vaavu:
Miksi, oi miksi asiat aina esitetään niin sukupuolisidonnaisesti? ?Naiset sitä ja miehet tätä? -karrikoinnin alle voidaan kaataa kasa ennakkoluuloja ja stereotypioita, jotka tarpeeksi kauan toistettuna alkavat toteuttaa itse itseään.
Sukupuolten välillä on eroja, sitä ei käy kiistäminen, mutta erot ovat pienempiä kuin mitä annetaan ymmärtää, ja valtaosassa näistäkin asioista yksilökohtaiset erot ovat sukupuolieroja suurempia. Kaikkien pakottaminen samaan tiettyyn nais- tai miesmuottiin on paitsi typerää, myös vahingollista.
Se että yksilöt kahlitaan noudattamaan biologisen sukupuolensa roolia rajoittaa ihmisen ilmaisuvapauttaa ja aiheuttaa paljon surua ja murhetta. Ja huomio: tällä hetkellä asia toimii nimenomaan miehiä vastaan. Nyky-yhteiskunnassa nainen voi jo olla paljon vapaammin maskuliininen: käyttää housuja, tehdä uraa, puhua kovia ja niin edespäin. Sen sijaan miehen on paljon vaikeampi omaksua feminiinisiä käyttäytymismalleja - homoksihan sitä heti haukutaan, jos mies vaikkapa huolehtii ulkonäöstään ja puhuu tunteista. Itse olen täysin vakuuttunut siitä, että suuri osa nykymiehen ahdingosta johtuu juuri tästä sallitun roolin kapeudesta. Ehkä tilanne on pikkuhiljaa muuttumassa, toivottavasti.
Itselläni nousee aina karvat pystyyn kaikenmaailman marsvenus-psykologisesta hutusta - olkoonkin kuinka vaan leikillään heitettyä.
t. Vaavu, joka on fysiologialtaan nainen, mutta jonka psykologisten indikaattorien mukaan pitäisi olla mies
Hienoa Vaavu! Olen samaa mieltä.
ps. minä oon fyysisesti nainen, mutta psykologisten indikaattorien mukaan androgyyni