83 posts, 5 pages, 29,053 views
siveys:
Harvan taiteilijan olen havainnut siinä määrin hengen hedelmiä synnyttävän, että siitä koko elämän ajan voisi päiväpalkkaa maksaa. Tämä on tietysti vain arvostuskysymys, josta on hankala väitellä niiden ihmisten kanssa, joiden käsityksen mukaan taide on jotenkin äärimmäisen arvokasta ja syvällistä, jonka tuottaminen vaatii jotain yli-inhimillisiä synnynnäisiä ominaisuuksia.
Tietääkö siveys, millaisen työn muusikko todellisuudessa joutuu tekemään ennenkuin voi aloittaa sen kuukauden-pari kestävän maagisen levytystyön?
Well.. En tiedä millä vuosisadalla sinä elät, mutta ainakin täällä 2000-luvun puolella levytystasoisetkin äänitykset voi hoitaa ihan kotivehkeillä. Tietotekniikka on ihmeellinen asia. Joten jos oikeasti omaat hyviä ideoita kappaleiden tekoon niin innokkaalta ja omistautuneelta muusikolta tuohon tuskin erityisen pitkään kuluu.
Luonnollisesti soittimien ja tekniikan opetteleminen vie oman aikansa, mutta aika moneen muuhunkin rahaa tuottavaan puuhaan kyetäkseen pitää istua koulun penkillä varsin pitkään.. Tämä tääs on one time investment, jonka kuuluisikin maksaa itsensä takaisin käytäväsiivoajan liksaa paremmalla palkkauksella (btw nekin joutuu opettelemaan kaikkea kemiallisista puhdistusaineista yms..).
Ja voisinpa väittää, että harva oikeasti hyvä musiikki on kovin hampaat irvessä, hiellä ja tuskalla väännettyä.. Että jos sinun mielestäsi musiikin tuottaminen on ankaraa ja rankkaa työtä, niin suosittelen ammatinvalinnan uudelleenharkintaa. Jos kerran harrastelijatkin kykenevät tekemään hyvää musiikkia samalla luomisprosessista äärimmäisesti iloiten niin mihin ihmeeseen me niitä hampaidenkiristelijöitä tarvitaan?
Jone:
---
Anna kun arvaan; Oot syntyperäinen helsinkiläinen?
[muokattu 18.8.2004 19:32]
Luminescent:
Ensimmmäiset 3 vuotta elämästäni taapersin Helsingissä. Vuosien tauon jälkeen palasin synnyinjuurille, mutta en tunne kuuluvani tänne... Huono homma jos ympäristö alkaa tarttuun noin näkyvästi. Henkiset juuret on Hvnk:lla ja Hollannissa.
Luminescent:
Maanviljelyssä on varmasti monta asiaa josta olen auttamattoman tietämätön. Tuo perunaläppä liittyi aikasempaan rinnastukseen musiikin ja perunan hinnasta.
phanatic:*yadda yadda* fillari *yadda yadda*
..katson oikeudekseni vastata epäoikeudenmukaisilla toimilla mikäli katson lopputuloksen olevan jokseenkin neutraali.
Jone:
---
Luminescent:
Maanviljelyssä on varmasti monta asiaa josta olen auttamattoman tietämätön. Tuo perunaläppä liittyi aikasempaan rinnastukseen musiikin ja perunan hinnasta.
---
Joo, kyllä mä tiedän mihin se liittyi. En silti voinut lakata repeilemästä perunansiemenille, joka on IMO likipitäen yhtä hauska läppä kun kaverini ala-asteella sanoi, että onpa tolla linnulla pehmeet karvat. Kaupunkilaisnuorten vieraantuminen luonnosta aiheuttaa mussa suurta huvittuneisuutta.
Kato ei tollaset pienet, helposti sivuutettavat faktat oo ennenkään tätä ristiretkeä tässä seurassa pysäyttäneet ;)siveys:
Tulehan sitten uudestaan keksimään oivia letkautuksia kun saat ladattua fillarin netistä aiheuttamatta penninkään vertaa kuluja fillarin valmistajalle tai sen myynti- ja markkinointiportaalle.
Jos et jostain syystä tajunnut, niin tällä on aika paljon merkitystä sen kanssa onko lopputulos neutraali vai ei.
Luminescent:
Taide on arvokasta.
Sen tuottamiseen ei tarvitse olla yli-ihminen, vaan ajatusten ja fiilisten kanavointi säveliksi/soundeiksi riittää.
Itse arvostan useita konemusiikkia tuottavia kavereita(ni), vaikkeivät olisikaan kasvaneet musiikin ympärillä, opiskelleet sitä ja löytäneet siitä elämäntehtäväänsä.
Äänien maailma on laajempi kuin kuvitteletkaan.
Kun istuu koulun penkillä pitkään ja tekee läksyt hartaasti, niin saa ammatin, josta on tietty palkka luvassa (olettaen että saa töitä). Jos valitset levyttävän muusikon tien, takeita leivästä ei ole.
Mutta jos usassa (tai missä vain) muusikko uskoo itseensä niin paljon, että ottaa jättilainan, -käsittäköön studiokulut tai -laitteet- tehdäkseen levyn joka sittemmin menestyy, niin eikö se jo osoita sellaista bisnesvainua josta ansaitsee kunnon, vaikkapa ihan sikaritason korvauksen?
Sitä ei tehdä rahan takia (idiootit omistautuu rahalle), vaan kutsumuksesta. Nykyajan ihmiselle tämä tuntuu olevan vieras käsite.
Naura pois. Sinunko mielestäsi hyvä musiikki syntyy sitten Marco Bjurströmin ah kaikki on niin naminami, sunshine and lollipops -elämänkatsomuksen kautta?
Jone:
Joo, kyllä mä tiedän mihin se liittyi. En silti voinut lakata repeilemästä perunansiemenille, joka on IMO likipitäen yhtä hauska läppä kun kaverini ala-asteella sanoi, että onpa tolla linnulla pehmeet karvat. Kaupunkilaisnuorten vieraantuminen luonnosta aiheuttaa mussa suurta huvittuneisuutta.
JustinSane:
Yksi asia mitä olen miettinyt on se, että varsinkin ohjelmissa tuntuisi olevan lisenssien hinnoissa aika paljon ilmaa. Siis kun vertaa esim. peleihin; niissäkin aivan tuhottomasti duunia mutta lopullinen hinta on silti vaan muutaman kympin kun taas ohjelmat maksavat ihan järjestään monta sataa. Uskaltaisin väittää, että monien pienempien ohjelmien tekoon kuluu jopa vähemmän aikaa, rahaa, vaivaa ja resursseja kun keskikokoiseen tai isoon peliin, mutta hinta on silti moninkertainen.
Toisaalta tämä on ihan mutua, ohjelmoinnista tai softantuottamisesta en tiedä juuri mitään.
Ana:
Tähän pääsyynä on lähinnä kuluttajasektori- ja yrityssektorin volyymi- ja maksukykyerot, sekä digitaalisen median luomisvaiheen jälkeiset, alhaiset duplikointikustannukset. Pelejä myydään miljoonia halvalla, siinä missä yrityssoftia myydään kymmeniä tuhansia kalliilla. Tuotantokustannukset ovat keskimäärin samat ison luokan pelissä ja ison luokan ohjelmistossa, ja varsinkin kun duplikointikustannukset digitaalisessa informaatiossa ovat erittäin alhaiset, kannattaa kertakäyttöohjelmia (esim. pelit) myydä paljon ja halvalla, ja sitten näihin myydä lisäosia ja laajennuksia vielä halvemmalla.
Sen sijaan esimerkiksi ison yrityksen tarpeisiin räätälöityä ohjelmistoa saatetaan myydä korkeintaan 200 lisenssiä, jolloin tuotantokustannukset pitää kattaa isommalla kappalehinnalla, jonka ohjelmiston tilannut yritys maksaa. Ero ei ole vastaava kuin esimerkiksi autoissa, sillä lopullisen kappalehinnan merkitys voiton saavuttamisessa ei ole olennaista, vaan kappalehinnan suhteuttaminen kysyntään. Sen takia monista ns. kovan luokan ohjelmistosta on saatavissa riisuttuja versioita esimerkiksi opiskelijoille kohtuuhintaan, sillä alkuperäishintainen tuote jää muuten tältä kuluttajaryhmältä ostamatta. Siinä mielessä versiointi palvelee hyvin ohjelmistomarkkinoiden tarpeita, ja joskus on jopa mielekästä tarjota ohjelmistosta erittäin riisuttu versio ilmaisjakeluun, jotta saadaan kasvatettua ohjelmistosta tietoista ihmisryhmää.
Tässä mielessä ohjelmistokauppa on erittäin mielenkiintoinen, koska tuotteen jakelukustannukset ja niistä johtuvat menetykset voidaan jättää suoraan tuotteen hinnasta pois, mikäli näin halutaan. Esimerkiksi OEM-versioiden myynti käyttöjärjestelmistä toimii hyvänä esimerkkinä sellaisesta kaupasta, mihin itse mielelläni näkisin ohjelmistokaupan etenevän; ei turhaan pakkomyydä kallista manuaalia ja tutustumislehdyköitä, vaan maksetaan ainoastaan siitä, mitä tarvitaan. Tässä mielessä ammattikäyttöön suunnitellut ohjelmistot vaikuttavat välillä älyttömän kalliilta verrattuna harrastajaohjelmistoihin; esimerkiksi softasamplerin tai VSTi-instrumentin tekemiseen kulutettu aika ja vaiva tuskin on missään suhteessa esim. Doom 3:sen vastaavaan, mutta kun softasyntikkaa myydään arviolta 30 000, doom 3:sta myydään miljoonia. Tämä varmaankin selittää sen, miksi VSTi-syntikat waretetaan niin usein, ja doom 3 on helppo käydä ostamassa kaupasta muutaman kympin hintaan. Jos softasynat sijoittuisivat hinnaltaan ~100 eur pintaan, saattaisi myyntivolyymi kasvaa huomattavasti, mutta tuskin tuote tuottaisi niin paljoa voittoa valmistajalleen..
JustinSane:
---
Kiitokset hyvästä vastauksesta
Jotain tuohon suuntaan itsekkin uumoilin ja tästä päästäänkin sitten muutaman aasinsillan kautta markinnoinnin, myynnin ja kysynnän peruskysymyksen äärelle:
Jos tuotteen hintaa lasketaan, kasvaako myynti niin paljon, että lopullinen tuotto on sama tai korkeampi kuin silloin kun myynti on pienempi ja hinta korkeampi? (A x B = y, A-c x B = y+c, jossa A on hinta, B myyntivolyymi Y tuotto ja c muutos, terveisiä matikan reputuskurssilta )
siveys:
Ikävä kertoa, mutta hyvää musiikkia voi kyllä tehdä myös ilman, että niihin kanavoi ajatuksia ja fiiliksiä. Ja vaikka biisin tekijä olisikin omasta mielestään kanavoinut biisiin ajatuksia ja fiiliksiä niin se mitä siitä lopulta kuulijalle välittyy suodattuu niin rankasti kuulijan oman maailmankuvan läpi, että hyvä jos edes yleiskuva biisin perimmäisistä juurista pääsee perille.
Kyllä minäkin arvostan musiikkia tuottaviani ystäviäni, mutta se, että he tuottavat mielestäni hyvää musiikkia ei ole mitenkään erityinen juttu niiden muiden asioiden seassa, joita ihmisissä arvostan.
En kyllä oikein ymmärrä vuodatuksesi relevanttiutta - jos sulle ei ole töitä valitsemallasi alalla niin sitten sä uudelleenkouluttaudut tai rupeat kaupan kassaksi. Ei mikään koulutus tai harjoittelu takaa leipää - ei edes se, että olisit valmis tekemään koulutustasi vastaavaa työtä..
No sanotaan nyt vaikka näin, että jos riski epäonnistumiseen on pieni niin ei sen korvauksenkaan mitenkään hirveästi pitäisi kasvaa.. Ja toisaalta jos riski epäonnistumiseen on suuri niin tarkoittaako se enemmän sitä, että riskin ottaja ansaitsee paljon suuremman korvauksen, vaiko sitä, että riskin ottaja on vaan yksinkertaisesti tyhmä? Missä tässä välimaastossa menee se raja, jossa kohtaa artisti voi sanoa, että hyvän bisnesvainuni ansiosta ansaitsen nämä miljoonat?