Dungeons and Dragons is 30 years old

34 posts, 2 pages, 6,665 views

siveys

Posts: 2,492

#1 • • siveys lovely
BBC News artikkeli englanniksi.

Oletko sinä nuorena pelannut vanhoja kunnon roolipelejä? Vai pelaatko vieläkin? Ja nyt on siis kyse vanhanaikaisesta paperista, kynästä, isosta pinosta enemmän tai vähemmän merkityksellisiä sääntökirjoja ja pelaajien vilkkaasta mielikuvituksesta..

Itse olen nuorempana ollut ainakin kahdessa viikottain kokoontuvassa roolipelikerhossa ja kavereidenkin kanssa on tullut yhtä jos toistakin peliä tahkottua takan ääressä yömyöhään. Niin pelinvetäjänä kuin pelaajanakin on tullut toimittua ja hauskaa on ollut.. Edelleen näille vanhoille hyville ajoille on paikka sydämessä ja kun niitä ajattelee niin tulee lämmin ja hyvä olla..

Ikävää, ettei enää näin vanhempana ole löytänyt aikaa ja hyvää porukkaa vanhan harrastuksen elvyttämiseksi..

Onko teillä muilla muistoja vanhoista hyvistä ajoista? Mitä mieltä olette ajan uudemmista ilmiöistä - lautapelit, larpit ja korttipelit? Onko nykyajan nuorilla enää aikaa pelata D&D:a tai muita \”oikeita\” roolipelejä vai vievätkö tietokoneet ja ajan uudet ilmiöt kaiken huomion? Onko tämä teidänkin mielestänne sääli?
Dementation

Posts: 2,892

#2 • • Dementation wednesday?
Kyllä niitä roolipelejä pelataan vieläkin hyvin paljon...

Ennen vain aloitettiin noilla roolipeleillä ja siitä sitten ehkä siirryttiin uudempiin roolipeli muotoihin, mutta nykyään suurimmaksi osaksi uskoisin että melkein kaikki nuoret aloittavat joko jonkun vanhemman sukulaisen tai ystävän kanssa paperilla, tai sitten löytävät ensin jonkun noista uudemmista, kuten larppaamisen ja sitten sieltä kautta päätyvät pelaamaan myös ”vanhempia” roolipelejä.

Itse olen eniten larppaaja, mutta tulee pelattua aika ajoin myös ihan paperilla ja kynällä roolipelejä, sekä myös korteilla pelaan joskus ja koneella ja paljon muutenkin.

Mutta ropeconissa ja muutenkin aiheen piirissä pyörivänä, voisin sanoa, etten sinuna olisi huolestunut roolipelien tulevaisuudesta, korkeintaan sinuna olisin huolestunut siitä, oletko sinä mukana vielä tulevaisuudessa vai et. Suosittelen olemaan. *hymy*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

-P

Posts: 4,972

#3 • • -P
miten olisi jos vaikka aloitettais peli d&d:tä tai ad&d:tä klubituksen possen kanssa tai niitten aiheesta kiinnostuneiden kanssa oikeastaan täältä. olisin itse ainakin messis

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell

Karski

Posts: 6,049

#4 • • Karski Pomon kätyri
D&D / AD&D kaikkine parannuksineen
ja uusine laitoksineenkin oli kyllä
niin perseestä. *nauru* Runequest
tuntu niin kauan hyvältä kunnes
piti alkaa kikkaileen niidne taulukoiden
kanssa ekassa kahinassa ja sen
jälkeen kehitinkin sitten suosiolla oman
systeemin jossa ei käytetty noppia
lainkaan *justjoo*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Avatar
#5 • • yana Guest

Tres:
Runequest
tuntu niin kauan hyvältä kunnes
piti alkaa kikkaileen niidne taulukoiden
kanssa ekassa kahinassa



minkä ihmeen taulukoiden? taidat sekottaa merp/rolemasteriin kyl

RQ<3

[muokattu 27.4.2004 10:44]
Karski

Posts: 6,049

#6 • • Karski Pomon kätyri

yana:
---
Tres:
Runequest
tuntu niin kauan hyvältä kunnes
piti alkaa kikkaileen niidne taulukoiden
kanssa ekassa kahinassa
---


minkä helvetin taulukoiden? taidat sekottaa merp/rolemasteriin kyl

RQ<3



En edes sekota - jo senkään takia että
RuneQuest oli D&D:n ja AD& D:n jälkeen
ainoo jota edes kokeiltiin. Tätä kaikki aina ihmettelee,
mut mun mielestä jo RuneQuestissa oli ihan liikaa
erilaisia kaavoja ja taulukoita ja yksittäisiä eriteltyjä
kykyjä, mikä ei siis lainkaan sopinu tapaan
jolla mä halusin johtaa peliä. Siks oma
systeemi oli ainoo looginen vaihtoehto.
Sinänsähän RQ:ssa ei oo mitään vikaa, ja jostain
syystä suurin osa mun tuntemista teekkareista on
diggaillu just RQ:ta. *vink*

[muokattu 27.4.2004 10:47]

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

POSER

Posts: 800

#7 • • POSER Wimp and Poser
Kyllä tuo nuorempikin polvi on näyttänyt vallan mukavasti tuon ropelluksen pariin eksyneen vieläkin.

Itsellä kohta 15 vuotta ropellusta plakkarissa ja edelleen aktiivisella porukalla mukana pelaamassa ja täytyy myöntää että hauskaa on edelleen, vaikka pelien luonne siitä hack'n slashista enemmän sen oikean roolipelaamisen (tm) suuntaan onkin mennyt. Peleinä toimii dd3ed, joka muutamista pienistä lapsuuksistaan huolimatta toimii vallan hyvin. Välillä myös verestellään muistoja Cyperpunkin kanssa.

Myös jonkun verran lauta ja kortti pelejä tulee pelattua, vaikka innostus noihin onkin romahtanut iän myötä dramaattisesti. Suostittelen myös ihmeessä löytämään edelleen aikaa ropellukselle jos mieli tekee, sillä kyllä siitä vielä näin vanhempanakin saa säväreitä irti.

--
Keppiä Jehoville!

technetium

Posts: 170

#8 • • technetium
Juu...d&d:tä ja cyberpunkia! Jos jotakin kiinostaa pelata jossain vaiheessa netin välityksellä niin ottakaa yhteyttä:) Piis!
Lost-Soul

Posts: 3,107

#9 • • Lost-Soul los pallos

siveys:
Mitä mieltä olette ajan uudemmista ilmiöistä - lautapelit, larpit ja korttipelit? Onko nykyajan nuorilla enää aikaa pelata D&D:a tai muita ”oikeita” roolipelejä vai vievätkö tietokoneet ja ajan uudet ilmiöt kaiken huomion? Onko tämä teidänkin mielestänne sääli?


Ainakin osa korttipeleistä on ihan hyviä ja joitain jopa voi yhdistellä roolipelaamiseen. Tällöin voi päästä eroon nopista suhteellisen helposti ja taisteluistakin tulee mielenkiintoisia. Tosin sääntöjä silloin pitää vähän muokata ja muutakin pikku säätöä pitää harrastaa, mutta jos vain aikaa ja hermoja on, niin tuosta tulee erittäin hauskaa.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Karski

Posts: 6,049

#10 • • Karski Pomon kätyri

Lost-Soul:
Ainakin osa korttipeleistä on ihan hyviä ja joitain jopa voi yhdistellä roolipelaamiseen. Tällöin voi päästä eroon nopista suhteellisen helposti ja taisteluistakin tulee mielenkiintoisia. Tosin sääntöjä silloin pitää vähän muokata ja muutakin pikku säätöä pitää harrastaa, mutta jos vain aikaa ja hermoja on, niin tuosta tulee erittäin hauskaa.



Kortit toimii tosiaan magiapohjaisissa
taisteluissa mainiosti kivi/sakset/paperi-
periaatteen ansiosta, mutta perinteisen
meleen sumplimisessa realistisesti
on kortit IMO viel noppiakin epäkäytännöllisempi
vaihtoehto. Pikemminkin käsikähmät hoituu
kätevimmin LARPmaisesti ja muu pelaaminen
sitten perinteisellä menetelmällä.

[muokattu 27.4.2004 11:45]

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Kolera

Posts: 4,256

#11 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
lähinnä yleensä tulee lueskeltuu tuota lähdekirjallisuutta ja pelaaminen menee jo hahmonluontiin saakka mutta sen jälkeen sitten touhu tyssääkin sopivan ajan puutteen takia.
Mitä pidemmälle pääsee ilman noppia sitä parempi, mutta itse ainakin olen aika hack'n'slash tyyppiä vielä että eipä tuosta aina oikein tule sitten mitään.

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Lost-Soul

Posts: 3,107

#12 • • Lost-Soul los pallos

Tres:
Kortit toimii tosiaan magiapohjaisissa
taisteluissa mainiosti kivi/sakset/paperi-
periaatteen ansiosta, mutta perinteisen
meleen sumplimisessa realistisesti
on kortit IMO viel noppiakin epäkäytännöllisempi
vaihtoehto. Pikemminkin käsikähmät hoituu
kätevimmin LARPmaisesti ja muu pelaaminen
sitten perinteisellä menetelmällä.

[muokattu 27.4.2004 11:45]


Tosiaan tossa ajattelin vaan magiapohjaista taistelua, enkä mitään melee tyyppistä.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

ella_

Posts: 1,329

#13 • • ella_
kuka muistaa pelikonsoli mattelin aikakaudelta nakki? siinä oli jo dungeons & dragons :D

--
Elementary, my dear.

Avatar
#14 • • yana Guest

Tres:
En edes sekota - jo senkään takia että
RuneQuest oli D&D:n ja AD& D:n jälkeen
ainoo jota edes kokeiltiin. Tätä kaikki aina ihmettelee,
mut mun mielestä jo RuneQuestissa oli ihan liikaa
erilaisia kaavoja ja taulukoita ja yksittäisiä eriteltyjä
kykyjä, mikä ei siis lainkaan sopinu tapaan
jolla mä halusin johtaa peliä. Siks oma
systeemi oli ainoo looginen vaihtoehto.
Sinänsähän RQ:ssa ei oo mitään vikaa, ja jostain
syystä suurin osa mun tuntemista teekkareista on
diggaillu just RQ:ta. *vink*



suurin osa niista taulukoista oli vaan laskentataidottomille olevia apuvalineita joiden laskentasaannot opeteltuaan omaksui aika iisistikin. (plus etta ma useinkin annoin pelaajien heitella noppaa lampimikseen ;)

orjallinen saantojen noudattaminen on kyl aika persiist
Riku

Posts: 3,187

#15 • • Riku The Little Prince
Tulihan noita pienenä väännettyä, kaveri aikanaan tutustutti D&D:hen ja RQ:ta ja varsinkin Cyberpunkkia tuli pelattua sen jälkeen. Olisi kyllä ihan mielenkiintoista joskus kokeilla miten pelit sujuisivat nyt kun pelaajat eivät olisi suurinpiirtein esiteini-iässä.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Grizzley

Posts: 2,893

#16 • • Grizzley HUGC/Avantgardistinen Utopistiminarkisti
30v? Auts, mä oon vanha *nauru* D&D:n eri muotoja on tullu leikittyä pentuna, samoin kuin erinäisiä muita pelejä vuosia sen jälkeen, oikeestaan vasta Helsinkiin muutto -99 katkas sen harrastuksen...

Jos toi Angeluksen ajatus klubbariväen omasta ropellusporukasta saa muita innostuun niin I'm in!! *aplodit* Hmm, pelejäkin saattaa olla jopa vielä tallella...

--
Signature summarily executed for treason

Avatar
#17 • • yana Guest

pHaze:
Olisi kyllä ihan mielenkiintoista joskus kokeilla miten pelit sujuisivat nyt kun pelaajat eivät olisi suurinpiirtein esiteini-iässä.



varsinkin kun nykyaikana GM voi varsin pienella vaivalla tehda 3D mallinnuksia hahmottamista helpottamaan ;)
Karski

Posts: 6,049

#18 • • Karski Pomon kätyri

yana:
---
pHaze:
Olisi kyllä ihan mielenkiintoista joskus kokeilla miten pelit sujuisivat nyt kun pelaajat eivät olisi suurinpiirtein esiteini-iässä.

---


varsinkin kun nykyaikana GM voi varsin pienella vaivalla tehda 3D mallinnuksia hahmottamista helpottamaan ;)



ja optimitapauksissa viel niin että kaikilla
on läppäri ja WLAN ni sit voi privata
keskenään ja PJ:lle, ni erilaiset selkäänpuukotukset
yms. helpottuu. \o/ Ei tarvi niit prkl pikku lappusia
sujautella muka vaivihkaa.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Claquesous

Posts: 3,206

#19 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Tullut tahkottua vaikka minkämoista ropee tuosta ala-asteen viidennestä lähtien.. alku oli aika hankalaa, koska muut pelaajat olivatkin 4v. vanhempia, mutta kyllä se siitä ajan myötä lutviutui.

Aloitin RuneQuestista ja D&D:stä, mutta ajan myötä tuli AD&D, MERP, Cyberpunk yms. tutuksi. Tällä hetkellä tahkotaan eniten juuri Werewolfia ja yhtä scifiropee.

Pelikertoja oli huippuaikoina 3-4 kertaa vkossa, mutta nykyään ihan vain kerran kuussa väännetään peistä erilaisten örkkien kera... enemmänkin sellaista nostalgista häröilyä, kuin kunnon pelaamista.

--
32. of December

Riku

Posts: 3,187

#20 • • Riku The Little Prince

Tres:
ja optimitapauksissa viel niin että kaikilla
on läppäri ja WLAN ni sit voi privata
keskenään ja PJ:lle, ni erilaiset selkäänpuukotukset
yms. helpottuu. o/ Ei tarvi niit prkl pikku lappusia
sujautella muka vaivihkaa.

Kantsii sit huolehtii ettei oo tietoturva-aukkoja tai kaverit voi poimii sun salaiset viestit ja iskee ensin.

--
Kyseenalaista aina kaikki.