Jusna666, 10.10.2006 16:02:
---
tbo, 10.10.2006 15:54:
---- clips
---
No voi olla joo, mut tuomiota murhasta on kyllä käytännössä vaikea saada.
Esimerkkitapaus: Mies heitettiin ravintolasta ulos ---> haki 2km päästä kotoaan haulikon ---> ampui portsarin kuoliaaksi ----> oikeuden päätös asiasta, "henkilö ei kerennyt 4km matkalla harkitsemaan tekoaan sen kummemmin ---> syyte: tappo, 7v. ---> ensikertalaisena istuu 3,5.. Ei mun mielest ihan oikee ratkasu.. Mut mitäpä näitä sen kummemmin kääntelee miten pitäis ja pitäis.. Mul ei ainakaan oon siihen riittävää psykologin/oikeustieteen/bla bla bla koulutusta.. Mut mä en henk koht suostuis ketään omakätisesti grillaamaan, se on varma.
Niin, voidaan katsoa että se sälli on ollut kiihtyneessä mielentilassa ja toiminut hetken mielijohteesta. Murha edellyttää aika paljon selkeempää suunnitelmallisuutta kuin tekovälineen hakemista parin kilometrin päästä.
Sen sijaan tappotuomioita vois mun mielestä koventaa ja rankasti, vähintään 20 vuotta jos siitä puolet istutaan. Varsinkin järjestystä ylläpitävän henkilön ampuminen, joka työkseen joutuu väkisin tilanteisiin joissa ihmiset suuttuvat, pitäisi aina olla murha - kuten poliisinkin ampuminen.
Sylettää kyl niin maan perkeleesti et kaveri voi käydä ampumassa portsarin hengiltä ja istua linnassa lyhyemmän aikaa kun mä kävin lukiota.