mehukatti dude
Jos on kämpässä ylimääräisiä pinta-asennuksena tehtyjä sähkö- ja puhelinrasioita sekä niiden piuhoja, jotka pitäis saada mäkeen, niin mitä suosittelette niiden kanssa tekemään? Houkuttelis tietysti itse repiä niitä pois, mutta ilmeisesti säännösten mukaista olis palkata joku alan ammattilainen. Minkä verran ootte maksanu tän tyyppisistä hommista ja mahtaisko täältä löytyä jotain henkilöä tekemään parin tunnin keikka?
peikkolapsi

Posts: 1,180

#1629 • • peikkolapsi miisa the maskotti
nyt kaivataan hieman neuvoa-antavaa tietoa.
kyseessä siis pesukoneet; hankinnassa kapea masiina eikä turhan kallis... mutta mites noi merkit?
hyviä/huonoja kokemuksia? hankin tänne meinaan ensin whirpoolin mutta se päsä ei ainaka toimi ollenkaan niinkun pitäisi, että nyt ois kiva tietää mihin merkkiin kannattaa rahansa lykätä *hmph*
...ettei tartte olla syynissä pesukoneen vieressä koko ohjelman ajan.

täytyykin jossain kohtaa laittaa tänne pari kuvaa tästä huushollista, remontti alkaa olee aikalailla pulkassa *joo*

--
mut hei, n&#039;hrään nniinku, tanssitaan koloissa
taI sit mennää pikahissilla prahaan&#039;
se on tanssilattialla

Xer

Posts: 261

#1630 • • Xer Bassosankaritar
Ollaan siis miehekkeen kanssa omaa kotia hissukseen etsimässä, vaikkei nykyisessäkään mitään vikaa ole, mutta tilanne houkuttais kovasti ostamaan oma. Nyt siis kysynkin teiltä jo oman kodin löytäneiltä seuraavanlaista:

-Mitkä on ne asiat jotka peruskorjausten lisäksi todennäköisimmin aiheuttaa lisäkuluja, 1. Vanhoissa taloissa (ennen vuotta 1970 rak.), 2. Tätä uudemmissa taloissa(1970-2005)?

-Miten paljon hintapyyntöä alemman tarjouksen "kehtaa" tehdä, vai onko se kiinni omasta pokasta?

Myös muita hyviä neuvoja otetaan mielellään vastaan. *piis*
Jussi Soro

Posts: 6,385

#1631 • • Edited Jussi Soro choon!

mehukatti, 12.1.2009 22:28:
Jos on kämpässä ylimääräisiä pinta-asennuksena tehtyjä sähkö- ja puhelinrasioita sekä niiden piuhoja, jotka pitäis saada mäkeen, niin mitä suosittelette niiden kanssa tekemään? Houkuttelis tietysti itse repiä niitä pois, mutta ilmeisesti säännösten mukaista olis palkata joku alan ammattilainen. Minkä verran ootte maksanu tän tyyppisistä hommista ja mahtaisko täältä löytyä jotain henkilöä tekemään parin tunnin keikka?


Puhelinrasiat saa repiä itsekin irti, niissä ei mene merkittävää sähkövirtaa. Sähkörasiatkin voi nyppiä irti, JOS TIETÄÄ MITÄ TEKEE. Helpointa on tietty ottaa sulakkeet pois irtirepimisen ajaksi, kunhan ei muuten joudu rukkailemaan kytkentöjä. Ammattimies veloittaa n. 50€ / h jos tekee kuitin kanssa, firaabelina riippunee ihan siitä kuinka hyvin ko sällin tunnet.

Edit: jos vakuutusyhtiöltä kysytään, niin itse et siis saa tehdä noita sähköhommia.
pirpeli

Posts: 5,533

#1632 • • pirpeli

Xer, 19.1.2009 18:57:
Ollaan siis miehekkeen kanssa omaa kotia hissukseen etsimässä, vaikkei nykyisessäkään mitään vikaa ole, mutta tilanne houkuttais kovasti ostamaan oma. Nyt siis kysynkin teiltä jo oman kodin löytäneiltä seuraavanlaista:

-Mitkä on ne asiat jotka peruskorjausten lisäksi todennäköisimmin aiheuttaa lisäkuluja, 1. Vanhoissa taloissa (ennen vuotta 1970 rak.), 2. Tätä uudemmissa taloissa(1970-2005)?

-Miten paljon hintapyyntöä alemman tarjouksen "kehtaa" tehdä, vai onko se kiinni omasta pokasta?

Myös muita hyviä neuvoja otetaan mielellään vastaan. *piis*



No, ainakin tuon hinta-asian kohdalla riippuu _paljon_ asunnosta, kuinka vakavissaan on ja mikä on lähtöhinta. Tällä hetkellä kannattaa tehdä hyvinkin alhainen tarjous. Vähintään 10% kannattaa ottaa pyyntihinnasta heti pois.

Vanhoissa taloissa saattaa lyhyenkin ajan kuluessa tulla vaikeuksia mm. putkien ja sähköjen kanssa. Samoin julkisivut, ikkunat voivat aiheuttaa ongelmia. 1960-70-lukujen taloissa alkaa olemaan putket jo esim. siinä kunnossa, että varmasti tulossa remppaa. Kannattaa heti kysyä taloyhtiöstä/isännöitsijältä tai entiseltä omistajalta tehdyistä ja tekemättömistä rempoista.

1970-luvulla rakennetuissa taloissa kannattaa kiinnittää huomiota kosteusvaurioihin ja rakenteiden kuntoon(toki kaikissa, mutta noissa varsinkin). Uudemmissa kerrostaloissa voisi huomioida ilmastoinnin tilan.

Pitäisi toki tietää, oletteko katsomassa minkälaista kotia? Rivaria, kerrostaloasuntoa, ok-taloa...Ok-talossa kuntokartoitus pitää olla tehtynä ja dokumentoituna, samoin esim. meidän kodin kaltaisessa puutalo-osakkeessa. Hyvinkin voisi sanoa, että sika säkissä on aina sika säkissä. Kaikki mahdollinen dokumentti selville, niihin tarkkaan tutustuminen ja vähän sydäntä mukaan. Sillä löytää kivan kodin :)

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Yallu

Posts: 1,910

#1633 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Xer, 19.1.2009 18:57:
Ollaan siis miehekkeen kanssa omaa kotia hissukseen etsimässä, vaikkei nykyisessäkään mitään vikaa ole, mutta tilanne houkuttais kovasti ostamaan oma. Nyt siis kysynkin teiltä jo oman kodin löytäneiltä seuraavanlaista:

-Mitkä on ne asiat jotka peruskorjausten lisäksi todennäköisimmin aiheuttaa lisäkuluja, 1. Vanhoissa taloissa (ennen vuotta 1970 rak.), 2. Tätä uudemmissa taloissa(1970-2005)?

-Miten paljon hintapyyntöä alemman tarjouksen "kehtaa" tehdä, vai onko se kiinni omasta pokasta?

Myös muita hyviä neuvoja otetaan mielellään vastaan. *piis*



Ehkä yksi tärkein asia, minkä huomaa ennen 80-lukua rakennetuissa asunnoissa, on pohjaratkaisun toimivuus. Olen itse huomannut, että 70-luvulla ja sitä aiemmin rakennetuissa asunnoissa on onnettomasti suunniteltu pohjaratkaisu. Tyhjänä sitä ei välttämättä heti huomaa, mutta kannattaa vähän mittailla huoneita ja miettiä miten huonekalut asettuvat huoneeseen.

Tosiaan mahdolliset putki-, ikkuna- ja julkisivurempat kannattaa tarkistaa, onko tehty, onko suunnitteilla vai mitä.. Jos 70-luvulla (tai sitä ennen) rakennettussa talossa ei ole tehty mitään noista, niin voi olla varma, että ne on edessä piakkoin.

Juuri tehtyissä kylpyhuone remonteissa kannattaa käydä naputtelemassa kaikki laatat läpi, jos joku kumminkaimanserkku on tehnyt remontin, niin siellä voi helposti olla sutta ja sekundaa.

Mitä tuohon tinkaamiseen tulee, niin tarjouksen voi tehdä juuri niin alhaisena kuin haluaa. Joskus kannattaa kokeilla kepillä jäätä.. Kukaan ei estä tarjoamasta uudelleen. Mutta jos kämppä on hyvässä kunnossa ja hyvällä paikalla, niin voit olla varma että se myydään. Eli tarjous kannattaa tehdä kunnon, sijainnin ja näytöissä käyneiden ihmisten määrän mukaan, kuitenkin itse tekisin aina alle myynihinnan. Myös se, kuinka kauan asunto on ollut myynnissä, vaikuttaisi omaan tarjous käyttäytymiseeni.
whispering

Posts: 871

#1634 • • Edited whispering Super Juusto

Yallu, 20.1.2009 11:11:
Ehkä yksi tärkein asia, minkä huomaa ennen 80-lukua rakennetuissa asunnoissa, on pohjaratkaisun toimivuus. Olen itse huomannut, että 70-luvulla ja sitä aiemmin rakennetuissa asunnoissa on onnettomasti suunniteltu pohjaratkaisu. Tyhjänä sitä ei välttämättä heti huomaa, mutta kannattaa vähän mittailla huoneita ja miettiä miten huonekalut asettuvat huoneeseen.



Asun 50-luvun kämpässä, ja täällä aivan loistava pohjaratkasu. Kaikki 70-luvunkin kämpät missä asunut on ollu hyviä. Monet 90-luvun kämpät on taas ollut aika onnettomia.
pirpeli

Posts: 5,533

#1635 • • pirpeli

Yallu, 20.1.2009 11:11:

Ehkä yksi tärkein asia, minkä huomaa ennen 80-lukua rakennetuissa asunnoissa, on pohjaratkaisun toimivuus. Olen itse huomannut, että 70-luvulla ja sitä aiemmin rakennetuissa asunnoissa on onnettomasti suunniteltu pohjaratkaisu. Tyhjänä sitä ei välttämättä heti huomaa, mutta kannattaa vähän mittailla huoneita ja miettiä miten huonekalut asettuvat huoneeseen.



Joo, tää on kyllä tosi tärkeä juttu :) Itse me tehtiin hyvin pikaisesti tarjous, ja sitten mulla meinas mennä hermo, kun huomasin, että säilytystilaa ei ole juuri nimeksikään. Ihan aiheesta ipe mulle räpätti, että "kai sä katsoit silloin jo heti, että täällä ei ole tilaa?" :D Mutta, koska tilaa ei ole, turhasta tavarasta pääsee kätevästi eroon.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Yallu

Posts: 1,910

#1636 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

whispering, 20.1.2009 11:17:
---
Yallu, 20.1.2009 11:11:
Ehkä yksi tärkein asia, minkä huomaa ennen 80-lukua rakennetuissa asunnoissa, on pohjaratkaisun toimivuus. Olen itse huomannut, että 70-luvulla ja sitä aiemmin rakennetuissa asunnoissa on onnettomasti suunniteltu pohjaratkaisu. Tyhjänä sitä ei välttämättä heti huomaa, mutta kannattaa vähän mittailla huoneita ja miettiä miten huonekalut asettuvat huoneeseen.
---


Asun 50-luvun kämpässä, ja täällä aivan loistava pohjaratkasu. Kaikki 70-luvunkin kämpät missä asunut on ollu hyviä. Monet 90-luvun kämpät on taas ollut aika onnettomia.



Minkälaisella kokoonpanolla olet asustellut?
Skenemursu

Posts: 1,568

#1637 • • Edited Skenemursu Vastarannan Kuha
kysymys parkettilattian entisöinnistä...

tossa olis yksi kämppä joka saattaa tulle hankittua, mutta siitä ei jäis pytyyn muuta kuin seinät ja mahdollisesti 17 vuotta vanha tiikkipuu parketti.

tämä parketti vaatis hionnan ja sen jälkeen jonkinlaisen käsittelyn... mutta juuri tästä käsittelystä sen verran, että kuinka paljon siinä voi vaikuttaa sen lattian väriin? nyt se on kovin tumma ja ainakin makkarissa haluaisin sen olevan vaaleampi...

olin vähän makkari suunnitelmaksi fiilistellyt jotain tällästä (mutta se lattia on kovin erivärinen ja erilainen nyt).

bedroom.jpg
Kon-tiki

Posts: 1,936

#1638 • • Kon-tiki The Unsinkable

whispering, 20.1.2009 11:17:
---
Yallu, 20.1.2009 11:11:
Ehkä yksi tärkein asia, minkä huomaa ennen 80-lukua rakennetuissa asunnoissa, on pohjaratkaisun toimivuus. Olen itse huomannut, että 70-luvulla ja sitä aiemmin rakennetuissa asunnoissa on onnettomasti suunniteltu pohjaratkaisu. Tyhjänä sitä ei välttämättä heti huomaa, mutta kannattaa vähän mittailla huoneita ja miettiä miten huonekalut asettuvat huoneeseen.
---


Asun 50-luvun kämpässä, ja täällä aivan loistava pohjaratkasu. Kaikki 70-luvunkin kämpät missä asunut on ollu hyviä. Monet 90-luvun kämpät on taas ollut aika onnettomia.



Samaa mieltä. Meiän kolmion rv on 1965 ja vaikka neliöitä on vaan 61, olohuone on todella tilava. Sinne mahtuu sekä oleskelutila että ruokailutila, jota keittiöön ei mahdu. Kylppäri on 3m2 koppi, kuten siihen aikaan oli tapana, mutta pyykkikone ja standardimittainen suihkukulma mahtuu sinne. Saunana taloyhtiön saunavuoro, kaappitilat suht riittävät.

Mikä joitakin viehättää ja joitakin ei, on se että vanhat asunnot on useammin kuin 90-luvun ja siitä uudemmat asunnot, läpitalon. Kyl meilläkin tulee välillä akvaariofiilis, kun 60-luvun taloissa viel suosittiin sitä koko ulkoseinän levyistä ns. nauhaikkunaa, mutta vuodenaikojen vaihtelut ainakin tulee selväksi.
Ozie

Posts: 1,389

#1639 • • Ozie

Xer, 19.1.2009 18:57:
Ollaan siis miehekkeen kanssa omaa kotia hissukseen etsimässä, vaikkei nykyisessäkään mitään vikaa ole, mutta tilanne houkuttais kovasti ostamaan oma. Nyt siis kysynkin teiltä jo oman kodin löytäneiltä seuraavanlaista:

-Mitkä on ne asiat jotka peruskorjausten lisäksi todennäköisimmin aiheuttaa lisäkuluja, 1. Vanhoissa taloissa (ennen vuotta 1970 rak.), 2. Tätä uudemmissa taloissa(1970-2005)?

-Miten paljon hintapyyntöä alemman tarjouksen "kehtaa" tehdä, vai onko se kiinni omasta pokasta?

Myös muita hyviä neuvoja otetaan mielellään vastaan. *piis*



En tuohon ensimmäiseen enää vastaile, mutta toiseen kohtaa. Jos ei ole mitään kiirettä niin lähtisin liikkeelle todellä härskeillä tarjouksilla. Tällä hetkellä kukaan ei osaa määrittää asuntojen oikeita hintoja, koska asuntoja vaihtuu erittäin vähän. Mitään summia tai prosentteja ei pysty tietenkään sanomaan, koska se riippuu sijainnista, koosta, kunnosta, hintapyynnöstä jne.

Kannattaa myös tarkastella paljon pankista saa tällä hetkellä lainaa. Kuullut juttuja että viime kesänä luvatut 150ke on muuttunut 110ke vuoden vaihteen tienoilla.
peikkolapsi

Posts: 1,180

#1640 • • peikkolapsi miisa the maskotti

Morrowe, 22.1.2009 21:48:
---
peikkolapsi, 18.1.2009 12:35:
Noh en tiedä onko tästä apua jos haet kapeaa, etkä ei-syvää, mutta itellä oli semmonen ikivanha Candy-merkkinen kone, sivustatäytettävä. Se oli aivan mainio vempele, seuraavan kyl hommaan samaa merkkiä. Pesi hyvin, ja kesti yli 15 vuotta käytössä -ensin kotona vanhemmilla, sit mulla, eikä edes varsinaisesti hajonnut sittenkään. Pistin kierrätykseen koska se ei enää jaksanut pyöriä eikä tyhjentää vettä veks, ja talossa on pesula missä voi pestä pyykkiä isommilla koneilla. Syvyyttä tais olla huikeat 30cm, korkeus ja leveys normaali. Ei pahaa sanottavaa siitä merkistä :)



noita candyja onkin näkynyt paljon kaupoissa kun olen kierrellyt ja edulliseen hintaan, harmi vaan että just aina väärän mallisia tohon tilaan mikä tossa on... sen kun on vähän pakko olla päältä täytettävä ja melkoisen snadi *hmph*

ajattelin tässä seurailla tilannetta kaikessa rauhassa, jos tulisi joku hyvä tarjous vastaan, ja itsekkin hyödyntää taloyhtiön pesutupaa sen aikaa *joo*
tosin oon vissiin ainoa kunnon kansalainen täällä ja merkkaan käyttöni laskutusta varten ylös pesutuvan kalenteriin; muut vaan pesee pyykkinsä sielä ns. siivellä *grr*
maksellaan siis muittenkin pyykkäämiset tässä samalla...

--
mut hei, n&#039;hrään nniinku, tanssitaan koloissa
taI sit mennää pikahissilla prahaan&#039;
se on tanssilattialla