Mikä kannettava ostaa, kun...

95 posts, 5 pages, 20,191 views

DagO

#41 • • Edited DagO häröö

Dorka:
---
Epailija:

Noi vertailut ei ota huomioon takuuta ja muita etuja mitä IBM:llä on. IBM:ssä on se etu, että käytännössä kaikki kannettavien uusimmat innovatiivisuudet tulee siihen ensinmäisenä jotka ei näy hintavertailuissa ollenkaan. Nykyään esim. IBM on ainoa merkki jolla on täällä Suomessa kattava takuupalvelu, muut laitteet kerätään ja viedään suoraan Eurooppaan jonnekkin keskitettyyn korjauspajaan ja lähtetään takaisin... vaikka läheteillä liikkuvat paketit niin vois laskea miten pitkään se kestää.

Ai väität et millään muulla merkillä ei oo takuu huoltoo suomessa?? Taidat olla vähän hakoteillä? Mulla on ainakin pari kaverii ketkä takuuhuoltaa muita merkkejä ku IBM:ää suomessa.*hih*
#42 • • Dorka Guest

Gnizhak:
Joo, no lightwave elää ja porskuttaa kyllä ihan hyvin. Tunnen muutaman pelipuolen vääntäjän jotka juuri tota hahmomallinnusta tykkäävät rukata lightwavella koska se on siihen touhuun näppärin, lähinnä just animointi on lw:n heikkoja puolia käsittääkseni. Mutta etenkin boxmodellaus on nopeaa ja ammattimiesten kiittelemää afaik.

Suoraa vertaamista on vaikea tehdä, mutta tosiasia on se et Lightwavin Titanic onnistumisen jälkeen on hävinny markkinoitta erittäin paljon Alias ja Softimage rintamalle. Pelipuolella 3D Studio Max dominoi niin ylivoimaisesti (ja on volyymillisesti kaikista käytetyin animointisofta maailmalla) et Lightwave on tippunu vähän sudenkuoppaan.

Itse näkisin integroinnin sen pahana puutteena, mitä NewTek:llä on jälkieditointipuolelle? Ei mitään... 3D Studiolla on koko Discreetin tuoteperhe käytössä joihin se nykyään integroituu nätisti niin, kuin on Aliaksella oma erittäin laaja tuoteperheensä...

Tosin onhan Lighwavillä vielä vankka jalansija ja hyviä refenrenssejä mut näitäkin on hieman vaikea objektiivisesti katsoa, kun yhdessä leffassa käytetään yleensä parhaimmillaan lähes 10 eri FX firmaa jotka jokainen tekee työnsä eri työkaluilla ja keinoin...

...mutta aina oman mieltymyksen ja työhön omasta mielestään sopivimmilla työkaluja käyttäen. Nyt nikkaroin LightWaviä tilastomielessä "hävinneeksi".
#43 • • Edited Dorka Guest

DagO:
Ai väität et millään muulla merkillä ei oo takuu huoltoo suomessa?? Taidat olla vähän hakoteillä? Mulla on ainakin pari kaverii ketkä takuuhuoltaa muita merkkejä ku IBM:ää suomessa.*hih*

Tuosta jäi sana "lähes" pois *nauru* - isoista merkeistä suurinosa lähettää vähänkin vaativimmissa hommissa koneen Eurooppaan - HP nyt viimeisin jolta kuulin tämän... ja en minä sanonu etteikö takuuta olis tai huoltoa.
DagO

#44 • • Edited DagO häröö

Dorka:
---
DagO:

---

Tuosta jäi sana "lähes" pois *nauru* - isoista merkeistä suurinosa lähettää vähänkin vaativimmissa hommissa koneen Eurooppaan - HP nyt viimeisin jolta kuulin tämän... ja en minä sanonu etteikö takuuta olis tai huoltoa.

Mut koneissahan ei oikeesti oo mitään vaativia vikoja, viat löytyy usein käyttäjän korvien välistä. Niistä vaan vaihetaan osia ja asennetaan uudestaan ohjelmisto. Tietenki jos on kiintolevy menny paskaks ja sit sieltä tarvitaan tiedot ni sillon varmaan voidaan lähettääki.
#45 • • Dorka Guest

DagO:
Mut koneissahan ei oikeesti oo mitään vaativia vikoja, viat löytyy usein käyttäjän korvien välistä. Niistä vaan vaihetaan osia ja asennetaan uudestaan ohjelmisto. Tietenki jos on kiintolevy menny paskaks ja sit sieltä tarvitaan tiedot ni sillon varmaan voidaan lähettääki.

...voi kuule, niistä menee näyttöjä paskaks. näppikset hajoaa, sisäiset verkkokortit ja muut voi tilttailla. emo voi poksahtaa (mikä omalle koneelle kävi nyt) jne. miljoona asiaa jotka voi hajota ja vittumaista jos sitten niitä osia lähetellään ympäri eurooppaa, kun monet ei pidä tosiaan Suomessa enää kattavaa valikoimia varaosista.
DagO

#46 • • DagO häröö

Dorka:
---
DagO:

---

...voi kuule, niistä menee näyttöjä paskaks. näppikset hajoaa, sisäiset verkkokortit ja muut voi tilttailla. emo voi poksahtaa (mikä omalle koneelle kävi nyt) jne. miljoona asiaa jotka voi hajota ja vittumaista jos sitten niitä osia lähetellään ympäri eurooppaa, kun monet ei pidä tosiaan Suomessa enää kattavaa valikoimia varaosista.

No kysäsimpä just kaverilta ni takuu korjaapa se HP:ta ja QOMPACei just. Ja kaikkii osia vaihdetaan suomessa ainoastaan paskana olevat osat lähetetään ulkomaille ja sieltä tulee uusii osia suomeen.
DagO

#47 • • DagO häröö
on vähän menny jo off-topiciks.
#48 • • Dorka Guest

DagO:
No kysäsimpä just kaverilta ni takuu korjaapa se HP:ta ja QOMPACei just. Ja kaikkii osia vaihdetaan suomessa ainoastaan paskana olevat osat lähetetään ulkomaille ja sieltä tulee uusii osia suomeen.

...jaa no sitten olen ymmärtäny väärin (omituista, kun tukkuri sanoi tässä vähän aikaa sitten että HP:t kerää koneita ja menee eurooppaan huoltoon), mutta ei se vieläkään muuta tilannetta. osat silti lentää ympäri maailmaa? *ding*
Epailija

#49 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Dorka:
Noi vertailut ei ota huomioon takuuta ja muita etuja mitä IBM:llä on. IBM:ssä on se etu, että käytännössä kaikki kannettavien uusimmat innovatiivisuudet tulee siihen ensinmäisenä jotka ei näy hintavertailuissa ollenkaan. Nykyään esim. IBM on ainoa merkki jolla on täällä Suomessa kattava takuupalvelu, muut laitteet kerätään ja viedään suoraan Eurooppaan jonnekkin keskitettyyn korjauspajaan ja lähtetään takaisin... vaikka läheteillä liikkuvat paketit niin vois laskea miten pitkään se kestää.

Eivät tosiaan taida ottaa, mutta eivät ne ainakaan IMO ole niitä tärkeimpiä faktoreita. Koneen kuin koneen tärkein ominaisuus on mielestäni se, miten se suoriutuu tehtävistään. Käytännössä tämä tarkoittaa pitkälti vakautta ja nopeutta. Käytettävyyden suhteen useimmissa kannettavissa kun ei tunnu olevan kovin kriittisiä eroja (mitä nyt esim. minun kannettavassani ei ilmeisesti saa kosketuslevyä kytkettyä pois päältä, mikä johtaa välillä virhesohaisuihin hiirellä) - käyttötarkoituksesta riippuen toki. Jos takuu toimii, niin kiva, mutta en minä takuun takia konetta osta, koska on todennäköisempää, että kone pysyy ehjänä kuin että se vaatii takuuhuoltoa.

IBM:ssä on koneen fyysisen kestävyyden kannalta tehty paljon työtä eteen mitä muut ei edelleenkään käytä - lähes ainoita koneita jotka on titaanisuojattuja (Sonylla on nykyään omia high-end malleja jotka on täysin tehty eksoottisista metalleista), samoin kovalevyn "turvatyyny" ominaisuus on ainoastaan IBM:llä. Näytöissä olevat pienet reunukset jotka jäykistää ja vahvistaa sitä tiputuksessa on myös ainutlaatuista (vähän ruma tosin) ja näppäimistöstä on turha edes puhua, kun ne on legendaariset... en jaksa luetella näitä pieniä juttuja mitä tavis ei normaalisti ikinä kiinnitä huomiota... ja nykyään ei IBM:stä tarvitse maksaa kovinpaljoa ekstraa verrattuna muihin jos osaa vertailla näitä pieniä "jippoja"... mitä vähemmän tosin tiedetään niin IBM:n spesiaalikoneita käytetään avaruudessa (Nasa) satelliitteissa ja armeijakäytössä. Tunnetuin nyt taitaa olla se Mars kiitäjä tuolla jossain missä on IBM:n läppäri pääkoneena (on lähes jokaisessa IBM:n esitteessä kuva siitä tai ainakin oli ;) ...jostain syystä tiputustesteissä lähes aina IBM voittaa testin.

Fyysinen kestävyyskin on toki ihan kivaa, jos sille joskus tulee suurempaa tarvetta ja käytettävyyden kannalta keksityt pikkujipot ovat nekin pitkälti bonusta, mutta ne eivät ole kannettavissa se tärkein juttu ainakaan minulle, vaan lähinnä ylimääräistä bonusta. Jos hankin koneen kuvankäsittelyä varten, niin haluan, että se ensisijaisesti toimii sujuvasti ja ripeästi kuvankäsittelyssä. Se, onko koneessa kahvimukinpidikettä tahi ylimääräistä vahvistekehikkoa siltä varalta, että onnistuisin kämmäämään sen lattialle, ovat sivuseikkoja. Mitä näppäimistöihin taas tulee, niin olen kyllä käyttänyt sinun kannettavasi näppistä, eikä se tehnyt lähtemätöntä vaikutusta, vaikka hyvä olikin. *vink* Tappihiiri on toki kiva.

Lisäksi se, että IBM on onnistunut ujuttamaan itsensä mukaan johonkin Nasan projektiin, ei kerro IBM:n kotikoneista juuri mitään. (Itse asiassa mikään ei takaa, että IBM olisi edes paras valinta Nasan tarpeisiin. Sekundaariset asiat ovat saattaneet ratkaista siinäkin tarjouskilpailussa olettaen, että sellaista koskaan on järjestetty.) Ei Audikaan tee parhaita henkilöautomoottoreita, vaikka Le Mans on ilmeisesti voitettu useampaan otteeseen peräkkäin, Fiat ei ole mikään verrattaen laadukas automerkki, vaikka useita "Vuoden Auto"-titteleitä onkin plakkarissa, eikä BMW:n uusi viitossarjalainen todellakaan ole huono auto, vaikka NCAP-testissä tulikin vain neljä tähteä. Uskoisin vieläpä lähes jokaisen armeijan käyneen olevan samaa mieltä siitä, että sinne nyt ei ainakaan niitä parhaita laitteita hankita. *vink*

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Gnizhak

#50 • • Gnizhak iku
Tosin IBM ei kyllä valmista enää omia läppäreitään vaan ne myi tuotantonsa (siis malleista aina valmistukseen saakka kaiken) kokonaan jollekin kiinalaiselle lafkalle. Samalla voitanee epäillä että onko IBM-läppäreiden (niin kauan kun kiinalaiset sitä ko. lisenssillä saa valmistaa, olikos se nyt 3 vuotta kunnes IBM-brandi läppäreissä häviää kokonaan) tuotekehittely enää etenemässä samaa tahtia kuin ennen.

--
Don't Just Stand There

#51 • • Dorka Guest

Epailija:
Eivät tosiaan taida ottaa, mutta eivät ne ainakaan IMO ole niitä tärkeimpiä faktoreita. Koneen kuin koneen tärkein ominaisuus on mielestäni se, miten se suoriutuu tehtävistään. Käytännössä tämä tarkoittaa pitkälti vakautta ja nopeutta. Käytettävyyden suhteen useimmissa kannettavissa kun ei tunnu olevan kovin kriittisiä eroja (mitä nyt esim. minun kannettavassani ei ilmeisesti saa kosketuslevyä kytkettyä pois päältä, mikä johtaa välillä virhesohaisuihin hiirellä) - käyttötarkoituksesta riippuen toki. Jos takuu toimii, niin kiva, mutta en minä takuun takia konetta osta, koska on todennäköisempää, että kone pysyy ehjänä kuin että se vaatii takuuhuoltoa.

Mä ite tykkään just IBM:stä sen takia et niiden käyttöergonomia ja käyttömukavuus on aivan eri tasolla muiden kannettavien kanssa. Näppis jo tekee paljon ja lähellekkään niin hyvää näppistä kuin IBM:ssä ei ole olemassa tai en ole päässy kokeilemaan. Pieni idea esim. et valo joka valaisee näppiksen on pirun kätevä pimeällä konetta käyttäessä... ja takuuta tulet tarvitsemaan hyvin todennäköisesti joskus - oli kone mikä tahansa.

Käytännössä lähes jokainen kannettava mikä meilläkin on ollu (Sony ja IBM) on ollu huollossa käymässä... tosin niitä käytetään kokoajan ja riskitekijöitä on paljon. Se on hyvä et käytät konetta niin, ettei se tarvitse takuuta mutta kyllä sitten vituttaa, kun tiputat koneen vahingossa pöydältä ja olet ostanu Sonyn jonkun muovisen rimpulan joka halkee suurinpiirtein halki... siinä ei kyllä enää mitkään takuut auta.

Luotettavuus ja nopeus on myös IBM:n valttia - käytännössä lähes joka testissä mitä nyt on ollu niin IBM on ollu joko nopein tai nopeimpia. Uudet Sonyt on kyllä makeita, mutta työkäyttöön en kyllä enää valitse mitään muita kuin IBM:n rimpuloita - on niissä omat ongelmansa, mutta luotettavuus ja käyttömukavuus niissä sen verran ylivoimaiset että en muita valitse.

Sonyn valitsen vähiten nykyään, pienissä malleissa monissa ei saa edes vaihdettua kovalevyä ilman, että takuu raukee kun se sijaitsee koneen sisällä ja jokaisessa ruuvissa on "sinetti"... ainoastaan saat laitaa muistia lisää.

...tosin mä oon kyl nykyään niin IBM:n friikki et en tiedä miten objektiivisena pystyn vertailemaan muihin kannettaviin *lmao* sen myönnän et hinta on suolainen.

Olen saanu käännettyä monia asiakkaitakin IBM:n puolelle tai ainakin kokeilemaan ja kukaan - ei yksikään halua enää käyttää Sony, HP tai mitään muutakaan kannettavaa. Puhutaan siis 30-50v vanhuksista joille multimediamömmöt ei kiinnostaa vaan tosiaan tärkeysjärjestyksessä ovat luotettavuus ja käyttömukavuus. Tosin voisivat IBM:n laittaa näppikseen vihdoin ja viimein ne pirun windows nappulat joita kaipailen...
#52 • • Dorka Guest

Gnizhak:
Tosin IBM ei kyllä valmista enää omia läppäreitään vaan ne myi tuotantonsa (siis malleista aina valmistukseen saakka kaiken) kokonaan jollekin kiinalaiselle lafkalle.

...heh, harmi vain et IBM:n läppäreitä valmistetaan OEM:llä samoissa tehtaissa missä valmistetaan HP:t ja muutkin vastaavat ja ne koneet on valmistettu kiinassa jo vuosikausia.
Gnizhak

#53 • • Gnizhak iku

Dorka:
---
Gnizhak:
Tosin IBM ei kyllä valmista enää omia läppäreitään vaan ne myi tuotantonsa (siis malleista aina valmistukseen saakka kaiken) kokonaan jollekin kiinalaiselle lafkalle.
---

...heh, harmi vain et IBM:n läppäreitä valmistetaan OEM:llä samoissa tehtaissa missä valmistetaan HP:t ja muutkin vastaavat ja ne koneet on valmistettu kiinassa jo vuosikausia.

errr.. siis ne myi koko tuotantoketjun aina suunnittelusta asti.. ajatuksella poika, ajatuksella... ts. IBM läppäreitä ei enää ole niinkuin ne aijemmin tunnettiin

--
Don't Just Stand There

TemeZ

#54 • • Edited TemeZ

Dorka:
Suoraa vertaamista on vaikea tehdä, mutta tosiasia on se et Lightwavin Titanic onnistumisen jälkeen on hävinny markkinoitta erittäin paljon Alias ja Softimage rintamalle. Pelipuolella 3D Studio Max dominoi niin ylivoimaisesti (ja on volyymillisesti kaikista käytetyin animointisofta maailmalla) et Lightwave on tippunu vähän sudenkuoppaan.

Itse näkisin integroinnin sen pahana puutteena, mitä NewTek:llä on jälkieditointipuolelle? Ei mitään... 3D Studiolla on koko Discreetin tuoteperhe käytössä joihin se nykyään integroituu nätisti niin, kuin on Aliaksella oma erittäin laaja tuoteperheensä...

Tosin onhan Lighwavillä vielä vankka jalansija ja hyviä refenrenssejä mut näitäkin on hieman vaikea objektiivisesti katsoa, kun yhdessä leffassa käytetään yleensä parhaimmillaan lähes 10 eri FX firmaa jotka jokainen tekee työnsä eri työkaluilla ja keinoin...

...mutta aina oman mieltymyksen ja työhön omasta mielestään sopivimmilla työkaluja käyttäen. Nyt nikkaroin LightWaviä tilastomielessä "hävinneeksi".

mistä sä oikeen puhut, eiköhän tuolla ammattilaismaailmassa käytetä eniten kaikkia muita paitsi 3ds maxia.. ja kaiken lisäks jengi modellaa nykyään sillä ohjelmalla mitä parhaiten osaavat koska nykyään on niin paljon yhteensopivia ohjelmia joihin pystyy lisäämään objekteja mistä vaan modellaus softasta... no mut tää aihe menee liian off-topiciksi, läppäriähän tässä oltiin ostamassa kuitenkin pohjimmiltaan..
#55 • • Edited Dorka Guest

TemeZ:
mistä sä oikeen puhut, eiköhän tuolla ammattilaismaailmassa käytetä eniten kaikkia muita paitsi 3ds maxia..

...lisenssien määriä katsoessa 3D Studio Max on johtava johtuen siitä että sitä käytetään laajasti teknisissä animaatioissa ja pienissä lafkoissa PALJON. Ei kaikki tee 3D:llä hollywood leffoihin pätkiä *lmao*

http://www.digitalmedianet.com/HTM/RESEARCH/old/SpotlightonAnimation2.htm

...44% markkinaosuus Discreetillä, minusta on aika johtava asema. vaikka LightWave on vielä kova osa niin kaukana ovat ajat 90 luvulta jolloin LighWave oli yhtä dominoiva, kun 3D Studio Max nykyään. Sen takia itse luulen et ajansaatossa LightWave tippuu kuoppaan ja kuolee pois.

Tämä on aivan sama mitä näen Oracle ja SQL Server vertailussa, Oracle on markkinoiden johtaja tällähetkellä, mutta myydyissä uusissa lisensseissä SQL Server on menny aikoja sitten ohi ja vähitellen Oracle tippuu ... rankasti. Tosin ei nyt mennä tähän sillä tää menee aivan off-topic.

Executive Summary
Since its launch, 3D Studio Max has had a phenomenal impact on the 3D animation market. Originally priced much lower than some of its counterparts who’s products ranged anywhere from $10,000 to $45,000, 3D Studio Max was quickly viewed as the attainable solution for professionals that had some price/performance issues. It continues to maintain strong price/performance value for users and the product’s expectance remains high. One of the key success factors of 3D Studio Max has been the product’s ability to address the needs of a wide range of 3D animation professionals. Of all the animation packages 3D Studio Max runs across more vertical markets than any other package. Its largest user base continues to be within the game development sector. Aside from game development, it is used in film and broadcast, corporate design, industrial design and visualization, educational, forensic, and now Internet design.

#56 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Dorka:
Nykyään esim. IBM on ainoa merkki jolla on täällä Suomessa kattava takuupalvelu, muut laitteet kerätään ja viedään suoraan Eurooppaan jonnekkin keskitettyyn korjauspajaan ja lähtetään takaisin... vaikka läheteillä liikkuvat paketit niin vois laskea miten pitkään se kestää.

Se, että laitteet huolletaan suomessa ei takaa, että huolto olisi nopeaa.

Mulla ja vaavulla on HP:n kannettava. HP:n huolto taitaa olla sveitsissä, jossa meidänkin kannettava kävi kaksi kertaa. Käsittääkseni takuuaikana HP lupaa korjausaikatauluksi 5 työpäivää eli ajan johon vain harvat suomalaiset pystyvät (jos yksikään). Käytännössä homma menee niin, että HP:lle soitto, jonka jälkeen ovelle tulee DHL:n äijä ja DHL hoitaa kannettavan eteenpäin. Kun kannettava on korjattu, DHL:ä soitetaan, että mihis tämä kannettava nyt tuodaan.

Sillä, pitääkö se kannettava kuskata sveitsiin vai kehä III taakse ei lopulta kuitenkaan ole uskomattoman suurta eroa. Molemmissa puhutaan siitä päivästä - kahdesta.

Oleellista huollossa on aina varsinainen huoltotoimenpide ja varaosien saatavuus. Siten keskushuolto voi olla maakohtaista huoltoa huomattavasti nopeampi, sillä tietotaito ja varaosien saatavuus on täydellistä. Suomessa kun tuppaa valitettavan usein käymään niin, että juuri sitä hajonnutta osaa odotetaan päivästä toiseen.

Kaikki tämä lähinnä siltä pohjalta, että omalle kohdalla HP on ollut ainoa merkki, joka oikeesti on hoitanut jokaisen korjaustapahtuman täydellisesti (IBM:ä tosin ei ole kokemusta). Esimerkiksi ensimmäisellä kerralla kannettava hajosi kk sisällä ostosta jolloin HP kuskasi kotiovelle uuden laitteen :)

Edit: Duunikäytössä mulla on IBM kannettava ja täytyy myöntää, että ei mulla ole siitä oikeestaan mitään pahaa sanottavaa. Ainoa hiukan heikko asia on IBM:n näppäimistö, josta en hirveesti itse pidä ... toisaalta toi onkin täysin makuasia :)
#57 • • Dorka Guest

Gnizhak:
errr.. siis ne myi koko tuotantoketjun aina suunnittelusta asti.. ajatuksella poika, ajatuksella... ts. IBM läppäreitä ei enää ole niinkuin ne aijemmin tunnettiin

Juu no se on sen ajan ongelma, tosin en usko et R&D muuttuu miksikään sillä pressitiedotetta plärätessä siellä oli infoa et kaikki IBM:n työntekijät (tällä alalla) siirtyy uuden firman palvelukseen jolloin myös tuotekehitys jne. ei pitäisi muuttua miksikään enkä myöskään usko, että ThinkPad brandi häviää mihinkään - brändi jolla on niin hyvä maine.

Muuttuiko iPAQ mihinkään HP & Compaqin yhdistymisen aikana? Ei, samalla tavalla tulee kehitystä ja samalla tuotenimellä jatketaan.

En tule todellakaan uskomaan, että vaikka IBM:n PC puoli myytiin (josta IBM omistaa 30%) muuttuisi aivan yhtäkkiä surkeaksi... ei todellakaan sillä eihän tällä uudella yhtiöllä olisi mitään ideaa sillä se vain häviäisi kilpailun. IBM:n PC puoli on tehny satojamiljoonia tappiota monta vuotta ja nyt tämän yhdistymisen myötä tässä on kaksi tavoitetta - päästä aasian markkinoille jotka ovat ainoat kasvavat markkinat tulevaisuudessa ja samalla kiinalaiset pääsevät kokeilemaan uudestaan euroopan valloitusta - missä tämä Lenovo epäonnistui jo kerran.
florx

#58 • • Edited florx
paanos:
Tällä siis perustelen tota Microsoftin Office-Mac version hankintaa. Itse ainakin koin sen välttämättömäksi.
Apple Storessa toi opiskelijaversio maksaa onneksi siis vain 179.

---

siveys:
Onko tuo toiminut? Näyttääkö se siis poikkeusketta dokumentit samalla tavalla kuin Windows? Vai näyttääkö edes eri Windows versiot niitä samalla tavalla?

Kyllä ainakin toistaiseksi on toiminut moitteetta. Esim. jos Wordissa tallentaa dokumentin, niin siinä infossa lukee näin: The default format for Word 2004. This format is shared by Word 97 through Word 2003 for Windows, and Word 98 through Word 2004 for Mac.
Kokemusta ei tosin ole kuin Os X:n ja Win XP:n välisistä systeemeistä. Ja se suomenkielinen tavutus ja oikoluku on toiminut kanssa hyvin.
Lost-Soul

#59 • • Lost-Soul los pallos
No mitä nyt aiheeseen vähäsen, niin nuo mukavuus asiat on niin henkilökohtasii. Eli kannattaa oikeasti mennä kokeilemaan eri koneita (eikä kannata tyytyä vain parin eri valmistajan koneisiin vaan suosittelen kokeilemaan mahdollisimman monia). Itse en löytänyt aluksi millään mukavaa, joten päätin testata täysin tuntematonta valmistajaa (siis läppäripuolella) josta sitten tykkäsin.
Ja voisin kyllä uskoa että 3D sujuu niin pc:llä kuin macilla hyvin, varsinkin jos ei jo nyt ole jotain tiettyä ohjelmaa millä väkisin haluaa tehdä.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Miika

#60 • • Miika
Mitä eroa on Mayalla ja 3Dsmaxilla, jotain muuta kuin suosio? Mulla ei mene jakeluun minkä vuoksi kukaan itseään arvostava tuottaja/suunnittelija viitsii vaivautua windozan kanssa pelleileen.