Internet-minä vs. todellinen minä

119 posts, 6 pages, 19,339 views

Shaz

#81 • • Shaz team Wittupäät
Oikeesti oon kyl tosi kiva ja söpö ja kaikkee muuta ku kusipää. *enkeli*
Daverian

#82 • • Daverian
Olen netissä paljon avoimempi. Voin hyvin jutella täysin tuntemattomille ihmisille. Kun sitten taas IRL minä ei oikeen uskalaa puhua kenellekkään. Eli olen eri persoona netissä kuin IRL:ssä.

--
*Team Espoon Roboottiarmeija*

DiamonDie

#83 • • DiamonDie mediahippi
Koen olevani ihan sama persoona niin netissä kuin IRL:kin, tosin ainakin IRCissä helposti tylsempi kun höpisen usein asioita tyyliin "oho, mehu kaatui". Myös typeriä vitsejä lentää enemmän. Olen avoin ja puhelias sekä netissä että livenä (tosin ulkomaalaisten nettituttujen kanssa livenä aina jumitan alkuun ennen kuin on taas tottunut puhumaan englantia). Verkossa myös kynnys puhua tuntemattomille on pienempi.

Koska nettiolemukseni on sangen värikäs ja sanon mielipiteeni verkossa ääneen, moni kuvittelee, että olen livenä hirmuinen nössö, joka "avautuu" netissä, koska ei kehtaisi sanoa niitä asioita livenä. Kyllä minä kehtaan. Ainakin niin kauan kuin mielipiteiden vastaanottaja ei ole kaksimetrinen piribodari.

Aika monta ihmistä on ihastunut minuun netin kautta, mitä en oikein ymmärrä. Vielä oudompaa on se, etten muista yhtään tapausta, jonka tunteet olisivat väljähtäneet ensimmäisen RL-kohtaamisen myötä, vaikka oletusarvoisesti aina odotan näin käyvän. Eli kai olen aika samanlainen verkossa ja sen ulkopuolella jos netti-ihastujat vonkaavat vielä livenäkin. :-P

Hyvin monen asian kohdalta voisin yhtyä pHazen viestiin, melkein kuin olisin itse kirjoittanut, vaikka ihan eri sanoin.
rjv

#84 • • rjv neuron tuoppi kiitos
Olen jotakuinkin ärsyttävä ja hölmö molemmin puolin. Oli sitten mikä tahansa kommunikaatiotapa, en sen kummemmin sanomisiani ajattele, ja annan aika helposti itsestäni typerän kuvan.

Ja toisaalta vaikka mielipiteitä ja sanottavaa löytyy niin usein en uskalla niitä ilmaista juuri saman asian pelossa. Ristiriitaista, eikö totta.
K

#85 • • K

Ana-5000:
Toi kasvottomuus on kans yks juttu, missä ihmiset selkeesti jakautuu aika kahtia; toiset pistävät profiilikuvaansa kuvan itsestään, ikänsä, kotipaikkakuntansa ja oman nimensä, toiset taas salailevat kaikkea ja laittavat kuvaksi jonkun animehörhökkeen..

Onko tällaisella boardilla tarvetta anonyymiudelle?

Mulle toi anonymiteetti on aika luonnollinen valinta. Täälläkin on mukava käydä keskusteluja vaikka mistä, mutta en näe oikein mitään syytä laittaa itestä mitään tietoja tai kuvaa profiilliin, tai edes vastata johonkin "Koulutuksesi"- threadiin. Tuntuis oudolta olla sillä tavalla esillä, että täysin tuntemattomilla olis musta tosi voimakkaat ennakkokäsitykset, enkä mä tietäis niistä mitään. Toisaalta ei mulla olekaan mitään nettituttuja, vaikka monet tunnenkin niin netistä kuin kasvokkaisistakin tapaamisista.

Eikä noiden foorumikeskustelujenkaan kannalta oo mitenkään olennaista tietää, minkä näkönen tai ikänen kaveri jonkun mielipiteen sanoo.

Ja sitten on vielä sekin, että mulla ei ole pahemmin kuvia itestäni sähköisessä muodossa, niin ei oo tullut kiusaustakaan laittaa naamaa esiin.

Ja sit itse aiheesta: nettiminäni on tärkeilevä, pikkuvanha ja näsäviisas. Livenä oon perus besserwisseri. hehe.
AnssiV

#86 • • AnssiV EDM saved me from Jesus
...öööh... ...ehkä mä oon todellisuudessa paljon hauskempi.... *hymy*
CM

#87 • • Edited CM
Foorumeilla olen melko huumorintajuton, piikittelevä ja kusipäänomainen persoona. Tuntuu siltä, että aiheutan jyrkillä MuTu mielipiteilläni lähes aina hyökkääviä vastareaktioita ja kärhämää :D
Todellisuudessa olen melkein täysi vastakohta. En kiistele asioista joista en tiedä, kunnioitan kaikkia, tykkään kaikesta musiikista, olen ystävällinen ja iloinen.
[Nuclear]

#88 • • [Nuclear] el aprendiz
Todellisuudessa sama juntti ku täälläkin.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Pinxu

#89 • • Pinxu
Oon ehkä netissä avoimempi ku oikeesti.Yritän pitää silti jonkunlaista tasoo yllä.Mut aina sekää ei tunnu onnistuvan,ku joku äiskän kullannuppu alkaa avautuu.Mut siis chatit,meset etc. muu sälä...Niissä yritän olla oma itteni,ilman ujoutta.Ja nettituttavuuksissa on tullu pettymyksii ja positiivisii yllätyksii.Oikeestaa mtn neutraalii ei oo ollu,et joko tai.Mut voi että sitä yhtä rauman poikaa...*eiei*Eikä oo sit mikää Pori vs. Rauma juttu. *nauru**igor*
vaavu

#90 • • vaavu vara-vana
Mikä on todellinen minä? Ehkä kaikkein lähimpänä todellista minää on se, miten käyttäydyn Villen seurassa - siinä ei tarvitse filtteröidä sanomisiaan tai tekemisiään. Siihen minään verrattuna: en kerro härskejä juttuja netissä, ja oon muutenkin paljon asiallisempi ja pidättyväisempi.
homppa

#91 • • homppa
oon aika tylsä ja kyyninen, en jaksa oikeestaan koskaan kirjoittaa mitään mihinkään kun kaikki on jo sanottu, ellei oo joku ihka uus aihe tai jotain...sama se on kyllä irl, mutta olen itseasiassa varsin puhelias ja ehkä vähän hauskempikin 'livenä'' ...emmä tiiä

musta ne on silti aika yksi ja sama...paitsi kun pelaan yhtä tekstipohjaista fantasia/strategia-nettipeliä, oon siel yleensä aina vaihtoehdoista sir/lady se lady *hih*
#92 • • Equalizer Guest

[Nuclear]:
Todellisuudessa sama juntti ku täälläkin.

Sama täällä. Enkä muuksi muutu*iloinen*
Yoni

#93 • • Yoni Tyhmä Vartija!
Hmmm... Eipä minussa ja mun alter egossa: Yonissa oo paljoo eroja!
Yoni ei oo niin ujo kuin mä! *hih*
darkfr

#94 • • darkfr d:play
vois kyllä sanoa että en ole irl niin paljon "pesäpallomaila perseessä" kuin internetissä, tai no ainakin tämä on kuulemma huomattu. ehkä olen sitten istunut liikaa tietokoneella ja en jaksa kommentoida "rennosti". toisaalta voishan tässä miettiä että ehkäpä joillakin ihmisillä on erilainen käsitys "rentoudesta" ainakin sen suhteen että minkälaisen kuvan saa internetin välityksellä. on sellaisia ihmisiä jotka oikeasti luulevat että olet ihan vitun tylsä ja kuivahko jos et jaksa pistää ~5kg hymiöitä jokaiseen viestiin.

mutta toisaalta, jos oikeassakaan elämässä ei viestisi mitenkään muuten kuin sanoilla, niin kaiketi se olis aika kuivaa.

--
4/4

Kaaottisen mukava

#95 • • Kaaottisen mukava aka kamu
En ainakaan yritä olla yhtään erillaisempi heppu verkossa kuin eläväisessä elämässä, mutta se ei nyt taida ihan kauheen hyvin onnistua (suurimmilta osin mun huonon kirjoitustaidon takia). Eli summa summarum yhdestä lauseesta: Sama mies, eri housut! *hymy*

--
Yön saalistajalla on aina hauskempaa!

dorisch

#96 • • dorisch gothic girl
tosielämässä mun hatulla ja mulla on enemmän asiaa. katso myös mielipiteitä. netissä tulee pidettyä turpansa kiinni kaikenmaailman foorumeilla jutuista jotka kiehuttavat ja vastailtua just tällaisiin 'mikä sun lempiväri on?' -tyyppisiin kyselyihin, joissa kukaan ei reagoi toisten juttuihin.
se nyt varmaan johtuu siitä, että tuolla ulkona on parempi mahdollisuus nk nopeisiin pelastuksiin.
joo, ja tosielämässä puhun kunnon stadin slangia omine sanaväännöksineen kaikkineen. täällä lipsuu helposti kirjakieleen. toisaalta mä myös olen samalla nikillä joka foorumilla, että ainakin pysyn juttujen takana. tai jotain.
¡ Previous post about a year ago !
Amuck

#97 • • Amuck dub-i-dub
Löytyipä hyvä topik, eikä edes kovin vanha. Elvytetään.

Mä uskoisin olevani suurinpiirtein samanlainen niin forumeilla, ircissä kuin oikeassa elämässäkin. Tosin netissä olen (yleensä) selvinpäin, ei tule sähellettyä ja huudeltua typeryyksiä ihan yhtä paljon. :) Itseään on kyllä hankala arvioida, pitäisi kuulla ulkopuolisen vaikutelmat. Mielikuvien oikeellisuutta ja niiden arviointia mutkistuttaa tietysti elekielen ja ilmeiden puuttuminen. Kaikki eivät välttämättä ymmärrä, milloin en ole ihan tosissani. Pitäisi olla joku automaattinen hymiöidenripottelija vissiin. :) Kuten jo sanottiinkin:

Riku, 28.11.2004 07:12:

Luulisin että suurella osalla ihmisistä sarkasmi ja itseironia menevät yleensä muiden kuin henkkoht tuttujen teksteissä metrikaupalla pään yli, ja tämä lienee itselläni suurin ongelma jotain kirjoittaessani; Ihmiset lukevat rivien välistä siellä olemattomia asioita, eivät ymmärrä missä kohtaa toinen ei nyt ole enää aivan niin tosissaan, eivätkä varsinkaan tajua sitä itseironiaa ja nöyryyttä sieltä seasta. Sinänsä kohtuullisen paskan hailea kuinka kusipäänä tai tyhmänä tuntemattomat ihmiset minua pitävät, mutta häiritseväksi se muuttuu siinä vaiheessa jos se alkaa haittamaan itse asiasta keskustelua koska toinen suhtautuu kirjoituksiisi "toi on kusipää"-asenteella, eikä yritäkään lukea asiaa ja sisäistää sitä, vaan etsi pelkästään jotain kritisoitavaa silmä tarkkana.

(jännä juttu muuten, että muistaakseni juuri sä itse hermostuit jostain "helvetinidunsyöjäsosiaalipummihappohipit" -jutustani, joka oli omasta mielestäni ilmiselvästi kieli poskella kirjoitettu ylilyönti :D)

Tuosta anonymiteetistä - ymmärrän kyllä oikein hyvin jos jotkut haluavat pitää nettiin joskus erittäin avoimestikin kirjoittelevan virtuaalipersoonansa anonyymina. Siten on varmasti helpompaa ja jotenkin turvallisempaa ottaa kantaa asioihin. Klubitus nyt on kuitenkin "puolitodellinen" (voi lol kun osaan tuoda ajatukseni esille); täällä jutellaan bileistä, katsellaan kuvia, jopa viestitään kommenttien kautta. Olisi outoa yrittää pitää forumkinastelut erillään siitä, mitä profiilista löytyy.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Samu81

#98 • • Samu81 kokolihaa
Verraten vanha aihe kaivettu ylös :D

Mutta ihan mielenkiintoinen. Itse kun olen silloin tällöin miettinyt em. asiaa, lähinnä omista kokemuksista johtuen. Tullut tapailtua aika monta ihmistä tätä kautta, ja tutustuttua mielettömän moniin.. Joskus treffasin enemmänkin ihmisiä jostain kissin chatista ja vastaavista, ja olihan se useimmiten aika suuri ero vrt. ihminen jonka olet kuvitellut - millainen se sitten paikan päällä olikin. Tämä varsinkin silloin kun netissä ei ollut mitään irc gallerioita tai kuvapaikkoja, ei ollut mitään messengeriä tai yleensäkin datailijoita katseltiin vähän kieroon. Ainakin yläasteella :D
Tjoo, oma ensikosketus nettiin reilu 10v takaperin. Sillon tuli oltua hyvinkin eri ihminen netissä kuin IRL. Lähinnä siksi, että olin luonteeltani todella ujo ja verraten epävarma "livenä", varsinkin tytyjen suhteen. Ja netissä taasen oli/on verraten helpompaa saada kontakteja ihmisiin, juurikin siksi että täällä kaikki on (..oli..) enemmän/vähemmän anonyymiä.

Nykyään omantunnon jne kasvettua normaalimpiin mittoihin, on tuo homma tasoittunut huomattavasti. Mutta mulle on yhä netissä helpompaa tutustua ihmisiin ja keskustella asioista. Kirjoittelen netissä asioista kärjistyneemmin ja voimakkaammilla mielipiteillä kuin missään kasvotusten, vaikka mulla on suht paljon asuinpaikka jne -tietoja ympäriämpäri nettiä harvinaisen nimen vuoksi. Toisaalta myös täällä koen tiettyä "sosiaalista painetta", varmasti ym. asiasta johtuen. Se on paljon helpompaa heittää (roska)läppää jonnekin sinkku, ym ym aiheisiin ja sanomaboksiin täysin anonyymillä nimimerkillä.. hehe :)

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

JetZe

#99 • • JetZe
noh..

netissä paljon avoimempi ja itsevarmempi kuin livenä.. muutenkin yhteydenotto ihmisiin on helpompaa,eikä ole mitään "olettamuksia" ihmisestä..

luonnossa taas olen ujo,aluksi vähän epäilevän oloinen,että haluaako ihminen seuraani vai ei,ja aluksi hiljainen.. mutta kunhan pääsen juttuun mukaan ja varmuutta että ihminen voi oikeasti haluta jutella kanssani,olen kuin kuka tahansa.. mietin tosin kokoajan tarkasti mitä sanon,ettei toiselle vahingossakaan paha mieli,tai suutu minulle.. en vain luota itseeni.

siinäpä ne erot onkin. eli netissä rutkasti varmempi ihminen :)