XP:n käyttäjätili salasana ongelma.

35 posts, 2 pages, 21,257 views

Apo

Posts: 1,574

#21 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut
Uudelleenasennuksessa on myös se ongelma että melkein kaikki ajurit ja softat pitää asentaa uudestaan. Koneesta ja käyttäjistä riippuen voi olla pitkäkin operaatio.

Mutta tosiaan, itsekin suosittelen täällä mainittua "käyttikselle oma partitio ja omat tiedostot muualle" asennustapaa. Helpottaa elämää erittäin paljon kun sen käyttiksen voi huoletta asentaa uusiksi.
Avatar
#22 • • Dorka Guest

Apo:
Mutta tosiaan, itsekin suosittelen täällä mainittua "käyttikselle oma partitio ja omat tiedostot muualle" asennustapaa. Helpottaa elämää erittäin paljon kun sen käyttiksen voi huoletta asentaa uusiksi.


...taidat unohdaa, että "Omat Tiedostot" kansioon tallennetut tiedot menee aina sinne minne windows on asennettu ellei itse osaa sitä käsin muuttaa. jos puhutaan kädettömistä kotikäyttäjistä niin helposti unohtaa tuon ja menettää kaikki dokumentit mitä on koneella tehnyt (sähköpostit, linkit jne.), kun lähes kaikki ohjelmat nykyään tallentaa suoraan "Omat Tiedostot" kansioon.
Avatar
#23 • • Edited GoA Guest

Dorka:

Ne jotka oikeasti on admineita ja ns. ammattilaisia *nauru* Jos ollaan vastuussa verkon ylläpidosta niin noi on aivan perusasioita.

Muuten hyvä, mutta normaalissa kotioloissa missä kone ei ole liitetty domainiin ei ole koko group policy ominaisuutta vaan muutetaan ihan käyttäjätileistä järjestelmäpaneelista... ja jos ei asennuksen aikana laita salasanaa admin tunnarille niin siitä on windows:a turha syyttää.

Ei nykyään emot resetoidu patteria heittämällä mäkeen kovinkaan helposti vaan jumpperilla *lmao* (juu vittuilua *nauru*) - etkä pääse eroon security centeristä vaikka mitä tekisit, se on osa windows:n sp2 ominaisuuksia ja käytät paskaa palomuuria jos se ei osaa integroitua sen kanssa (jos käytät softapalomuuria). security centerin idea on, että keskitetysti yhdestä paikasta käyttäjälle ilmoitetaan tietoturvaan liittyvistä ongelmista - eli jos palomuurin softassa on jotain vikaa niin security center ilmoittaa siitä - ei itse kolmannen osapuolen tekemä palomuurisofta. samoin jos viruspäivitys on vanha niin security center (tietoturvakeskus) ilmoittaa siitä - ei antivirusohjelmisto. tosin tässä on vielä vähän hiomisen varaa, mutta eiköhän nämäkin parane kolmansien osapuolien softien parantuessa. nyt tulee kysymys et kuka oikeasti haluaa poistaa tai jotenkin "hakkeroimalla" ottaa käytöstä pois tietoturvakeskuksen? *ding*

Juu, mutta esim. just tommosen pienen näppislogikapulan laittamista ei kukaan huomaa...



Joo ammattilaiset tekee, siitä olen samaa mieltä. *joo*

Ja juu, omaa konetta ei ole liitetty domainiin. Ja myönnän, en antanut admin accountille salasanaa koska luulin että sen disablointi riittäisi estämään sen käyttämisen, nyt siis opin jotain uutta ylläpitoon liittyen.

Ja joo resetointi on tuttua tuosta jumpperista, en ollut vaiun täysin varma toimiiko tuo tuohon salasanaan. Ja niin, vaikka tuo jumpperiresetointi toimii melkein aina niin ainakin oman kellotteluemon kohdalla on ollut hieman ongelmia tuon jummperin kanssa ja siihen on vaadittu ihan patterin poistamista. Yksilöitä kaikki prkl. :)

Ja security centerin idea on hyvä peruskäyttäjää ja ylläpitoa ajatellen. Mutta kotona moisen naamalle hyppely saa omalla kohalla tatin ottaan. :P Ja tällä herkellä olen vain sammuttanut kyseisen servicen eli sitä ei ole poistettu kuten sanoin. Mutta olet varmaan tietoinen Nlite nimisestä ohjelmasta. Sillä saa aluksi intengroitua xp-asennnukseen sp 2 jonka jälkee kirjaimellisesti poistettua turhat komponentit. Itse sain xp:n asennus kooksi (iso-image) vaivaiset 170 megaa. :) Tämä on siis viritittelijän kone eikä sovellu normaalille käyttäjälle tai verkkoon mutta kotonma saa puuhata mitä haluaa. :)

EDIT: vaikka konetta ei ole liitetty domainiin niin siltikin GPO:n kautta määritellään local policy josta voidaan määritellä juuri tuio admin account. Tämän varmasti tiedät mutta piti vielä lisätä varmuuden vuoksi että saat paremmin pointtini selville. Mikä varmasti hämärtyy entisestään tämän nykyisen alkoholi määrän lisääntyessä veressä. *Nauru*
Avatar
#24 • • Dorka Guest

Apo:
Uudelleenasennuksessa on myös se ongelma että melkein kaikki ajurit ja softat pitää asentaa uudestaan. Koneesta ja käyttäjistä riippuen voi olla pitkäkin operaatio.


...mutta jos muuta vaihtoehtoa ei ole ja tiedot tarvitaan heti niin menee kyllä uudelleen asennuksen puolelle. fiksu tekee oman ajuri cd:n konetta asentaessa tai sen jälkeen minne kokoaa kaikki koneeseen tarvittavat ajurit. itse just tein äsken asennuksessa näin koneelle mikä menee serkuille ja nyt uudelleen asennus on helppoa - ei tarvii hakea ziljoonaa ajuria jokapaikasta uudelleenasennuksen aikana ja sitten, kun kone on pystyssä ja ajuri cd vanha niin voi hakea kriittisiin komponentteihin päivityksiä (näytönohjain ajurit esim. jotka päivittyy todella usein).
Avatar
#25 • • Dorka Guest
...ja taas mä ylpeästi sain koko threadin menemään aivan väärälle polulle *nauru*
Avatar
#26 • • GoA Guest
Mutta ei se haittaa, kiinnostavista asioista on kiva vääntää. :)
siveys

Posts: 2,492

#27 • • siveys lovely
Ei vissiin ole kukaan vielä maininnut, mutta jos tuo F8 ei auta niin yksi vaihtoehto olisi lainata kaverilta kovalevyä, liittää se hetkeksi koneeseen ja siirtää ne "tärkeät" tiedot sinne kaverin kovalevylle turvaa siksi aikaa kun asentaa windowsin uudelleen.. Uudelleenasentaminen ei mun käsitykseni mukaan ole Windowsille yleensä muutenkaan pahasta *hih* Myös verkon kautta siirtäminen on tietysti yksi vaihtoehto.

Jos niihin tietoihin ei normaalitilassa pääse käsiksi tiedosto-oikeuksien takia niin netti on pullollaan rescue diskejä.. Esim. Knoppix CD:lläkin saa kyllä aika helposti Linux pohjaisen GUI:n jolla helposti siirtää tietoa kovalevyltä toiselle. Se ei kai vain osaa kirjottaa vieläkään NTFS levylle, joten varmuuskopiolevyn pitäisi sitten olla FAT levy.

Phew.. Onneksi ei ole tämmöisiäkään ongelmia tarvinnut pahemmin pähkäillä piiiitkään aikaan ;)
diorite

Posts: 437

#28 • • Edited diorite 180+

siveys:
Ei vissiin ole kukaan vielä maininnut, mutta jos tuo F8 ei auta niin yksi vaihtoehto olisi lainata kaverilta kovalevyä...




Jos nyt ette sattunut huomaamaan niin linkistä jonka laitoin löytyy myös osoite http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/ josta löytyy boottilevyn tekoon tarvittavat tiedostot ja sillä saa unohtuneen salasanan vaihdettua ilman että tarvii tietää vanhaa jne. Eli tolla homma onnistunee ainakin ilman uudelleenasennusta ja tiedostojen siirtoa yms. Käyttö tietenkin omalla vastuulla mutta itse olen tuota joskus aikaisemmin käyttänyt ja hyvin on toiminut.

[edit) Tietysti koskaanhan uudelleenasennus ei ole huono vaihtoehto kun windowsista on kyse *nauru*

--
Kuka? Minäkö?

Jinx

Posts: 2,615

#30 • • Jinx Superfeminine

Ana-5000:
Microsoft more like Microsuck am I rite guys?




Juurikin näin!

--
Pyllykkä

siveys

Posts: 2,492

#31 • • siveys lovely

Ana-5000:
Microsoft more like Microsuck am I rite guys?


What is so micro about it?
¡ Previous post a few years ago !
rec

Posts: 2,923

#32 • • rec
Tos jollain randomforumilla hiljattain törmäsin kyseiseen ongelmaan ja yritin nyt ettii sitä, nii eipä nyt löytyny tähänhätään sitä threadia, mut jokatapauksessa siel joku 'guru' neuvo vetää ctrl+alt+dellit winukan käynnistymisen jälkeen (salasanaa kysyttäessä) ja sitä kautta avaa jonku muistion tms. kevyen ohjelman auki, nii sitäkautta ois kuulemma päässy ohittaa adminin passun. :D

Kuulostaa jotenki helvetin oudolta, mut kyl se vaikutti toimivan ku porukka veti "thumbs upit" siel forumil. xD
sts

Posts: 7,969

#33 • • sts Sama pyynti aitta!

Replying to XP:n käyttäjätili salasana ongelma.:

Yojo, 22.12.2004 18:57:
Nyt olisi tarvetta avulle seuraavanlaisessa onkelmassa:
Olen kotimme koneen ainoa järjestelmän valvoja. Käyttöjärjestelmänä on Windows XP Professional. Ongelmana on että olen unohtanut salasanani ja kukaan ei oikeestaan voi tehdä mitään ja en pääse omalle tililleni. En ole luonut salasana levykettä. Onko jotain ohjelmia millä salasanat pystyy kiertämään tai murtamaan? Olisi todella tärkeää tietää koska tilanne on sietämätön kun TÄRKEITÄ tiedostoja koneella eli formatointi ei tule kysymykseen... Kiitos avusta jo etukäteen



Safemodeen ja administratorilla sisään, vaihtaa passun. (tämä tietysti vain siinä tapauksessa ettet ole laittanu jotain random salasanaa administratoriin)
domi

Posts: 7,069

#34 • • domi Työn sankari.

Replying to XP:n käyttäjätili salasana ongelma.:

sts, 23.3.2010 10:27:
---
Yojo, 22.12.2004 18:57:
Nyt olisi tarvetta avulle seuraavanlaisessa onkelmassa:
Olen kotimme koneen ainoa järjestelmän valvoja. Käyttöjärjestelmänä on Windows XP Professional. Ongelmana on että olen unohtanut salasanani ja kukaan ei oikeestaan voi tehdä mitään ja en pääse omalle tililleni. En ole luonut salasana levykettä. Onko jotain ohjelmia millä salasanat pystyy kiertämään tai murtamaan? Olisi todella tärkeää tietää koska tilanne on sietämätön kun TÄRKEITÄ tiedostoja koneella eli formatointi ei tule kysymykseen... Kiitos avusta jo etukäteen

---


Safemodeen ja administratorilla sisään, vaihtaa passun. (tämä tietysti vain siinä tapauksessa ettet ole laittanu jotain random salasanaa administratoriin)


Musta tuntuu et käyttäjä on hiukan yli viiden vuoden aikana löytänyt ratkaisun jostain suunnasta.