BILEIDEN RAHOITUS

66 posts, 4 pages, 26,045 views

Jussi Soro

Posts: 6,385

#21 • • Jussi Soro choon!
Tässä olis pieni Esan kirjoittama postaus bileitten järjestämisestä. Varmaan selviää kaikille, että kyseessä EI ole mikään helppo homma, joka säädetään kasaan ilman tietoa / taitoa.

<--clip-->

Muuttujia on melko lailla, riippuen mm. siitä missä (millä paikkakunnalla, millaisessa tilassa jne.) tapahtumaa on aikeissa järjestää. Lisäksi työmäärä luonnollisesti kasvaa sitä mukaa mitä erikoisluontoisempi, suurempia kävijämääriä tavoittelevampi ja suuremman tuotantobudjetin tapahtuma on kyseessä. Tästä johtuen hieman epämääräisesti aseteltuun kysymykseesi on vaikeaa antaa yksiselitteistä vastausta.

Voisi kuitenkin olettaa että työmäärä on yleisesti 'hyvinä' pidettyjen ja innovatiivisten / uutta luovien bileiden osalta aina suuri - toisinaan jopa kokoluokkaa valtava. Kokonaan uuden katsantokannan luominen eli esim. uudenlaisen tapahtumakonseptin valmistelu ja käynnistäminen on luonnollisesti työläämpää kuin esim. jatkuvampiluonteisen, jo vakiintuneen klubin tms. pyörittäminen.

Osaava järjestäjä toki varautuu kaikkeen mahdolliseen. Tapahtumien järjestäminen (ts. kokonaisuuden hallinta) saattaa aiheuttaa ensikertalaiselle melkoiset painajaisunet, mutta ajan myötä kyllä oppii jos vaan on riittävän pitkäjänteinen. Geneerisesti ottaen seuraavanlaisia seikkoja voi joutua konkretiatasolla huomioimaan (tekemään), toki hieman tilanteesta ja tapahtumasta riippuen:

- alku-/konseptisuunnittelu: millainen tapahtuma, esille tuotavat tyylilajit, kohderyhmä, teema jne.
- meno- ja tuloarvioiden pyörittely ja uudelleenkirjoitus/tarkistus (huom! tätä joutunee iteroimaan vielä monenmonta kertaa myöhemmin)
- tapahtumapaikan hankinta (tälle korkea prioriteetti)
- päivämäärän valinta - on hyvä pyrkiä välttämään merkittäviä päällekkäisyyksiä
- soittolistojen laadinta illan musiikillisen jatkumon huomioiden
- esiintyjien varaaminen hyvissä ajoin, nimekkäitä ulkomaisia esiintyjiä buukattaessa taloudelliset riskit helposti kasvavat ja työmäärä lisääntyy aika lailla
- mahd. byrokratia poliisi- ja paloviranomaisten kanssa (esim. ravintolatiloissa harvemmin, mutta tehdashalli- ym. eksoottisimmissa bilepaikoissa lähes aina..)
- ääni- ja valolaitteistojen hankinta: on lukuisia näille sektoreille erikoistuneita firmoja, joiden kanssa on myös hyvä suunnitella kokonaisuutta
- järjestyksenvalvojien (=poliisin edellyttämä määrä) hankinta ja huvitilaisuusilmoituksen tekeminen viranomaisille viim. 5 vrk ennen tapahtumaa
- musiikin esittämisestä koituvien tekijänoikeusmaksujen eli Teostojen ja Gramexien huomiointi
- sponsoreiden yms. yhteistyökumppaneiden hankinta (taloudelliset tukijat + mediapartnerit)
- mainonnan suunnittelu ja toteutus (sis. flyerit, www-sivut, foorumit, postituslistat, sanomalehdet ym. julkaisut, tv-/radiomainokset)
- dekoraatioiden, videoscreenien ym. visuaalisen puolen suunnittelu ja toteutus
- ennakkolippujen laatiminen ja -myyntipaikkojen sopiminen
- bussikuljetusten organisointi eri kaupungeista
- vakuutusasiat
- ruoka-/juomatarjoilujen käytännön järjestelyt (ruuan myyntiinkin tarvitsee pääsääntöisesti luvan, muusta anniskelusta puhumattakaan)
- tapahtumapaikan valmistaminen bilekuntoon: show-laitteiston pystytys, dekojen sijoittelu jne.

Tässä oli siis yleinen osio, jokaisesta mainitusta kohdasta voisi halutessaan erikseen kirjoittaa parisivuisen esseen.. Pientä käytännön säätöä tapahtumien suhteen on / voi olla esim. seuraavien asioiden kanssa:

Staffikortit, korvatulppia, voimavirtakontteja, työ- ja vaihtovuorot (lipunmyyjät, buffetin myyjät, narikkaihmiset, valojen hoitajat, roudarit jne.), tallennusvälineet ja -kuvaajat (videokamerat jne.), kaikenlaista kamaa aina saatavilla (teippiä, sakset, paperia, tusseja, sammutuskalustoa, ensiapupakkaus, jätesäkkejä, siivousvälineitä, tyhjiä kaljakoppia, ...), kulukorvaus- ja palkkapaperit, artisti-imailut, soittoaikataulut ym. opaskyltit näkyville, artistien sekä lehden-/tv:n toimituksen hostaaminen, järjestyksenvalvojille ja artisteille ruokaa/ruokalippuja, siivousta, lisää jätesäkkejä, lisää siivousta, laskujen maksamista, laskujen maksamista, laskujen maksamista jne.

Käytännössä on vielä paljon tekijöitä, mitä tulee huomioida ja tähän kaikkeen / kokonaisuuteen vaikuttaa toki myös pitkälti tapahtumia järjestämässä olevan tahon toiminnan tavoitteet/motiivit: Esim. non-profit -yhteisön ja jonkun firman järjestämiä bileitä voi olla vähän vaikea verrata. Usein firmoilla on suuremmat kulut, sillä yritykselle ei käytännössä voi tehdä talkootyötä, vaikka tätäkin tapahtuu.

Firmalla voi olettaa (vallitsevassa markkinatalousyhteiskunnassa) olevan tavoitteena tehdä voittoa, että homma jatkuisi. Vastaavasti non-profit -tahoilla yleensä tavoitteena on että tulot kattavat menot eivätkä järjestäjät saa palkkaa. Se, että työstä saadaan palkkaa ei ole kuitenkaan välttämättä ole bileen paremmuuden / innovaation määrän tae, mutta toisaalta joissakin tapauksissa myös bilejärjestämiskokemus ja ammattitaito näkyy. Tähänkin asiaan on yhtä monta aspektia kuin mitä on erilaisia tahoja bileitä järjestämässä, jonka lisäksi samallakin järjestäjätaholla voi olla useampia, eri tavoin profiloituneita ja segmentoituja tapahtumakonsepteja.

Usein kuitenkin on niin että mitä uskottavampi (esim. kokeneempi, 'suurempi', luotettavampi, hyvämaineisempi jne.) järjestäjätaho on kyseessä, sitä enemmän sillä voi olettaa olevan resursseja järjestää onnistuneita suuren luokan tapahtumia. Tämän aspektin huomioiden ”kaupallisuuskin” voi olla hyväksyttävä asia, sillä laadukkaiden / suurien bileiden järjestäminen maksaa maltaita ja pienillä yhteisöillä ei tähän välttämättä ole resursseja.

Meillä täällä Suomessa ollaan totuttu oikeasti halpoihin lipunhintoihin, joiden myötä tapahtumien budjetin saaminen edes +- 0:aan ei välttämättä noin vaan onnistu. Tämä koskee myös em. ns. non-profit -organisaatioita, sillä näiden voi useissa tapauksissa olettaa toimivan ideologisella pohjalla, jolloin voittoa ei olla pyritty maksimoimaan tapahtuman laadun kustannuksella.

Jo 90-luvun ensimmäiseltä puoliskolta lähtien ollaan taidettu puhua ”Suomen teknoskenen kaupallistumisesta”, mutta tosiasia on että bileiden järjestäminen maksaa yhä enemmän rahaa (nousukausi, inflaatio jne.) ja lukuisista alan bileistä tulee järjestäjille takkiin. Siksi yhdetkin - joko kokemattomuudesta tai huonosta tuurista johtuen - huonosti menneet bileet ovat toisinaan kaataneet koko (nuoren) organisaation.

On mielenkiintoista havaita miten eri alojen opinnoista (esim. tuotantotalouteen, viestintään, markkinointiin jne. liittyen) saa syventävää näkökantaa tapahtumien järjestelyihin liittyviin asioihin, vaikka tavoitteena ei olisikaan tehdä tapahtumien järjestämisestä itselleen ammattia. Eräs kaveri on tehnyt ihan mielenkiintoisen amk-lopputyön aiheesta ”tiimityö teknotapahtumassa”, joka osaltaan sivuaa tätä tieteenhaaraa, mutta minulla ei ole ko. työtä elektronisessa muodossa (tai: lupaa) että voisin sitä tänne pistää.

Tärkeä rooli onnistuneen tapahtuman toteuttamisessa on kuitenkin - edellä mainittujen asioiden ohella - tämän kulttuurin ja sen piirteiden syvällisessä tuntemuksessa. Joka tapauksessa, bileitä säätäessä voi kaikenlaista kummallista tulla matkan varrella vastaan, mistä esim. artistien viimehetken peruuttaminen ja vaikkapa biletilan altalähtö lukeutunevat niihin kiusallisimpiin. Paras vinkki ylläreiden varalta on laatia biletilojen, laitevuokrien ja ulkomaanartistien asioista kirjallisia sopimuksia mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, koska usein on varsin isoista rahoista ja asioista kyse.

Perusperiaatteena pitäisi mielestäni olla että kun bileet on kerran päätetty järjestää, niihin todella panostetaan eikä jätetä pienintäkään yksityisseikkaa huomioimatta - perfektionismiin pyrkivästä luonteenlaatusta ei ainakaan ole haittaa. Asioiden hoitamiselle tulee varata tapahtuman mittakaavan edellyttämä määrä aikaa, sillä lopussa tul(l)ee joka tapauksessa kiire. Inhimilliset rajoitteet toki alkavat bileviikonloppuna varsin tavallisen 30+ tunnin valvomissession jälkeen tulla vastaan, mutta vastuuta kannattakin jakaa eri henkilöiden kesken. Lisäksi tapahtumajärjestäjäorganisaatio - optimaalinen koko n. 2-6 hlöä - on järkevää koostaa oman alansa ydinosaajista. Luvatut asiat tulee pystyä huolella ja viimeistellysti toteuttamaan.

<--clip-->

Koko topikki kokonaisuudessaan:

http://www.platinum.ac/phpbb/viewtopic.php?t=298

KANNATTAA LUKEA!!!!
Riku

Posts: 3,187

#22 • • Riku The Little Prince

Neuro:
Aikaisemmin bileitä järjestäneiltä pyytäisin vähän vinkkejä. Itse olen tulevaisuudessa järjestämässä jonkinlaiset bileet ja ois kiva kuulla kokemuksia/neuvoja bileiden järkkäämiseen.

Aloitin uuden topikin aiheesta ( http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=14682 ), mutta olikin jo vastaava. Joten siellä kysymyksiä aiheeseen liittyen.

Nämä siis siltä kannalta jos ei aio ottaa kamalia tappiota ja päästä omilleen:

1. Kehitä bileille omaperäinen ja toimiva konsepti jotta erotut kilpailusta
2. Ota päivä jolloin ei ole paljoa muuta päällekkäin
3. Ole valmis tinkimään siitä mitä juuri sinä haluaisit kuulla, ts. älä järjestä musiikkityylin bileitä joista on jo ylitarjontaa
4. Aloita pienestä
5. Ole kärsivällinen
6. Tee alusta alkaen laatu-imago täydellisesti niin line-uppien, flyereiden ulkonäön sun muunkin suhteen. Tehtyjen mokien korjaaminen ja ihmisten mielikuvan parantaminen niiden jälkeen kestää ikuisuuden jos on edes mahdollista.
7. Suunnittele imago konseptiin sopivaksi
8. Pikkuasioihin kannattaa panostaa, ne lisäävät usein tunnelmaa bileissä paljon enemmän kuin 100x kalliimmat megahienot valot
9. Mieti jokainen käytännön järjestämisen osa-alue pala palalta valmiiksi ja kirjoita ne paperille. Jaa eri osa-alueet ryhmiksi ja mieti mitä missäkin tarvitaan, tyyliin mitä tarvitaan lipunmyynnissä että homma toimii (vaihtorahat, leimat, kynä, paperia jne).
10. Tee itsellesi edes jonkinlainen projektisuunitelma paperille josta voit seurata mitä pitää saada mihinkin päivään mennessä valmiiksi
11. Yritä suunnitella idea valmiiksi ennenkuin päätät päivämäärän ja joudut miettimään kaiken kiireessä.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#23 • • Jussi Soro choon!
Niinjoo, ja ihan omana kaikkein tärkeimpänä lisäisin vielä tohon pHazen listaan:

12. Jos et ole koskaan ennen ollut järjestämässä bileitä, älä aloita nytkään. Bilejärkkärin pitäisi tietää KAIKKI osa-alueet bileistä (tekniikka, mainostus, dj:t jne). Miten bileet voi ikinä säätää kasaan, jos et tiedä mitä pitäisi tehdä?

13. Tee bileet rakkaudesta musiikkiin, älä rahasta tai TP:istä :)
Vivo

Posts: 178

#24 • • Vivo
Varteenotettaavaa luettavaa syksyn pimeiksi illoiksi:
Yleisotapahtuman suunnittelu ja toteutus, WSOY

--
one foot in the rave

User

Posts: 135

#25 • • User
Kiitos kattavista ohjeista bileitten järjestämiseksi (Phaze ja jussiS). Jään teille velkaa.

[muokattu 16.9.2003 08:28]
User

Posts: 135

#26 • • User
...Ja pitääpä lukasta toi vivon suosittelema kirjakin.
User

Posts: 135

#27 • • User
Ois ihan kiva kuulla vähän kokemuksiakin bileiden järjestämisestä. Esim. minkä luokan bileitä ootte järjestäny ja miten on menny (tappiot yms.)? Ja minkälaisia kustannuksia bileiden järjestämisestä tulee? Mitä maksaa valot, DJ:t, muu sälä...? Mistä saada rahaa???
akir0

Posts: 2,554

#28 • • akir0 idleRPG champion 2009

Neuro:
Ois ihan kiva kuulla vähän kokemuksiakin bileiden järjestämisestä. Esim. minkä luokan bileitä ootte järjestäny ja miten on menny (tappiot yms.)? Ja minkälaisia kustannuksia bileiden järjestämisestä tulee? Mitä maksaa valot, DJ:t, muu sälä...? Mistä saada rahaa???



Kokemusta one/off ja klubibileiden järjestämisestä useamman vuoden ajalta. Sekä itse organisoivana, että orjatyöläisenä. Järjen käytöllä pystyy yleensä välttämään, tai ainakin minimoimaan tappioita. Joskus on saattanut jäädä jopa muutama markka käteen, mutta tosiaan mitää tuntipalkkoja ei kannata lähteä laskeskelemaan.

Satunnaisesti bileiden jälkeen(etenkin krapulaisessa purkamisevaiheessa) on hetki ”ei koskaan enää”, joka onneksi menee ohi muutamassa viikossa. Paras fiilis on toki se ihmisiltä tuleva palaute ja hymyilevät tanssijat.

Tekniikan ja soittajien hintaa täällä tuskin kukaan rupeaa kertomaan.. Rahaa menee kuitenkin aina keskimäärin enemmän kuin on ajateltu ja rahaa saapi omasta taskusta.

Ja tosiaan, bileitä ei kannata lähteä tuosta vaan järjestämään, ainakin muutamassa tapahtumasta on hyvä olla kokemusta ns. raskaan työn tekijänä, niin näkee vähän asioita, joihin pitää sitten itse järjestelyissä kiinnittää huomiota.
User

Posts: 135

#29 • • User
Ei oo tosiaan tarkotus hakea voittoa tai respectiä näillä bileillä. Ihan puhtaasti musiikin ja hyvän fiiliksen takia lähdössä liikkeelle.

Ja mitä siihen tulee, että ei kannata ilman kokemusta järjestää bileitä, niin tarkotus olis saada remmiin mukaan porukkaa jotka on joskus järjestäny jotain. En ihan omin päin viitti ruveta säätämään.
User

Posts: 135

#30 • • User
...Mutta ihan alkutekijöissä oon vielä eli tää on vaan tämmöstä tuumailua tässä vaiheessa. Pitäis saada levy kasaan ennen niitä bileitä ja se vie vielä muutaman tovin. Sitten rupeen vasta suunnittelemaan tarkemmin.

Siis ois vähän tarkotus järjestää itselleni Live-keikka. Päätarkoitus tietysti itse bileiden järjestäminen.
Riku

Posts: 3,187

#31 • • Riku The Little Prince

Neuro:
Ois ihan kiva kuulla vähän kokemuksiakin bileiden järjestämisestä. Esim. minkä luokan bileitä ootte järjestäny ja miten on menny (tappiot yms.)? Ja minkälaisia kustannuksia bileiden järjestämisestä tulee? Mitä maksaa valot, DJ:t, muu sälä...? Mistä saada rahaa???

Mitäs kaikkea tässä on tullut tehtyä... Itse olen järjestänyt pieniä, allle sadan ihmisen laillisia kemuja, usean sadan ihmisen laillisia klubeja, parhaimmillaan noin puolen tuhannen ihmisen laittomia bileitä, ja mukanaollut järjestämässä / auttamassa useita muita klubeja, bileitä ja jokusta parin-kolmen tuhannen ihmisen kekkeriä.

Varsinkin laillisissa bileissä tappion ottaminen tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, yleisimmin puhutaan jostain sadoista euroista, mutta ovatpa pahimmat päässeet tuhansiin ja kymmeniin tuhansiinkin asti. Laittomissa bileissä taas on paljon suuremmat riskit ja enemmän työtä, mutta läpi yön bileet vetävät yleensä enemmän porukkaa, ja onhan niissä noin yleisesti ottaen paljon parempi meno ja tunnelma kuin klubeissa.

Valot voi pienimpiin bileisiin yrittää ainakin osittain haalia kavereilta, jolloin säästää osan hinnasta, muuten pienissä bileissä selviää alle parilla kilolla vanhaa rahaa jos haluaa, siitä tietty ylöspäin taivaaseen asti. DJ:t... Tuohon on paha sanoa mitään, riippuu dj:stä ja bileistä... 0-300e / kpl suurinpiirtein. Ja PA on vähän sama juttu kuin valotkin, mahdoton sanoa tietämättä mittakaavaa.

Rahaa saa myymällä persettä tai tekemällä työtä. Turha kuvitella että sponsoreita roikkuisi puissa. Juomat voi tosin tuurilla saada jostain sopimuksella, jonka mukaan palautat täydet pullot etkä joudu maksamaan niistä jos joudut bileisiin itse juomatarjoilun järjestämään. Isommissa voi jopa tehdä sopimuksia juomafirmojen kanssa.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Esa

Posts: 947

#32 • • Esa

JussiS:
Tässä olis pieni Esan kirjoittama postaus bileitten järjestämisestä.



*blush*

Tuo kirjoitelmani on jostain vuoden takaa ja ehkä enemmän ajatusvirtaa kuin jäsenneltyä tekstiä.

pHazen lista on ihan hyvä ohjenuora aloittelijalle.

JussiS totesi, että jos ei ole koskaan järkännyt, ei kannattaisi aloittaa nytkään ja että järjestäjän tarvitsisi tietää kaikki. Olen eri mieltä, sillä kukaanhan ei ole seppä syntyessään. Hommaan ei kuitenkaan kannata ryhtyä rahan tai glamourin tavoittelun perässä. *hahjust* Jos idea on hyvä / omaperäinen niin siitä vaan. Mielestäni ei kuitenkaan ole kohtuullista tai edes tarpeen edellyttää, että tapahtuman vastuullinen järjestäjä osaa kaiken, jos mukana vaan on joku toinen joka osaa: toimiva posse saa kuitenkin mielestäni aina aikaan parempaa jälkeä kuin kukaan yksinään kaiken duunaava (tai sitä yrittävä) henkilö.

Karkeasti ottaen jakaisin tapahtumajärjestelyt kolmeen eri osa-alueeseen:

1) Suunnittelu- ja esivalmisteluvaihe

mm.
- konseptisuunnittelu *pelle* *täh* *eiei* *igor* *plur* *joo*
- markkinointi (mm. tavoiteltavat mielikuvat, brandin esilletuonti) *super*
- logistiikka (suunnittelu)

2) Toteutusvaihe

mm.
- tekninen toteutus
- logistiikka (toteutus)

3) Jälkipuinti

mm.
- loppurutiinit (kamojen palautus, loppujen laskujen maksu jne.)
- asiakaspalautteen läpikäynti *ding*
- tulevan toiminnan suunnittelu
- henkinen palautuminen *vink* *nukkuu*

Esimerkiksi markkinointi ja tapahtuman tekninen toteutus ovat melko lailla eri asioita ja useinkaan yksi henkilö ei osaa näitä molempia asioita riittävän hyvin. Tässäkin suhteessa hyvän possen koostamisen merkitys korostuu...

Tapahtuman markkinoinnilla ja käytännön toteutuksella tulee olla kiinteä yhteys, niin moraalisesti kuin pidemmän tähtäimen toimintaa ajatellen - tällä tapaa hommaan saadaan jatkuvuutta. Esim. jos mainoksissaan lupaa kuun taivaalta niin sitten sitä maksettua lippua vastaan pitää saada se kuu taivaalta ja mielellään vähän tähtisumua kaupan päälle. Muussa tapauksessa bileissäkävijät katoavat ko. järjestäjän tapahtumista aika pian (mustaan aukkoon?) ja pidemmällä tähtäimellä koko skene kärsii.

Suomen skenen hyviin ominaisuuksiin kuuluu, että koska homma vaatii paljon tietotaitoa ja suhteita, on skenen ulkopuolisen tahon vaikeaa ellei mahdotonta järjestää rahastus- one-off -rip-offeja. Onhan noitakin tosin nähty, mutta harvemmin nykyään... Vähänkin epäilyttävät tai jotenkin heppoisesti markkinoidut bileet saavat usein dissausta osakseen, etenkin skeneaktiivien keskuudessa. Tai usein käy vaan niin että hyväkin tapahtuma menee pieleen kun järjestäjä ei vaan osaa viestittää ihmisille, että hei nää on oikeesti laadukkaat bileet.
User

Posts: 135

#33 • • User

Esa:
JussiS totesi, että jos ei ole koskaan järkännyt, ei kannattaisi aloittaa nytkään ja että järjestäjän tarvitsisi tietää kaikki. Olen eri mieltä, sillä kukaanhan ei ole seppä syntyessään. Hommaan ei kuitenkaan kannata ryhtyä rahan tai glamourin tavoittelun perässä. *hahjust* Jos idea on hyvä / omaperäinen niin siitä vaan. Mielestäni ei kuitenkaan ole kohtuullista tai edes tarpeen edellyttää, että tapahtuman vastuullinen järjestäjä osaa kaiken, jos mukana vaan on joku toinen joka osaa: toimiva posse saa kuitenkin mielestäni aina aikaan parempaa jälkeä kuin kukaan yksinään kaiken duunaava (tai sitä yrittävä) henkilö.



Oon aivan samaa mieltä tossa että ei muka pitäis järjestää nytkään jos ei oo ikinä mitään järjestäny. Jokuhan on ne ensimmäiset bileetkin järjestäny joskus vuonna 1 ja 2. Jos ei jotain tiedä tai osaa niin voi ottaa selvää ja opetella. Ja kun lähtee tarpeeksi ajoissa liikkeelle niin homma helpottuu. On ollu suunnitteilla jo kohta puoli vuotta nää bileet ja meinasin toteuttaa idean joskus ens kesänä tai jotain. Että hitaasti hyvä tulee kun on aloittelija.

Ja yritän saada jossain vaiheessa mukaan porukkaa joka on bileitä järjestäny. Itsekin ajattelin samaa että pienempi porukka saa aikaan enemmän kuin yksi ihminen.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#34 • • Jussi Soro choon!

Esa:

JussiS totesi, että jos ei ole koskaan järkännyt, ei kannattaisi aloittaa nytkään ja että järjestäjän tarvitsisi tietää kaikki. Olen eri mieltä, sillä kukaanhan ei ole seppä syntyessään. Hommaan ei kuitenkaan kannata ryhtyä rahan tai glamourin tavoittelun perässä. *hahjust* Jos idea on hyvä / omaperäinen niin siitä vaan. Mielestäni ei kuitenkaan ole kohtuullista tai edes tarpeen edellyttää, että tapahtuman vastuullinen järjestäjä osaa kaiken, jos mukana vaan on joku toinen joka osaa: toimiva posse saa kuitenkin mielestäni aina aikaan parempaa jälkeä kuin kukaan yksinään kaiken duunaava (tai sitä yrittävä) henkilö.


Tarkoitin tolla, et olis hyvä et olis ees sen verran kokemusta, et on ollut joskus paikalla kun bileet on säädetty kasaan. Kaikkihan järjestää joskus ekat bileensä :)
User

Posts: 135

#35 • • User
Kiitos vaan kaikille (etenkin JussiS, Phaze ja Esa) hyvistä neuvoista. Bileet jo aika pitkälle suunniteltu ja paikkaa jo kysellään. Oon saanu kaverin auttelemaan suunnittelussa ja toteutuksessa. Ja sama tyyppi on myös yksi bileiden soittajista. Muut esiintyjätkin aika pitkälle selvillä, mutta siitä enemmän kun lopullinen porukka varmistuu.

Eli korvaamatonta apua olitte. Ilmottelen sit lisää ku bileet on lyöty lukkoon. (Toivottavasti ei jää puheeks *vink* )

[muokattu 7.10.2003 14:56]
Jussi Soro

Posts: 6,385

#36 • • Jussi Soro choon!

Neuro:
Kiitos vaan kaikille (etenkin JussiS, Phaze ja Esa) hyvistä neuvoista. Bileet jo aika pitkälle suunniteltu ja paikkaa jo kysellään. Oon saanu kaverin auttelemaan suunnittelussa ja toteutuksessa. Ja sama tyyppi on myös yksi bileiden soittajista. Muut esiintyjätkin aika pitkälle selvillä, mutta siitä enemmän kun lopullinen porukka varmistuu.

Eli korvaamatonta apua olitte. Ilmottelen sit lisää ku bileet on lyöty lukkoon. *vink*



Olepa hyvä, toivottavasti bileet toimii hyvin, uusia bileitä tarvitaan aina... :)
User

Posts: 135

#37 • • User
Mistä saan vuokrattua valoja???
itis

Posts: 2,518

#38 • • itis Morning Star
Kuinka tärkeänä voisi pitää Teostomaksujen maksamista?

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

Karski

Posts: 6,049

#39 • • Karski Pomon kätyri

Itis:
Kuinka tärkeänä voisi pitää Teostomaksujen maksamista?



Todella tärkeänä *täh*

yks rasittavimmista jutuista bileitä
järjestettäessä on se vaihe kun pitää kerätä
DJ:ltä listat niiden soittamista biiseistä,
merkitä ne lomakkeelle ja toimittaa
teostolle - Ehkä just siks oon nähny vaan kerran ton
toimenpiteen tehtävän käytännössä viimeisten
11 vuoden aikana *ding*

JA sekin oli tavallinen yökerho *justjoo*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Orfeus

Posts: 5,872

#40 • • Orfeus

Tres:
Todella tärkeänä *täh*

yks rasittavimmista jutuista bileitä
järjestettäessä on se vaihe kun pitää kerätä
DJ:ltä listat niiden soittamista biiseistä,
merkitä ne lomakkeelle ja toimittaa
teostolle - Ehkä just siks oon nähny vaan kerran ton
toimenpiteen tehtävän käytännössä viimeisten
11 vuoden aikana *ding*

JA sekin oli tavallinen yökerho *justjoo*


Mitäs sanktioo tost on luvassa jos ei tota maksua suorita? Oletan kuitenki et noi listat kerätään bileitten jälkee vai??