Miksausten säätely

22 posts, 2 pages, 5,725 views

Rocca

Posts: 3,064

#2 • • Rocca Diiva UG / Superfint Crew

polly:
Mitä mieltä olette omien miksausten hienosäädöstä nauhoituksen jälkeen.

Mun mielestä se on aikamoista kusettamista, antaa kuulijalle sen kuvan että olisi hyvä miksaileen vaikka equtus on päin persettä orginaalissa



Totta niin kauan reenataan et osaa sitten *joo*

--
Dj Rocca

yes, ROBIN, i`ve become a human fish!

Lumpy

Posts: 873

#3 • • Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg

Rocca:
---
polly:
Mitä mieltä olette omien miksausten hienosäädöstä nauhoituksen jälkeen.

Mun mielestä se on aikamoista kusettamista, antaa kuulijalle sen kuvan että olisi hyvä miksaileen vaikka equtus on päin persettä orginaalissa

---


Totta niin kauan reenataan et osaa sitten *joo*




No jottei ihan hiljaseks tuu miksaus levylle, niin levelit ylös vaikkapa masterkompuralla lienee sallittua.
florx

Posts: 532

#4 • • florx
whatever, kunhan kuulostaa hyvältä
xybo

Posts: 1,100

#5 • • Edited xybo meeple!

polly:
Mitä mieltä olette omien miksausten hienosäädöstä nauhoituksen jälkeen.

Mun mielestä se on aikamoista kusettamista, antaa kuulijalle sen kuvan että olisi hyvä miksaileen vaikka equtus on päin persettä orginaalissa



Kysehän on siitä mikä on miksauksen tarkoitus. Onko tarkotuis
esitellä soittotaitoja vaiko tehdä kuuntelumixiä. Jos kaupasta käy ostamassa
näitä virallisia mixauksia ”isoiltapojiilta” niin nehän on studiossa loppuunasti
hiottuja suurimmaksiosaksi, liekö levyt koskaan ees käyny soittimissa.

Ja kumpi lienee fiksumpaa.. soittaa mixaus 50+ kertaa kunnes menee kohdalle,
vai soittaa kerralla putkeen ja vähän ”fixata” esim tasoja jälkeenpäin.
Lopputulos on kuitenkin sama. Oikeastaan samasta on kyse pelien
pelaamisessa. Pelaako load-realod-reload-save-load-reload-sava
hankalaa kohtaa 100 kertaa vaiko menekö sen kohdan tsiittamalla yli.

Ja loppupeleissä kotona omilla kuulokkeilla, levareilla, mixerillä monitoreilla on
niin paljon helpompaa onnistua kuin kännissä bileissä mixaaminen.
Useat ”nonamet” on alottanu tekemällä mixjä ja heidät on noteerattu esim
hyvillä selektioilla ei mxiaamistaidoillaan, jotka luonnollisesti kehittyy kun
pääsee soittamaan isolla PA:lla.

-- xybo
florx

Posts: 532

#6 • • florx

xybo:
Useat ”nonamet” on alottanu tekemällä mixjä ja heidät on noteerattu esim
hyvillä selektioilla ei mxiaamistaidoillaan


True. Munsta noihin mixaustaitoihin kiinnitetään usein liikaakin huomiota, eikä osata nauttia kokonaisuudesta. Kuten sanoit, tolla biisiselektiolla tulisi olla suurempi rooli kuin sillä, että oliko neljännessä vaihdossa toisessa kanavassa liikaa bassoa. Tottakai, en halua kuulla laukkaa, mutta itselläni ei ole henkilökohtaisesti niin väliä vaihtojen suhteen.
Pääasia, että biisit ovat hyviä ja persoonallisia valintoja.
Riku

Posts: 3,187

#7 • • Riku The Little Prince
Henkkoht voin sanoa että jokainen miksaus on livenä nauhoitettu, ja tarkkaan valittuja cd:lle asti päätyviä tulee nauhoitettua uudestaan jos jokin kusee. Miksi? Koska minusta on hyvä antaa rehellinen kuva siitä mitä todellisuudessa osaa, eikä antaa yleisölle kuvaa että pystyy parempaan kuin todellisuudessa pystyy, johon nämä sitten pettyvät keikalla. Kuka tahansa voi miksata tietokoneella kasan biisejä yhteen jos haluaa, vaikka vaihto kerrallaan, mutta taidon mittaaminen tapahtuu siinä kun joutuu oikeasti tekemään kaiken livenä ja jokainen virhe kuuluu nauhoituksesta.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#8 • • Jussi Soro choon!

polly:
Mitä mieltä olette omien miksausten hienosäädöstä nauhoituksen jälkeen.

Mun mielestä se on aikamoista kusettamista, antaa kuulijalle sen kuvan että olisi hyvä miksaileen vaikka equtus on päin persettä orginaalissa


Sinänsähän huonoja miksauksia on jälkikäteen turha yrittää korjailla, koska se vaatis jo aikamoista taitoo poistaa laukka suoraan ääniraidasta. Mä yleensä vedän kompurasta läpi miksaukset, että volumet on kohdallaan, mutten kyl enempää jaksa säätää. Muutenkin toi miksausten "harjoittelu" on aika typerää, mulla ei ainakaan riitä hermot sahaamaan jotain vaihtoo moneen kertaan. Parhaat jutut lähtee kuitenkin fiilispohjalta. Kaikki omat miksaukseni oon nauhottanu "kerrasta purkkiin" -periaatteella, ja yleensä krapulassa ;)
kilobitti

Posts: 2,419

#9 • • kilobitti 1-2-3 techno

xybo:
mxiaamistaidoillaan, jotka luonnollisesti kehittyy kun
pääsee soittamaan isolla PA:lla.



Mites PA:n kanssa soittaminen eroaa himassa soittelusta? Arvaisin että äänikenttä on jossain määrin kaoottisempi, ja äänenvoimakkuus rutkasti lujempi...muita eroja? Entä auttaako hyvät korvatulpat siihen?

nimim. kokemusta ei ole

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

ezzy

Posts: 8,060

#10 • • ezzy Droid-pappa
aika harva bedroom-dj alkaa biisikohtaisesti jotain häröjä korjaamaan editointisoftalla.
xybo

Posts: 1,100

#11 • • Edited xybo meeple!

kilobitti:
---
xybo:
mxiaamistaidoillaan, jotka luonnollisesti kehittyy kun
pääsee soittamaan isolla PA:lla.
---

Mites PA:n kanssa soittaminen eroaa himassa soittelusta? Arvaisin että äänikenttä on jossain määrin kaoottisempi, ja äänenvoimakkuus rutkasti lujempi...muita eroja? Entä auttaako hyvät korvatulpat siihen?

nimim. kokemusta ei ole



Tila tekee kepposia. Soundi tulee viiveellä korvaan. Monitorit ei valitettavasti usein ole riittäviä tai ne on vaikkapa suunnattu väärin. Jos monitorit on kunnossa ja miksaa vain kuulokkeilla tilanne on melkeimpä sama kun kotona mixatessa. (olettan että mixaa vain kuulokkeilla).

Ja ei voi kiistä etteikö se porukka siellä levareiden toisella puolellakaan asiaa helpota aina. Kotisterkoissa voi olla vaikkapa tiukan terävät bassot kun taas PA on enemmän tai vähemmän löysä. Summasummarum. Kotona on tottunu tietynlaisiin olotiloihin, kun taas bileissä PA:lla soittaessa tulee kasa pieni muutujia jotka voivat olla ihan mitä vaan. Ylläreinä voi vaikka se että levarit ei ole Teknarit, mixerissä ei oikein kanavat toimi, monitorit on suunnattu ties minne tai säädetty ”ihmeellisesti”. Valomies törkkii sormella kylkeen ja kyselee ”soita se biisi”. Bisse loppuu just parhaan fiiliksen aikana jne.. =)

-- xybo
Illustrator

Posts: 3,171

#12 • • Edited Illustrator

pHaze:
Henkkoht voin sanoa että jokainen miksaus on livenä nauhoitettu, ja tarkkaan valittuja cd:lle asti päätyviä tulee nauhoitettua uudestaan jos jokin kusee. Miksi? Koska minusta on hyvä antaa rehellinen kuva siitä mitä todellisuudessa osaa, eikä antaa yleisölle kuvaa että pystyy parempaan kuin todellisuudessa pystyy, johon nämä sitten pettyvät keikalla. Kuka tahansa voi miksata tietokoneella kasan biisejä yhteen jos haluaa, vaikka vaihto kerrallaan, mutta taidon mittaaminen tapahtuu siinä kun joutuu oikeasti tekemään kaiken livenä ja jokainen virhe kuuluu nauhoituksesta.

Samoilla linjoilla.*joo* Hommastahan katoaa helposti alkuperäinen idea, jos miksiä käsitellään jälkeenpäin.
dixoff

Posts: 199

#13 • • dixoff hmm Terve

Illustrator:
Samoilla linjoilla.*joo* Hommastahan katoaa helposti alkuperäinen idea, jos miksiä käsitellään jälkeenpäin.



Riippuu mikä on alkuperäinen idea.

Jos miksaustaidon osoittaminen on toissijaista, ovat mielestäni kaikki keinot sallittuja haluttuun lopputulokseen pääsemiseksi. Jos taas kyseessä on deejiin demo, pitää miksaus luonnollisesti tehdä omilla levyillä itse soittaen. Itse teen miksaukset aina kerrasta purkkiin -periaatteella, koska se on ylivoimaisesti nopein tapa tehdä miksaus, ja kelpaavat bonuksena omiksi demoiksikin. Siksipä niissä onkin aina (ainkin mun mielestä) myös parantamisen varaa. Aina välillä on mielessä käynyt (toteutus odottaa vielä itseään), että voisi tehdä miksauksen, joka on täysin tietokoneella tehty, ja johon voisi tunkea juttuja joita ei pysty normaalilla levarit + mikseri -yhdistelmällä mitenkään tekemään.
Avatar
#14 • • Rujo Mutantti Guest
Kerrasta purkkiin ja sen kyllä huomaa. Pikkuhiljaa siinä kehittyy jollain asteella kun soittaa vaan suoraan päästä. Huomaa sitten missä on parantamisen varaa. Pikkuhiljaa...
Jaques

Posts: 1,390

#15 • • Jaques HUGC / So Nice!
Joo kyl olen ihan samaa mieltä et suoraan purkkiin on oikee käytätntö jos on keikka/promo demo mielessä. Kylhän noita vaihtoja voi kokeilla ja sit jos tulee jotain yber isoaj laukka virheitä niin aloittaa alust. Mut pikku juttujen/virheiden takia säätäminen on turhaa. Ilman niitä ei mixiin ei tule sitä "ihmisen tekemä" soundia. Mut sit jälkikäteen vois kyl sen mixin vetästä koneen läpi ja masteroida se, niin saundi paranee huomattavasti.

But thats just me! *iloinen*

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

Avatar
#16 • • REivaaja Guest

paanos:
whatever, kunhan kuulostaa hyvältä

niinpä. Jos mä rupeen jostain levystä maksaa niin mun puolesta siinä saa olla vaik armeija hienosäätämäs sitä. Promoo ei saa kyl sörkkiä.
akir0

Posts: 2,554

#17 • • akir0 idleRPG champion 2009

kilobitti:
Mites PA:n kanssa soittaminen eroaa himassa soittelusta? Arvaisin että äänikenttä on jossain määrin kaoottisempi, ja äänenvoimakkuus rutkasti lujempi...muita eroja? Entä auttaako hyvät korvatulpat siihen?



Ainakin ite oon huomannut, että kohtis vaatimattomilla kotikamoilla kun on soittanut ja pääsee pa:n ääreen niin ainakin alapäiden equja sorvatessa muuttuu huomattavasti äänenpaine jykevämmin kuin kotosalla.
Avatar
#18 • • Edited Jaska Guest
Kyllä mun mielestä kun on mixi saatu purkkiin, niin miks sitä ei vois masteroida.?
Se et on hyvät saundit on mun mielestä hjelvetin nautinnollista kuunnella.
Ja jos ei vaihtoja saa hyvin equtettuu, niin miksi edes tehdä mixii?
Mut joo masterointi on jees mutta ei muokkaus ja sun muu semmonen.
Nykyajan laitteilla saa niin nautinnollista saundii, vertaa n.6v sitten nauhotettiin minidisciin ja sit suoraan ceedeelle.
Et tämmöstä...

Ps. Pa ja kotona soittaminen on iha eri planeetoilta.
enrg

Posts: 2,040

#19 • • enrg
masterointihan vaan parantaa kuuntelunautintoa. Yhdyn xybon kommenttiin et onko se sit aidompaa jos soittaa samaa settiä esim 50 kertaa. Kyllä paskan miksauksen kuulee vaikka miten yrittäisi korjailla.
robot is systematic

Posts: 20

#20 • • robot is systematic

xybo:
---
Ja kumpi lienee fiksumpaa.. soittaa mixaus 50+ kertaa kunnes menee kohdalle,
vai soittaa kerralla putkeen ja vähän ”fixata” esim tasoja jälkeenpäin.
Lopputulos on kuitenkin sama.
-- xybo



no ei ehkä ihan sama. saattaa sitä jotain oppiakkin nillä 50 kerralla.