Itse olen tällä hetkellä asentanut koneelle Windows Server 2003 ohjelmiston. Tuon ohjelman trial-version voi jokainen imuroida Microsoftin sivuilta. Tuon mukana tulee monenmonta erilaista mahdollisuutta ylläpitää palvelinta joista IIS nimistä palvelua käytetään internetsivuston ylläpitoon. Juuri tuo on itsellänikin käytössä.
Tällä hetkellä mietityttää juuri oman palvelimen tietoturva. Jotta tuo oma internetsivusto toimisi täytyy palomuurista avata tiettyjä portteja koska muulloin ulkopuoliset eivät pääse hakemaan tietoja palvelimelta. Mutta millainen tietoturvariski nuo avoimet portit ovat? Entä mitä voisi tehdä parantaakseen tietoturvaa? Ja tiedän että RTFM täytyy soveltaa, Kotona odottaa tällä hetkellä muutama iso pdf-dokumentti servun ylläpidosta.
Tuon serverin kanssa on myös mahdollista lisätä ulkopuoliselle käyttäjille tunnuksia joiden kautta käyttäjä' pääsee loggautumaan sisään tietokoneelle ja hallitsemaan sitä ulkopuolelta. Osaaville kavereille voin määritellä noita oikeuksia jolloin hekin pääsevät muokkaamaan minun palvelinta sekä nettisivua. Millaiset tietoturvariskit muodostaa tuo salasanan kysely?
Enempää ei tule nyt mieleen, lisäillään tarvittaessa ja katotaan tuleeko tästä edes keskustelua. :)