Freyja-:
... ja muutenkin kissat kyllä kunnioittavat oman kokemukseni mukaan erittäin hyvin tiettyjä väkivallattomia auktoriteetteja, kuten vaikkapa suihkepulloa tai käsien yhteentaputusta/muuta kovaa ääntä. Oman yksilön kanssa ei ole tarvinnut käyttää mitään edellämainittuja ja hellää kuononnäpäytystä kummempaa ja ihan hyvin herra tietää rajansa noin niinkuin kissaksi, jotka nyt noin yleensäkin tottelevat lähinnä silloin kun niitä huvittaa totella. Kun tehdään jotain selkeästi kiellettyä, hieman korotettu "Mitäs se Kisu oikein tekee?", kyllä saa sen ainakin lopettamaan tai siirtymään pois kielletyltä paikalta.
lol. vaihetaaks hetkeks mä saan välillä kirjaimellisesti ~50 kertaa putkeen kiskoa ton viiskuisen rontin alas millon mistäkin kielletystä paikasta tai pahanteosta, joko niskasta retuuttaen, suihkepullolla jahdaten, käsiä taputellen (nii että kämmeniin sattuu) tai muuten kurkku käheenä komentaen - ja tätä on jatkunu nyt reilu 2kk :) edistystä on tapahtunu sen verran et nykysin saattaa sillon tällön saada pahanteon loppumaan ihan jopa vaan tuijottamalla ja komentamalla pahalla äänellä.
Rääpäleen mielitekoja on repiä alas kaikki mahollinen kelloradiosta ja kännykästä kansioihin, lehtiin, papereihin, koriste-esineisiin, astioihin, kukkiin, multaan, seinämaaliin, verhoihin ja aina täyteen litran vetoiseen kastelukulhoon asti, kaikilta mahdollisilta pinnoilta kirjahyllystä pöytiin, lipastoihin, pianonpäälliseen, ikkunoihin ja seiniin - aiheuttaen ymmärrettävästi kamalaa kaaosta täällä. Viime viikolla en pystynyt edes nukkumaan juuri yhtään ton riehumiselta. Oon tuhlannu jo omaisuuden kaiken maalman leluihin ja kämppä täys virityksiä jotka ees vähän vie ton hajottamistarvetta pois mun esineistä, tosin niiltäkin katkotaan hyvin pian "siivet", esim narut mistä ne roikkuu :) - ja toi ei muuten ollu ees pentueensa lähimain sekopäisin tapaus
..mä elän toistaiseksi siinä naivissa uskossa että toi rauhottuu ja rupeaa kuuntelemaan aikuistuessaa, kuhan vaan kestän sinne asti - jos ei niin .. niin.. tulee rukkaset :D
edit: tjeu, "miten kiskotaan helposti metrin kokoinen palmu alas toistuvasti, by tenga"