Uusien leffojen surkea taso

120 posts, 6 pages, 18,892 views

fadeout

Posts: 171

#1 • • fadeout NoStatus
Kesän ja syksyn aikana olen käynyt katsomassa monia ennakkoon hypetettyjä suuren luokan leffoja kuten T3, Matrix Reloaded, Bad Boys 2, Hulk, Kill Bill jne. ja valitettavasti joutunut AINA pettymään.

Yleisesti ottaen kaikissa on mättänyt pahasti tarina, juoni, käsikirjoitus tai miksi sitä nyt haluakaan kutsua. Se on korvattu ”näyttävillä” räjähdyksillä, ammuskeluilla ja digitaalisilla hienouksilla. Mutta minuun se ei uppoa, se on oksettavaa ja säälittävää. Leffoilta puuttuu sydän, mikä tekee niistä täysin ennustettavia ja tylsiä kuvasarjoja.

Myönnän että olen valinnut melkolailla toiminta painoitteisia elokuvia, enkä halua liikaa yleistää . Mutta onko tosiaan niin, että ihmiset haluavat nykyään nähdä vain tappamista ja typerää läpän heitoa vailla mitään syvällisempää sisältöä.

Tuore Jukka Halttusen arvostelu elokuvasta Matrix Revolutions kertoo mielestäni paljon toiminta elokuvien nykytilasta. Vaikka en ole ko. leffaa vielä nähnyt, epäilen olevani samoilla linjoilla. Arvostelussa ei ole varsinaisia spoilereita, mutta vannoutuneimmat fanit eivät ehkä halua lukea sitä. Masentavaa tekstiä nimittäin.

linkki

Mitä mieltä siis olette? Ovatko uudet leffat olleet pettymyksiä? Mitä elokuvilta edes odotatte?

--
tamppauskone - se olen minä

Avatar
#2 • • GoA Guest
Tämän vuoksi itse en ole katsonut niitä teatterissa vaan käyttänyt dc++, ei tule pettymään rahantuhlauksen vuoksi.
hallucinogen

Posts: 8,190

#3 • • hallucinogen Edain
Mä oon vaan sitä mieltä ,että te muut ette ymmärrä matrixin kakkososaa, se on aivan loistava leffa IMO *joo*
Parasta antia siinä leffassa on se dialogi sen arkkitehdin kanssa *nauru*

--
pikku-*possu*

bansq

Posts: 931

#4 • • bansq leftfield winger.
je. jos tota matrixin kakkososaa lähdetään vielä ruotimaan, niin ensinnäkin sen visuaalinen ilme on samaa tyylikästä viherharmaaviolettivalkometallipintaa, (paitsi ne !#!”# Siionin pileet, hyi.)

hyvän idean pohjalta ollaan imo vähän hakuteillä mahdollisuuksien runsauden tähden, leffa ei osaa oikein keskittyä selittämään yleistilannetta parilla sanalla ja siitäämään huomiotaan tarkemmin johonkin missä olis vähän enemmän potentiaalia (kuin lentämisessä, mätkispotkimisessa ja ampumisessa).

tähän mennessä olen kuitenkin odottanut revolutionsilta jotain reloadedin epämääräisiä sekoiluja yhdistävää, mutta toi arvostelu pelottaa että koko trilogian mahdollisuudet jätetään käyttämättä ja koko projekti tukehtuu käsikirjoittajien haluun sutaista loppu kasaan vasurilla. snif.

--
plip goes on.

Lost-Soul

Posts: 3,107

#5 • • Lost-Soul los pallos

fadeout:
Kesän ja syksyn aikana olen käynyt katsomassa monia ennakkoon hypetettyjä suuren luokan leffoja kuten T3, Matrix Reloaded, Bad Boys 2, Hulk, Kill Bill jne. ja valitettavasti joutunut AINA pettymään.


Pistää miettimään, että mitä olet odottanut noilta leffoilta????


Myönnän että olen valinnut melkolailla toiminta painoitteisia elokuvia, enkä halua liikaa yleistää . Mutta onko tosiaan niin, että ihmiset haluavat nykyään nähdä vain tappamista ja typerää läpän heitoa vailla mitään syvällisempää sisältöä.


Eikös seksi ja väkivalta ole tämänhetken nro 1 aiheet. Lehdet, uutiset ja leffat kylvävät sitä kokoajan ja yleisö ”syö” sen mielellään.


Vaikka en ole ko. leffaa vielä nähnyt, epäilen olevani samoilla linjoilla.


Surullista. Katso ensin leffa ja arvostele sitten. Tuossa on yksi syy, miksi en tykkää lukea mitään arvosteluita leffoista, ennenkun olen nähnyt itse kyseisen leffan.

Valitettavasti nyt ei tule tuota tekstiä hirveesti kun on vähän koomassa, mutta oli pikkusen pakko kommentoida.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

vaavu

Posts: 1,324

#6 • • vaavu vara-vana

fadeout:
Myönnän että olen valinnut melkolailla toiminta painoitteisia elokuvia, enkä halua liikaa yleistää .



Ehkäpä toi osaltaan saattaa selittää... Nykyisin monet studiot pitävät toimintaelokuvia kassamagneettien roolissa, jolloin niitä lähdetään työstämään alusta pitäen suuren yleisön mieleen: yllätyksettömiksi, turvallisiksi, kaikkia miellyttäviksi. Jossain tämän projektin edetessä tippuu sitten se omaperäisyys pois kuvioista.

Kyllä hyviä leffoja tulee koko ajan, mutta ne eivät useinkaan ole niitä top10-katsojalistalla killuvia tekeleitä.
Lost-Soul

Posts: 3,107

#7 • • Lost-Soul los pallos

vaavu:
Kyllä hyviä leffoja tulee koko ajan, mutta ne eivät useinkaan ole niitä top10-katsojalistalla killuvia tekeleitä.


Vaikka lotri tekee tuohonkin poikkeuksen. Ainakin omasta mielestäni, ne ovat niin huikean näköisiä ja vaikka ne eivät olekkaan juuri se kirja, niin kyllä niiden tarina on niin huikea ja (ööööö) mahtava, et huh huh...

Oli vaan pakko sanoa..

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

anqqa

Posts: 4,034

#8 • • anqqa tirehtööri

fadeout:
Kesän ja syksyn aikana olen käynyt katsomassa monia ennakkoon hypetettyjä suuren luokan leffoja kuten T3, Matrix Reloaded, Bad Boys 2, Hulk, Kill Bill jne. ja valitettavasti joutunut AINA pettymään.

Yleisesti ottaen kaikissa on mättänyt pahasti tarina, juoni, käsikirjoitus tai miksi sitä nyt haluakaan kutsua. Se on korvattu ”näyttävillä” räjähdyksillä, ammuskeluilla ja digitaalisilla hienouksilla. Mutta minuun se ei uppoa, se on oksettavaa ja säälittävää. Leffoilta puuttuu sydän, mikä tekee niistä täysin ennustettavia ja tylsiä kuvasarjoja.



ainakin tähän kill bill iski erittäin hyvin, jo soundtrackin ensimmäiset sekunnit kerto että on nannaa tiedossa ^__^ muuten nuo leffat on lähinnä sellasia, jotka ois saattanu toimia joitakin vuosia sitten, mutta nyt jotenkin ihmiset osaa vaatia enemmän eikä riitä pelkät 'because we can' -erikoisefektileffat pure (joskus purru vai?). kuten vaavukin totes, toiminta on 'varma' ja jatko-osat kassamagneettiin myös melko varma tulostelija. riippuu myös hieman millä asenteella leffan katsoo, esim bad boys 2 toimi kun piti sitä alusta asti yliampuvana machona aivot narikkaan -viihteenä.

Mitä mieltä siis olette? Ovatko uudet leffat olleet pettymyksiä? Mitä elokuvilta edes odotatte?



odotukset tosiaan näyttelee suurta osaa elokuvanautinnosta. odottaako näkevänsä harmaita aivosoluja aktivoivan lukuisilla omintakeisilla juonenkäänteillä varustetun jännäritrillerin vai naurettavan etkoilupätkän goren ja komiikan merkeissä.

mutta kyllä, huomattavasti enemmän nykyleffat tuottaa pettymyksiä mitä ennen, eikä kaikki ole selitettävissä kasvaneilla odotuksilla. ehkä hollywoodissa ns. erilaisten elokuvien on tänäpäivänä vaikeaa saada vaikkapa rahoittajat innostumaan? parhaat leffat tulee lähes poikkeuksetta kyllä hollywoodin ulkopuolelta, suuri osa myös koko ameriikan ihmemaan ulkopuolelta, mutta ymmärtääkseni tässä olikin kyse vain noista hw-leffoista..

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

Damien

Posts: 2,882

#9 • • Damien [tr3ox]
Siksi pitääkin pitäytyä ”oikeissa” leffoissa jos haluaa mieltään rassata. Extreme osastolta löytyy, tsekkaa Bam Margeran Haggard ja kaikki CKY:t, Bumfights - A Cause for concern ja Bumfights2Bumlife. Siitä sitten siirrytäänkiin pelkkiin lautailu, BMX, prätkä, auto, maastokönkeli, moottorikelkka pätkiin, simpsoneihin ja futuramoihin, unohtamatta South Parkkeja. Lopuksi marinoidaan mieli Stand-up comedy pätkillä, Tom Green videoilla ja Ali G:llä. Mitä stiä ihminen enää erehtyykään vilkuilemaan spectacular spectacular roinia.

Ps. Kaiken maailman documentaatio on myös hirmu suotavaa, Michael Moore osasto ja BBc kattaa laatujulkaisut.

[muokattu 2.11.2003 20:15]
kisumisu

Posts: 532

#10 • • kisumisu

Damien:
Extreme osastolta löytyy...



Kiva tietää etten ole perversioni kanssa yksin *nauru*
patis

Posts: 1,158

#11 • • patis 10
Samanlaista skeidaa leffat on ollu jo ties kuinka pitkään.

Ihan yhtälailla hyviä poikkeiksiakin löytyy vähän väliä.

Muhun ainakin on iskeny tän vuoden puolella Kill Bill, Pirates of caribbean ja lotr. Enpä itseasiassa muista oonko käyny kattoo mitään muuta tän vuoden puolella...
Reiver

Posts: 352

#12 • • Reiver
Kävin eilen kattomassa Kill Bill leffan. Osu ja uppos. *sydän*
Viimeks on ollu niin mahtava olo leffasta pois tullessa jotain 10 vuotta sitten kun Terminator 2 oli teattereissa. Ja siitä on aikaa.

Käyn leffassa noin 4-7 kertaa vuodessa ja yleensä odotukset ovat olleet vähän korkeammat mitä leffa on tarjonnut. Jouhtuen lähinnä vaudikkaista trailereista.

Keskiviikkona katsoon Matrix Revolutionia. Odotukset hmmmm.... Toivottavasti olis edes vähän parempi kuin Reload. Eikä se ole paljoa vaadittu.

--
««««« NRG »»»»»

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#13 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
hmm... hiukan erikoista, mutta mun kohdalla (esim. viimeisen 5 vuoden aikana) 95% leffoista on ollut sellasia ”katso kerran ja unohda”. Mä en edes käsitä, kuinka hyvä elokuvan kuuluisi olla, että sen pystyisi katsomaan monta kertaa. Ja silloinkin kun on menossa leffaan, joutuu miettimään ihan tosissaan, mikä olisi sen 10 euron arvoinen. Oon hyviäkin leffoja nähnyt, mutta enpä osaa tähän hätään montaa nimetä *täh*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

Blues

Posts: 5,414

#14 • • Blues Koning van Afrika
Syy miksi tehdään paljon huonoja elokuvia on se että se myy hyvin. Täytyy myöntää että sieltä seasta löytyy muutamia loistavia leffoja mutta harva suuri ja mittavasti mainostettu elokuva on ollut hyvä mielestäni. Yleensä vähän pienemmät leffat ovat olleet todella hyviä ja semmoisia että ne jäävät mieleen massasta poikkeavina. Nykyään vieläkin olen sitä mieltä että ”The usual Suspects” on paras elokuva minkä olen nähnyt.
Elokuvat ovat niin mielipidekysymyksiä että voi enemmistö sanoa että nuo luetellut elokuvat ovat aivan loistavia ja nämä toisenlaiset leffat jotka jäävät itselleni mieleen, ovat täyttä roskaa. Monet tykkäävät katsoa leffaa jossa voi heittää aivot narikkaan..

--
Pictures

Party moeilik en het n oulike lewe

vaavu

Posts: 1,324

#15 • • vaavu vara-vana

Reiver:
Jouhtuen lähinnä vaudikkaista trailereista.



Musta tuntuu että monessa leffassa trailerit antaa ihan erilaisen kuvan kuin elokuva itse. IMHO usein nimenomaan huonompaan suuntaan: trailereiden perusteella moni hyväkin leffa vaikuttaa todella surkealta tekeleeltä. Esimerkkinä Apocalypse.Now.Redux, jonka joku aika sitten näin dvd:ltä. Kun leffan loputtua istui sohvalla typertyneenä ja elokuvan erikoisen fiiliksen päihdyttämänä, tuli katsottua samalla dvd:ltä ekstrana löytynyt traileri. Traileri oli kuin ihan eri elokuvasta! Leffan hitaasti hulluuteen liukeneva tahti oli siinä kiihdytetty näyttäväksi turboahdetuksi pam-pum-räks -kaahailuksi ja nopeiksi onelinereiksi. Elokuva näytti trailerin perusteella aika mitäänsanomattomalta tekeleeltä, vaikka itse leffa menikin omassa tiukassa kriteeristössäni viiden tähden kastiin.
Avatar
#16 • • GoA Guest
Itse voisin heittää tähän yhden sellaisen leffan mikä on laittanut minut ajattelemaan ja tuntemaan. Lilja 4-ever oli sellainen mikä pysäytti ja laittoi katsomaan uudelleen.
jansq

Posts: 197

#17 • • jansq Team Emmätajuu
Eihän nuo megaäksönpläjäykset kyllä mitään huikeita intellektuellielämyksiä olekaan, mutta kyllähän nekin hetken viihdyttävät. Omia ikisuosikkejani sen sijaan ovat mm.
Usual Suspects
American Beauty
Lock, Stock & Two Smoking Barrels
Eli ne edustavat vähän rauhallisempaa menoa, joskin ruumiita tulee noissakin. Äksön puolelta kolahtaa taasen Tarantinon tuotokset ja tietenkin LOTR trilogia. Joskus sitten vaan on niin laiska olo, ettei jaksa mitään kovin fiksua katellakaan ja sitten tulee tsekattua Kalifornian kuvernöörin toilailuja machomaailmassa... Niillekin on oma tarkoituksensa siis ;)

edit: Juuja tuo Lilja 4-ever oli kyllä aika karu ja ahdistava.

[muokattu 4.11.2003 09:36]

--
loud music is good for you

Summerblink

Posts: 291

#18 • • Summerblink 2 vasenta jalkaa
Kill Bill rulas kybällä. Mulla on tossa cubiclen seinällä Go Go Yubari-wall paper kunniapaikalla
*pihkassa*
Lost-Soul

Posts: 3,107

#19 • • Lost-Soul los pallos
Katsoin äsken yhden parhaimmista toiminta pätkistä (The Rock) ja aloin miettimään, mitä siinä on sellaista, mitä muissa ei ole. Neljä asiaa tuli mieleen jotka ajattelin sanoa.
Ensimmäisenä tietenkin tulee mieleen näyttelijät. Sean Connery on ehdottomasti yksi parhaista näyttelijöistä ja siinä sivulla kun on Nicolas Cage (josta en henk.koht. tykkää) ja Ed Harris niin ei ainakaan tuttuja kasvoja puutu. Tietenkin leffa on yleensä sitä parempi, mitä vähemmän noita tunnettuja tähtiä on, mutta toisaalta, joskus leffan henkilöiden yhdisteleminen ja muistaminen kestää liikaa, kun ei saa nimeä ja pärstää yhdistettyy toisiinsa. Toki elokuvassa oli muitakin aivan uskomattoman huikeita roolisuorituksia, mutta valitettavasti en nyt muista kaikkien nimiä (ja laiskana en jaksa alkaa tarkistamaan niitä).
Musiikkin arvon huomaa tuossa leffassa jopa liiankin hyvin. Joskus tein pienen testin jossain, missä sai vaihdettua taustamuusiikkia kohtaukseen ja siinä huomasi kuinkapaljon se musiikki oikeasti merkitsee. Lotrissa on varmasti yhdet parhaimmista musiikeista, mitä olen koskaan kuullut. Ne nostattavat tunteet kyllä huippuunsa ja antaa jopa enemmän syvyyttä elokuvalle.
Realistisuuskin on mielestäni tärkeätä. Tällä tarkoitan sitä, että kukaan ei ota 100 luotia itseensä ja hyppää 4 km:stä, saamalla pelkästään pari naarmua. Tietenkin joidenkin elokuvien ”sankarit” ovat näitä supermiehiä, jotka kestävät sen, mutta kun tehdään jotain melkein realistista elokuvaa, ni silloni nuo pitää karsia heti pois. Esim Kill Billissä itse ymmärsin, että tämä ”sankari” olisi jotenkin suht normaali henkilö, mutta valitettavasti hän tykkäri mättää porukkaa oikein kunnolla. Tuo elokuva on siitä erinnomainen, koska siinä näytetään, miten tehdään huononmaun rajalla. Kill Bill oli täynnä näitä yliammuttuja kohtauksia, joissa oikeasti alkoi odottamaan elokuvan loppumista.
Juonihan on nyt aina se, mikä pitäisi olla kohdallaa. Pitää vaan muistaa, että juoni ja aihe on täysin eri asioita (ainakin omasta mielestäni). Aiheena voi olla tyypillinen kidnappaus/uhkailu/kiristys, mutta se miten asia kehittyy ja miten se siitä jatkuu onkin jo toinen juttu. Monta mielenkiintoista aihetta on tuhottu huonolla juonella. Välillä oikein ärsyttämään se, miten joku on tuhonnut niinkin loistavan aiheen (valitettavasti juuri nyt ei tullut mitään leffaa mieleen, mutta voin ehkä joskus laittaa tänne jotain). Aina jos mielenkiinto leffassa säilyy loppuun asti, niin silloin voin kehua leffaa.

Nykyään kun katsoo elokuvia, niin huomaa aina jonkin asian puuttuvan. Harvoin leffa on huono, koska siinä ei ole kunnollisia näyttelijöitä, mutta on niitäkin tullu nähtyä. Aika usein musiikki on todella surkeata ja vielä useammin koko juoni on syvältä. Realistisia pätkiä yhä harvemmin enään tehdään, vaan nykyisin löytyy aina se yksi pyssysankari joka päihittää miljoonat vihulaiset yhdellä sormella, jonka jälkeen menee viereiseen kuppilaan donitsille.
Itse olen huomannut, että kun ei odota mitään elokuvalta, niin saattaa jopa yllättyä. Trailerit yleensä pilaavat elokuvaa (joko kertoo kaikki tärkeimmät kohdat tai antavat täysin väärän kuvan elokuvasta). Ja pahimmat ovat arvostelijat. Arvosteluja ei todellakaan kannata lukea ennen elokuvaa!!!

No jälleen aika sekavaa tekstii, mutta minkäs sille mahtaa....

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Avatar
#20 • • pipa Guest
KILL BILL oli ihan vitun jees!
*slurps*