T-mu:
*kröhöm*
Itse aloitin musiikintekemisen FastTracker 1 merkkisellä ohjelmalla (4 mono-raitaa, 8bit 22KHz samplet). Vuosi taisi olla 1992. En mäkään alussa tajunnut ohjelmasta mitään mutta sitkeän kokeilemisen jälkeen sain aikaiseksi ensimmäisen biisin. Sullahan on olemassa jo selvä pohja jos oot jotain arrangementtiä tehny pleikalla. Eli helppifile auki ja rupeet käymään läpi sitä ohjelmaa nappula nappulalta. Ja tutki muitten tekemiä biisejä. Nopeemmin ku uskotkaan rupeet tajuamaan mitä taphtuu ja siitä se aukee !
oih, ft1 *tositosiNiinqIhqDaHymiö*
ite aloittelin ft2 ja oli se tuskaa kun en ymmärtänyt miten kopioidaan patterneja... esim jos halusi yhteen kohtaan lautasen ja muuten sama patterni kuin edellinen niin eiku kaikki uusiksi...
(myöhemmin sain kuulla näppäinyhdistelmän millä olisi kopioimien onnistunut ja sit hattua pti syödä...)
itse en osaa muuta neuvoa antaa kuin väkisin vaan sitkeydellä... niin itse olen oppinut mutta myönnettäköön oon hölmö ja huono oppiman asioita (meni 5h ennenkuin tajusin miten patternit toimii fruityssä sekvensserin kanssa
)
eli sisulla vain eteenpäin ja kyllä se siitä, alku on aina hankalaa mutta se on hieno tunne kun saa ekaa kertaa jotain ulos ja vielä kun konvertoi biisin vaikkapa mp3:ksi :)
juuh ja tuosta kun joku sanoi että fruityssä tulee raja vastaan melko nopeasti niin joko olen vahingossa erehtynyt suunnasta tai olen hidas, koska en vieläkään ole päässyt lähelle rajaa (cpu raja kyllä hipoo välillä sitä 98%
)
mun mielestä rajaa ei ole olemassakaan kaikki on kiinni mielikuvituksesta, tottakai jos aina kun aukaiset saman musasoftan ja teet kaikki samat asiat niin se on sun rajas, mutta rajan ylittäminenhän on se juttu, nimittäin oman rajan ylittäminen ;)
ja kun tuntuu että ei meinaa saada softasta kaikkea irti niin uusia sampleja ja plugareita vaan kehiin niin eiköhän uusia ulottuvuuksia aukea :)
itse voisin opettaa kyllä fruityn käyttöä kun sitä jotenkin hallitsen mutta kun en osaa opettaa jne... niin se siitä :D
kun olet päässyt ohjelman sisään niin ainut raja jonka itse hyväksyn oikeaksi on vain mielikuvitus (ei edes samplet koska niitä saa nyt vaikka itse nauhoitettua ja efektoitua pilalle miten lystää...)
elikkä peliin vain mielikuvitus, pieni rytmitaju ja melodia korva nämä kolme asiaa ei ole koskaan pahitteeksi
mutta onnea vaan yritykselle, toivottavasti pääset kunnolla alkuun koska musiikki on loistava tapa ilmaista itseään ja luoda erilaisia oloja niin itselle kuin kuuntelijoillekin :)