Miten puhdistaa vinyylit?

54 posts, 3 pages, 26,354 views

Avatar
#1 • • . Guest
Joudunko heittämään 70kpl:tta harvinaisia ja hyviä levyjä roskiin kun
kämpässäni oli remontti ja unohdin osa levyistäni sinne, kun
lähdin remontin alta pois ja kauhukseni huomasin kaikkien jätettyjen
levyjen olevan kuorrutettu betonista lähteneessä hienossa pölyssä...
Betonihan on luonnollisesti kovempaa kuin muovi..joten olen tässä
pähkäillyt onko kenties mahdollista puhaltaa levyt paineilmalla puhtaaksi
vai pestä... Olenko menettänyt 70 levyä vai onko vielä mahdollista
pelastaa rakkaat levyni!!??
A-E

Posts: 528

#2 • • A-E Detroit Techno Militia
Voi olla, että toi betonipöly ei noista levyistä lähde koskaan ja jos lähtee on ne kuitenkin pilalla. Betonipöly on aika paskamaista ainetta ja tekee hyvin pahaa tervedeydelle (joo olen raksalla duunissa), joten uskon suuresti että se on pilannut sun levyt*nyyh*.

Voit kokeilla pestä noi levyt kuitenkin ihan fairilla.

--
The true rebels always walk alone anyways...

-- Derrick May

Jaques

Posts: 1,390

#3 • • Jaques HUGC / So Nice!
Ota ihmees paineilmalla ensin ja sit Deccan tai jonkun muun levyharjalla hellästi, sit kun on saannu melkein kaiken pois niin levy puhdistus aineella jota saa ostettuu varmaan erikoislevy kaupoista. Mutta saattaa olla et betoni on syöpyny pintaan kiinni jolloin ei voi tehä mittään. Onnea matkaan ja muista puhdistaa hyvin hyvin hellällä kadellä.

--
Not everybody understands house music. It's a spiritual thing , a body thing!

Kalle

Posts: 479

#4 • • Kalle Kiusankappale
Paineilma kuulostaa aika huonolta vaihtoehdolta sillä voisi kuvitella että paineilman voimalla urissa lentelevät betonihiukkaset ei tee urille hyvää.
Ehkä niitä voisi vedellä yrittää pestä ja sitä kautta saada pölyn pois ilman että urat särkyy?
ANONYM

Posts: 731

#5 • • ANONYM se mikä ei tapa,se SATTUU!
vinyylit voi huoletta pestä vedellä.(kylmällä sitten)kunhan annat kuivua kans...paine ilma ei todellakaan ole hyvä idea....hiukkaset vaan tunkeutuu syvemmälle vinyyliin kiinni.
Avatar
#6 • • . Guest
Kiitos kaikista ohjeista!!=) Taidan kokeilla pestä nuo levyt...
Jos ei onnaa niin sit lähteet Lab4:it ja sekä jokunen tinrib
ja paljon muuta kivaa 70kpl:tta roskiin ja elämä loppuu.
Lounge_Lizard

Posts: 901

#7 • • Lounge_Lizard Varsinainen ilopilleri
Jessus! Toi kyllä kirpasee ja syvältä. Melkeen kyyneleet tulee kun ajattelee asiaa. Onnea siihen pesuoperaatioon.*lohduttel*

--
Et reiveihin lähde, et elokuviin, kun sinua kieltää se teidän isi

Jussi Soro

Posts: 6,385

#8 • • Jussi Soro choon!

psysex:
vinyylit voi huoletta pestä vedellä.(kylmällä sitten)kunhan annat kuivua kans...paine ilma ei todellakaan ole hyvä idea....hiukkaset vaan tunkeutuu syvemmälle vinyyliin kiinni.


Jeps, pesuun vaan. Kannattaa tosiaan muistaa pestä aika kylmällä vedellä, ettei väänny.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#9 • • Aziz Combat Fighter
mä oon humannu hyväks tavaks hioo levyt puhtaaks laikalla. Jos se ei toimi ni betonihan lähtee helposti taltalla ja vasaralla, toinen vaihtoehto on heittää ne polkkalevyt roskikseen. *vink*
Avatar
#10 • • . Guest
Ilmoitan jos operaatio pesu onnistuu..täytynee pestä kylmällä vedellä ja
kattoa mitä tapahtuu*justjoo* Onnex loput 120 levyä edes turvassa kaverin
kämpillä ettei kaikki ollu samassa paikassa*hikoil* Tiedän että vitutuksen
määrä on mittaamaton jos pesu operaatio kusee koska en saa ikinä noita
kaikkia levyjä enää kerättyä...mutta täytyy toivoa parasta ja yrittää
pelastaa se mikä mahdollisesti vielä pelastettavissa on*joo*
Andy

Posts: 1,019

#11 • • Andy

A-E:
Voi olla, että toi betonipöly ei noista levyistä lähde koskaan ja jos lähtee on ne kuitenkin pilalla. Betonipöly on aika paskamaista ainetta ja tekee hyvin pahaa tervedeydelle (joo olen raksalla duunissa), joten uskon suuresti että se on pilannut sun levyt*nyyh*.

Voit kokeilla pestä noi levyt kuitenkin ihan fairilla.



..miten olis laimee suolahapon ja aktiivihappipesuaineen sekotus..*iloinen*

--
DONT EXCEED UR OWN TIME LIMIT

poet

Posts: 52

#12 • • poet
Voi kuulostaa oudolta mutta zippo-bensalla voi puhdistaa levyjä. Luin sen yhest dj-kirjasesta ja olen itsekin sen jälkeen tehnyt niin. Tekee ihan saman asian ku kalliit erikoisnesteet ja poistaa myös hyvin staattisuuden.
A-E

Posts: 528

#13 • • A-E Detroit Techno Militia

poet:
Voi kuulostaa oudolta mutta zippo-bensalla voi puhdistaa levyjä. Luin sen yhest dj-kirjasesta ja olen itsekin sen jälkeen tehnyt niin. Tekee ihan saman asian ku kalliit erikoisnesteet ja poistaa myös hyvin staattisuuden.



Entäs zippo bensasta jäävät haju haitat ja eikös ton jälkeen levyt ole aika paloherkkiä?

--
The true rebels always walk alone anyways...

-- Derrick May

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#14 • • Aziz Combat Fighter

A-E:
Entäs zippo bensasta jäävät haju haitat ja eikös ton jälkeen levyt ole aika paloherkkiä?



Arvon kemisti,

se haihtuu.
Apo

Posts: 1,574

#15 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Ana:
se haihtuu.



Eiköhän kaikissa haihtuvissa nesteissä ole jonkin verran epäpuhtauksia jotka eivät haihdu. Suosittelisin kokeilemaan tuollaisia kikka-3:ia jollain paskemmalla levyllä ennen koko erän käsittelyä, mielellään vielä hyvin tuuletussa tilassa *vink*
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#16 • • Aziz Combat Fighter

Apo:
---
Ana:
se haihtuu.

---


Eiköhän kaikissa haihtuvissa nesteissä ole jonkin verran epäpuhtauksia jotka eivät haihdu. Suosittelisin kokeilemaan tuollaisia kikka-3:ia jollain paskemmalla levyllä ennen koko erän käsittelyä, mielellään vielä hyvin tuuletussa tilassa *vink*



No se on vähän makuasia onko zippobensassa niitä enemmän kuin esim. vesijohtovedessä. Tota haju- ja paloarkuuskysymystä kommentoinkin.
A-E

Posts: 528

#17 • • A-E Detroit Techno Militia

Ana:
---
A-E:
Entäs zippo bensasta jäävät haju haitat ja eikös ton jälkeen levyt ole aika paloherkkiä?

---


Arvon kemisti,

se haihtuu.



Kiitos sivistämisestä, FAIJA

--
The true rebels always walk alone anyways...

-- Derrick May

¡ Previous post about a year ago !
leka

Posts: 373

#18 • • leka anteeksi olen eläin
Itse olen käyttänyt haaleaa vettä ja fairyä, sillä lähti aika kohtuullisesti mähmät pois. Muistettava seikka on se että antaa aineen vaikuttaa hetken (tiskiaine hajottaa paskan) ja huuhtelee sitten virtaavalla vedellä ja kuivaa*joo*

--
-nupit kaakkoon-
-ruuvit löysällä-
- Ai eikÖ?? team-

Psychogenic

Posts: 182

#19 • • Psychogenic

A-E, 11.8.2004 18:01:
Voi olla, että toi betonipöly ei noista levyistä lähde koskaan ja jos lähtee on ne kuitenkin pilalla. Betonipöly on aika paskamaista ainetta ja tekee hyvin pahaa tervedeydelle (joo olen raksalla duunissa), joten uskon suuresti että se on pilannut sun levyt*nyyh*.

Voit kokeilla pestä noi levyt kuitenkin ihan fairilla.



Olisit turussa ICT:n työmaalla. Moni sanonut että paskasin työmaa mitä on nähnyt. Joka paikassa lattioilla betonipölyä varmaa puolen sentin kerros *lmao*

--
::Over time it may be possible to relate an increase or decrease in psychogenic factors with an increase or decrease in pain::

A-E

Posts: 528

#20 • • A-E Detroit Techno Militia

Psychogenic, 17.12.2005 00:28:
---
A-E, 11.8.2004 18:01:
Voi olla, että toi betonipöly ei noista levyistä lähde koskaan ja jos lähtee on ne kuitenkin pilalla. Betonipöly on aika paskamaista ainetta ja tekee hyvin pahaa tervedeydelle (joo olen raksalla duunissa), joten uskon suuresti että se on pilannut sun levyt*nyyh*.

Voit kokeilla pestä noi levyt kuitenkin ihan fairilla.

---


Olisit turussa ICT:n työmaalla. Moni sanonut että paskasin työmaa mitä on nähnyt. Joka paikassa lattioilla betonipölyä varmaa puolen sentin kerros *lmao*



No onneksi enää ei ole tarvinnut olla yli vuoteen raksalla. Sain sisätöitä ja nyt olenkin jo palannut taas opiskelemaan.

Mutta itse levyjen puhdistamiseen suosittelen pölylle paineilmaa (jota annan myös uusille levyille ennen ekaa kuuntelua), fairi pesua vähän kovemmille paskoille ja tota Anan suosittelemaan zippo bensaa jos on tosi kovia tahroja levyissä (tätä en ole tosin itse kokeillut).

Kuitenkin kannattaa niistä levyistä pitää hyvää huolta. Katsoa missä niitä säilyttää ja miten. Itse suosittelen hankkimaan muovitaskuja vinyyleille ja vaihtamaan paskaksi menneet kannet ja pussit uusiin.

Itse just huomasin tänään, että oli mennyt levyhyllyssä yksi todella loistava vanha junkka levy paskaksi vain sen takia, että olin sitä väärin säilyttänyt.

--
The true rebels always walk alone anyways...

-- Derrick May