Jone:
---
serotonot:
Toi ahneuden puuttuminen muilta lajeilta johtuu mielestäni siitä, ettei heillä ole vaihdon välinettä, kuten rahaa tai oravannahkoja. Kyllähän nk. viidakonlaki on samanlaista ahnehtimista, niin elintilan kuin oman lajin vallan suhteen.
---
...ja toivottavasti ei koskaan tule olemaankaan.
MIten muuten koet ton viidakon lain ja jaksatko selittää miten se on mielestäsi verrattavissa ihmisen toimintaan?
Sillä tavalla että maapallolla on aina ollut se käytäntö että vahvin ottaa mitä haluaa ja seuraavaksi vahvin sen mitä jää tuolta vahvimmalta jäljelle jne. Mielestäni kyseinen toimintamalli ei ole kovinkaan kaukana ahneudesta millä ihminen muita lajeja ja lajitovereitaan kaltoin kohtelee.
Jone:
---
serotonot:
Kuten tuossa Olmit aiemmin kirjoittikin, ihminen, sen lisäksi että pystyy tehokkaasti luontoa tuhoamaan, on myös ainoa laji, jolla on mahdollisuudet viisastuttuaan tämä planeetta pelastaa. Mielestäni tämä on juuri se syy, jonka takia ihmisen pitäisi jäädä kantamaan vastuu teoistaan.
---
Mä taas uskon, että planeetta pelastaa kyllä itse itsenstä kunhan rikollinen vaan poistuu jatkamasta rikoksiaan.
Lainatakseni sinun sanoja Skeptikon tehtävä on taas tässä vaiheessa sanoa, että siitähän on olemassa kaikenlaisia teorioita, joista olemme kummatkin tietoisia, mutta lopulta meistä ei kumpikaan tiedä totuuspohjaa oletuksellesi
Jone:
---
serotonot:
Vrt. jos joku tuhoaa jonkun kodin on mielestäni enemmän hyötyä siitä että hän rakentaa heille uuden, kuin että talon tuhonnut tapetaan.
---
Tästä ilmenee, että sä koet lajimme kuoleman aika eri lailla kuin minä.
Mut mitä tulee talovertaukseen:
Toi sun mallisi olisi se optimaalisin heti sen jälkeen että kenenkään kotia ei ylipäätään olisi tuhottu. Valitettavasti kotia on turha rakentaa uudestaan jos on jo murhannut sen asukkaatkin. Mun mielestäni tässä rikoksessa olisi siis kaikkein kätevintä jos rikollinen lähtisi kiitämään koskaan palaamatta ja jättäisi siten kodin asukkaineen rauhassa unohtamaan tapahtuneen ja rakentamaan kotinsa itse uudelleen.
Sinun mielestäsi siis tuossa tapauksessa (ennen kaikkea jos rikollinen on tehnyt muutakin) ei hänen pitäisi hyvittää tekoaan, vaan ainoastaan kadota paikalta, siten että uhrit joutuvat itse näkemään vaivan rikoksen jälkien kunnostamiseen
Jone:
---
serotonot:
Sitä paitsi eihän ihmisiä ollut silloinkaan kun dinosaurukset kuolivat sukupuuttoon (ainakaan käsitykseni mukaan) ja silloinkin tuhoutui iso osa maapallon eläinlajeista, ilman että se olisi haittaavasti vaikuttanut evoluution eteenpäin menoa.
---
Vallitsevan teorian mukaan ko. tapahtumaan ei syynä ollut mikään yksittäinen laji, kuten on tilanteessa josta nyt puhumme.
Tarkoitin tuolla lähinnä sitä, että evoluutio on ennenkin käynyt läpi lajien täydellistä tuhoutumista vain jotta se voisi jatkaa kulkuaan eteenpäin. Jumalan tahto vai evoluutio? Vai onko se jopa sama asia?
Jone:
---
serotonot:
Tokihan tämä on evoluutiossa ikävä vaihe kun ihminen tuhoaa luontoa enemmän kuin parantaa sitä, mutta eikös ihminen ole aina oppinut kaiken kantapään kautta
---
Mikä oikeutus ihmisellä on rapatessa roiskuu-tyyliseen ajatteluun? Mun mielestä toi on just sellaista hälläväliä touhua (Oho, kuolipas sitä, tätä ja tota. No, paska nakki, mutta yritetään toisella tavalla ensi kerralla.) ja oman lajimme arvostamista ylitse muiden luomakunnan lajien.
Ei ihmisellä siihen mitää oikeutta olekaan, mutta tuollaisen faktan olen ihmisen käyttäytymisestä huomannut ja mm. sen takia jaksan uskoa että ihminen vielä parantaa tapansa ja korjaa virheensä. Ikäänkuin empiirisestä kokemuksesta siis johdettuna, mikä lienee klassisista todistuksista helpoin itselle uskoa
[muokattu 28.5.2004 11:33]