Biisintekoprosessi

24 posts, 2 pages, 5,934 views

JustinSan

Posts: 822

#1 • • JustinSan Nullius in verba
Juu eli nyt kaikki mutikanvääntäjät ja napinnaputtajat ym. muut kaikenkarvaiset kotisibeliukset vaihtelemaan kokemuksia prosessista tabula rasa -> valmis määstörpiissi :)
Eli näin alustuksena tässä muutamia pohdinnanaihioita

-Mistä inspiraatio/vaikutteet? -> kuinka suuri vaikutus itse piissiin?

-Onko selkeätä ideaa heti alussa mitä haluaa tehdä? Jos on, muuttuuko idea matkanvarrella paljonkin?

-Vai lähdet vain tekemään ”jotain” ja katsot mihin juttu matkanvarrella kehittyy?

-Onko musanvääntäminen teillä inspiraationvaraista puolihulluutta, eli jos kolmen aikaan yöllä tulee joku mahti-idea, niin ryntäätkö heti toteuttamaan ja väännät niin kauan kunnes biisi on valmis?

-Vaiko enemmän ikäänkuin päivätyö-tyyppinen ratkaisu malliin, ”väännän joka ilta välillä 19-22”?

-Vai sillon tällöin vähän sieltä täältä?

-Oheistuotteet? (runsas tupakointi prosessin aikana, syöminen tmv?)

-Onko luominen tuskaa?

Ihan yksityiskohtaisiakin selostuksia voi laittaa, esim. millä ohjelmalla duunaa mitäkin juttuja tmv.yms.etc.

Tässä nyt muutama pohjille, siitä sitten kehittämään.´
vastailen itse sit myöhemmin himassa, kun nyt pitääp lähteä töistä kotio *vink*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

Keniro

Posts: 369

#2 • • Keniro
Joo no mulla ainakin biisit alkaa syntymään kun saan hyvän inspiraation vaikka just 3-4 aikaan aamuyöllä, teen sillon sitä noin 1-3 tuntia ja sit meen tekeen jotain muuta. En tosin ikinä tee biisiä putkeen alusta loppuun vaan pieninä pätkinä aina kun on aikaa ja innostusta, yleensä kun biisin teko on hyvin lähtenyt käyntiin käyn kessulla ja myöhemmin pikku hiljaa biisin valmistuessa kahvia ja tupakkia voi kulua runsaasti.

Joskus kun väänän hirveellä raivolla uutta biisii ja alkaa meneen hermot niin käyn vaan kessulla, keitän kahvit ja pelailen jonkin aikaa jotain rauhottavaa starcraftin tapasta strategia mättöö ja sit taas jatkan biisiä, voi olla että jatkan sitä 2 tunnin tai 3 päivän päästä, riippuu mielialasta ja siitä miten löydän inspiraatioa.
cloud-c

Posts: 328

#3 • • cloud-c Re-form
Aika vaikeeta antaa suoraa kaavaa miten biisien työstö ja teko menee omalla kohdalla, mut monestikkin se on niin että alottaa jonkun biisin teon ja ettii uusia kuvioita ja kikkoja ja joskus kun sitten löytää esim. hyvän melodian tai rumpukuvion tai jonkun muun niin sit sitä vasta innostuu ja alkaa vääntämäänoikein kunnolla.

Monesti biisit on välillä hyllyllä, jotkut aika pitkäänkin ja sitten kun taas jostain tulee inspis jatkaa niitä niin sillon sitten viimeistelyt biisiin.

Oon huomannu kanssa että krapula on mitä mainioin aika tehdäbiisejä, sillon ei ajattele liikaa ja musasta tulee helposti hyvän kuulosta, en tiiä tarkalleen miks muuta näin näyttäs olevan.

Joskus biisit syntyy parissa päivässä, joskus parissa kuukaudessa.
Damien

Posts: 2,882

#4 • • Damien [tr3ox]
Meillä se yleensä lähtee siitä, kun tulen illalla kotiin istujaisista ja olen niin seipään nokassa kuin vaan voi olla, siis korkeella -en kännissä ja siitä sitten istahdan koneen ääreen ja vot.
Skutsissa kun olen niin alitajunnasta kumpuaa mitä mielenkiintoisimpia sävelkuvioita ja saundeja, joista sitten lähdetään kasaamaan. Leikki on kaiken A ja O...
nomic

Posts: 4,120

#5 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
mulla se lähtee yleensä yhdestä pienestä ideasta joka on yleensä joku pieni melodia-pätkä tai joku ihme idea vain ja sitä alan kehittää eteenpäin ja yleensä se on että noin 8-12h kestää idean kasaaminen jne... ja siitä se lähtee siitä sit alkaa rungon vääntäminen ja muu roina jne...
en mä tiiä, se riippuu iha biisistä ja hetkistä jne...
kaikki on erilaisia :)
teen mieleni mukaan, joskus runko on valmis päivässä, joskus pelkkä idean alku vain jne... :)
*täh*
Lucky-13th

Posts: 383

#6 • • Lucky-13th
meikä on ihan sil huumori linjal täs musanvääntämises.mulla on muutama eri tapaa tehä biisei paljastan tässä nyt muutaman:

1. leikin mielelläni ja kuvittelen kaikenlaisia ääniä joita sitten yritän saada matkittua tietokoneella. usein kaupungilla kävellessäni tilanteisiin sopii jokin tyrmi tjsp..siinä sitten yksin naureskelen ja yritän painaa sen mieleeni/muistiin

2. olen ”jumala”,luon ääniä tyhjästä pelkän matematiikan avulla,ilman mitään syytä tai halua tai inspiraatiota,siitä ei hyvää seuraa,joskus loppuu hyvin ja saan jotain aikaan mutta se on kofeiinihumalan ansiota jos tällä linjalla luon jotain järkevää.

3. tylsyyttäni jotain vääntelen ja siitä sit syntyy jotain jonka vois tallentaa

suurena apuna musiikin teossa on ollu kofeiinihumala.aijantaju vääristyy siinämäärin että unohdan tupakoida,välillä taas nyrkit heiluu ja ovet paukkuu ja sit se tupakka vast tuntuu ja maistuu,mulla ei riitä kärsivällisyyttä luoda hyvää musiikkia,siihen menee sit yli vuorokaus ja seki tapahtuu muutaman tunnin jaksoissa noin viikon ajan.

[muokattu 22.5.2004 14:39]

--
I´ve made up my mind, don´t confuse me with the facts!

blender

Posts: 2,552

#7 • • blender Arcade | KAIKU
tein yhen biisin täs locon alla aamu kasista yö kahteen...

en suosittele jos laadusta ei halua tinkii, mut oli vaan ”inspistä” ja livenä nyt toimii monikin biisi... toinen asia sit kotona *hmph*'

---

mitä pitempään tekee sitä parempaa jälkeä usein syntyy, mutta nopeeta hokastutkin voivat toimia mutta loppu hiontaan kantsis käyttää viikkoja...

[muokattu 22.5.2004 14:38]
liikkuva muna

Posts: 2,652

#8 • • liikkuva muna an egg on the move
Yleensä saan jonkun todella omaperäisen ja hienon idean, jonka päälle alan rakentamaan biisiä. Kuitenkin loppuvaiheessa lähes poikkeuksetta totean, että biisi on paljon parempi ilman sitä omaperäistä ideaa ja poistan sen. Sit tulee semmosta tasasta kuraa niinkun viimeaikoina on tullut.

Intin jälkeen laskenu taso aika reippaasti. *dissaa*
enrg

Posts: 2,040

#9 • • enrg

alek száhala:
Yleensä saan jonkun todella omaperäisen ja hienon idean, jonka päälle alan rakentamaan biisiä. Kuitenkin loppuvaiheessa lähes poikkeuksetta totean, että biisi on paljon parempi ilman sitä omaperäistä ideaa ja poistan sen. Sit tulee semmosta tasasta kuraa niinkun viimeaikoina on tullut.

Intin jälkeen laskenu taso aika reippaasti. *dissaa*



sun pitää päästä äkkiä kertaamaan *vink*
hrdkvr

Posts: 3,929

#10 • • hrdkvr KURGO
en tiedä kuinka friikki oon mutta mulla soi aika usein päässä kun esim istun junassa ja ei ole mitään muuta tekemistä... sitten saa junasta melkeen junasta juosta himaan äkkiä koittamaan että saiskos ton melodian nyt sit siirrettyä ajatuksista koneelle...

toinen tapa on vaan tehä joku hyvä biitti ja lähtee siihen rakentelee (drum 'n bass) bassolinjaa ja latoo muut taustamölyt sit siihen..

--
-keep it hard-

fantazia

Posts: 329

#11 • • fantazia
Eilen tuli keksittyy junkkabiisiin ideat suihkussa. Hyräilin bassolinjaa ja mietin minkälaista breakkia siihen tulisi. Heti vaatteet päälle saatuani aloin toteuttamaan ideaani... Joten tein mahd. nopeasti pätkän ideoistani ettei ne unohtuisi:
linkki
96kbps 44khz

Yleensä keksin joitain ideoita, jotka nopeasti toteutan ja sen jälkeen alan kasaamaan siitä kokonaista biisiä. Useasti ideoita saattaa jäädä pitkäksikin aikaa pölyttymään koneelle kunnes saan inspiraation jatkaa ne loppuun.

[muokattu 29.5.2004 13:29]
Andy

Posts: 1,019

#12 • • Andy

Damien:
Meillä se yleensä lähtee siitä, kun tulen illalla kotiin istujaisista ja olen niin seipään nokassa kuin vaan voi olla, siis korkeella -en kännissä ja siitä sitten istahdan koneen ääreen ja vot.
Skutsissa kun olen niin alitajunnasta kumpuaa mitä mielenkiintoisimpia sävelkuvioita ja saundeja, joista sitten lähdetään kasaamaan. Leikki on kaiken A ja O...



...nii et jos joku sitä meiän saundia on ihmetelly niin ni ...*igor**hikoil**iloinen*

--
DONT EXCEED UR OWN TIME LIMIT

Andy

Posts: 1,019

#13 • • Andy

alek száhala:
Yleensä saan jonkun todella omaperäisen ja hienon idean, jonka päälle alan rakentamaan biisiä. Kuitenkin loppuvaiheessa lähes poikkeuksetta totean, että biisi on paljon parempi ilman sitä omaperäistä ideaa ja poistan sen. Sit tulee semmosta tasasta kuraa niinkun viimeaikoina on tullut.

Intin jälkeen laskenu taso aika reippaasti. *dissaa*



..noh noh ...

--
DONT EXCEED UR OWN TIME LIMIT

Pablo

Posts: 1,875

#14 • • Pablo

ZRO:
---
Damien:
Meillä se yleensä lähtee siitä, kun tulen illalla kotiin istujaisista ja olen niin seipään nokassa kuin vaan voi olla, siis korkeella -en kännissä ja siitä sitten istahdan koneen ääreen ja vot.
Skutsissa kun olen niin alitajunnasta kumpuaa mitä mielenkiintoisimpia sävelkuvioita ja saundeja, joista sitten lähdetään kasaamaan. Leikki on kaiken A ja O...

---


...nii et jos joku sitä meiän saundia on ihmetelly niin ni ...*igor**hikoil**iloinen*



*reps* *lmao*

[muokattu 2.6.2004 23:13]
Andy

Posts: 1,019

#15 • • Andy
...Mä niiku avaan koneen ja sit mä niiku väännän niii prkl:Eesti..Sit jermu tulee haukkuu kompit ja mä muutan ne tietysti..ja jussi sitte raiskaa loputkii pehmeilyt poies...mut yleinsä se jostain jussin aivan ihmevisiosta lähtee syntymään ainaski lähiaikoina on lähteny..

--
DONT EXCEED UR OWN TIME LIMIT

micqo

Posts: 1,094

#16 • • micqo
Tää on aika vaikee alkaa selittää...mut yleensä homma etenee niin et oon vaik röökillä tai jotain...tulee mieleen jokin juttu...meen koneelle avaan synan haen logicista soundin & effut ja alan soittelee sitä eri rytmityksillä,saatan hakata synaa jopa pari tuntia jos se kolahtaa pistän batteryraidat esiin ja haen kickin,clapi,haikat pohjalle ja teen nauhoituksen..sit jos se iskee viel seuraavana päivänä tai myöhemmin duunaan siihen basslinen ja tsekkailen miten se soi...saatan riffitellä sitä/muokkailla tai tehdä aivan uuden kuvion..anyway,kun miellyttävä kuvio on kasassa pohjarytmineen väsään ns.kertsi osuuden kondikseen..niin aloitan biisin teon aina itse kertsistä..kun toi osuus on redi,alan rakentelee siihen toimivaa alkua ja siitä se sit pikkuhiljaa rakentuu....tapojahan on monia duunata biisiä mut tää on mun tapa ja olen kokenut tän hyväksi...ainut miinuspuoli tässä kertisidearakentelussa on se et matkan aikan tulee aina parempia ideoita,eli tälläkin hetkellä mulla on albumin verran melkein valmista tavaraa *joo* semmosta....kohta varmaan demotan demo-osastolle uusinta kiksua a´la Airvision*piis*
Juhgu

Posts: 7,921

#17 • • Juhgu Virnistelijä
Minä väsään pelkällä tietokoneella (en omista edes midinäppistä, sekin on pitänyt hankkia jo ties kuinka monen vuoden ajan), ja tosiaan lähden vain tekemään jotain. Inspiraatiota ja ideoitakin voi olla, mutta pian tulee joku ”oho, tämähän kuulostaa hyvältä” -vahinko ja siinä biisin luonne voikin muuttua täysin.

Alku on pahin, se yksi syntikka tai pari samplea kuulostavat niin huonoilta ja lähes joka biisin kanssa näyttää siltä että siitä ei tule yhtään mitään, ja lähes joka kerta saa tapella sitä ”fuck it, delete ja tekis jotain muuta”-fiilistä vastaan, mutta teen niitä kappeleita vaikka hampaat irvessä tai parodiamielellä jos ei muuten. Loppupuolella kun biisissä alkaa olla jonkinlainen rakenne ja hyvää soundia (en ole turhan kriittinen), puuhastelu muuttuu nautittavaksi. Siinä vaiheessa biisin parissa väkertäminen on suorastaan ihanaa ja kuuntelen kappaleen läpi ja tweakkailen ties kuinka monta kymmentä kertaa ja nautin puuhasta ja siitä musiikistakin, vaikka lopputulos arvostelijoiden mielestä onkin yleensä paskaa *hymy*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

kimitys

Posts: 56

#18 • • kimitys
kaava + tyyli vaihtelee aina.
dB

Posts: 1,318

#19 • • dB Digital Beat Music
yleensä kuuntelen aluksi jotain biisejä ja saan niistä inspistä. Sitten Reasonin tai Korg em-1:n ääreen hakemaan omaa ideaa. Joskus biisit lähtevät syntymään melkein itsestään ja joskus saa todella hakemalla hakea. Yleensä parhaiten toimii ns. ”flow” jolloin tuntuu että biisin teko on helppoa kuin autolla ajo, mutta ”flow” mielentila ei tule kuin harvemmin. Joskus biisin idea saattaa lähteä yhdestä riffistä joskus taas pelkästä äänisuunnittelusta tai efektikikkailusta.
armed_ahmed

Posts: 35

#20 • • armed_ahmed armed_ahmed
yleensä musan teko on aika tuskallista jos vaikka joutuu kahdesti asentamaan windowsin uusiks ennenkuin äänikortin kuulokeliitäntä alkaa toimia. musan teko ei ikinä kannata, parempaa on tehdä sellasia juttuja niinku laittaa ruokaa ja urheilla. ei siitä musan teosta oikeesti saa mitään kiksejä, vaan huomiota jos soittaa tarpeeksi kovaa. musan kuuntelu on viisasta, hiljaisella. kantsii säilyttää perspektiivintaju jos on sellanen, kaikki on aina muka siistiä niinku starailu ja dj-hommat, mutta ei siinä mitään tavoita paitti sosiaalista ja humalallista yhteisyyttä. että tärkeintä on ajatella olevansa kuolevainen, mutta toimia toisin, niin siitä sitten joskus tapahtuu outouksia ja joskus tulee biisi. mutta se on sit eri juttu, laittaako sen koneelle vai vihellääkö vaan sitä. kantsii ennemmin jutella jonkun janssa elämän perusjutuista kuin tehdä musaa. pitäs olla niin ehkä, että vaan tytöt sais tehä musaa ja nekin vaan jos on itsetunto kohdallaan ja jos laulusta tulee ainakin tunnin mittainen.

--
korvat soi vieläkin.