Itse olen pitänyt tällaisen nyrkkisäännön omissa touhuissani: niin kauan, kun en tee penniäkään rahaa, vaan opettelen ks. ohjelman käyttöä ja tämän ohjelman mahdollistamia ilmaisun muotoja, niin on mielestäni ihan ok, että en ole ostanut ks. ohjelmaa (varsinkin, kun käyttämiini ohjelmiin minulla ei olisi mitenkään varaa. Saattavat nääs maksaa jopa 6000e. Eikä koulullakaan jaksaisi asua 24/7).
Tottakai ohjelmat pitää ostaa, jos niillä alkaa tahkoamaan rahaa (eikä vähiten BSA:nkin takia
, mutta ihan moraalinkin vuoksi). Mutta harjoittelumielessä (ja painotan nyt todellakin sitä, että rahaa ei tehdä näillä ohjelmilla edes ruplan vertaa) ohjeman käyttö on varmaan monen softavalmistajan kannalta jopa suotavaa, koska näin käyttäjäkunta kasvaa, joka kaiken logiikan mukaan johtaa ennemmin tai myöhemmin siihen, että myös firmat ostavat ks. ohjemaa, koska niin monet alan ammattilaiset hallitsevat juuri tämän työkalun kuin oman pippelin.
Tietty jotkut voivat ajatella toisin. "Miksi et käytä jotakin vastaavaa ilmaista softaa, vaikka et rahaa tekisikään? Piratismiahan tuo on silti!" Lähinnä sen takia, että monet ilmaissoftat ovat yleensä paskempia kuin kaupalliset vastineet, eivätkä yleensä myöskään ole millään alalla yleisesti työkäytössä.
Mitä musiikkiin tulee, niin tapana on kyllä ostaa hyvät levyt cd-muodossa, VAIKKA ne olisivatkin jo kovalevyllä mp3:sina. Harvinaisempia biisejä tulee hamstrattua mp3:sina lähinnä sen takia, että en niitä muuten saisi käsiini. Sama myös vain vinyylillä julkaistujen kanssa. Eihän tuokaan tietysti oikeuta niitä kopioimaan, mutta minkäs teet, kun on täysi musiikkinisti