Uusia ideoita DJ-kontrolleriin + tietokoneohjelmistoon

16 posts, 1 page, 3,906 views

Avatar
#1 • • Precursor Guest
Suunnitteilla olisi uusi dj-käyttöön tarkoitettu USB 2.0 väyläinen ohjauspöytä sisäänrakennetuilla audioliitännöillä. Laitteella ohjataan tietokoneella pyörivää miksausohjelmistoa. Tällaisiahan on jo toki markkinoilla vaikka miten paljon, mutta nyt onkin tarkoituksena tehdä muita parempi laite, silti halvalla.

Ideoita siitä, mitä ominaisuuksia saisi löytyä, mitä voisi tehdä paremmin kuin tähän mennessä markkinoilla olevissa laitteissa on käytössä ? Esittää voi myös tapoja joilla näitä ominaisuuksia voisi toteuttaa. Tietystikään ei kannata ehdottaa mitään ”vakio” -toimintoja jotka joka tapauksessa mukaan tulisivat.
T-mu

Posts: 2,980

#2 • • T-mu Läskimooses
Siis tässä laitteessa on tyyliin pari kanavaa liukuineen, ”jog” pyörät, pitch-liu-ut, cue ym. nappulat? Nopee selailu netissä viittasi enimmäkseen Hercules-nimiseen härpättikoneeseen. Sisäänrakennettu kovalevy (20-80gt) ja joku interface sen selaamiseen vois olla hyvä ominaisuus ajatellen keikkakäyttöä. Ja tietty jotain DSP-filttereitä/efektejä pinohiiren tapaan.

Mietin vaan että mitähän tällainen lopputuote mahtaisi maksaa*blush*

[muokattu 10.2.2004 15:57]
Karski

Posts: 6,049

#3 • • Karski Pomon kätyri
Mua kiinnostais lähinnä sellanen, jossa
oltais oikeesti panostettu edes siihen
käyttöliittymään, eli EI NÄIN:

http://www.zzounds.com/item--HERDJCONSOLE

*eiei*

oikeesti. Toi näyttää siltä että jos mä katon
sitä vihasesti niin se tilttaa, saati sit jos rupeen
vääntään numikoita *justjoo*

Kestävyyttä mielummin kuin entistä halvempaa
hintaa B-luokan osilla.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Avatar
#4 • • Precursor Guest
Potikat ja liukusäätimet toteutetaan tässä tapauksessa optisilla antureilla joten niiden kuluminen on käytännössä olematonta. Vaikka tämä ei hintaan kovin paljoa vaikuta, lisää se pyytämääsi kestävyyttä huomattavasti.
Karski

Posts: 6,049

#5 • • Karski Pomon kätyri

Precursor:
Potikat ja liukusäätimet toteutetaan tässä tapauksessa optisilla antureilla joten niiden kuluminen on käytännössä olematonta. Vaikka tämä ei hintaan kovin paljoa vaikuta, lisää se pyytämääsi kestävyyttä huomattavasti.



*joo* toinen seikka on toki sekin, miltä
numikat TUNTUU, eli vaikka ne olis
käytännössä oikeesti miten kestäviä tahansa
niin mä tykkään enemmän tollasesta jämäkästä
tatsista joka on esim. vestaxin miksereissä.
Eli kaikki osat mitkä voidaan toteuttaa metallisina
myös olis sitä, tai sit puuta (materiaali jota
ylenkatsotaan nykyään aivan suotta). Jos käytetään
muovia niin mieluiten edes kumipinnoitteella.
Nää on niitä asioita jotka vaikuttaa mun
ostopäätökseen eniten - vaikka muut featuret
oli miten hyvät tahansa niin rimpuloita en suostu
ostamaan.

Toki markkinarako tällaiselle löytynee ilman minuakin,
mutta uskoisin että pitkälle viimeistelty tuote uppoaisi
globaalistikin paremmin kuin tuon herculeksen tyyppiset
lelut.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#6 • • Jussi Soro choon!
Ensimmäiseks meette ostamaan yhden kpl Pioneerin CDJ-1000:sia.

Sit rakennatte täysin samanlaisen. Kooltaan, fiilikseltään, nappuloiltaan, ominaisuuksiltaan jne.

Kaikki noi laitteet mitä oon tähän mennessä käyttäny, on tuntumaltaan jossain My first Sonyn ja lelupyssyn välimaastossa. Eli jos näppäimet on rimpuloita, faderit heiluu, ja koko on ”taskukokoinen”, niin ei siinä oo paljoa iloa.

Toi CDJ-1000 on käyttömukavuudeltaan kuitenkin aika täydellinen, eli kokeilkaa nyt ainakin ensin sitä, ennen kuin alatte muuta vääntämään.

Tosin on tässäkin vähän sellanen tuntu, että keksitään lisää ruutia.
Avatar
#7 • • Precursor Guest
Millaisen hinnan olisitte valmiit maksamaan kyseisen kaltaisesta laitteesta (+ohjelmistosta) mikäli sen käytettävyys ja toiminnot olisivat huippuluokkaa ?
Tämähän vastaisi kahta erillistä cd-soitinta,n-kavaista mikseriä, sekä efektilaitteita, joten siihen nähden..
antonsonin

Posts: 2,712

#8 • • antonsonin laserpoint.

Precursor:
Millaisen hinnan olisitte valmiit maksamaan kyseisen kaltaisesta laitteesta (+ohjelmistosta) mikäli sen käytettävyys ja toiminnot olisivat huippuluokkaa ?
Tämähän vastaisi kahta erillistä cd-soitinta,n-kavaista mikseriä, sekä efektilaitteita, joten siihen nähden..



No jos huippuluokasta puhutaan niin 500-700e olen minä :)
Lumpy

Posts: 873

#10 • • Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg
Potikoiden etäisyydet sopiviksi toisistaan, ettei sormet kolise muihin potikoihin poitkoita väännellessä. Ärsyttää joissain miksereissä, kun ei ole tilaa työskennellä, mutta esim. Pioneersissa on hyvin sijoitetut potikat.
D.W.L

Posts: 30

#11 • • D.W.L
-Kunnon kumimatto alle ja vehkeeseen senverran painoa, että vehje pysyy paikallaan.
-Ja sit tietty, jos mekaniikka tms. vaatii, niin ”jousitus” kuntoon..
-ja pliiiiis. Pankaa se virtalähde sen vehkeen sisään. Hajonneet liittimet ja hukkuneet
muuntajat on perseestä.
- Balansoidut (ja rca:tkin.) ulostulot säädettävällä gainilla. (numikka taakse, ei ohjelmallista gainii kts.)
-booth monitori lähdöt ois kans kiva ylläri

Kaikkihan noi tietty nostaa vehkeen hintaa, mut tuovat imho lisäarvoa suhteessa enämpi
mekaanikko

Posts: 1,176

#12 • • mekaanikko don selecta
Todella kiinnostava aihe, ja hienoa että käyttäjien mielipiteitä kysellään jo suunnittelun alkuvaiheessa. Usein tuntuu että ainakin edullisempia DJ-laitteita suunnittelevat insinöörit omissa kammioissaan vailla mitään kontaktia DJ-toiminnan käytäntöön. Kannattaa muuten postata vastaava kysely esimerkiksi Platinumiin (vai onko jo siellä, itse en löytänyt ainakaan), sieltä voisi irrota hyvinkin asiallista kommentointia.

(Todettakoon heti alkuun, että ymmärrän että kustannussyistä läheskään kaikki kivat ominaisuudet eivät ole järkeviä totetuttaa. Tässä kuitenkin läjä ideaalilaitteelta löytyviä ominaisuuksia.)

Yleisistä, monista muistakin (vaan ei valitettavasti kaikista) laitteista löytyvistä ominaisuuksista ainakin seuraavat kannattaa huomioida:

- jämäkkä tuntuma, isot potikat
- hyvä äänenlaatu (siis ihan oikeasti, tähän monet halpislaitteet kaatuvat pahasti)
- kaikki kuluvat osat (johdot, kytkimet jne.) vaihdettavia
- cue/master balance -feideri (siis kuten esimerkiksi Pioneer DJM-600:ssa, eli että pystyy yhtä aikaa kuuntelemaan haluamiaan kanavia ja masteria, sekä säätämään vielä niiden keskinäistä balanssia)
- riittävästi ulostuloja: pari masteria, booth monitor ja rec out ainakin, digitaalinen ulostulo vois olla aika kova kans
- efektisendi (toki laitteessa olis kiva olla omatkin efektit, Pioneerin efektisektiosta voi ottaa mallia - erityisesti BPM-synkkaus on pop - huippua olis jos molemmille/kaikille kanaville olis oma efektisektio eli että vois käyttää samanaikaisesti eri kanaville eri efektejä)
- riittävä eri tiedostoformaattien tuki: mp3, mp3pro, Ogg Vorbis, WMA, WAV, FLAC, CD audio jne. Apropos: jos vehje tukisi myös videotiedostojen pyörittämistä samalla interfacella (en tiedä onko toi teknisesti kuinka vaikea toteuttaa, maallikkona kuvittelis että data kuin data jota miksataan yhteen, mitäs ihmeellistä siinä on mutta voin hyvin kuvitella olevani väärässä tässä) niin toi avais heti uusia markkinoita.

Tällainen olis helvetin kova ominaisuus, ainakin varmaan äänimiesten mielestä:

Ikuinen vitsaushan on, että känninen DJ soittelee musaa nupit kaakossa, jolloin yleisön korvat hajoavat. Äänimies voi toki käydä vääntämässä päätteestä volaa huomaamatta pienemmälle mutta se yleensä johtaa siihen että DJ vääntää vielä lisää volaa jolloin jossain vaiheessa signaali alkaa mennä särölle. Kun kyse on täysin digitaalisesta pelistä, olisi varmaan suht helppoa toteuttaa semmoinen näppärä ominaisuus että laite automaattisesti limitoisi signaalin halutulle tasolle (jota voisi jostain säätää omiin tarpeisiin sopivaksi), jolloin vaikka kaikki napit joihin DJ pääsee käsiksi olisivat kaakossa signaali tulisi halutulla tasolla ilman säröä.

Muita mieleen juolahtavia, useimmista markkinoilla olevista laitteista puuttuvia ominaisuuksia:

Master EQ. Usein joutuu soittelemaan mestoissa, joissa saundi on säädetty enemmän tai vähemmän päin vittua eikä säätöihin pääse käsikis (esim. EQ puuttuu kokonaan tai se on jossain lukkojen takana). Tällöin tapana on kanavakohtaisista EQ:ista korjailla saundia, mutta tässä on kaksi huonoa puolta. 1) EQ:t ovat yleensä vain kolmialueisia (joskus vain kaksialueisia) jolloin hienosäädön kanssa on vähän niin ja näin. 2) Kanava-EQ:iden käyttö tähän tarkoitukseen turhaan monimutkaistaa niiden käyttöä siihen mihin ne varsinaisesti on tarkoitettu, eli biisikohtaiseen equtukseen ja EQ-kikkailuun. Eli joku 5-10 -alueinen master EQ vehkeeseen niin a vot. (Tää olis kiva jos tää olis ihan fyysisinä säätiminä itse konsolissa eikä vaan softassa, mutta parempi sekin kuin ei mitään.)

Mahdollisuus käyttää ulkoisia signaalilähteitä, eli siis line/phono in -liittimet. Ja tietysti mikkiliitäntä, mieluummin useampikin.

Jos toi laitteen softa toimitettaisiin lähdekoodin kanssa (ei tarvii olla opensource mutta esim. samantyyppinen lisenssi kuin Unixeilla eli saa modata omaan käyttöön sopivaksi), vehkeelle ilmestyisi varmaan kaikkia kiinnostavia käyttäjien itse tekemiä modauksia joilla olisi potentiaalia lisätä laitteen suosiota.

Jos sellainen onnistuu edullisesti niin eri kieliversiot softista olis varmaan jees. Vaikka täällä päin maailmaa näyttää siltä että kaikki osaavat englantia, tämä ei välttämättä ole totuus kaikkialla. Monet käyttäisivät varmaan mieluummin omalla äidinkielellään olevia softia ja jos lokalisointi voidaan suorittaa edullisesti, tämä voisi olla kilpailuvaltti. Samoin olisi kova juttu jos softa olisi saatavissa myös muille kuin Windows-alustalle mutta ymmärrettävästi tämä voi olla kustannussyistä hieman epärealistinen ajatus. Mac-version tekemistä kannattaa kuitenkin IMO vakavasti harkita, muut käyttikset voinee kyllä suosiolla alkuun ainakin unohtaa.

Normibaarikäyttöä ajatellen automix-toiminnot ja jonkinlainen jukebox-moodi voivat kanssa olla kovia, DJ:t tuskin tämmöisiä tarvitsevat ellei sitten vessahätä yllätä kesken setin. =)

Mitä lähemmäksi pääsee vinyylin ”käyttöliittymää”, sen parempi. Numarkin uudet CD-soittimet joissa on pyörivä ”levylautanen” ovat aika ultimate esimerkki tosta, mutta toi arvatenkin on liian kallista totetuttaa tähän laitteeseen. Mutta kannattaa tosiaankin tutustua ainakin niihin Pioneerin CDJ-1000 ja CDJ-800 -pyörittimiin käyttöliittymää haettaessa. BTW kannattanee myös pitää joku pieni käyttöliittymätestaus tai ainakin joku focus groupin tapainen oikeilla käyttäjillä (DJ:t) kun käyttiksestä on jotain protoa olemassa. Vähän tuntuu että tämä ei ole kovin yleinen toimintatapa DJ-vehkeiden suunnittelussa, valitettavasti, mutta voisi kummasti parantaa laitteen käytettävyyttä ja siten lisätä myyntiä. Luulen että testaajien saaminen laitteelle ei varmasti tule tuottamaan vaikeuksia, kannattaa valita sitten kokeneita soittajia jotka oikeasti osaavat kiinnittää huomiota käytännön soittamisen kannalta tärkeisiin asioihin.

Ja last but not least: kannattaa pyytää jotain muotoilun ammattilaista vähintäänkin sparraamaan laitteen ulkoasun suunnittelussa. Maailmassa on jo liikaa kaiken maailman khuuleja ”scifihenkisiä” leluja, asiallisen tyylikkäitä, ammattilaisen työkalun näköisiä laitteita valitettavasti vähemmän.

Eiköhän näitä keksisi vaikka kuinka paljon lisääkin, mutta tuossa nyt jotain mitä ensiksi tulee mieleen. Toivottavasti projekti menestyy! =)

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Avatar
#13 • • Sunky Guest
Softassa olisi hienoa VST+muut tuet. Ehkä olisi mahdollista tehdä kontrolleristakin kaksi versiota? Toinen ulostuloilla ja toinen ihan vaan USB-väylällä(eli nimenomaan vaan kontrolleri). Näin voisi käyttää omia äänikortteja ja olemassa olevia tsysteemejä. Rewire-tuki rokkaisi tietty myös. Olisi kiva jos ohjelma osaisi lähettää MTC:tä ulos, jolloin ggggruuvipurnukat ja efut ym. saisi temposynkattua...

Lisää tulee jos päähän pälkähtää. *hymy*

sormet ylös hyvästä meiningistä! *joo*
Ober

Posts: 587

#14 • • Ober Dog shit taco

Tres:
Mua kiinnostais lähinnä sellanen, jossa
oltais oikeesti panostettu edes siihen
käyttöliittymään, eli EI NÄIN:

http://www.zzounds.com/item--HERDJCONSOLE

*eiei*

oikeesti. Toi näyttää siltä että jos mä katon
sitä vihasesti niin se tilttaa, saati sit jos rupeen
vääntään numikoita *justjoo*

Kestävyyttä mielummin kuin entistä halvempaa
hintaa B-luokan osilla.


must ainaki JUST NÄIN koska toi onki tarkotettu kait vähäsen amatöörimäisemmille ja hinta/laatukin on aika varmasti silloin alhainen mut toi vaikuttaa aika kivalt vähkeeltä ja oon jo pariin otteeseen harkinnu ostaa tommosen......



Ainii joo mä haluisin semmosen dj kontrollerin mis vois miksata ja samaan aikaan pelaa quakee ettei aika lopu keske jos on pitkä biisi mitä täytyy miksaa....*blush*
sts

Posts: 7,969

#16 • • sts Sama pyynti aitta!

Ober:
---
Tres:
Mua kiinnostais lähinnä sellanen, jossa
oltais oikeesti panostettu edes siihen
käyttöliittymään, eli EI NÄIN:

http://www.zzounds.com/item--HERDJCONSOLE

*eiei*

oikeesti. Toi näyttää siltä että jos mä katon
sitä vihasesti niin se tilttaa, saati sit jos rupeen
vääntään numikoita *justjoo*

Kestävyyttä mielummin kuin entistä halvempaa
hintaa B-luokan osilla.

---

must ainaki JUST NÄIN koska toi onki tarkotettu kait vähäsen amatöörimäisemmille ja hinta/laatukin on aika varmasti silloin alhainen mut toi vaikuttaa aika kivalt vähkeeltä ja oon jo pariin otteeseen harkinnu ostaa tommosen......



Väärin, kyl se kestää kunnon vääntämisen, ainoa osa mikä on päin vittua siinä on crossi joka on löysä kuin 1000v vanha huora.