sapeli, 7.9.2007 08:05:
"Jos sinulla ei ole mitään hyvää sanottavaa, älä sano mitään."
Jokaisesta sanomisesta et voi kuitenkaan koskaan tietää, miten sen toinen ihminen ottaa. Etenkin täällä netissä keskustellessa "puhe" koostuu puhtaasti tekstistä, jossa et kuule painotteita, sävyä, etkä myöskään näe ihmisen ilmeitä, eleitä yms. No hymiöt auttavat vähän siinä, että voidaan ilmaista sanoman sävyä.
Viestinnässä verbaalinen osuus on erittäin pieni. Enemmän sanoma: "Haista vittu", tulee perille vihaisella ilmeellä, käsien huitomisella, lyömisellä yms. kuin neutraalilla äänellä tai pelkällä tekstillä ilmaistu: "Haista vittu".
Ihmiset voi ymmärtää ja ottaa puheet ihan eri tavalla, kuin niiden sanoja niitä tarkoittaa. Toiset ei suutu tai ole milläskään siitä haista vitustakaan ja toiset suuttuu ilman haista vittujakaan.
Eli miten mä nyt voin olla sanomatta mitään pahaa kellekkään, kun joku suuttuu tässä elämässä aina. Toinen ottaa ikävänä arvosteluna kehumisetkin, ei kaikki tykkää niistäkään.
Kyllä mua itseäni ärsyttää suuresti, jos mun läheisellä on mielessään pahaa sanottavaa, eikä se sitä sano, vaan ainoastaan hautoo sitä ties kuinka pitkään mielessään ja istuu hiljaa, kun ei ole hyvää sanottavaa tai vaihtoehtoisesti lässyttää jotain, kun ei kehtaa mitään pahaa suoraan sanoa.
Mua itseäni loukkaa tuhat kertaa enemmän hiljaa oleminen, mököttäminen tai asioiden piilottelu, kuin se, että antaa paskan pursuta avoimesti sisältään.