Potkaise moderaattoria - moderoinnin palaute

646 posts, 33 pages, 295,349 views

Mongolia

Posts: 160

#181 • • Edited Mongolia truenörth
Minua ärsyttää topikkien sulkeminen tyyliin "tästä keskustellaan jo täällä --> *15-sivuinen topic jossa viimeinen postaus on puolen vuoden takaa*.

Internetin keskustelufoorumeilla on oma elinkaarensa. Se, että kaikille asioille/aiheille sallitaan vain yksi topic johtaa foorumin näivettymiseen kun foorumin "vanha sukupolvi" on käsitellyt kaikki asiat loppuun eivätkä uudet käyttäjät enää uskalla aloittaa uusia keskusteluja. Klubituksessakin tälläista kehitystä ei ainakaan vielä ole kovin selvästi havaittavissa mutta minusta tuntuu että siihen suuntaan ollaan menossa.

Minusta "rinnakaiset keskustelut" joissa aiheet ovat hyvin lähellä toisiaan ovat harvoin kovin häiritsevä asia, mutta monet käyttäjät vaativat niiden lukitsemista vain siksi koska on totuttu että niin tehdään. Toki tässä on vaarana myös se toinen ääripää joka ei sekään ole missään nimessä hyvä asia. Näissä pitäsi ehkä käyttää enemmän tapauskohtaista harkintaa eikä lopettaa hyvin alkanutta keskustelua vain siksi että samasta aiheesta keskusteltiin jo 2002 (kärjistys).

Miten jos topikit menisivät automaattisesti lukkoon jos niihin ei tule uusia postauksia esim. puoleen vuoteen?
Apo

Posts: 1,574

#182 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut
Huonosti pohjustetut tai tyhjät keskustelut voisi pistää tunkiolle ja lukkoon. Nytkin kuilun aika hyvin trollaavat viestit keräävät turhaan huomiota ja keskusteluiksi niitä ei oikeastaan kutsua.
koo

Posts: 379

#183 • • koo
Lainaan itseäni (ja ei, en osaa qoutata!):

mua esim häiritsee se täällä, ettei modeja tunnista muista tyypeistä. Vai olenko jotenkin imbesilli, enkä vain tajua?

Siis, mistä täällä klubbarilla tunnistaa moden?
Kertokaa tyhmälle.

--
Backstagella on paratiisi.

Auacusha

Posts: 1,097

#184 • • Auacusha Koneradio

Apo, 27.4.2005 19:55:
Huonosti pohjustetut tai tyhjät keskustelut voisi pistää tunkiolle ja lukkoon. Nytkin kuilun aika hyvin trollaavat viestit keräävät turhaan huomiota ja keskusteluiksi niitä ei oikeastaan kutsua.



Itse olen laittanut viestejä kyseisiin topicceihin mutta olen vain arvostellut topiccien huonoutta, tai antanut samalla mitalla takaisin kuilun henkilökohtaisuuksiin menevistä huomautuksista.
Mielestäni LUKOT kaikkiin ja näin mutta näköjään ainut reaktio on TUNKIO.. jojoo se on huoniolle aiheille mutta kannattaako sillä täyttää klubbarin servoa/levy tilaa ?
Mielestäni moderointi on tässä asiassa täysin epäonnistunutta ja täysin turhaa....
Itseäni toistaen mielestäni kaikkiin kuuluu lukot, ja luulisin että en ole ainoa joka näin ajattelee..

--
Ootko hieman ryynejä vedellyt kenties kun aivot tuntuu vähän flippaavan?
(c) Sir Henri Risti

Android

Posts: 3,908

#186 • • Android
Ei tässä mitään banneja saa antaa kenellekään. Halatkaa mieluummin toisianne *joo* Näin! *hali*
Auacusha

Posts: 1,097

#187 • • Auacusha Koneradio

mayah, 27.4.2005 20:19:
---
dark-raver, 27.4.2005 20:14:
Mielestäni moderointi on tässä asiassa täysin epäonnistunutta ja täysin turhaa....
Itseäni toistaen mielestäni kaikkiin kuuluu lukot, ja luulisin että en ole ainoa joka näin ajattelee..

---


Mä ymmärrän sun pointtis, mut neljästä modesta vain allekirjoittanut on tämän tunnin aikana ollut paikalla ja siinä samalla on säädetty tukkaa, meikkiä, vaatteita päälle ja levyjä hyllystä laukkuun. Antakaa anteeksi, että mullakin sen yhden kaks tuntia kuukaudessa on elämää ja pikaratkaisuna tunkiolle siirto varmasti toimii tässä tilanteessa sellaisena asiana, että jokainen voi nukkua yönsä.

Ja nyt mä meen, et kaveri ehtii ysiks lentokentälle! Hengittäkää, rakkaat ystävät, hengittäkää.



No sen ymmärrän että olet ainoa mode joka on ollut täällä ja sen että elämää on muuallakin..
En tiedä onko keikka edessä mutta jos on niin onnea keikalle eikä mitään henkilökohtaista *hymy*

--
Ootko hieman ryynejä vedellyt kenties kun aivot tuntuu vähän flippaavan?
(c) Sir Henri Risti

Displacer

Posts: 1,828

#188 • • Displacer

koo, 27.4.2005 20:07:
Lainaan itseäni (ja ei, en osaa qoutata!):

mua esim häiritsee se täällä, ettei modeja tunnista muista tyypeistä. Vai olenko jotenkin imbesilli, enkä vain tajua?

Siis, mistä täällä klubbarilla tunnistaa moden?
Kertokaa tyhmälle.



Eikai niitä mistään erotakaan.

Modet täällä ovat kait. anqqa, tres, mayah ja kaaputin.
Apo

Posts: 1,574

#189 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

koo, 27.4.2005 20:07:
Siis, mistä täällä klubbarilla tunnistaa moden?



Toivottavasti tää ei oo kompa *ding*

Eipä modeilla taida olla mitään erikoismerkintää/kuvaa täällä ja kun suurempia ongelmia ei ole niin modejen toiminta on satunnaiselle käyttäjälle aika näkymätöntä.

dark-raver, 27.4.2005 20:14:
Itse olen laittanut viestejä kyseisiin topicceihin mutta olen vain arvostellut topiccien huonoutta, tai antanut samalla mitalla takaisin kuilun henkilökohtaisuuksiin menevistä huomautuksista.



Vanha internetin sananlasku: "Älä ruoki trolleja". Paras tapa reagoida tuollaisiin yleisprovosointeihin on ohittaa ne. Osallistumalla keskusteluun keskustelu pysyy hengissä, jättämällä keskustelut omaan rauhaansa ne kuolevat aikanaan.


Mielestäni moderointi on tässä asiassa täysin epäonnistunutta ja täysin turhaa....



Onpa jyrkästi sanottu enkä ole samaa mieltä. Ja yleisenä vinkkinä keskustelutekniikoista, vähän rakentavammalla asenteella saa parempia tuloksia aikaan. Kys. keskusteluissa olevan metamoderoinnin suhteen olen kyllä tuota mieltä.
Sinza

Posts: 2,227

#190 • • Sinza

mayah, 27.4.2005 20:15:
Ne on nyt tunkiolla, piilottakaa tunkio forum-asetuksistanne; sitä varten koko tunkio on olemassa ja sitä varten on olemassa mahdollisuus piilottaa eri osioita uudet-laatikosta.


Silti eikö olisi järkevää sulkea suoraan topicit, joissa ei ole mitään asiasisältöä/kunnon aihetta/pohjustusta?

--
Mooi! Hyvä meininki!! Käytsä usein täällä?! *nauru*

Auacusha

Posts: 1,097

#191 • • Auacusha Koneradio

Sinza, 27.4.2005 20:41:
---
mayah, 27.4.2005 20:15:
Ne on nyt tunkiolla, piilottakaa tunkio forum-asetuksistanne; sitä varten koko tunkio on olemassa ja sitä varten on olemassa mahdollisuus piilottaa eri osioita uudet-laatikosta.

---

Silti eikö olisi järkevää sulkea suoraan topicit, joissa ei ole mitään asiasisältöä/kunnon aihetta/pohjustusta?



WORD!

--
Ootko hieman ryynejä vedellyt kenties kun aivot tuntuu vähän flippaavan?
(c) Sir Henri Risti

koo

Posts: 379

#192 • • koo

Apo, 27.4.2005 20:31:
---
koo, 27.4.2005 20:07:
Siis, mistä täällä klubbarilla tunnistaa moden?

---
Eipä modeilla taida olla mitään erikoismerkintää/kuvaa täällä ja kun suurempia ongelmia ei ole niin modejen toiminta on satunnaiselle käyttäjälle aika näkymätöntä.



Mun mielestä henkilökohtaisesti olisi ihan kliffaa, jos moden tunnistaisi jotenkin. Esim nikin alla lukisi "mode" tai jotain. Jotenkin se on mun mielestäni selkeämpää.

Mutta ei tästä tämän enempää. Jatkamme arvailujen varassa.

--
Backstagella on paratiisi.

Karski

Posts: 6,049

#193 • • Karski Pomon kätyri

Juhgu, 27.4.2005 23:59:
---
koo,
---
Mun mielestä henkilökohtaisesti olisi ihan kliffaa, jos moden tunnistaisi jotenkin. Esim nikin alla lukisi "mode" tai jotain. Jotenkin se on mun mielestäni selkeämpää.

Mutta ei tästä tämän enempää. Jatkamme arvailujen varassa.
---


Kun osaa käyttäytymissäännöt ja vähän tervettä järkeä, ei tarvitse arvailla kuka on mode (koska moden ei tarvitse moderoida). Silloin on minusta ihan kiva että moderaattorit ovat keskustelijoita muiden joukossa ilman mitään teennäisiä auktoriteetti-ilmaisimia (jotka ehkä turhaan pakottaisivat käyttäytymään korostetun asiallisen kuivasti).



Tottis. Mua ainakin vituttais, jos mun jok'ikisen
postauksen kohdalla lukis 'MODERAATTORI',
koska silloin mun joka helvetin postaus otettais
moderaattorin eikä käyttäjän mielipiteenä. Esim.
tossa mayday-topikissa se olis saanu todennäköisesti
negatiivisia viboja aikaan, kun nyt mä olin vaan
se tavallinen kitisevä vanhaparta *piis*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Karski

Posts: 6,049

#194 • • Edited Karski Pomon kätyri

dark-raver, 27.4.2005 20:14:
---
Apo, 27.4.2005 19:55:
Huonosti pohjustetut tai tyhjät keskustelut voisi pistää tunkiolle ja lukkoon. Nytkin kuilun aika hyvin trollaavat viestit keräävät turhaan huomiota ja keskusteluiksi niitä ei oikeastaan kutsua.
---
Itse olen laittanut viestejä kyseisiin topicceihin mutta olen vain arvostellut topiccien huonoutta, tai antanut samalla mitalla takaisin kuilun henkilökohtaisuuksiin menevistä huomautuksista.
Mielestäni LUKOT kaikkiin ja näin mutta näköjään ainut reaktio on TUNKIO.. jojoo se on huoniolle aiheille mutta kannattaako sillä täyttää klubbarin servoa/levy tilaa ?



Mittasuhteet käteen: paljonko levytilaa vie
yksi topikki verrattuna vaikkapa johonkin
animoituun avatariin tai tähän keskusteluun,
ja jos tunkiolla ei saa olla paskaa niin missä
sitten?

Nimimerkki 'Kuilu ja Ponivarkaat' käytti forumin
ominaisuuksia parhaaksi katsomallaan tavalla,
kokeillen sen suomien kommunikaatiomahdollisuuksien
rajoja. Tehden sen ilman sen kummempaa terrorismiagendaa
ja siististi siinä paikassa joka tällaisille tempauksille
on minun käsittääkseni luotu. Aivan eri asia olisi,
jos hän tai kuka tahansa muu tukottaisi vaikkapa
yleisen keskustelun forumia toistuvilla topikeilla, joiden
perustamistarkoitus on jokin muu kuin keskustelun
synnyttäminen.

Tämä on oma kantani asiaan käyttäjänä ja moderaattorina.


Mielestäni moderointi on tässä asiassa täysin epäonnistunutta ja täysin turhaa....
Itseäni toistaen mielestäni kaikkiin kuuluu lukot, ja luulisin että en ole ainoa joka näin ajattelee..




Edelleen haluaisin toki korostaa myös sitä, että
kukaan meistä moderaattoreista ei mitenkään hyödy
tästä moderoinnista itse, ja toisin kuin jotkut muut
käyttäjät, emme aina ole paikalla juuri sillä kellonlyömällä
kun jotain moderoitavaa ilmenee, emmekä paikalla
ollessammekaan aina havaitse tarvetta moderoinnille.
Juuri siksi meillä on mm. tämä topikki, johon voi raportoida
epäkohtina pitämiään asioita. Samoin moderaattoreita
voi näpäytellä privakommenteilla tjsp, jos kokee
tarpeelliseksi.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

jUSSi

Posts: 1,377

#195 • • jUSSi äkäinen vanhus

Tres, 28.4.2005 12:06:
Tottis. Mua ainakin vituttais, jos mun jok'ikisen
postauksen kohdalla lukis 'MODERAATTORI',
koska silloin mun joka helvetin postaus otettais
moderaattorin eikä käyttäjän mielipiteenä. Esim.
tossa mayday-topikissa se olis saanu todennäköisesti
negatiivisia viboja aikaan, kun nyt mä olin vaan
se tavallinen kitisevä vanhaparta *piis*



Mä niinQ niiiiin allekirjoitan tämän.

Itseäni kyseinen mielipiteiden värittyminen on ärsyttänyt pidemmän aikaa. Tämän seurauksena en halua olla enää moderaattori missään foorumilla.
sapeli

Posts: 11,768

#196 • • sapeli jokukukamikä?

kuilu ja ponivarkaat, 28.4.2005 16:57:
Topicien luominen oli keino, tarvitsin otsikoita symboleiksi.
Se oli myös yksi uusi, kovin mitätönkin, tapa ilmaista itseään.
Dialogia ei voi vaientaa, ellei tuhoa koko formaattia.



Yksi sana. Blog.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

toma

Posts: 2,009

#198 • • toma Tototoototo

sapeli,
Yksi sana. Blog.



Ai hitto Kuilun blogi ois kyl himmeetä luettavaa! Kannatetaan! Tosin foorumipostaukset mahdollistavat eri asioita (ja kenties jopa dialogia ;) aika eri tavalla joten niillä on tarkoituksensa.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

sapeli

Posts: 11,768

#199 • • sapeli jokukukamikä?

toma, 29.4.2005 18:44:
---
sapeli,
Yksi sana. Blog.
---
Ai hitto Kuilun blogi ois kyl himmeetä luettavaa! Kannatetaan! Tosin foorumipostaukset mahdollistavat eri asioita (ja kenties jopa dialogia ;) aika eri tavalla joten niillä on tarkoituksensa.



Blogeissa on se hyvä puoli että ne ei täytä tuota "uudet"-ikkunaa...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

toma

Posts: 2,009

#200 • • toma Tototoototo

sapeli,
Blogeissa on se hyvä puoli että ne ei täytä tuota "uudet"-ikkunaa...



"Täytä"? Eikö tuo nyt ole vähän liioittelua? Ja paljon turhemmat topikit täyttävät minun uudet-ikkunaani jatkuvasti. Ja kuten jo mainittu, sitä varten ne filtterit ovat.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac