Argumentteja puolesta-vastaaN:
Kirjoitettu: 06.08.2004 09:14 (105/105)
[Mikseri.net]
Hyvä sarana, kirjoituksessasi on paljon asiaa... Valitettavasti omasta näkökulmastani periaatteiltaan kuitenkin ainoastaan väärää asiaa... Anyway - keskustelu on tärkeää, joten kiitän kommentistasi jo nyt ennen kritiikkiäni, niin sitä ehkä on helpompi sulatella - WARNING: THIS MAY GET DIRTY *kivatsulle*
>sarana kirjoitti:
Jotain pointteja... Teostoon ei kannata liittyä siis kenenkään ennenkuin musiikkia/sävellystöitänne ollaan julkaisemassa levyllä tai käytetään jossain mediassa yms, mistä voi saada korvauksia mm. radiosoitossa.
Vielä toistaiseksi olen samaa mieltä kanssasi tuosta Teostoon liittymisestä - toisaalta; juuri tämän liittymisen mielekkyyden muuttamisestahan tässä threadissa on kyse!
Mitä tämä internetissä tapahtuva levittäminen on, ellei julkaisemista? Sinulla
on ilmeisesti aika romanttinen käsitys levy-yhtiöiden motiiveista artistin edun kannalta. Lueppa vaikka tämä:
Problem With Music (myönnän toki, että tuo edustaa raadollista ääripäätä).
>sarana kirjoitti:
Teostoon kuuluvana omilla kotisivuillaan voi pitää rajattoman mittaisia pätkiä tai kokonaisia biiseistään. Käytännössä näistä biiseistä pitäisi tehdä teosilmoitus teostoon, sekä erillinen lomake missä validoi kotisivunsa Teostolle paikaksi, mistä löytyy Teoston alaista musaa.
Niinpä. Sama kuin analogisessa maailmassa pitäisin olohuoneeni pöydällä poltettuja cd-levyjä ja toivoisin markkinoinnin kaikkivalaisevaa ihmettä tapahtuvaksi... Virtuaalisesti asetelma on täysin sama. Kotisivu on 99,999% tapauksista sananmukaisesti kotisivu ja 0,001% potentiaaleista asikkaistasi löytää sen - sitten joskus - jos et itse tee asialle mitään... Hieman toisin sanoen: Miksi ihmiset ostavat levynsä levykaupasta? Siellä on valikoimaa.
On aivan ilmeistä, että maallikoilla (lue: tälläkin forumilla valtaosalla käyttäjistä) on täysin harhainen käsitys internetin voimasta. Kyllä siinä forzaa on, mutta sen hyödyntäminen vaatii kovaa työtä (ihan samantekevää käytännössä, oletko itse präsimessä vai levy-yhtiösi... it´s work, work, work, exposure, exposure n exp... Big5 ovat ainoat tahot, joilla muskeli on tasolla josta on todellista hyötyä tässä suhteessa nykyasetelman puitteissa).
Omasta näkökulmastani kysyisinkin: Haluanko lähtökohtaisesti yrittää promota materiaaliani itse/hyvässä teamissa fiksusti nettiä hyödyntäen ja tulouttaa 2-10x enemmän kuin nykysopimuksilla levy-yhtiön kanssa yhteistyössä - myös radiosoitosta jos niitä tulee (tietyti siis edellyttäen, että dj:t matskuni löytävät)? Sitten luen tuon edellä olleen linkin vielä ajatuksella.
>sarana kirjoitti:
Teosilmoituksen yms tekemättä jättäminen ei kiinnosta ketään, koska jos niitä ei tee ei niistä biiseistä myös kukaan tiedä yksinkertaisesti. Ongelmakohta tulee tässä vastaan silloin, jos joku lataa rakkaan biisisi itselleen, ja luo sen pohjalta identtisen sävellyksen. Nyt jos tämä ystävällinen sielu rekisteröi tuon sävellyksen omiin nimiinsä tyyliin vaikka USAssa ja siitä tulee hittibiisi, niin sinulla on jälkeenpäin erittäin vaikea lähteä todistamaan alkuperäisen sävellyksesi omistajuutta. Eräs tapa kiertää tätä ja todistaa oikeuksiaan ilman teosilmoitusten täyttöä on polttaa nuo biisit cd-levylle, ja lähettää tuo levy itselleen postissa, ja jättää kirje avaamattomana jonnekin pöytälaatikkoon. Teosilmoituksen tekeminen siis ainoastaan palvelee sinua ja varmistaa, että kyseinen sävellystyö on todellakin sinulta lähtöisin. Teosto on osa maailmanlaajuista tekijänoikeuksia valvovaa järjestöä, joten ilmoituksellasi teos on nimissäsi koko maailmassa.
Jaa ei tiedä... mp3.com:n aikana parhaimmin promoamisessaan onnistuneet indiet keräsivät 4- jopa 5 numeroisia kokonaispalkkioita latauksista sekä stramauksesta parin-kolmen vuoden aikajänteellä - eivätkä tuossa olleet mukana
minkään valtakunnan potentiaalit radiosoitot ym. kolmansien tahojen tulot... Sanoillasi: Kun eivät nuo radiomogulit niistä biiseistä mitään tiedä (JA HÖPÖHÖPÖ); SANOILLANI: Kun eivät voineet niitä levittää lisenssien puutteessa.
Olisit vaan rohkeasti pistänyt työteliäs ja yritteliäs ystävällinen sielu... Muusta ei ole kyse jos kerran biisi on identtinen (no... menee saivarteluksi) täsmennetään - hyvä remix.
Teoston roolista olen ehdottomasti samaa mieltä - kritiikki kuitenkin on mielestäni paikallaan nykytilanteen sekä erityisesti tulevaisuuden hallinnan osalta; siis nimenomaan indieartistien osalta, jotka eivät ole osa big5 lihajalostamoa.
>sarana kirjoitti:
En ymmärrä ongelmaa siinä, että joltain kotisivuilta ladattua musaa soitettaisiin radioissa ja niistä ei saisi korvauksia. Teostollehan riittää kun he saavat tietää soittoajankohdan, tekijän ja biisin nimen yms mitä kaikkea radio-ohjelmat täyttävätkään lappusiinsa soitetuista biiseistä. Näillä tiedoilla korvauksen pitäisi tippua välittämättä mikä on tuo alkuperäinen lähde biisille. Eri asia on, että onko radioilla jokin käytäntö olla soittamatta netistä ladattua materiaalia, ja kustannusten epäselvyys. Radiothan joutuvat kuitenkin aina maksamaan Teostomaksuja soittamastaan musasta. Tämä taitaa olla tässä ongelman ydin ?
??? En kertakaikkiaan ymmärrä punaista lankaasi tässä kohdin. Omasta näkökulmastani: Ongelmaa ei ole... Jos ei ole soittotulojakaan ilman lisenssiä TAI jos on soittotuloihin vaadittava lisenssi, niin promoamisen rajoittaminen on se ainoa ongelma; joka tietty vaikuttaa sitten välilliseti potentiaaleihin radiosoittotuloihin...
>sarana kirjoitti:
Jos musiikillaan todella haluaa rikastua tai edes itsensä elättää, niin levyjä pitää myydä satoja tuhansia ja biisien olla a-soittolistalla kuukausitolkulla. Tai sitten säveltää niin hyvän biisin, että siitä tulee klassikko tai standardi. 73% teoston jäsenistä saa vuosittain alle 1000e, 3% yli 20000 (Teostory 2/2004). Jos tarkastelujakson aikana on kertynyt korvauksia vähemmän kuin 50e niin sitä ei tilitetä lainkaan, tai noin ainakin muistelisin.
Siis - Nykysysteemin puitteissa menestyä... Allekirjoitan; mutta jälleen täydellä kritiikillä nykysysteemiä kohtaan.
Ahh... Oletko muuten kuullut sanonnan: Totuus, valkoinen vale, emävale ja tilastot.... Tilastotieteilijänä (oikeasti! Kertakaikkiaan tylsää hommaa muuten - ainakin musan tekemisen rinnalla) täsmentäisin tuota hieman: tai ...tilastojen tulkinta.
Mahtaisikovatkohan nuo luvut mitenkään juontaa siitä asetelmasta, jossa kiitos kritisoimani nykysysteemin ollaan... Tn. Tuo 3% on aktiivisesti promottuja big5 artisteja (noh... ehkä Suomessa Poko mukaan lukien) ja about loput Siljalta tulonsa hankkivia Rampe&Naukkis keikkacomboja.
Sen myönnän, että kaikesta jaetusta materiaalista saatu mittava taloudellinen hyöty (rikastuminen) olisi valtaosin edelleen suht lähellä tuota jakumaa, mutta todennäköisesti huomattavasti suuremmala hajonnalla. Ts. huomattavasti suurempi joukko artisteja hyötyisi taloudellisesti kohtuudella; ja saisi tehdä itelleen rakkainta asiaa: musiikkia ja olla cool.
Sinulle minulla on vihje: Jos haluat vain rikastua - ryhdy investointipankkiiriksi. Siinäkin on kyllä riskinsä... Jos lisäksi haluat olla cool... Ryhdy Hedge Fund Manageriksi (tuo sinun pitää Googlettaa: Hae vaikka Mika Kotikoski - niin saat ehkä idean).
Loppukaneetti
Aika ajaa juuri tällä hetkellä nykysysteemistä ohi vauhdilla. Nyt ei ole enää kyse muusta kuin (kaltaistesi?!) kyynisten konservatiivien herättämisestä ymmärtämään heidän oma etunsa - sanon enteellisesti: Uudessa tekniikassa sekä demokraattisessa synergiassa on todella voimaa.
Siis... Kiitos vielä kommentistasi - itseasiassa uskon, että se on herättäjänä yksi parhaista rimanalituksista tämän asian kannalta; koska niinkuin sanoin kirjoitit paljon asiaa... Mutta syvemmältä luodattuna väärää.
Mika Kotikoski