Oletko luovuttanut verta?

397 posts, 20 pages, 133,938 views

vanhus

#21 • • vanhus
olen luovuttanut jokusen kerran ja muistaakseni se oli sen 400g noin 4dl *joo*mut muoisttako ketään et mihin veri ryhmään kuuluu *ding*
Verano

#23 • • Edited Verano Merituuli
tosta puuttuu vaihtoehto yritinluovuttaamuttaeiväthuolineet.

niin kerran oisin luovutellu, mutku on toi hemoglobiini niin surkea aina ollut niin eipä kelpaa :(
oZq

#26 • • oZq
Kerran olen luovuttanut. Mielelläni luovuttaisin edelleenkin, mutta nykyisin ei vereni kelpaa. Jonkin liioitellun, todella varovaisen jutun vuoksi (esim. en omista mitään vakavaa tautia tms). Sinänsä kyl tosi hyvä että Suomessa ollaan vielä varovaisia ja tarkkoja noiden terveys- ja luovutusjuttujen kanssa.
Chatte

#27 • • Chatte Team Teknolipat :)

oZq:
Kerran olen luovuttanut. Mielelläni luovuttaisin edelleenkin, mutta nykyisin ei vereni kelpaa. Jonkin liioitellun, todella varovaisen jutun vuoksi (esim. en omista mitään vakavaa tautia tms). Sinänsä kyl tosi hyvä että Suomessa ollaan vielä varovaisia ja tarkkoja noiden terveys- ja luovutusjuttujen kanssa.

No esim. mun kaveri asui Lontoossa hullun lehmän tauti -jupakan aikoihin, siis 90-luvun puolivälissä, ja on vieläkin toistaiseksi verenluovutuskiellossa täällä Suomessa. Varovaista on juu.

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

joun

#28 • • joun People want to be needed
Vois kai sitä joskus *joo* Ainaki harkitsen. Eikai siit mitään pahaakaan seurais, eli todennäkösesti luovutan jossain vaiheessa ku saan aikaseks *nauru*

--
Im happy only when Im busy

OlliS

#29 • • OlliS Further

T-mu:
4 dl otettaan kerralla
koosta riippumatta

Itse asiassa 450ml. Jotta on luovutuskelpoine pitää miesten hemoglobiinin olla 135-195 ja naisten 125-175. Luovuttamiseen sopiva ikä on 18-65, kuitenkin niin, että ensimmäinen luovutus on ennen 60 ikävuotta. Minimipaino 50kg. Ei irtosuheita 2kk:een. Lisäksi luovuttamaan tullessa täytetään sellainen aika kattava kyselylomake, joka sitten karsii epäsopivat luovuttajat pois. Suurin karsiva tekijä on todennäiköisesti tulheduskipulääkkeiden käyttö (asperiini 5pvää karanteeni, burana 1päivä). Verta ei saa luovuttaa, jos on sairas. Esimerkiksi kuumeettoman flunssan jälkeen tulee olla viikon terveenä ennen verenluovutusta, koska mikrobit voivat levitä veren välityksellä vielä toipilaastakin. Kuumeisen flunssan jälkeen on oltava kaksi viikkoa terveenä ennen luovutusta.

Lisää infoa löytyy: www.veripalvelu.fi
tai voi pistää mulle säköpostia
Coon--

#30 • • Coon-- 5,2 mmol/l
Tähän päivään mennessä en vielä ole ehtinyt hommaa hoitamaan, mutta suunnitelmissa olisi. Muuten täytän ilmeisesti kaikki vaateet joita luovuttajalle asetetaan, mutta eräs lääkityksen yhteydessä verenluovutus on kielletty, vielä 6 kk käytön loputtuakin *hmph*
Ainakin SPR kaipaisi vertani koska se sitä harvinaisinta ryhmää *iloinen*
Samu

#31 • • Samu Bodhisattva

olliS:
Itse asiassa 450ml. Jotta on luovutuskelpoine pitää miesten hemoglobiinin olla 135-195 ja naisten 125-175.

Aa, no kyllähän mä sit saan luovuttaa! Toi yläraja on kyllä joskus ollu alhaisempi, eikö olekin Olli?

Mut mikä juttu toi on toi "ei irtosuhteita 2kk:een"!?

--
Pitää uskaltaa ottaa se ensimmäinen askel! -V.Gustafsson

kirsch

#32 • • kirsch kyny hippi

Samu:
Mut mikä juttu toi on toi "ei irtosuhteita 2kk:een"!?

Monet sukupuolitaudit ei näy testeissä muutamaan kuukauteen, ainakin HIVin kohdalla on näin.
Blues

#33 • • Blues Koning van Afrika
Koitan 1-2 kertaa vuodessa luovuttaa verta silloin kun on kunto parhaimmillaan eikä tarvitse vastata mihinkään kysymykseen kyllä *hymy*
Ei siinä mitään pelättävää ole..makaa selällään vähän aikaa kun täyttävät pussin jonka jälkeen rauhallisesti nousee ja menee nauttimaan hyvästä pullasta taikka voileivistä *kuolaa*
Pari kertaa ovat sanoneet että hemoglobiini on hyvin korkealla ja tulee luovutuskielto jos nousee. Parin viikon sisällä selviää onko laskenut vaiko noussut *hymy*

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe

Trixie

#34 • • Trixie
Mä olisin valmis luovuttaman omaa vertani ja näin auttamaan jotakin, jos tarve vaatis, mut mie kun en saa luovuttaa sairaudestani (diabetes) johtuen *uuh* No mut aina ei voi voittaa, ei ees joka kerta...

--
face your fears and live your dreams

S-T

#35 • • S-T Pieni
Olen aina halunnut luovuttaa verta, kun itselläni ei ole tietääkseni muita esteitä kuin liian alhainen paino. Nyt kun käyn hieman aiempaa tavoitteellisemmin kuntosalilla, on jotain toivoa, että jo ehkä piakkoin pääsisin luovuttamaan verta... Ajattelin ottaa tavaksi, pieni vaiva (varsinkin kun käyvät säännöllisesti Kumpulan kampuksella) ja arvokas apu. *joo*

--
Pieni on kaunista.

Dementation

#36 • • Dementation wednesday?
Luovuttaisin mielelläni vaikka kerran kahdessa kuukaudessa
ja veri olis vielä tosi hyvääkin kun hemoglobiini on hyvissä arvoissa,
mutta kun sairaus (epilepsia) ja sen lääkitys estää luovuttamisen.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Marjo

#37 • • Marjo pupuTupuna

pelkään neuloja ja verta.

Joo, ja se neula on muuten PAKSU! Tämä siksi, että veriplasman on mahduttava myös siitä läpi.
Itse kävin luovuttamassa kerran joskus neljä vuotta sitten. Sen jälkeen olen ottanut pari läväriä ja luovuttaessa täytyy olla kulunut vuosi/ puolivuotta (en muista) lävärin otosta. Nyt olisi kyllä korkea aika jo mennä.
kilobitti

#38 • • kilobitti 1-2-3 techno

pupuTupuna:
Sen jälkeen olen ottanut pari läväriä ja luovuttaessa täytyy olla kulunut vuosi/ puolivuotta (en muista) lävärin otosta. Nyt olisi kyllä korkea aika jo mennä.

Mä veikkaan että se on 3kk, koska mun mielestä se on se aika jonka jälkeen hiv näkyy veressä. Samasta syystä irtosuhteet on pannassa muistaakseni juuri sen 3kk ennen luovutusta.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Chatte

#39 • • Chatte Team Teknolipat :)

pupuTupuna:
Sen jälkeen olen ottanut pari läväriä ja luovuttaessa täytyy olla kulunut vuosi/ puolivuotta (en muista) lävärin otosta. Nyt olisi kyllä korkea aika jo mennä.

kilobitti:
Mä veikkaan että se on 3kk, koska mun mielestä se on se aika jonka jälkeen hiv näkyy veressä. Samasta syystä irtosuhteet on pannassa muistaakseni juuri sen 3kk ennen luovutusta.

Nykyään taitaa tulla vuoden karanteeni - ennen oli puoli vuotta. Tosin riippuu siitä, mihin lävärin on ottanut. Limakalvoläväreistä tulee se vuosi, kuten tatskoistakin. Irtosuhteissa on kahden kuukauden varoaika - siinä ajassa näkyy HIV-vasta-aineet.

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

#40 • • Galadhan Guest
'bout viikko sitten tuli luovutettua, kuudes kerta puolentoista vuoden tauon jälkeen. Hemoglobiini oli yllättävät 171, kai tuota jo joutaa pois antaa. *hymy*