Vetoomus teletietojen tallentamisvelvollisuutta vastaan!

27 posts, 2 pages, 5,636 views

Imppp

#2 • • Imppp
Pakko se o nimee laittaa.
äm

#3 • • äm
En allekirjoita.

--
Ei omenapuusta kauas putoa.

jUSSi

#4 • • jUSSi äkäinen vanhus
Eihän mulla oo mitään salattavaa, meille voi asentaa vaikka videokamerat ja kuuntelulaitteet kun en oo rikollinen. Miksi siis allekirjoittaisin?

Huoh, tämänkin lakimuutoksen perimmäinen ajatus, on että jokainen on potentiaalinen rikollinen. Myöskään toimia väärinkäytösten estämisesksi ei ole määritlety eikä tutkittu.

Joutu kyllä allekirjoittamaan.
stimbeh

#5 • • stimbeh Moriheimoreilee.

jUSSi:
Eihän mulla oo mitään salattavaa, meille voi asentaa vaikka videokamerat ja kuuntelulaitteet kun en oo rikollinen. Miksi siis allekirjoittaisin?

Oikein. Suomi poliisivaltioksi!

Huoh, tämänkin lakimuutoksen perimmäinen ajatus, on että jokainen on potentiaalinen rikollinen. Myöskään toimia väärinkäytösten estämisesksi ei ole määritlety eikä tutkittu.

Joutu kyllä allekirjoittamaan.

Niin tekee. Tai siis tein jo.

--
Flow with the go.

Claquesous

#6 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Todellakin pistin nimen alle!

--
32. of December

-Kerttu-

#7 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH
No hoh hoijaa!!! Todellakin laitoin nimen alle!!!

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

Mark

#8 • • Mark d a n c e m a c h i n e s
jooh, allekirjoitettu on.

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

Uhuu

#9 • • Uhuu Member of Team AD/HD ~kekkuloidi~
allekirjoitettu on.. vittu mua vituttaa tollanen urkinta.. =(

-munnäppikselleettekäykuseenuhuu

--
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"Today is the first day of the rest of my life...\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"

sapeli

#10 • • sapeli jokukukamikä?
ehdottomasti allekirjoitettu! *grr*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Zyklonius

#11 • • Zyklonius Velvet Kevorkian
Pöh. Antaa miliisien lueskella mun levottomia maileja ja menettää yöunensa.

Eimaar, George Orwell aikanaan sanoi että jos vapaus tarkoittaa yhtikäs mitään, niin sitten sitä, että ihmisellä on oikeus sanoa asioita, joita muut eivät välttämättä tahdo kuulla. Eli vastedeskin aion mailitse/puhelimitse horista sekavia ja kummallisia juttuja. Jos joku virkavallan taho tahtoopi urkkia, niin tietääpähän mitä hälle tulee tapahtumaan. You have been warned. Judgement is coming.

Oho, olenpas minä apokalyptisellä päällä. *iihhih*

Niin, selvennykseksi sanottakoon, että pistin nimeni ilomielenä vetoomukseen. Jos isoveli sovittelee ajatuspoliisin viittaa ylleen, niin minua puistattaa ja vihastuttaa. Vapausoikeuksiin koskeminen kun on suoraan saatanasta, eikä sitä voi oikeuttaa millään pseudo-seurauseettisellä argumentaatiolla, ainakaan kaltaiseni deontologin mielestä. Konsekventialistit ja situationalistit voivat olla vapaasti toista mieltä.

[muokattu 12.8.2004 15:13]

[muokattu 12.8.2004 15:38]

--
A short fuse to scatter steady hands if I forget to remember that better lives have been lived in the margins, locked in the prisons and lost on the gallows than have ever been enshrined in palaces.

Riku

#12 • • Riku The Little Prince
Kauan eläköön fasismi! Ja KGB! Ja Stasi! Kaikkia pitää valvoa kaikin mahdollisin tavoin! Vapaudella niin väliä kunhan kaikki ovat turvassa ja pahat pojat saadaan kiinni! Nyt kaikki kannattamaan totalitääristä poliisivaltiota! Historiasta ei onneksi kannata oppia mitään.

(joo, meni nimi alle jo ennen tätä topiccia)

--
Kyseenalaista aina kaikki.

pinkki

#13 • • pinkki säätö et co.
zyklonius oiski vaa noin yksinkertasta, moine operaatio pakottais mm. koko hela telealan uusintaa koska nykyset järjestelmät ei kestä moisia ylimääräsiä järjettömiä datasiirtoja, hyvä ku pysyvät ees kasas nykysten spämmimäärien keskel (tai siis ei ees pysy;) puhumattakaa miten järjestetää noin valtavien infomäärien säilytys. kukas neki viulut sit maksaa, ettei vaa ois kuluttajien perseet, samalla kun poliisien, koulujen ja sairaaloiden rahoja vaa pätkitää...

Millä ilveellä noi ylipäätää takaa sen, ettei moisiin tietoihi pääse kukaa luvaton käsiks, vois kiinnostaa useempaaki hakkeria tommoset datalistat, henkilökohtaset meilit, nettisurffailut, pankkikäynnit, puhelut, kaikki pikkujutusteluista isoihin bisnesdiileihin, millä ne lupaa että noihin datoihin käsiks pääsevät ihmiset on luotettavia eikä esim myy niitä eteenpäin? Musta toi kuulostaa enemmänki ison luokan tietoturvariskiltä kun miltään rikosten valvonnalta.

..ja tottakai suomen poliisi ensimmäisenä ehottaa 5-10 vuoden talletusta kun eu:ssa puhellaan 1-3:sta vuodesta *justjoo*
[Nuclear]

#14 • • [Nuclear] el aprendiz

jUSSi:

Aivan, kuvatkoon vaikka mun lemmiskelytkin, koska en mä mitään alaikäsiä nussi, joten eihän mulla mitään salailtavaa oo. Kaikki kansalaiset vaan valvontaan niin kaikilla on turvallista olla ku kaikki rikoksetkin ennaltaehkäistään, heität läpäl kaverille et ryöstetään pankki, niin ootkin jo syyllistyny rikoksen suunnitteluun ja kakkua pamahtaa. Ah mikä yhteiskunta...*igor*

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

vaavu

#15 • • vaavu vara-vana
Sen lisäksi että ajatus on ihmisoikeuksien kannalta hyvin epäilyttävä, mua ihmetyttää miten ihmeessä toi voidaan edes toteuttaa teknisesti.

Tuossa ei ihan tarkkaan selvennetty, mitä kaikkea tietoliikennettä tämä tallennusvelvollisuus koskisi, mutta jotenkin tosta sai sellaisen kuvan, että tämä koskee ainakin sähköposteja ja HTTP-liikennettä. Tällaisen liikenteen määrä on tälläkin hetkellä niin valtava, ja kasvaa koko ajan, joten tuntuisi aivan älyttömältä ajatella, että tätä liikennettä pitäisi vielä ruveta säilömään jonnekin. Joku voisi oikeasti harjoitustyönä laskea kuinka monta terabyteä tavaraa liikkuu tietyssä ajassa Suomen rajojen sisällä.

Ensinnäkin, kaikkein rasittuneimmilla servereillä datan tallentaminen lennosta on jo aikamoinen operaatio, koska pelkän prosessorissa ja keskusmuistilla puljaamisen sijaan pitäisi ruveta kirjoittamaan jonnekin ulkoiseen muistiin (esim kovalevylle) tavaraa. Toisekseen, tuollaiset ulkoiset tallennusvälineet täyttyvät aika haipakkaa tahtia, jolloin niitä pitäisi jatkuvasti tyhjentää jonnekin vielä pitkäaikaisempiin säilöihin, esimerkiksi magneettinauhoille. Nämä pitempiaikaiset formaatit taas pitää sitten vielä fyysisesti säilöä jonnekin.

Tuollainen järjestelmä ja sen ylläpitäminen, vaikka se olisikin teknisesti mahdollista, tulee maksamaan ihan tolkuttomasti nykyisillä tiedonsiirtomäärillä. Tietysti jos karsitaan talletettavien tietojen määrää, saadaan kustannuksia leikattua. Esimerkiksi pelkillä logeilla tulisi vähemmän talletettavaa.

EDIT: lueskelin tarkemmin noita vetoomuksessa esitettyjä linkkejä, ja tosiaankin kyseessä on vain login kaltaisten tietojen kerääminen. Tätä tietoa kerätään kuitenkin laajemmaltikin ”tietoliikenneprotokollista”, eli siis SMTP, HTTP, IRC ja muut vastaavat ovat kaikki logivelvollisuuden alla. Noitten logien kerääminen onkin ehkä vielä jotensakin teknisesti mahdollista, mutta myös se tulee maksamaan todella paljon.

[muokattu 12.8.2004 16:08]
sapeli

#16 • • sapeli jokukukamikä?

[Nuclear]:
Kaikki kansalaiset vaan valvontaan niin kaikilla on turvallista olla ku kaikki rikoksetkin ennaltaehkäistään, heität läpäl kaverille et ryöstetään pankki, niin ootkin jo syyllistyny rikoksen suunnitteluun ja kakkua pamahtaa. Ah mikä yhteiskunta...*igor*

Tää on vähän samaan suuntaan kuin USAssa jossa on lailla kielletty sanomasta sanaa ”pommi” lentokoneessa... *justjoo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

kilobitti

#17 • • kilobitti 1-2-3 techno
btw, netissä tehtyä ”allekirjoitusta” ei muistaakseni hyväksytä lain edessä, ts. sitä ei käsitellä kuten kirjallisesti tehtyä vetoomusta.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Gilgamint.com

#18 • • Gilgamint.com Making questions

vaavu:

EDIT: lueskelin tarkemmin noita vetoomuksessa esitettyjä linkkejä, ja tosiaankin kyseessä on vain login kaltaisten tietojen kerääminen. Tätä tietoa kerätään kuitenkin laajemmaltikin ”tietoliikenneprotokollista”, eli siis SMTP, HTTP, IRC ja muut vastaavat ovat kaikki logivelvollisuuden alla. Noitten logien kerääminen onkin ehkä vielä jotensakin teknisesti mahdollista, mutta myös se tulee maksamaan todella paljon.

[muokattu 12.8.2004 16:08]

Kyllä tuo pitää paikkaansa. Tietenkin tällaiset lain ”askeleet” helpottavat uusien lakien saamista läpi. Luulen, että tämän perusteella kun on jos tällainen saadaan läpi niin kun uusi-uhkakuva tulee esille... sen voimin tyrkätään vielä tiukempia lakeja läpi... ja sitten tuosta edellisestä tehdään statistiikkaa jolla osoitetaan, että perus-kansalainen vain hyötyy näistä uusista ja katsokaa miten hyvin tämä edellinenkin toimi... uhkakuvat kriminaaleja/terroristeja/saatananpalvojia/narkkareita/huoria/joku internetistä imuttanut naski tekee pommin ni pitää kieltää netti tms. bullia... uskon että täällä on paljonkin ihmisiä jotka haluavat kieltää meiltä tanssimisen ja erinlaisen musiikin kuuntelemisen, ja lähes kaiken mitä itse pitää elämisen arvoisena... Harmillisinta on, että olen törmännyt älykkäisiin ihmisiin niin monesti joilta löytyy piilotettuna heihin elitistisen yhteiskunnan puoltavia ajatuksia. Jos heillä on vaan mahdollisuus niin en usko etteikö siihen tartuta.
Ei siihen tarvita kuin pari vuotta ja huonojen tapahtumien tai peräti lavastettujen tapahtumien summa (historia ei tunne moraaleja päämäärien saavuttamisessa) niin sitten ollaankin siinä tilanteessa että on vain yksi oikea tapa toimia, valtio.
Saara

#19 • • Saara #2970
Perskeles! Ai että jokainen on potentiaalinen rikollinen *dissaa*
Nimi alle ja heti......

--
Aikuisena oleminen on ihan tyhmää välillä :(.

#20 • • astaroth Guest
Signed...*joo*