mainonta - puolesta / vastaan

86 posts, 5 pages, 11,130 views

Karski

#21 • • Karski Pomon kätyri

POSER:
---
Tres:
Mä en koskaan tekis ostopäätöstä
pelkän mainoksen perusteella.
---
Voi Tres kulta kuinka väärässä tässä oletkaan. 100% varmuudella myös sinä teet osto/ostamattomuus päätöksiäihan vain pelkän mielikuvan (eli mainoksien) ansiosta.

Mä en muista viimeisten parin vuoden aikana
ostaneeni yhtään tuotetta tai palvelua tutustumatta
tuoteselosteen. Ja niitä vihanneksia ja muita
joista tsekkaan vaan päällisin puolin kunnon
niin tuskin tarvii mitään lehtimainosta ostopäätöstä
tehdäkseen.

Sitä en missään vaiheessa kiistänyt etteikö
mainonta olis tuonu mun tietoisuuteen tuotteita,
mutta PELKKÄ mainos ei yksinkertaisesti
tarjoa mulle tarpeeks informaatioo, esim. ravintosisältöö
jne. *justjoo*

Ja tohon kullitteluun voidaan palata sitten kun
oot tullu esittäytyyn.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

discopöllö

#22 • • discopöllö Bijou
Mites sitten yhteiskunnallinen mainonta? Kaiken mainonnan tarkoituksena ei ole myydä brandeja ja tuotteita. Yhteiskunnallisella mainonnalla kampanjoidaan maailmanlaajuisesti epäkohtia vastaan ja terveyden ym. edistämiseksi.. Kuluttajamainonta on ainoastaan jäävuoren huippu kaikesta mainonnasta mitä tehdään. Sitäpaitsi kaikki yritykset käyttävät markkinointiviestinnän jotain ominaisuuttaa hyväksi mm. henkilökohtainen myyntityö on osa markkinointiviestintää. Usein henkilökohtaisen myyntityön tekijällä on asiakkaalle antaa mm esite, joka taas on mainos.... *hymy*

--
The elegant Bijou enjoys her friends, ribbons and jewels. With her refined and delicate nature, she is the Ham-Ham sweetheart.

POSER

#23 • • POSER Wimp and Poser

Tres:

Mä en muista viimeisten parin vuoden aikana
ostaneeni yhtään tuotetta tai palvelua tutustumatta
tuoteselosteen. Ja niitä vihanneksia ja muita
joista tsekkaan vaan päällisin puolin kunnon
niin tuskin tarvii mitään lehtimainosta ostopäätöstä
tehdäkseen.

Sitä en missään vaiheessa kiistänyt etteikö
mainonta olis tuonu mun tietoisuuteen tuotteita,
mutta PELKKÄ mainos ei yksinkertaisesti
tarjoa mulle tarpeeks informaatioo, esim. ravintosisältöö
jne. *justjoo*

Toki on mahdollista ettei yksittäiset mainokset ole sinuun tehnyt haluttua vaikutusta, mutta epäilen silti etteivät nämä olisi sinun ostokäyttäytymistäsi muokanneet, et välttämättä ole vain sitä tiedostanut. Hyviä esimerkkejä tähän ovat vaatteet, elektroniikka, hygienia tuotteet yms.

Jokaisen tuotteesi ostamiseen et mainosta tarvitse, joten ainakin näihin yleisesti tarvittavissa tuotteissa ostamisesi määräytyy varsin pitkälti juuri näiden mielikuvien pohjalta. Siis se että ostat Pepsodenttia, ei välttämättä sano että juuri se viimeisin pepsodent mainos sai sinussa juuri sen reaktion että sinun täytyy sitä saada, mutta vuosien mainostus on tehnyt tehtävänsä ja sen heität automaattisesti ostoskoriisi.

Tres:
Ja tohon kullitteluun voidaan palata sitten kun
oot tullu esittäytyyn.

Tehdään näin, voidaan sitten kullitella yhdessä *vink*

--
Keppiä Jehoville!

itis

#24 • • itis Morning Star
Mainonnan toissijaisena tarkoituksena on luoda tarve tuotteelle jota ei kuluttaja tiennyt tarvitsevansa ennen kuin mainos loi mielikuvan että hommaamalla tuotteen (tai palvelun) voi saavuttaa jotain sellaista mitä ei ennen ole ollut (periaatteessa mielihyvää tai tarpeen tyydyttymistä). Se ei siis läheskään aina perustu tarpeen tyydyttämiseen näkyvällä tasolla vaan itse asiassa useimmiten mielihyvän (luetaan myös imago ja oman egon pönkitys jne jne..) tuottamiseen?

Toisaalta mainonnan ensimmäinen tarkoitus on saada aikaan myyntiä ja sitäkautta rahaa mainonnan tilaajalle? Tämä lienee näkymätön taso ja tästä johtuen mielikuvia ja ”epätodellisia” mainoksia luodaan. Jos ne olisivat pelkkiä tuoteselosteita ei tarpeen tyydyttämisen tai mahdollisen mielihyvän saavuttamisen tarvetta ehkä syntyisikään?

Mainonta on elintärkeää markkinoille... muille (kuluttajat yms.) se on toissijaista ja tietenkin ohjaa hyvinvointiin mutta sitä ilmankin tulee toimeen? Toisaalta taas ei koska useimmat kuluttajat ovat töissä ”markkinavoimien” palveluksessa joten mainonta myös luo työpaikkoja ja ylläpitää niitä, eli yhteiskuntaa?

...tietenkin on olemassa myös vaihtoehtoja mutta voisin kuvitella että sinne suuntaan meneminen jossa ei ole nykyisen kaltaista yhteiskuntaa markkinointeineen ja mainontoineen olisi tällä hetkellä kuin paluuta kivikauteen ellei toisenlaista toimivaa toimintamallia keksitä?

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

itis

#25 • • itis Morning Star
Tres -onko tuotteen pakkaus mainos? Jos on -se tuntuu toimivan sinuun erinomaisen hyvin koska otat sen käteesi ja luet tuoteselosteen?

--

Gilgamint.com

#26 • • Gilgamint.com Making questions
Mainonta on vähän pakollista toimintaa.. mut sit taas et onks siit rasittavuudeks haittaa ni sitä en tiedä... jos se menee ahdisteluks.

Mut siis jos ei mainosta ni ei kukaan tiedä... kyllähän hyväntekeväisyys järjestöjenki pitää mainostaa... ja kaverita kuultu hyvä-levy kehuntaki on tavallaan mainos... et et ... joo
Karski

#27 • • Karski Pomon kätyri

POSER:
Toki on mahdollista ettei yksittäiset mainokset ole sinuun tehnyt haluttua vaikutusta, mutta epäilen silti etteivät nämä olisi sinun ostokäyttäytymistäsi muokanneet, et välttämättä ole vain sitä tiedostanut. Hyviä esimerkkejä tähän ovat vaatteet, elektroniikka, hygienia tuotteet yms.

Alkuperäinen pointti oli siis se, että
lopulliseen ostopäätökseen
PELKKÄ mainos ei koskaan riitä,
teillä tais mennä se ohi. *nukkuu*

Sama itikselle, jolle myös:
pakkaus ei ole mainos, se on
pakkaus. Se on osa markkinointi-
strategiaa, mutta ei mainos.

Edit: viittaukset oikein.

[muokattu 29.4.2004 13:04]

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

POSER

#28 • • POSER Wimp and Poser

Tres:
Alkuperäinen pointti oli siis se, että
lopulliseen ostopäätökseen
PELKKÄ mainos ei koskaan riitä,
teillä tais mennä se ohi. *nukkuu*

Tiedän eron, mutta yleensä yksittäinen mainos saa harvoissa ihmisissä tuon aikaiseksi.

Ja vieläpä jaksan eli, oletko varma ettet ole nähnyt lehdessä mainosta jotta onpas jauheliha halpaa ja ostanpa sitä nyt tänään sen tonnikalan ja pastan asemasta. Tai että olet nähnyt mainoksen jossa mainostetaan olutta ja seuraalla mainoskatkolla olet hiippailut lähigizmolle ostamaan sixpackin *hih*

Äääh.. ei jaksa enempää, mutta tulihan nyt kiusattua.

--
Keppiä Jehoville!

ella_

#30 • • ella_

POSER:

Ja vieläpä jaksan eli, oletko varma ettet ole nähnyt lehdessä mainosta jotta onpas jauheliha halpaa ja ostanpa sitä nyt tänään sen tonnikalan ja pastan asemasta. Tai että olet nähnyt mainoksen jossa mainostetaan olutta ja seuraalla mainoskatkolla olet hiippailut lähigizmolle ostamaan sixpackin *hih*

mä ainakin syyllistyn tohon ihan jatkuvasti *blush* oon mainostajan unelma varmaan :D

--
Elementary, my dear.

Lucky-13th

#31 • • Lucky-13th
ite oon käsittäny mainokset massanaivopesuna niis lukee vain ”osta osta,tää on nyt parempi ku äsken,tuu tänne ja maksa mulle,mikset osta?!” mut sit taas semmoset asialliset jutut mitä ei mainosteta ni ne on niit tärkeimpiä ja itsestään selviä asioita,eikö?mut pedon systeemiin tottuneet on tottunu sääntöihin ilman että niitä on ees lueteltu missään, kaupungissa aistinsa saaneet ja kaupungissa eläneet ei ees varmaan tiiä mitään muuta ku sen mitä koulussa opetetaan, ja nykyään mainoksethan on just sitä mitä kansalaiset haluaa nähä tele-visiossa,fantasioita ja mielihyvää aiheuttavaa säteilyä johon jää helposti riippuvaiseksi ja aiheuttaa monille masennusta kun huomaa että ”Axella” ei saakkaan naisia nii helposti ku tele-visiossa näytetään.
Kaikkihan tietää että ruokaa saa kaupasta mut eks ihmiset muka osta ruokaa jos sitä ei mainosteta?
informaatio ja mainonta on mun mielestä kaks vastakohtaa samassa sarjassa toinen on ihan jees jos se on oikeassa muodossa ja tärkeä ja toinen on ”matkapahoinvointia” aiheuttavaa ja turhaa jos ei ole tottunu tähän valtioiden systeemiin

[muokattu 29.4.2004 13:24]

[muokattu 29.4.2004 13:25]

--
I´ve made up my mind, don´t confuse me with the facts!

Karski

#32 • • Karski Pomon kätyri

POSER:
oletko varma

Olen. En mä ostais sitä jauhelihaa
jos toteaisinkin kaupan tiskillä että
se on harmaata eikä kivan punaista.
Pelkkä mainos EI riitä, koska voin tuotetta
tarkastellessani todeta että se ei
vastaa vaatimuksiani. Ellakaan tuskin
tuotteen laadusta riippumatta ostaa
mainoksessa hehkutettua tuotetta
vain siksi että se mainos oli niin ihana.
Tämä oli edelleenkin se alkuperäinen
pointti.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

styrOx

#33 • • styrOx Hardcore Hooligan!!!

Njah:
aiheuttaa monille masennusta kun huomaa että ”Axella” ei saakkaan naisia nii helposti ku tele-visiossa näytetään.

joo ton olenkin huomannut ei oo saa ei*nauru*, mut ei vaan jos tyyliin meet kauppaan ja muistat et pitää ostaa vaan jotain(ei merkkillä väliä) dödöä ja muistatkin se axen mainoksen eiks oo kumminkin helpompaa ottaa se axe ku joku muu?

pelkästään sen mainoksen takia

--
Distort a 909 bassdrum, go extreme with the volume, reach your limit, feel the power, destroy the dancefloor, refuse to loose, party 'till you die... I stick to my style!

Jone

#34 • • Jone Archibald Haddock

styrOX:
mut ei vaan jos tyyliin meet kauppaan ja muistat et pitää ostaa vaan jotain(ei merkkillä väliä) dödöä ja muistatkin se axen mainoksen eiks oo kumminkin helpompaa ottaa se axe ku joku muu?

pelkästään sen mainoksen takia

Ei oo.

Tosin mun kohdallani toi perustuu siihen, että joskus aikoinaan Axejen tullessa markkinoille yhden sellaisen ostin mielenkiinnosta mitään mainontaa näkemättä ja totesin tuotteen paskaksi. Sen jälkeen en ole dödöhyllyn edessä kokenut tarvetta ostaa Axea edes vahingossa vaikka telkkarimainos sanookin et mimmit diggaa.
ella_

#35 • • ella_

Tres:
Ellakaan tuskin

toi on kyllä totta. laatu on kyllä se kriteeri #1

(ja harmaa jauheliha *sars*)

--
Elementary, my dear.

Lucky-13th

#36 • • Lucky-13th
esim se ”mars matkaan” kampanja,ihan vitun turha ja ja siihen menee rahaa vaik miten paljon,tuhraan? no ei kummiskaan koska jos nyt meille ihmisille sanottais et maapallo tuhoutuu,seuraavana pysäkkinä mars ni aikamoinen kaaos siitä syntyis, mut jos pikkuhiljaa meille annetaan tietoa marsista ni meijän mielikuvitus rupee rullaamaan ja eikös oliski kivaa omistaa oma vuori avaruudessa?meijät pakotetaan tekemään jotain/elämään systeemissä mikä tuhoo maapallon ja pakotetaan ottamaan ”mikrosiru” ihon alle todisteeksi siitä ettei olla terroristejä ja sit ku maapallo on saastutettu tjsp meijän on pakko muuttaa marsiin ”turvaan” mut sinne pääsee vaan kaikist rikkaimmat suvut raketeilla tai sitten keksitään/kerrotaan jokin kaava mikä mahdollistaa atomien siirtämisen paikasta toiseen,sinne sit joudut ja loppuelämäs louhit mineraaleja kaivoksissa kun ei muutakaan aluksi ole..planeetalta toiselle,pelto pellolta mustaan aukkoon oottelemaan uutta alkuräjähdystä
,tää on niit juttui mis toivon olevani väärässä,mut järki sanoo vastaan
[muokattu 29.4.2004 13:51]

[muokattu 29.4.2004 13:53]

--
I´ve made up my mind, don´t confuse me with the facts!

itis

#37 • • itis Morning Star
Tres> En ole sellainen fakiiri että kykenisin mainontaa ja markkinointia toisistaan erottamaan. Pakkaus on markkinointia, mutta myös mainos. Esimerkiksi Muropaketti saattaa olla niin hyvää markkinointia tai mainontaa miten vaan, että se erottuu hyllystä ja aiheuttaa perheen pienimmälle ja päättäväisimmälle ihan tajuttoman angstikimaran kesken kauppareissun jos se ei saa tahtoaan läpi ja tuota ihastuttavaa laatikollista hurrrrjan hyviä sokerikuorrutettuja tiiikerrrimuroja mukaansa tms. Pakkaus on osa mainoskampanjaa samoin kuin sen esillepano kaupassa... mutta se on myös markkinointia, riippuu kuka puhuu ja miten asiaa tulkitaan?

Jos ne olisivat vain sokerikuorrutettuja muroja isolla tekstillä pahvinvärisessä laatikossa ... voi olla ettei pikkuriiviön mieli jaksaisi innostua tuotteen paremmuudesta muihin nähden? Mainonta tarkoittanee ilmoittamista jostain sellaisesta erosta joka tuotteella on muihin nähden -tässä tapaukssessa tiikerimäisyydestä JA sokerikuorrutuksesta eli mielikuvasta ja perusominaisuudesta?

Markkinointia siinä mielessä että tuotteelle on luotu mielikuvaa myös muiden mainonnan ja markkinoinnin keinojen avulla. Mainonta on osa markkinointia ja toisinpäin. Erikseen ne eivät oikein nykymaailmassa enää ole olemassa.

...siis periaatteessa eikö olekin niin että jos kuvitellaan että tuote on palvelu kuten parturi (ja kuvitellaan että ”tuotteen” paketti on kampaamo jossa sitä myydään... jos siis kampaaja laittaa ”pakettinsa” ikkunaan tekstin HALVALLA HYVÄÄ -eikö se ole mainos? Vai onko se markkinointia? ...taitaa olla molemmat?

--

itis

#38 • • itis Morning Star

Tres:
---
POSER:
oletko varma
---

Olen. En mä ostais sitä jauhelihaa
jos toteaisinkin kaupan tiskillä että
se on harmaata eikä kivan punaista.
Pelkkä mainos EI riitä, koska voin tuotetta
tarkastellessani todeta että se ei
vastaa vaatimuksiani. Ellakaan tuskin
Tämä oli edelleenkin se alkuperäinen
pointti.

Jauheliha värjätään punaiseksi jotta se menisi kaupaksi? Markkinointia ja jos mainos viellä sanoo kärjistetysti että KAUNIIN PUNAISTA JAUHELIHAA... silloin on taas mainonta ja markkinointi käsikädessä?

--

styrOx

#39 • • styrOx Hardcore Hooligan!!!
---
Jone:

Ei oo.

Tosin mun kohdallani toi perustuu siihen, että joskus aikoinaan Axejen tullessa markkinoille yhden sellaisen ostin mielenkiinnosta mitään mainontaa näkemättä ja totesin tuotteen paskaksi. Sen jälkeen en ole dödöhyllyn edessä kokenut tarvetta ostaa Axea edes vahingossa vaikka telkkarimainos sanookin et mimmit diggaa.
[/quote]

jooo mut poittihan on se oli tuote mikä hyvänsä satuin nyt vain edellisen postauksen takia vertaamaan sitä axeen.

mut eikö kumminkin kun puhutaan mielikuvista niin aina sitä luulee et ku ostaa näit härpättimiä kaikkee voi tapahtuu. en tiiä onko tää huono vertaus mut vaikka poke leffas tulee joku tosi hyvän näköinen blondi tarjoilee sulle pitzaa ja heti pääset duunailee, jotku voi tosissaan luulla et mullekin voi käydä noin(ehkä enemmänkin amerikassa).

no kentiäs tää voi vaan johtuu siitä et oo jossain tapauksissa aika mainoksen uhri

siis mun mielipide on se että mainoksia tarvitaan esim. tarjouksia katsellessa.

[muokattu 29.4.2004 13:59]

[muokattu 29.4.2004 14:04]

--
Distort a 909 bassdrum, go extreme with the volume, reach your limit, feel the power, destroy the dancefloor, refuse to loose, party 'till you die... I stick to my style!

ella_

#40 • • ella_

Itis:
eikö se ole mainos? Vai onko se markkinointia? ...taitaa olla molemmat?

jos oikein muistan niin tuotteen ulkoasu eli myös pakkaus ei ole sinänsä mainontaa mutta markkinointia kyllä. tosin mun muisti saattaa myös pettää. ja tietysti riippuu mitä tarkoitetaan mainoksella, arkikäytön merkitystä vai markkinointiopin merkitystä.

--
Elementary, my dear.