(epä)Rehellistä autokauppaa

21 posts, 2 pages, 5,275 views

Damien

Posts: 2,882

#1 • • Damien [tr3ox]
Tälläinen juttu leviää netissä forumeilla kulovalkean tavoin ja tavoitteen ilmeisesti maailmanlaajuinen huomio kyseisen autoliikkeen myyntikäytännösä.

http://www.opelclubfinland.net/forum/viewtopic.php?topic=47928&forum=3&90

Tässä copypaste:

Tässä tarinani kuinka autokauppa sujui Auto29 asiakaspalvelu tyylillä.

Ostin Opel Calibran Auto29:sta (http://www.auto29.net) Tampereelta keväällä. Kyseinen firma mainostaa sivuillaan rahoitusta ilman käsirahaa, mutta todellisuudessa ei mitään rahoitusta tarjoa, vaan heidän rahoituksensa on se että marssitaan Nordea-pankkiin joustoluottoa ottamaan.

Auto tuntui olevan ihan hyvässä kunnossa ja sellainen kun olin etsinytkin, vain sivupeili oli hajalla. Kuulemma oli hajonnut laivamatkalla (auto on siis tuontiauto). Kaupat syntyi sillä ehdolla että kauppias korjaa sivupeilin ja hommaa talvirenkaat alumiinivanteilla, ja auto siis katsastettuna. Maksoin hinnan mikä tuulilasissa oli tilisiirtona kerralla. Eli hintaa en edes ruvennut tinkaamaan.

Kauppias lupasi ensiksi auton heti seuraavaksi päiväksi kaupasta, mutta auton toimitus siirtyikin ensin sen takia että joutui viemään auton peltisepälle sivuvilkkujen laittoa varten, mutta myöhemmin auto viivästyi kuulemma tullin takia. Eli kauppias ei kuulemma saanut tullilta lappua maksetusta verosta katsastusta varten milloin minkin syyn takia, esim. tullivirkailija joka hoitaa asiaa on sairaslomalla.

Lopulta kauppias sai n. 3 viikon jälkeen auton katsastettua. Papereiden kirjoitus sovittiin katsastuskonttorille. Matkalla konttorille huomasin että sivupeili oli korjattu niin että oli leikattu peilin pala joka oli liimattu vanhan särkyneen päälle. Sähkösäätö ei oikein tuntunut pelaavan, ja myyjä sanoikin että hommataan siihen sitten alkuperäinen peili. Konttorilla yllätyksekseni toisena osapuolena papereihin nimensä oli kirjoittamassa joku ulkomaalaisyntyinen kaveri joka ei puhunut kunnolla suomea, käsittääkseni hän on kaveri joka oli auton saksasta tuonut, mutta en ole tästä asiasta vieläkään varma kuka hän oli. Mielestäni hyvään kaupankäyntiin kuuluu se että olisi jo etukäteen kerrottu kenenkä kanssa tässä loppujen lopuksi kauppaa käydään. No paperit kirjoitettiin ja mainitsin myös tälle kaverille että peili ei toimi kunnolla.

Talvirenkaat kävin noutamassa eräästä rengasliikkeestä. Täällä eivät olleet tietoisia että minulle pitäisi olla varattuna renkaat ja vanteet, eli siis myyjä ei tälläistä ollut heille infonnut. Rengasliikkeen myyjä soitti autokauppiaalle ja kysyi hintaa mitä setti saa tulla maksamaan. Sanoivat että on niin pihi autokauppias että katsotaan löydetäänkö mulle mitään. Etsinnän jälkeen kuitenkin löytyi yhden kesän erään myyjän Opeli alla olleet vanteet, ja niihin renkaat. 2 uutta ja 2 käytettyä nastarengasta. Olen loppupeleissä ihan tyytyväinen näihin.

Seuraavalla viikolla kävin myös allekirjoittamassa takuupaperin autoa koskien. Takuu koski autontekniikkaa ja takuu aika 3kk. Jälkeenpäin olen kuullut että kun firma myy käytetyn auton on heillä 6kk ”vastuu” autosta, joten mikä tämän takuun virka oli loppujenlopuksi? Samalla otin peilin puheeksi sillä olin todennut että sähkösääto toimii erittäin vajaavaisesti, lämmitys ei ollenkaan ja lisäksi peili heiluu ajossa holtittomasti. Lupasi hommata minulle uuden/käytetyn alkuperäisen peilin. Parin viikon päästä peili irtosi.

Peilistä ei mitään kuulunut joten soittelin useaan kertaan, aina kerrottiin että henkilö joka peilin hommaa on joka saksassa autonhakumatkalla (tuo peilin mukanaan) tai suomessa mutta peiliä ei saksasta saanut tällä kertaa ja suomestakaan peiliä ei kuulemma saa. Soitin metroautoon ja he kertoivat että peili maksaa (muistaakseni) 120 ja kolmenpäivän toimitusaika. Ilmoitin asiasta kauppiaalle ja hän sanoi että selvä, onhan se vähän kallis.

Peiliä ei kuitenkaan vieläkään kuulunut joten jätin soittopyyntöjä, soitin myyjälle joka vaan lupaili peiliä. 2½kk auton oston jälkeen kävin jälleen kerran henkilökohtaisesti liikkeessä, mutta tällöin kyseinen myyjä oli kuulemma sairaslomalla. Muut myyjät olivat kuin en olisi ollutkaan paikalla eivätkä suostuneet puhumaan kanssani. Kun vaatimalla vaadin ottamaan ylös soittopyynnön kirjoitti hän sen kalenteriin. Soittoa ei kuitenkaan taas kuulunut joten soitin liikkeeseen. Puhelu eteni tähän malliin:

Puhelu 5.7.2004 Klo: 14.23:29. Puhelun kesto: 52sec.

Auto29: Auto29
Minä: No Järvisen Mauri tässä hei.
Auto29: Hei
Minä: Soittelin taas kun ei ole tota noin niin soittopyyntöihin vastattu niin tota siitä Calibran sivupeilistä.
Auto29: Hetkinen, hetkinen, hetkinen... Kyllä se siitä muuten kysy.
Minä: Ni.
Auto29: Joo, määpäs tota noin... Määpäs sanon sille siitä... siitä tuota noin noin tänään. Tulee kohta on vaan käymässä tuolla rahoituskonttorissa.
Minä: Joo. Eikun mää...
Auto29: Mää sanon siitä niin niin. Kattoo kyllä se jotain hyvää sais tehdäkkin (???).
Minä: Joo mää on sitä nyt yli kolme kuukautta odotellut, niin tota.
Auto29: Joo.
Minä: Ei oikeen ole enään huumorintajua asian suhteen.
Auto29: Ni. No ei kait se huumorintajusta tai sivupeilistä voi kato ihmisellä olla, jos se niin vaikeeta on niin vedä ittes hirteen.
Minä: Eh...
Auto29: Tehdään tälläi sen asian kans sitten.
Minä: Öh...
Auto29: Morjens.
KLIK

Henkilö josta puhelussa puhuu on varmaankin tämä samainen ulkomaalais syntyinen kaveri joka oli toisena osapuolena kirjoittamassa nimen paperiin.

Tämän jälkeen asianajani vielä soitti kauppiaalle. Puhelimessa oli sama myyjä vaikka ei kyseistä keskustelua asianajajalleni suostunutkaan myöntämään. Lupasi kuitenkin olla minuun yhteydessä 12.7 mennessä, mutta puhelua ei koskaan kuulunut. Olen asian toistaiseksi tähän jättänyt. Olen vain lähettänyt sähköpostitse kiitokset loistavasta asiakaspalvelusta ja hyvät kesäntoivotukset.

Kauppias jonka kanssa olen kauppaa tehnyt on _käsittääkseni_ kyseisin firman ”pomo”.

Tänään kuulin myös että oli toista autonostaja ehdokasta kyseinen firma palvellut _kutakuinkin_ näin:
Myyjä myi autoa ruosteettomana. Ostaja ehdokas rohmas sattumanvaraisesti pohjaa ja käteen jäi pala ruostetta. Kysyi myyjältä että mitäs tämä sitten on? Jonka jälkeen myyjä pyysi asiakasta painumaan vittuun. (En tiedä oliko kyseessä sama myyjä).

Tästä voi jokain päätellä onko kaupankäynti kyseisessä firmassa reilua ja rehtiä? Saako sieltä tyydyttävää asiakaspalvelua? Omasta mielestä kaikkea muuta enkä halua olla missään tekemisissä enään kyseisin firman enkä myyjän kanssa.

Jos satutte käymään Tampereella Hatanpään alueella (Autotalolaakkosen takana), niin käykää toki kertomassa terveiset Järvisen Maurilta, että en ole vielä vetänyt itteäni hirteen, niin ja hyvät kesänjatkot tietenkin.
Olisihan kiva että ilmaisisitte paikalla myös oman mielipiteenne.

Toivoisin että postaisitte tämän viestini mahdollisimman monelle foorumille (erityisesti moottoriajoneuvoihin liittyville). Ja sen jälkeen ilmoitatta tänne (Opel Club Finlandiin) asiasta, jotta voin tarvittaessa kommentoida asiaa myös muilla foorumeilla. Minuun voi olla myös suoraan yhteydessä sähköpostilla: [email protected]

t. Mauri ”Jami” Järvinen

[muokattu 29.7.2004 13:02]

[muokattu 29.7.2004 13:02]

[muokattu 29.7.2004 13:03]

[muokattu 29.7.2004 13:04]
Avatar
#2 • • astaroth Guest
Just. Siinä vaiheessa kun minä törmään tuollaiseen asiakaspalveluun, niin en tarvitse asianajajaa.*kivatsulle**dissaa*
florx

Posts: 532

#3 • • florx
Hah....aika sanattomax vetää. Monet autokauppiaat joihin olen törmännyt vaikuttavat kyllä tosi mulkuilta, mutta ei nyt sentään ihan noin*nauru*
Jotenkin vaikuttaa vähän ”nössöltä” ostajalta, ite olisin vienyt asian eteenpäin aika nopeesti tai tehnyt jotain radikaalia. Ei tommosta voi hyväksyä.
Damien

Posts: 2,882

#4 • • Damien [tr3ox]
Joo mutta käykääpä selaamassa orkkis linkistä, tää juttu menee tällä hetkellä yli 50:ssä foorumissa ja kohta koko suomi tietää miten paska mesta toi on. Vielä kun pääsis henk. koht. kuittailemaan omistajalle, AI AI AI....

edit: Hommahan on viety eteenpäin, kohta sieltä ei osta kukaan yhtään mitään. ;)

[muokattu 29.7.2004 13:30]
random

Posts: 226

#5 • • random
Heh heh. Ootteko käyny kattomassa tota webbisaittia? En varmasti ostaisi mitään liikkeestä, jonka website näyttää olevan ala-asteella koulua käyvän Liisan 7v. käsialaa.

Tosin värivalinnat ovat osuneet nappiin sillä tuo paskanruskea tuli mieleen tuosta jutusta muutenkin. :D
Hotblood

Posts: 387

#6 • • Hotblood
Tää on tavallaan netin hienoimpia puolia... Tiedon vapaa kulku. Se antaa yksittäisellekin ihmiselle voiman kaataa hallituksia, hikisistä huijariautokaupoista nyt puhumattakaan. Toki kritiikki on myös sit pidettävä mukana, ainahan on mahdollista et kyseinen juttu on viereisen kilpailevan kauppiaan liikkeelle laittama. Toki tässä tapauksessa aika vakuuttavaa kun ollaan liikkeellä reilusti omalla nimellä jne...

Joku vois argumentoida et kaistaa menee hukkaan mut kaistaa saa lisää, kyseessä ei kuitenkaan oo mikään spämmi vaikkei asia nyt varsinaisesti kaikkia koskisikaan...

--
"Mieluummin kadun tekemiäni asioita kuin tekemättä jättämisiä. En juurikaan kadu."

Hotblood

Posts: 387

#7 • • Hotblood

wylarion:
Heh heh. Ootteko käyny kattomassa tota webbisaittia? En varmasti ostaisi mitään liikkeestä, jonka website näyttää olevan ala-asteella koulua käyvän Liisan 7v. käsialaa.

Tosin värivalinnat ovat osuneet nappiin sillä tuo paskanruskea tuli mieleen tuosta jutusta muutenkin. :D



Hienosti kusee toi saitti ainakin Mozillalla, kertonee osaamisen tasosta. Ehkä jollain Mikkisoftan WYSIWYG editorilla naapurin poika hutaissu karkkirahoja vastaan ton...

[muokattu 29.7.2004 13:45]

--
"Mieluummin kadun tekemiäni asioita kuin tekemättä jättämisiä. En juurikaan kadu."

JustinSan

Posts: 822

#8 • • JustinSan Nullius in verba
Just näin! Kunnon rohkeata kansalaistoimintaa, näin se pitääkin mennä! Nyt vaan jonku pitäisi käydä kuittaamassa sille myyjälle, että: ”Tiedätkös muuten, että tällä hetkellä jo tuhannet ihmiset ympäri suomea on saanut lukea siitä KUINKA PASKA LIIKE TEILLÄ ON ja kaikki tietävät minkälainen SELKÄRANGATON NILVIÄINEN SÄ OOT!”. Kyllähän se siinä alkais mussuttamaan mutta olisi se sen ilme näkemisen arvoinen *nauru*

Näin sitä pitää hyvä hyvä *jiihaa*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

ezzy

Posts: 8,060

#9 • • ezzy Droid-pappa
juuri näin homman pitääkin toimia, jotta tollaiseen palveluun saadaan jotain järkeä.
Damien

Posts: 2,882

#10 • • Damien [tr3ox]
Jengi on pistänyt mailia Seiskaan, Iltikseen ja maikkarin uutisiin. Auto29 on saanu asiasta tietoa mailitse, selviää opel forumin alkuperäisestä topic:sta. Tää tulee vielä kympin uutisiin saatte nähdä...
UnityF

Posts: 15,721

#11 • • UnityF joo just se
no huh huh... ja mä luulin että suomi on rehellinen maa.. missä pilvilinnoissa mäkin oon elänny*ding*.. siis ok epärehellisyyttä on tietenkin mut noin pahaa? huoh toivottavasti toi paika menee konkkaan ja kyseinen henkilö ei aloita uutta toimintaa missäänpäin suomee.*igor*
akir0

Posts: 2,554

#12 • • akir0 idleRPG champion 2009

Damien:
Jengi on pistänyt mailia Seiskaan, Iltikseen ja maikkarin uutisiin. Auto29 on saanu asiasta tietoa mailitse, selviää opel forumin alkuperäisestä topic:sta. Tää tulee vielä kympin uutisiin saatte nähdä...



Tuskin kympin uutisiin, mutta Karpoon ainakin :)
Damien

Posts: 2,882

#13 • • Damien [tr3ox]
Itse asiakaspalvelu tuskin ylittää uutiskynnystä, meinasin tätä mallikirjaesimerkkiä netin käytöstä tiedos välityksessä. En ole itse mitään automiehiä ja tää homma rupes vaan kiinnostaa leviämisen takia ja kuluttajien ponnistuksen takia...
liikkuva muna

Posts: 2,652

#14 • • liikkuva muna an egg on the move
Ahahaha *nauru* Vittu mitä homoja. Toivottavasti menee firma nurin ja toi jätkä raiskataan vankilassa.

logo.JPG

Vittu repesin tolle mainokselle *lmao* ihan kun joku vitun \”Pirkon kuumalinja\”.
Hyzenthlay

Posts: 5,103

#15 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
haha... ei taida puljulla olla paljon asiakkaita ton jälkeen. Ja ihan oikein niin.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

anthocyan

Posts: 1,511

#16 • • anthocyan Kohti valoa...
*muhaha* Ihan oikein tollaselle kusipäälle!! Sais mennä nurin HETI tollanen kusetusfirma ja omistajalle viel KUNNON rangaistukset kaupan päälle!!! *kivatsulle* Mainiota toimintaa asiakkaalta! *iloinen*

--
"If we open a quarrel between the past and the present, we shall find that we have lost the future." -Winston Churchill-

Oliwer

Posts: 799

#17 • • Oliwer
Jälkiviisastelu on tietty helppoo, mutta ostajan pahimmat virheet oli mun mielestä:
1. Maksoi koko rahan kerralla. Aina kannattais pelata ensin käsirahalla, jää paljon enemmän pelivaraa ja sananvaltaa jos ongelmaa ilmenee, vaikka olis varaa maksaa kerralla.
2. Mä en kyllä autoa nykyään , ainakaan omalla rahalla ostais jostain pieneltä yksityiseltä. Isot autotalot (Toyota, Volvo. Bilia, Veho, Mazda jne.) hoitaa asiat paljon
reilummin. Lue. niillä ei ole ”varaa” lähteä kusetuksen lyhyelle ja keltaselle polulle.
3. Soitteli puhelimella vaan myyjälle.
Kun itse menee paikalle ja VAATII kovaan ääneen , saa myös yleensä paremmin liikettä aikaseks
*nyrkkiäpöytäänpaukuttaa*
Dueno

Posts: 168

#18 • • Dueno klubbarin rumin

alek száhala:
Ahahaha *nauru* Vittu mitä homoja. Toivottavasti menee firma nurin ja toi jätkä raiskataan vankilassa.

logo.JPG

Vittu repesin tolle mainokselle *lmao* ihan kun joku vitun ”Pirkon kuumalinja”.



Lisää löylyä? *ding*

[muokattu 29.7.2004 19:21]

--
da_:D:_DSA:SAD:_SDSA:_DS:A_D:AS_SDA:_DS:_SD:_DSA:_d

Jusuplussa

Posts: 1,293

#19 • • Jusuplussa UG-///
hohohoh..toi juttu levii aika hyvin, just hyvä :DD
Jii-75

Posts: 459

#20 • • Jii-75 öööh moon mä *wirn*
itseasiassa tälleen autoharrstajana joutuu toteen että jokaisella kerho forumilla on tää näkynyt, plus sitä levitetty viel lisäksi autoharrastajien ulkopuolelle;) kuten tänne;) *nauru* hmm selkeetä on että nykypäivänänä liikkeiden kannattaa kattoo asiakkaita sillä silmällä että jokainen asiakas voi kirjottaa asiasta julkiselle forumille.. joten kusetuksen tekeminen vaikeutuu:) mikä taasen on erittäin hyvä asia:)

--
dodiih