Levarin säädöistä.

16 posts, 1 page, 7,164 views

Illustrator

Posts: 3,171

#1 • • Illustrator
Tossa levyjä soitellessa huomasin, että diskantti särkee aika pirusti. Siks ajattelinki että tämmösen topikin vois perustaa. Väärin säädetty soitinhan pilaa levyt, ja äänenlaatu kärsii. :)

Käsitykseni mukaan neulapaino määräytyy "soittimen hinnan", neulan ja rasian perusteella. Parhaat soittimet toimivat jopa yhen gramman painolla. Technics on paras*nauru*, mutta Dj käytössä soittelen yleensä n.6-7gramman painolla. Nyrkkisääntöhän on, et mielummin liikaa ku liian vähän? Poukkoileva neula ei myöskään tee hyvää levyille.

Fysiikan lakien mukaan neula painaa uran sisäreunaa suuremalla voimalla kuin ulkoreunaa. Siksi on antiskating, joka vastustaa tätä voimaa. Käsitykseni mukaan antiskatingin pitäs olla neulapainoa vastaava, tai 10-20% suurempi. Teknarista kun loppuu toi asteikko tohon kolmoseen, ni ehto ei täyty, ainakaan dj-käytössä. Väärin säädetty antiskating ei vissiin syö hirveesti levyä, mut olishan seki ihan mukava saada kohilleen. Tempasenko sen siis täysille?

Soittaessa äänivarren olis hyvä olla vaakasuorassa levyyn nähden. Neulanvarren ja levyn välinen kulma pitäisi olla tällöin n.15-20 astetta. Tätä voi siis ilmeisesti korjailla nostamalla äänivartta ylöspäin, samalla ku lisää neulapainoa? Nykyisin levyt kaiverretaan vissiin 20 asteen kulmassa?

Soitin siis Technics Sl-1200. Rasia: "Surullisen kuuluisa" Stanton500, Neula: Stanton 500 Al 2. Nämäkään eivät siis paranna äänenlaatua.

Tällä hetkellä Äänivarren korkeus on: 2.5mm, neulapaino n.6-7g ja antiskating 2.5.

Neulan puhdistusta oon kokeillu, oon jopa kokeillu uutta neulaakin. Kulmavirhekkin on säädetty kulmavirheen minimoijalla. Voiko "särkeminen" olla siis paskan rasian/neulan ansiota? Tiedän, että käytän liian suurta painoa tolle neulalle, mutta en oo havainnu mitään vaikutusta ainakaan noilla säädöillä.

Eli haluisin siis tietää, et mimmosia asetuksia käytätte soittimissanne? Jopa vanha "hifilevarini" soi paremmin.*ding*
Rocca

Posts: 3,064

#2 • • Rocca Diiva UG / Superfint Crew
Mikäs mixeri sulla on ja kuinka vanha?

--
Dj Rocca

yes, ROBIN, i`ve become a human fish!

Illustrator

Posts: 3,171

#3 • • Illustrator

Rocca:
Mikäs mixeri sulla on ja kuinka vanha?

Numarkin Dxm-01. 24-bit digimikseri. Oiskohan toi noin vuoden vanha. Ei oo kyllä kovin köykänen..*iloinen*
anton fine

Posts: 1,359

#4 • • anton fine myspace.com/finethedj
ää, se on se neula!
Ja en oikein suosittelee 6-7 grammaa painolle, sehän on ihan saatanast, se syö levyä aika paljon. Itelläni on teknarit, Shuren m44g rasiat, paino on 3g, antiskating 0 (ettei hyppis skrätsäessä). korkeus on 0, sen takia että ohjekirjois ilmoitetaan korkeus niin isoksi koska defoult levymatto on se vitun kumimatto joka on puol sentti paksu, ja soitto matot ovat puolet siitä paksuudesta.
Illustrator

Posts: 3,171

#5 • • Edited Illustrator

fine:
ää, se on se neula!
Ja en oikein suosittelee 6-7 grammaa painolle, sehän on ihan saatanast, se syö levyä aika paljon. Itelläni on teknarit, Shuren m44g rasiat, paino on 3g, antiskating 0 (ettei hyppis skrätsäessä). korkeus on 0, sen takia että ohjekirjois ilmoitetaan korkeus niin isoksi koska defoult levymatto on se vitun kumimatto joka on puol sentti paksu, ja soitto matot ovat puolet siitä paksuudesta.

On ollu kyllä suunnitelmissa ostaa joku parempiki neula, mut ei oo budjetti antanu myöten. Toi mun slipmatti on lähes yhtä paksu ku se orkkis kumilärpäke. Joku Stanttoni se on..(n.5mm). Mut joo täytyy varmaan hommata parempi neula, nyt ku tuli toi veronpalautuskin.*nauru*
anton fine

Posts: 1,359

#6 • • anton fine myspace.com/finethedj
joo, osta uudet rasiat. suosittelen shurei, 50ekee kipale. sopii raapimiseen ja housen/teknon soittamiseen, ei neula ainakaan hypi! mut jos taas soitat jotain siihen transe/polkka suuntaan niin sit vaan ortofonit kehii
Illustrator

Posts: 3,171

#7 • • Illustrator

fine:
joo, osta uudet rasiat. suosittelen shurei, 50ekee kipale. sopii raapimiseen ja housen/teknon soittamiseen, ei neula ainakaan hypi! mut jos taas soitat jotain siihen transe/polkka suuntaan niin sit vaan ortofonit kehii

Kyl se tonne trancen ja polkan suuntaan kallistuu. Eli ortofonit siis. Onkos kalliit?
anton fine

Posts: 1,359

#8 • • Edited anton fine myspace.com/finethedj
no jos ortofonit ostat niin kehotan ostamaan OM mallia, ne on semmoset jotka kiinnitetään kelkkaan, ne ovat halvempia (noin 50e) kuin Conkordi mallit ja kelkkaa on aina kivempaa pitää kädessä kuin concordi malleja.. mun mielipide siis

täs saa rasioit postiennakol http://www.decks-records.com/
Avatar
#9 • • Edited Jaska Guest

Illustrator:
Kyl se tonne trancen ja polkan suuntaan kallistuu. Eli ortofonit siis. Onkos kalliit?



www.thomann.de/suomi ....ja sieltä pa-osasto!

ps. Nyrkkisääntönä neulan alalaita on vaakasuorassa levyyn nähden eli näin =
(alempi on levy ja ylempi neulan alalaita) .
90astetta.(siis äänivarren säätö)
Vaikeesti selitetty, mut mä ainakin ymmärrän :)

jes, pääsin pätee!
Illustrator

Posts: 3,171

#10 • • Illustrator

fine:
no jos ortofonit ostat niin kehotan ostamaan OM mallia, ne on semmoset jotka kiinnitetään kelkkaan, ne ovat halvempia (noin 50e) kuin Conkordi mallit ja kelkkaa on aina kivempaa pitää kädessä kuin concordi malleja.. mun mielipide siis

täs saa rasioit postiennakol http://www.decks-records.com/

Oiskohan tommoset Ortofon GT Systeemit mistään kotosin. Thomanilla näytti olevan 27e/kpl ilman neulaa.
Lauri

Posts: 1,051

#11 • • Edited Lauri Devoted
Mut mitä jos vika onkin äänentoistossa tai mikserissä? *plur*

Ja vielä *justjoo*
Rocca

Posts: 3,064

#12 • • Rocca Diiva UG / Superfint Crew

Iso-Lauri:
Mut mitä jos vika onkin äänentoistossa tai mikserissä? *plur*

Ja vielä *justjoo*



sitä mäkin mietin ei ne nyt niin kovin pitäis särkee vaikkaonkin täysin paska neula ja jos ei oo plajon käytetty *ding*

--
Dj Rocca

yes, ROBIN, i`ve become a human fish!

Illustrator

Posts: 3,171

#13 • • Illustrator

Rocca:
---
Iso-Lauri:
Mut mitä jos vika onkin äänentoistossa tai mikserissä? *plur*

Ja vielä *justjoo*

---


sitä mäkin mietin ei ne nyt niin kovin pitäis särkee vaikkaonkin täysin paska neula ja jos ei oo plajon käytetty *ding*

Mikseri on päre tiedetään...*hmph* Luurit on Sennheiserin Hd-570:set (Kelvolliset). Lähinnä toi "särö" korostuu vokaaleissa ässän kohalla. Mut vitustakos näistä tietää. Cd:tä soittaessa samaa säröä ei siis oo.*hihu*
Rocca

Posts: 3,064

#14 • • Rocca Diiva UG / Superfint Crew

Illustrator:
---
Rocca:
---
Iso-Lauri:
Mut mitä jos vika onkin äänentoistossa tai mikserissä? *plur*

Ja vielä *justjoo*

---


sitä mäkin mietin ei ne nyt niin kovin pitäis särkee vaikkaonkin täysin paska neula ja jos ei oo plajon käytetty *ding*

---
Mikseri on päre tiedetään...*hmph* Luurit on Sennheiserin Hd-570:set (Kelvolliset). Lähinnä toi "särö" korostuu vokaaleissa ässän kohalla. Mut vitustakos näistä tietää. Cd:tä soittaessa samaa säröä ei siis oo.*hihu*



ahaa.. noh sitten se on seulassa ei muuta vikaa oo, jos meinaan se ei särje cd:llä

--
Dj Rocca

yes, ROBIN, i`ve become a human fish!

thomas

Posts: 5,618

#15 • • thomas

Illustrator:
Soitin siis Technics Sl-1200. Rasia: "Surullisen kuuluisa" Stanton500, Neula: Stanton 500 Al 2. Nämäkään eivät siis paranna äänenlaatua.

Tällä hetkellä Äänivarren korkeus on: 2.5mm, neulapaino n.6-7g ja antiskating 2.5.

Neulan puhdistusta oon kokeillu, oon jopa kokeillu uutta neulaakin. Kulmavirhekkin on säädetty kulmavirheen minimoijalla. Voiko "särkeminen" olla siis paskan rasian/neulan ansiota? Tiedän, että käytän liian suurta painoa tolle neulalle, mutta en oo havainnu mitään vaikutusta ainakaan noilla säädöillä.

Eli haluisin siis tietää, et mimmosia asetuksia käytätte soittimissanne? Jopa vanha "hifilevarini" soi paremmin.*ding*



mulla itselläni on stanton 500, overhang säädetty 52mm, antiskate 2,5 - 3, paino 3-3,5g ja korkeus 2
nuo asetukset otin suoraan stantonin sivuilta ja hyvin on pelittänyt, ei mitään onkelmmia. en tiedä sitten
missä sulla mättää, mutta kokeile ihmeessä noita asetuksia. ja itse en vaihtaisi stantoneitani pois mistään
hinnasta. halvat, kestävät ja hyvät. opiskelijan unelmaneulat ;)
Illustrator

Posts: 3,171

#16 • • Illustrator

thomas:
mulla itselläni on stanton 500, overhang säädetty 52mm, antiskate 2,5 - 3, paino 3-3,5g ja korkeus 2
nuo asetukset otin suoraan stantonin sivuilta ja hyvin on pelittänyt, ei mitään onkelmmia. en tiedä sitten
missä sulla mättää, mutta kokeile ihmeessä noita asetuksia. ja itse en vaihtaisi stantoneitani pois mistään
hinnasta. halvat, kestävät ja hyvät. opiskelijan unelmaneulat ;)

Täytyy ehkä kokeilla vielä säätää. Ääni parani meinaan merkittävästi, jo pelkällä kulmavirheen minimoimisella. Eipä se särö kyllä mikään uskomaton oo. Esim. Autossa vaikee havaita, mutta olettaisin et paremmilla säädöillä voi päästä parempaan äänenlaatuun. No mut kokeilempa piruuttani noita "sun" säätöjä.