573 posts, 29 pages, 194,215 views
trusti:
---
JustinSane:
tuli tälläne skenaario mieleen:
entäpä jos kaikista rikoksista sais kuolemanrangaistuksen? (no ehkei nyt ihan pysäköintivirheestä tai pikku ylinopeudesta ;D )
varmasti laskisivat rikostilastot, suurin osahan rikollisuudesta on nimenoman jo aiemmin rikollisuutta ”harrastaneiden” tekosia
rikollisuus on väärin, miksi turhaan hyysätä rikollisia. toki tämä aiheuttaisi esim. sen, että kiinnijäämisen estämiseksi porukka saattaisi tehdä paljon epätoivoisempia ”tempauksia” mutta mun mielestä tätä tasoittaisi se, että kynnys olisi alun alkaenkin paljon paljon korkeampi.
aika brutaali meno olis kieltämättä
[muokattu 2.6.2004 15:06]
---
Mä pohdin tommosia malleja viimeks joskus 8-vuotiaana. Eiköhän pidetä joku realiteetti näissä keskusteluissa
Enkeli:
maailmassa on niin paljon turhaa, siis ihmisissä, kaikessa.
ja jos ei muuten päästä eroon ni sit tappamalla. ja kyllä mä pystyn olemaan kykenevä tappamaan koska itseasiassa se juju onkin siinä etten enää itse pelkää kuolemaa.
serotonot:
JustinSane: Tuo sinun kuvailema itsepuolustus missä tapat toisen...
Entä jos siinä tutkinta johtaisikin siihen että sinut koetaan hyökkääjäksi ja tappajaksi koska todistajia ei ole läsnä kuin se toinen hyökkääjä joka todistaa sinua vastaan. Näin ollen joutuisit itse teloitettavaksi oman toiveesi seurauksena...
trusti:
En todellakaan kannata. Ihan jo pelkästään siitä syystä ettei rikosta tutkivat poliisit ja tuomioistuimet ole todellakaan erehtymättömiä. Lisäksi todisteita voidaan tekaista yms.
Se on rangaistus jota ei voida perua. Eettisistä syistäkin olen sitä vastaan, barbaarinen kostomentaliteetti ei vaan istu arvomaailmaani.
JustinSane:
---
Joo siis mähän postasin ehkä enemmän tosissani kuin mitään muuta olen ikinä koko elämäni aika postannut ja kannatan tuollaista toimintamallia niin vakaumuksellisesti, että olisin valmis vaikka kuolemaan sen puolesta
trusti:
---
JustinSane:
---
Joo siis mähän postasin ehkä enemmän tosissani kuin mitään muuta olen ikinä koko elämäni aika postannut ja kannatan tuollaista toimintamallia niin vakaumuksellisesti, että olisin valmis vaikka kuolemaan sen puolesta
---
No en sitä kuvitellutkaan. Musta tommosilla entä jos-ajatusleikeillä on vaan turha lähteä leikkimään täällä, menee hiukka asian vierestä. Mut se on vaan mun mielipide, ei tartte ottaa nokkiinsa
alek száhala:
---
trusti:
En todellakaan kannata. Ihan jo pelkästään siitä syystä ettei rikosta tutkivat poliisit ja tuomioistuimet ole todellakaan erehtymättömiä. Lisäksi todisteita voidaan tekaista yms.
Se on rangaistus jota ei voida perua. Eettisistä syistäkin olen sitä vastaan, barbaarinen kostomentaliteetti ei vaan istu arvomaailmaani.
---
Frenologia on erehtymätön.
Ei mutta oikeesti oon sitä mieltä että jos joku vitun mulkku varastaa mun appelsiinin duunissa, se tekee väärin, ja ansaitsee kuolla - ja helvetin väkivaltaisesti.
trusti:
No en sitä kuvitellutkaan. Musta tommosilla ”entä jos”-ajatusleikeillä on vaan turha lähteä leikkimään täällä, menee hiukka asian vierestä. Mut se on vaan mun mielipide, ei tartte ottaa nokkiinsa
serotonot:
---
alek száhala:
---
trusti:
---
Frenologia on erehtymätön.
Ei mutta oikeesti oon sitä mieltä että jos joku vitun mulkku varastaa mun appelsiinin duunissa, se tekee väärin, ja ansaitsee kuolla - ja helvetin väkivaltaisesti.
---
Etkö säkin ansaitsis sitten kuolla koska toivot noin. Mielestäni toi on suurempi paha kuin niiden appelsiinien vieminen
ja ei. en ole itse sitä mieltä edelleenkään että mistään pitäsi telottaa.
JustinSane:
---
..., koska minun nähdäkseni keskustelu joka perustuu pelkästään tiukkoihin ja tunnettuihin faktoihin jotka esitetään vakavaan sävyyn vakavin äänenpainoin on tylsää ja ahdasmielistä, mut hei se on vaan mun mielipide, ei kannata ottaa nokkiinsa
JustinSane:
tuli tälläne skenaario mieleen:
entäpä jos kaikista rikoksista sais kuolemanrangaistuksen? (no ehkei nyt ihan pysäköintivirheestä tai pikku ylinopeudesta ;D )
varmasti laskisivat rikostilastot, suurin osahan rikollisuudesta on nimenoman jo aiemmin rikollisuutta harrastaneiden tekosia
rikollisuus on väärin, miksi turhaan hyysätä rikollisia. toki tämä aiheuttaisi esim. sen, että kiinnijäämisen estämiseksi porukka saattaisi tehdä paljon epätoivoisempia tempauksia mutta mun mielestä tätä tasoittaisi se, että kynnys olisi alun alkaenkin paljon paljon korkeampi.
tämmöinen lisäkysymys elinikäisen vankilarangaistuksen kannattajille:
Oletteko ottaneet huomioon sitä, että ei ole olemassa yhtään vankilaa josta kukaan ei olisi ikinä karannut?
Jälleen kuvitteellinen skenaario: pommimies tappaa 300 ihmistä pommilla ja saa siitä elinikäisen vankeusrangaistuksen. pommimies kuitekin pääsee karkuun 10 vuotta istuttuuaan ja räjäyttää pommin joka tappaa 2000 ihmistä. mites sitten suu pannaan?
Enkeli:
tää kuulostaa varmaan ihan kauheelta mut minä kannatan ja voisin jopa alkaa toimimaan käytäntöön panijana... sen verran täytyy ihmisessä olla munaa että kuolla uskaltaa....
phanatic:
Miksi sitten hyväksyisit ylinopeudet ja pysäköintivirheet?
Mun mielestä yhteiskunta joka on ”hyvä” vain siksi että poikkeavat on tapettu ei ole hyvä yhteiskunta.
Oikeusvaltiossa hyväksytään mieluummin se, että syyllinen pääsee pälkähästä kuin että syytön saa rangaistuksen. Ja mitkä tahansa keinot eivät ole hyväksyttäviä rikosten ehkäisyssä.
Esim. huumerikoksia tapahtuu eniten vankiloissa. Eikö tämä todista, että tiukka valvonta ja kovat rangaistukset eivät auta rikosten torjumisessa.