Oletko koskaan itse koittanut tehdä tai miksata biisejä?

54 posts, 3 pages, 16,295 views

nomic

Posts: 4,120

#41 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
sain mun ekan ja ainoan ruoska-syntikan tossa kymmenen vuotiaana jolloin aloin soittelee kaikkee mahdollista silloin ei tullut ees mieleenikään alkaa tehdä tasa-tahtia tai yleensäkin mitään vastaavaa... eli siis tällä hetkellä musaa tehnyt joku 6 vuotta ja siinä välissä kyllä sekin unohtunut jne... mutta viimeiset vuodet on ollut merkittävämpiä konemusanpuolelta kun jotenkin alkanut tykkää tästä hommasta vaan enempi ja alkaa mennä vakavaksi ku ei oo muuta sosiaalista kanssakäymistä kun kirjoitella klubbariin ja kommunikoida plugareitten kanssa... *täh*
sitten samoihin aikoihin sain ekan koneeni eli 133Mhz pena ja siihen ängettiin ft2 ja muutamia hevibiisejä jotka oli xm muodossa ja niistä piti ottaa samplet ekoihin biiseihin, kyllä se oli aluksi säätöä kun ei ees ymmärtänyt miten patterni vaihdetaan jne... no sitten vain eräänä päivänä kaveri löysi jostain Fruity:n ja aloin sillä tehdä ja yhtäkkiä tullut enemmän melodiaa, tasatahtia sekä nopeutta *täh* juuh, muistan ku oli se hurjaa se että kun aina ennen bpm oli ollut joku 125 ja sitten kokeilikin sitä 170 tutututututum :)
mutta siis olen tehnyt muutaman oman piisin ja tuo miksaus puoli...mä oon siitä ihan hiljaa :D ...

[muokattu 16.4.2004 12:10]
Keniro

Posts: 369

#42 • • Keniro
Oon tehnyt ja teen edelleenkin omaa musaa, se vaan on toistaseks ollu aika kuraa enkä oo laittanut sitä mihinkään.. Unelma ois et saisin aikaan laatu kelposta DnB:tä josta ite tykkäisin ja ehkä jopa jotkut muutkin. Materiaalia uskoisin ilmestyvän ens kesänä nettiin mutta katsoo nyt kuinka saan homman toimiin. *piis*
display23

Posts: 3,069

#43 • • display23
Koittanut olen, mutta mitään itseä tyydytävää ei oo tähän mennessä ainakaan valmistunu, kummaltakaan osa-alueelta..
Xelfer

Posts: 140

#44 • • Xelfer harder.fi
Aikaisemmin tein Scream Trackerilla ja Impulse Trackerilla ihan hirveän kasan biisejä (varmaan yli 500, osa keskeneräisiä) vuodesta 1995 alkaen enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Soundit oli karkeita mut muuten suht laadukkaita tekeleitä, osa ihan oikeesti hyviäkin. Eräs DJ-tuttu soittikin niitä jossain pienessä tapahtumassa. Sitten olis pitäny siirtyä eteenpäin ku Impulse ei tuottanut enää kunnon tulosta. Tässä vaiheessa homma jämähti. Uuden systeemin opetteleminen ei jaksanu kiinnostaa ku olin tottunu et biisiä pystyy alkaa suunnittelemaan heti ku päättää et nyt vois tehä jotain. Sit ois pitäny hankkia softat ja hirvee määrä sampleja/VST-plugeja jne. Sillon kun on inspiraatio päällä ni pitäis heti päästä vääntämään tai kiinnostus lopahtaa. Nyt oon kuitenkin koittanu ryhdistäytyä ja rupesin hommaamaan softaa.
Tällä foorumilla suositeltiin IT-veteraanille Renoisea, joten hommasin sen ensin. Näytti vähän vaikealta mut selveni hiukan ku lykkäsin siihen pari samplea ja laitoin patterneihin. Tosin puolet namiskuukkeleista on hepreaa vieläkin. Imutin jonkun random VST-pluginin ja yritin ympärä sen sinne. Eihän siitä mitään tullu, pihaustakaan ei kuulunu. Näin siis ton VST-kirjainyhdistelmän ekaa kertaa tossa viime viikolla.
Ajattelin sitte kokeilla helpompaa ohjelmaa, jota myöskin moni suositteli sanoilla ”kyllä mulle Fruity Loops riittää, on ainaki helppo käyttää”. No sehän oli helppo! Jo 3 minuutin päästä asennuksesta alkoi biitti soida. Siinähän on melkoinen määrä jo mukana tulevia sampleja. Huonojahan ne oli mut sainpas ääntä tulemaan! Siihenkin lykkäsin jonkun VST-pluginin ja se jopa toimi. Jännää acid-vingutusta, jota sai vääntää ihan solmuun muutamalla vivulla, kaikui huoneessa. FL näytti siis sopivalta vaihtoehdolta. Ainoa miinus oli se, etten saanu patternin pituutta säädettyä millään, se vaan pysyi lyhyenä. Eihän se periaatteessa mitään estä, mut hankaloittaa hiukan (Scream Trackerissa patternin maksimipituus oli 64).
Hommasin myös Cubase SX:n, koska sitä kehuttiin sen ammattimaisuuden takia. No sellainenhan se tosiaan oli, painoin vaan new project ja ruudulle lämähti 375200 vipstaakia. Wareversiossa ei tietenkään mitään ohjekirjaa tullu mukana, joten se jäi aika vahvasti siihen.
Fruity Loops on siis mun seuraava askel. Nyt tarttis vaan saada siihen niitä VSTeitä, kun ne sisäänrakennetut samplet on vähän kehnoja. Joku täällä sanoi omistavansa 7 gigaa sampleja ja VST-plugeja, mistä h**vetistä niitä voi löytää sellasen määrän?! Haeskelin googgelilla ja löysin muutaman sivun, joissa oli listat jaossa olevista plugareista, kaikki maksullisia. Etsin myös DC++:lla muutamalta hubilta ja löysin ehkä 3.
Tän koko avautumisen sanoma on se, että harmittaa kun oon osannu Impulsen teknisesti täysin jo kauan, mutta aikaisemmin musiikilliset taidot oli vähän niin ja näin. Nyt kun ne on kehittyny niin tekninen osaaminen estää kehityksen, kun en hallitse uusia softia. Ja mitä tohon miksaamiseen tulee niin sitä oon nyt enemmän harrastanu kun ei oo päässy omia biisejä tekemään. PCDJ FX on aika kuuma ohjelma siihen, 3 taajuusalueen equ ja looppien tekeminen on mukavia ominaisuuksia. Seuraavasta setistä pitäis tulla jo ihan kuunneltava ja ajattelinkin laittaa sen sitten johonkin levitykseen, kun on tekijänoikeusongelmatkin nyt selvinneet.

Helicon / Heathen / Xelfer kiittää ja kuittaa *piis*

--
Great people talk about ideas.
Normal people talk about things.
Small people talk about other people.

Cassu

Posts: 634

#45 • • Cassu Vieras omassa elämässä
Mul on kaveri joka omistaa itse levarit niin sitä kautta on oppinu käsittelee mikserii ja levareita......pari softaa itellä on koneella mut siitä ei oo tullu kuin sanomista kun on yrittää säveltää kaiken näköstä eikä aikaakaan ole sellaseen ollut....ja se kun on alussa tuntunut hieman vaikealta niin ei sitä sit ole jaksanut jatkaa.....ja ne alkuperäset samplet on aika alkeellisia.....mut se tietty riittää varmaan vasta alkajalle....mut lähinnä niistä sai sellasii kiksutyyppisii....en ainakaan nyt sellasel lyhyel kokeilulla saanu mistää sellasii rankenpia rumpu saundeja aikaseksi.....

Mut on noita mukava kuunnella kun tietää biisin tekoon on käytetty aikaa ja ammattitaitoo ja lopputuloskin hivelee korvia.....

Sit mul on vanha mankka mis on viis vipua mistä saa muokattuu basson ja diskanttien tasoja.....oon sillee hieman miksaillu biisejä kun soitellu koneelta mankalle ja sit vaan leikkii...sekin on ajanvietettä.....ehkä viel joskus sit enempi jos vaan on kiinnostusta....tai sit mie keskityn täydellisesti bilettämiseen*jiihaa*.....se on se mun juttu*plur*

--
Ajatella voi vain kuvin. Jos haluat olla filosofi, kirjoita romaaneja.

kilobitti

Posts: 2,419

#46 • • kilobitti 1-2-3 techno

Helicon:
Nyt tarttis vaan saada siihen niitä VSTeitä, kun ne sisäänrakennetut samplet on vähän kehnoja. Joku täällä sanoi omistavansa 7 gigaa sampleja ja VST-plugeja, mistä h**vetistä niitä voi löytää sellasen määrän?! Haeskelin googgelilla ja löysin muutaman sivun, joissa oli listat jaossa olevista plugareista, kaikki maksullisia. Etsin myös DC++:lla muutamalta hubilta ja löysin ehkä 3.



No VST:itä pitäis kyllä löytyä, tuolta löytyy linkit suht moneen ilmaseenkin-> http://www.kvr-vst.com

Samplejä taas voi hakea esim. tuosta-> http://www.platinum.ac/phpbb/viewtopic.php?t=12776

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Xelfer

Posts: 140

#47 • • Xelfer harder.fi
Noniin! Nyt ei oo ainakaan pulaa VST:stä! Jösses tuol sivulla jonka kilobitti anto on paljon noita. Pelkkiä wintoosalle tehtyjä instrumentteja ~600. Kiitos!

--
Great people talk about ideas.
Normal people talk about things.
Small people talk about other people.

Juhgu

Posts: 7,921

#48 • • Juhgu Virnistelijä

djuan:
Itse olen tehnyt trance musiikkia 3 vuotta, ja kyllä tulee aika kauheeta PEETÄ...*justjoo*

Hartain toiveeni olis että joskus... Joskus edes pääsis soittaan omia biisejä klubilla... mutta se jääköön haaveeksi...



Heh, minä olen väsännyt vähemmän aktiivisesti ties kuinka monta vuotta trackereilla, buzzilla ja fruityllä, eikä lopputuloksista vieläkään pidä oikein kukaan.

Minulla on toiveena että joku muu soittaisi biisin joskus joissain pippaloissa, ja luulenpa että parin vuoden sisällä saan tehtyä semmoisen kipaleen minkä joku kehtaa soittaakin.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

TeppoPerkele

Posts: 87

#50 • • TeppoPerkele Kumikameli
*blush**igor* *Kröhöm* Onhan sitä tullu väänneltyä kaiken näköstä scheissea, muistuu mieleen ku alotti Fruityn demon kanssa, tuli \”muutamaan\” otteseen ärräpäitä*nauru*
On se nyt ruvennu sujumaan kun on vaan jaksanu malttaa kyhätä.
Miksaamisessa oon ihan kuutamolla, muutaman kerran kokeillu ja on aika hyvin laukannu ees sun taas *iloinen* täytys vaan saada joku kokeneempi opettamaan alkeet ni lähtis varmaan sujumaan...

--
<--- With Every Beautiful Note....
I'm Where I Want To Be..... --->

Avatar
#51 • • REivaaja Guest

Helicon:
Ainoa miinus oli se, etten saanu patternin pituutta säädettyä millään, se vaan pysyi lyhyenä. Eihän se periaatteessa mitään estä, mut hankaloittaa hiukan (Scream Trackerissa patternin maksimipituus oli 64).

Siel patternin yläkulmas on se numerolaatikko klikkaile sitä niin eiköhän helpota.
DJ Rx

Posts: 2,527

#53 • • DJ Rx FINRG Recordings
joo kylh'n noita on tullut tehtyä parin vuoden aikana tehtyä, tosin tänä vuonna ku hommas myllyn himaan nin on aktiivisesti tullu jotain säädettyä... en tiä, tommosta on tullut väännettyä... http://www.dj-rx.com/main.php?page=mp3s

--
Due to graphic nature of this post viewer discretion is advised.