Valomiehet kunniaan...

40 posts, 2 pages, 10,577 views

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#1 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)
Mua suorastaan pikkuhiljaa rupeaa ärsyttämään se että kun valomies hoitaa asiansa hyvin niin siitä harvoin annetaan mitään palautetta, mutta kun on ollut huono valomies tai on ollu bileissä esim. liikaa savua tai stroboa niin siitä tulee kyllä mielettömästi sanomista AINA! Voin vieläkin varmasti puhtaalla omatunnolla väittää että ylivoimaisesti suurin osa bilettäjistä ei kiinnitä valoihin lainkaan huomiota, paitsi jos ne on äärimmäisen huonosti ohjatut. Silti suomessakin on muutamia valomiehiä/naisia jotka saa enemmän rahaa kun bileissä moni dj niin miksi heitä ei sitten kunnioiteta/arvosteta yhtä paljon?

Kysymys kuuluu... Kuka voi rehellisesti sanoa että huomio valomiehen toimintaa ja valojen toimintaa muulloinkin kun ne menee perseelleen?

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Dementation

Posts: 2,892

#2 • • Dementation wednesday?
Minä henkilökohtaisesti katson valoja jonkin verrankin, onhan noita tuolla teatterin (tiedän että on hiukan eri juttu) puolella tullut hiukan itsekin säädeltyä, mutta valomiehen kiittäminen on mielestäni hieman sellainen extra, eli jollen valita, olen pitänyt valoja hyvinä, jos valitan on jossain todella ollut vikaa, jos kehun on ollut jotain erikoisen hienoa...

Kun valomiehet harvemmin tulee vastaan missään, jotta vois kiittää ja ovat ainakin minulle nuo bileiden valomiehet sen verran anonyymejä, että en voi heille palautettakaan lähettää erikseen valoista...

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

anqqa

Posts: 4,034

#3 • • anqqa tirehtööri

Steven Hoaks:
Kysymys kuuluu... Kuka voi rehellisesti sanoa että huomio valomiehen toimintaa ja valojen toimintaa muulloinkin kun ne menee perseelleen?



varsin hyvä pointti. etenkin kun ottaa huomioon, että 'kunnon' valomies/nainen aloittaa hommansa viimeistään muutamaa tuntia ennen kemujen alkua ja lopettaa aikaisintaan kun kemutkin loppuu, eli saattaa helpostikin tehdä tauot mukaan lukien esim 8h työrupeaman siinä missä perus-dj tekee sen 2h paikan päällä plus määrittelemätön aika etukäteen levyjä valkatessa, hieman yleistäen.

itse oon jo kauan kiinnittäny huomiota valoihin (mikä vain lisääntyny viime kuukausina ;), valoilla kun voi saada niin paljon hyvää/pahaa aikaan jos vähän jaksaa rasittaa pollaansa. tokihan on tapahtumia missä valot ei näyttele välttämättä kovin suurta osaa, mutta melko vähissä, ainakin niissä hipoissa missä itse tulee käytyä.

tavallaanhan on normaalia, että jos joku asia vastaa odotuksia, ei se juuri kiitosta saa, mutta jos menee jossain pieleen niin siitä kyllä saa kuulla. yhtä normaalia on antaa palautetta tyyliin 'oli huonot', antamatta silti mitään parannusehdotusta, jolloin palautteen arvo on aika yhtä tyhjän kanssa.

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#4 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)
Voihan sitä heti bileiden loputtua kiittää valomiestäkin... No ”kiittäminen” saattaa jo menne vähän liiallisuuden puolelle vielä suomessa mutta välillä olis kiva kuulla ihan pieni vinkasu ”Oli aika jees valot” Kiitämistä vois harkita tosiaan sillon kun näkee että VJ heiluu ja fiilistelee enemmän kun DJ *nauru*

Tänäänkin mulla oli henkilökohtaisesti niin hyvä fiilis että pistin premissä aivan kaikki temppuni ja vääntöni peliin *jiihaa* Ja sain siitä kyllä jo muutamalta ihmiseltä mukavalta kuuloista palautetta *hihu* Kiitti

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

op-

Posts: 197

#5 • • op- Negis
On totta että valomiehet jäävät aika usein suurelta yleisöltä huomaamatta ja vaikuttanee enemmän alitajuisesti tapahtuman asiakkaan bilekokemukseen positiivisella tavalla.

Toisaalta valomiesten lisäksi tapahtumien taustalla on myös lukuisia muita ryhmiä jotka usein saavat palautetta vasta silloin kun joku kusee:

Kunnia siis myös kaikille asiansa hyvin hoitaville ja varsinkin talkoohengessä toimiville järjestyksenvalvojille, narikkahenkilökunnalle, kuskeille, ääniteknikoille, siivojille, baarihenkilökunnalle, graafisille suunnittelijoille, subbarien roudaajille, VJ:lle, webmastereille, flyerien jakajille jne. (joku muu voi perustaa näille sit topicit)

[muokattu 22.7.2004 11:24]
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#6 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

anqqa:
Tokihan on tapahtumia missä valot ei näyttele välttämättä kovin suurta osaa, mutta melko vähissä, ainakin niissä hipoissa missä itse tulee käytyä.



Totta. Tietenkin jos on jotkut laiva/risteily bileet (esim. sisävesiristeily kuopiossa) jossa tanssilattia on noin 5mx5m niin valot on aika huomaamattomat... Kunhan nyt muutama siili pyörii ja strobo välkkyy *iihhih*

Mutta melkeinpä kaikissa muissa bileissä valot on aika tärkeä osa kokonaisuutta kuten esim. Hallmarkissa tai vaikkapa Reiveissä... Harva sen valitettavasti ymmärtää...

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#7 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

op-:
Kunnia siis myös kaikille asiansa hyvin hoitaville ja varsinkin talkoohengessä toimiville järjestyksenvalvojille, narikkahenkilökunnalle, kuskeille, ääniteknikoille, siivojille, baarihenkilökunnalle, graafisille suunnittelijoille, subbarien roudaajille, VJ:lle, webmastereille, flyerien jakajille jne. (joku muu voi perustaa näille sit topicit)



Haistoinko tässä viestissä kenties pientä vitt*ilun makua? En lähde spekuloimaan enkä päättämään kuka on tärkeämpi bileiden kulussa mutta tämä äskeinen oli minusta tarpeetonta*justjoo*

Ilman näitä edellä mainitsemia ihmisiä ei tosiaan syntyisi yhtiäkään bileitä joten kiitos kuuluu myös heille kaikille...

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Gilgamint.com

Posts: 2,258

#8 • • Gilgamint.com Making questions
djtä jengi tulee kattomaan, emmä usko, että kukaan pelkkiä lamppuja tulee sinne kattomaan. on ollu hyviä pikkubileitä mis ei oo ollu valomiehiä, baaria jne. loput on vaan höystettä... sille ei oikei voi mitää...
Gilgamint.com

Posts: 2,258

#9 • • Gilgamint.com Making questions
ja siis älkää valittako tiedän miten nihkeetä on järkkää bileitä... kiitosta saa tosi harvoin valituksia kyllä ropisee... *kuolaa*
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#10 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

Minikakara:
djtä jengi tulee kattomaan, emmä usko, että kukaan pelkkiä lamppuja tulee sinne kattomaan. on ollu hyviä pikkubileitä mis ei oo ollu valomiehiä, baaria jne. loput on vaan höystettä... sille ei oikei voi mitää...



Anteeksi, mutta et näköjään ymmärtänyt lainkaan mun pointtia tässä aiheessa... Enhän sitä tarkoittanut että pitää tulla lamppuja katsomaan, mutta kun VJ heiluu ja takoo valopöytää kun riivattu 8h taukoamatta niin olisi kiva jos joku välillä taputtaa hänellekkin.

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

op-

Posts: 197

#11 • • op- Negis

Steven Hoaks:
---
op-:
Kunnia siis myös kaikille asiansa hyvin hoitaville ja varsinkin talkoohengessä toimiville järjestyksenvalvojille, narikkahenkilökunnalle, kuskeille, ääniteknikoille, siivojille, baarihenkilökunnalle, graafisille suunnittelijoille, subbarien roudaajille, VJ:lle, webmastereille, flyerien jakajille jne. (joku muu voi perustaa näille sit topicit)

---


Haistoinko tässä viestissä kenties pientä vitt*ilun makua? En lähde spekuloimaan enkä päättämään kuka on tärkeämpi bileiden kulussa mutta tämä äskeinen oli minusta tarpeetonta*justjoo*

Ilman näitä edellä mainitsemia ihmisiä ei tosiaan syntyisi yhtiäkään bileitä joten kiitos kuuluu myös heille kaikille...



Eipä ollut tarkoitus sulle nyt erityisesti vittuilla, harmi jos otit sen sillä tavalla.

Bäk to the topic:

Vaikuttaa siltä että valoihin liittyvät positiiviset kommentit ovat usein enemmän verrannollisia bileissä olevaan valotehon määrään kuin valomiehen työskentelyyn.

Mielestäni hyvä valomies, joka on antaumuksella musiikissa messissä saa kyllä kengännauhabudjetillakin toteutetun strobo-flower-spotti installaation näyttämään paljon paremmalta kuin tyyppi joka ohjelmoi käytössään olevaan kymmenien moving-headien -arsenaaliin muutaman hassun chasen ja lähtee sit loppuillaksi bisselle.
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#12 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

op-:
kuin tyyppi joka ohjelmoi käytössään olevaan kymmenien moving-headien -arsenaaliin muutaman hassun chasen ja lähtee sit loppuillaksi bisselle.



Eli juuri se pointti mitä yritän takoa... Kiitos kuuluu juuri niille jotka jatkuvasti muuttaa ja vaihtaa eikä häivy sinne kaljalle... Toisaalta minäkin vetäydyin montakin kertaa eilen baarin puolella kun kertakaikkiaan loppu voimat ja piti tankata välillä vähän lisää *nauru*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Apo

Posts: 1,574

#13 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut
Itse ainakin kiinnitän valojen käyttöön huomiota ja välillä on tullut kiitettyäkin jos valomies (tai valohenkilö *vink*) saa aikaiseksi hyvän musiikkia tukevan valaistuksen/valoshow:n. Tuttuja valomiehiä tulee harvemmin kiitettyä vaikka syytä olisi, mutta aloittelijoita / tuntemattomia useammin.

Vaikka bileiden kokonaistunnelmaan vaikuttavat op:n luettelemat osalliset ja myös bilettäjät niin mielestäni tanssilattialla eniten tunnelmaa luovat henkilöt ovat dj ja valomies. Omissa valomieshommissa tuon huomasin ehkä parhaiten RUK:n kurssijuhlissa missä rokkipuolella bändi veti aivan kympillä 45 minuuttia. Kukaan ei kuiteknaan uskaltautunut tanssilattialla ennenkuin tajusin (vastoin stagemanagerin ohjeita) sammuttaa kattovalot kokonaan. Viidessä minuutissa tanssilattia täyttyi ja bändi veti puolitoista tuntia yliaikaa ja myöhästyi seuraavalta keikaltaan.

Valomiehillä arvostan itse eniten kykyä ymmärtää biisirakenteita ja kykyä lukea dj:n settiä, eli jos dj vetää aivan valomiehelle tuntemattomia biisejä niin valomies pysyy kuitenkin juonessa mukana. Plussaa tulee myös jos valomies jorailee biisien tahtiin ja on menossa muutenkin mukana. Miinusta tulee liiallisesta valojen käytöstä, ohjelmien jättämisestä päälle yli minuutiksi ja yleisestä \”ei nappaa, paskaa musaa, teen vaan työni\”-asenteesta.

ja tähän loppuun vielä kiitokset niin monista bileistä Wekulle, Pinkille, Susalle, Tealle, Severille, Jannelle, Panulle, Mikolle ja kaikille muille joiden nimiä en enää muista/tiedä.

... niin ja savua ei ole koskaan liikaa *nauru*
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#14 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

Apo:
ja tähän loppuun vielä kiitokset niin monista bileistä Wekulle, Pinkille, Susalle, Tealle, Severille, Jannelle, Panulle, Mikolle ja kaikille muille joiden nimiä en enää muista/tiedä.


Taisit unohtaa Simon *vink*

...niin ja savua ei ole koskaan liikaa *nauru*



SANA

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Lost-Soul

Posts: 3,107

#15 • • Lost-Soul los pallos
Kun alkaa miettimään, niin parhaiten muistuu mieleen jotkin useita vuosia sitten olleet bileet, juuri valoista. Esim en muista paljoakaan Celebration Generation (25.5.2002) bileistä. Ainoat muistikuvat ovat, kun Orkidea soitti jotain kivaa kappaletta (en edes nyt muista sen kappaleen nimee) ja kuinka valot muuttuivat erittäin kivasti aavemaisen siniseksi ja toinen muistikuva on tikkien repeutuminen jalasta ja kivat verijäljet housuun.
Eli kyl niitä valoja tulee seurattua hyvinkin paljon, mutta valitettavan useasti ne eivät ole hirven hyvät.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Gilgamint.com

Posts: 2,258

#16 • • Gilgamint.com Making questions

Steven Hoaks:
---
Minikakara:
djtä jengi tulee kattomaan, emmä usko, että kukaan pelkkiä lamppuja tulee sinne kattomaan. on ollu hyviä pikkubileitä mis ei oo ollu valomiehiä, baaria jne. loput on vaan höystettä... sille ei oikei voi mitää...

---


Anteeksi, mutta et näköjään ymmärtänyt lainkaan mun pointtia tässä aiheessa... Enhän sitä tarkoittanut että pitää tulla lamppuja katsomaan, mutta kun VJ heiluu ja takoo valopöytää kun riivattu 8h taukoamatta niin olisi kiva jos joku välillä taputtaa hänellekkin.



Joo itse mietin aivan samaa ...*lohduttel*
Gilgamint.com

Posts: 2,258

#17 • • Gilgamint.com Making questions
Vaikka paska VJ olenkin (vielä paskempi DJ) niin kuitenkin viimeksi huomasin että sormia alkoi sattua ja suonta melkein vetää kun hakkasin efektejä ja kivaa oli... minua lämmitti eniten, että yksi ihminen oli tullut katsomaan ekaksi dj settiä ja toinen katseli vj settiä...*aplodit* yksi ihminen joka on fiiliksissä mitä tekee on jo enemmän mitä toivoo...
Juhgu

Posts: 7,921

#18 • • Juhgu Virnistelijä

Steven Hoaks:
Kysymys kuuluu... Kuka voi rehellisesti sanoa että huomio valomiehen toimintaa ja valojen toimintaa muulloinkin kun ne menee perseelleen?



Minä en ainakaan huomioi valomiehiä tarpeeksi. Tasan kerran olen huomauttanut että tuo strobo lattian alareunassa tuhoaa silmät ja tasan kerran jakanut kiitoksia (viime tranzexperiencen mahtavista valoista).

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

NasQ

Posts: 45

#19 • • NasQ
Se on vaan raaka fakta, että jotkut jopa tekee ammatikseen ammattia, jossa hyvin toimiessaan työtä ei huomata ollenkaan. Itsekin usein teen sen tyylistä hommaa, ja ei se ole koskaan pistänyt oikeastaan vihaksi. Kuitenkin valtaosa väestöstä ei oikeastaan edes tunnista juttuja, jotka saavat esimerkiksi valot toimimaan. Pitäisi tietää keskivertotallaajaa enemmän valomiehen hommista, jotta niitä osaa arvostaa.

Se on taas eri asia, miksi tuon antaisi häiritä itseään. Tottakait se tuntuu hyvältä kun on hoitanut hommansa hyvin, mutta itse ainakin miellän usein kehumiseksi sen ettei tule haukkuja :) Vaikka en toki missään bilepiireissä olekaan vaikuttanut, luulen että aika samanlainen tämä arvostuskysymys on.
Rocca

Posts: 3,064

#20 • • Rocca Diiva UG / Superfint Crew
Mulla on ainaki pileissä et katson valoja todella paljon meinaan et ku on täysin pimeä huone ja sit sielt iskee laaserit STROPOT ja savu ja kaikki muut...ja sit sen jälkeen täydellinen musa...ja se viel ettei nää ketään ketä on siin vierellä...ni se pistää iho karvat nousemaan ja siit saa täydellistä fiilistä...siksi tykkään ehkä vähän pienemmässä paikassa polkata koska siellä tämän saa tehdyksi helpommin *pahis*

Eli kaikki valomiehet todellaki kunniaan...

--
Dj Rocca

yes, ROBIN, i`ve become a human fish!