397 posts, 20 pages, 133,938 views
oZq:
Kerran olen luovuttanut. Mielelläni luovuttaisin edelleenkin, mutta nykyisin ei vereni kelpaa. Jonkin liioitellun, todella varovaisen jutun vuoksi (esim. en omista mitään vakavaa tautia tms). Sinänsä kyl tosi hyvä että Suomessa ollaan vielä varovaisia ja tarkkoja noiden terveys- ja luovutusjuttujen kanssa.
Itse asiassa 450ml. Jotta on luovutuskelpoine pitää miesten hemoglobiinin olla 135-195 ja naisten 125-175. Luovuttamiseen sopiva ikä on 18-65, kuitenkin niin, että ensimmäinen luovutus on ennen 60 ikävuotta. Minimipaino 50kg. Ei irtosuheita 2kk:een. Lisäksi luovuttamaan tullessa täytetään sellainen aika kattava kyselylomake, joka sitten karsii epäsopivat luovuttajat pois. Suurin karsiva tekijä on todennäiköisesti tulheduskipulääkkeiden käyttö (asperiini 5pvää karanteeni, burana 1päivä). Verta ei saa luovuttaa, jos on sairas. Esimerkiksi kuumeettoman flunssan jälkeen tulee olla viikon terveenä ennen verenluovutusta, koska mikrobit voivat levitä veren välityksellä vielä toipilaastakin. Kuumeisen flunssan jälkeen on oltava kaksi viikkoa terveenä ennen luovutusta.T-mu:
4 dl otettaan kerralla
koosta riippumatta
pelkään neuloja ja verta.
pupuTupuna:
Sen jälkeen olen ottanut pari läväriä ja luovuttaessa täytyy olla kulunut vuosi/ puolivuotta (en muista) lävärin otosta. Nyt olisi kyllä korkea aika jo mennä.
pupuTupuna:
Sen jälkeen olen ottanut pari läväriä ja luovuttaessa täytyy olla kulunut vuosi/ puolivuotta (en muista) lävärin otosta. Nyt olisi kyllä korkea aika jo mennä.
kilobitti:
Mä veikkaan että se on 3kk, koska mun mielestä se on se aika jonka jälkeen hiv näkyy veressä. Samasta syystä irtosuhteet on pannassa muistaakseni juuri sen 3kk ennen luovutusta.