Omia päätelmiä sekä juristi-isän kanssa jutustelua, jonka lopputuloksena:
Individual
Jos ne kerta pitää / voi sinne jättää.
Eikö narikassa pitäisi aina olla joku ravintolahenkilökunnasta, eihän sinne asiaa pitäisi kenelläkään muulla ollakaan.
Ainahan voi tapahtua, niin että joku nappaa jotain narikasta henkilökunnan huomaamatta, mutta lähtökohta pitäisi kuitenkin olla mielestäni tuo edellämainittu.
Tietenkään ei ole mitään dokumenttia esittää väitteitteni tueksi, mutta mun maalaisjärjellä ajateltuna homman tulisi toimia näin.
Usein narikoiden yhteydessä lukee, että ravintola vastaa vain narikkaan jätettyjen tavaroiden säilytyksestä. Ristiriita on siis siinä, että lähes kaikissa paikoissa on pakko jättää ylimääräinen omaisuus narikan armoille, muuten ei ole asiaa sisälle, vaikka ravintola ei vastaa loppuun asti tavaroiden säilymisestä.
Mielestäni tää ravintoloiden rajallinen vastuu ja oikeusturva on kuitenkin sinänsä ymmärrettävää, että (useimmiten kaiken maailman kääliö)asiakkaat eivät osaa pitää huolta narikkalapuistaan, joku pitkäkyntinen saa ne huomaansa ja pöllii kaiken narikkaan jätetyn tavaran. Onko se siis ravintolan syy, ettei osaa pitää huolta tavaroistaan?
Ravintolalla (tai narikasta vastaavalla ryhmällä) on iso ongelma siinä vaiheessa, jos asiakkaalla on hallussaan narikkalappu, mutta hänen tavaransa ovat kadonneet narikasta.
villep
Pahimmassa tilanteessa näin ainakin poket väittävät.
Sitten jos asiasta lähdetään tappelemaan oikeudessa niin en tiedä mikä olisi lopputulos ...
Asiakas ottaa siis itse vastuun narikkalapusta huolehtimisesta valitessaan ravintolan, jossa on käytäntönä kaiken ylimääräisen omaisuuden jättäminen narikkaan.
Lost-Soul
Jos se poke on sen kannettavan tiputtanu, ni kyl silloin voi sen korvausvaatimuksen esittää suoraan sille pokelle henkilökohtaisesti.
Korvausvaatimus kannattanee kuitenkin esittää itse putiikille, joka hoitanee asian tavallaan osapuolien välillä. (villep:llä hyvä esimerkki)