Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,499,408 views

Amma

Posts: 2,383

#11621 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.

hemuz, 5.6.2008 11:06:
---
Viola Turpeinen, 5.6.2008 10:13:
Kiitti tytöt :) Ajattelin itsekin että parempi ostaa sitten kerralla kunnollinen, vaikka se käyttötarkoitus tällä hetkellä onkin useimmiten festareilla. Ei sitä tiedä mihin kaikkeen tässä vielä innostuu.
---
Mikään ei ole rasittavampaa kun koittaa nukkua kylmissään. Itellä tollanen Tunturisusi. Loppu se paleleminen. Helpompi sitä pussia on avata, kun laittaa sitten lisää "täytettä".


Mikään ei ole rasittavampaa kuin herätä huonosti nukutun yön jälkeen aamulla siihen että ulkona on kylmä, palelee pussissa ja on hillitön vessahätä (ja vessaan tms. matkaa muutama sata metriä). Kunnon makuupussilla lähtökohdat paranee huomattavasti. ;)
Mulla oli sillon huhtikuussa auton ikkunat raollaan ja nukkumisasuna muistaakseni pitkähihanen t-paita ja alkkarit/pitkikset + ehkä villasukat. Kyllä kelpasi.
IMO on järkevämpää satsasta kalliimpaan, lämpimämpään ja kooltaan sekä painoltaan isompaan pussiin kuin yrittää jossain metsän keskellä palellessaan laittaa kaikki mukana olevat (helle)vaatteet yhtä aikaa päälle kun tulee yöllä kylmä. Tai sitten voi yrittää hankkia jonkun lämpimän ihmisen siihen viekkuun patteriksi.

--
*etsiskel*

hemuz

Posts: 2,178

#11622 • • hemuz kätevä emäntä

Amma, 5.6.2008 11:31:

Mikään ei ole rasittavampaa kuin herätä huonosti nukutun yön jälkeen aamulla siihen että ulkona on kylmä, palelee pussissa ja on hillitön vessahätä (ja vessaan tms. matkaa muutama sata metriä). Kunnon makuupussilla lähtökohdat paranee huomattavasti. ;)
Mulla oli sillon huhtikuussa auton ikkunat raollaan ja nukkumisasuna muistaakseni pitkähihanen t-paita ja alkkarit/pitkikset + ehkä villasukat. Kyllä kelpasi.
IMO on järkevämpää satsasta kalliimpaan, lämpimämpään ja kooltaan sekä painoltaan isompaan pussiin kuin yrittää jossain metsän keskellä palellessaan laittaa kaikki mukana olevat (helle)vaatteet yhtä aikaa päälle kun tulee yöllä kylmä. Tai sitten voi yrittää hankkia jonkun lämpimän ihmisen siihen viekkuun patteriksi.



*piis* *joo*

Ton mun mallin saa kivasti viel yhistettyä, jos viel tuntuu et palelee *vink*
Takyon

Posts: 2,945

#11623 • • Takyon Möwkö

Amma, 5.6.2008 11:31:
---
hemuz, 5.6.2008 11:06:
---
Viola Turpeinen, 5.6.2008 10:13:
Kiitti tytöt :) Ajattelin itsekin että parempi ostaa sitten kerralla kunnollinen, vaikka se käyttötarkoitus tällä hetkellä onkin useimmiten festareilla. Ei sitä tiedä mihin kaikkeen tässä vielä innostuu.
---
Mikään ei ole rasittavampaa kun koittaa nukkua kylmissään. Itellä tollanen Tunturisusi. Loppu se paleleminen. Helpompi sitä pussia on avata, kun laittaa sitten lisää "täytettä".

---

Mikään ei ole rasittavampaa kuin herätä huonosti nukutun yön jälkeen aamulla siihen että ulkona on kylmä, palelee pussissa ja on hillitön vessahätä (ja vessaan tms. matkaa muutama sata metriä). Kunnon makuupussilla lähtökohdat paranee huomattavasti. ;)
Mulla oli sillon huhtikuussa auton ikkunat raollaan ja nukkumisasuna muistaakseni pitkähihanen t-paita ja alkkarit/pitkikset + ehkä villasukat. Kyllä kelpasi.
IMO on järkevämpää satsasta kalliimpaan, lämpimämpään ja kooltaan sekä painoltaan isompaan pussiin kuin yrittää jossain metsän keskellä palellessaan laittaa kaikki mukana olevat (helle)vaatteet yhtä aikaa päälle kun tulee yöllä kylmä. Tai sitten voi yrittää hankkia jonkun lämpimän ihmisen siihen viekkuun patteriksi.



Intissä opittua:
Jos käytössä on tollanen perus tekokuituinen makuupussi niin siellä pitää riisua kaikki ylimääräinen vaate pois että pysyy lämpösenä. Tiedän että toi kuulostaa aivan järjenvastaiselta mut se toimii ;)

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Amma

Posts: 2,383

#11624 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.

Takyon, 5.6.2008 12:25:
Intissä opittua:
Jos käytössä on tollanen perus tekokuituinen makuupussi niin siellä pitää riisua kaikki ylimääräinen vaate pois että pysyy lämpösenä. Tiedän että toi kuulostaa aivan järjenvastaiselta mut se toimii ;)


Juuri näin. Sen takia mullakin oli enimmillään vähän (yksi kerros) ja ohutta vaatetta. *joo*

--
*etsiskel*

Amuck

Posts: 2,396

#11625 • • Amuck dub-i-dub
Argh! :D Toinen sanoo että 500 gramman pussilla pärjää ihan hyvin ja toiset neuvoo ottamaan kesälläkin talvipussin messiin. Tiedän kyllä että kylmän kokeminen on subjektiivista, mutta en tosiaan halua laittaa 60e makuupussiin jossa joutuu palelemaan. Sanokaa nyt vielä rautalangasta että millaisia lukemia kannattaa noista lämpötilarajoista etsiskellä? Ovatko nuo hakemani vaihtoehdot liian vilpoisia?

Ehkä jään kotiin kun olen näin säälittävä eräjorma.

Toi Haglöfs?

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

hemuz

Posts: 2,178

#11626 • • hemuz kätevä emäntä

Viola Turpeinen, 5.6.2008 12:30:
Argh! :D Toinen sanoo että 500 gramman pussilla pärjää ihan hyvin ja toiset neuvoo ottamaan kesälläkin talvipussin messiin. Tiedän kyllä että kylmän kokeminen on subjektiivista, mutta en tosiaan halua laittaa 60e makuupussiin jossa joutuu palelemaan. Sanokaa nyt vielä rautalangasta että millaisia lukemia kannattaa noista lämpötilarajoista etsiskellä? Ovatko nuo hakemani vaihtoehdot liian vilpoisia?

Ehkä jään kotiin kun olen näin säälittävä eräjorma.

Toi Haglöfs?



Itse tunnet itsesi parhaiten. Itse valitsin suoraan talvimakuupussin aikoinaan, kun tuli partiossa pyörittyä jos jonki moisissa olosuhteissa vuoden ympäri. Olen itse ainakin niin vilukissa, etten lähtis suomen suveen kesäpussilla :D Ei ne yöt ole kauheen lämpimiä.... Ehkä kannattaa kävellä sinne kauppaan ja keskustella sen myyjän kanssa.
_samppa

Posts: 89

#11627 • • _samppa

Viola Turpeinen, 5.6.2008 12:30:
Argh! :D Toinen sanoo että 500 gramman pussilla pärjää ihan hyvin ja toiset neuvoo ottamaan kesälläkin talvipussin messiin. Tiedän kyllä että kylmän kokeminen on subjektiivista, mutta en tosiaan halua laittaa 60e makuupussiin jossa joutuu palelemaan. Sanokaa nyt vielä rautalangasta että millaisia lukemia kannattaa noista lämpötilarajoista etsiskellä? Ovatko nuo hakemani vaihtoehdot liian vilpoisia?

Ehkä jään kotiin kun olen näin säälittävä eräjorma.

Toi Haglöfs?




Tuolla Haglöfsillä pärjää mun mielestä kesällä ja vähän syksymmälläkin - ainakin niin pitkään kuin festareita on. Jos palelet herkästi, niin tuijota sitä isointa pussin tiedoissa kerrottua lämpötilaa (comfort yleensä) ja mieti sen mukaan kuinka kylmässä kelissä yövyt.

Yleensä pussien lukemat ilmoitetaan seuraavasti: hikoiluraja (miesten), naisten mukavuusraja, miesten mukavuusraja ja kylmin lämpötila, jossa pussilla pärjää yön ilman riskiä hypotermiasta. Eli tuolla viimeisellä lukemalla (extreme), jota kauppiaat aina hehkuttavat, ei ole merkitystä muuta kuin silloin kun ollaan pitkällä puskassa ja kelit muuttuvat radikaalisti kylmemmäksi kuin alunperin on varustauduttu. Pussissa on siis sen comfort-rajan jälkeen jo kylmä nukkua, jos palelee herkästi. Myöskään tuota hikoilurajaa ei monesti ilmoiteta kauppojen sivuilla.

Kuten täällä jo todettiinkin pussissa tarkenee parhaiten lämpökerrastossa ja sukat jalassa. Myös makuupussin lakana on pop. Lämmittää hieman ja pitää pussin puhtaana... Mikäli pussissa tulee kylmä, niin kannattaa kasata pussin päälle vaatteita lisäeristeeksi. Myös eristävällä makuualustalla on ratkaiseva merkitys tarkenemisen kannalta, kun maa on kylmä (kevät, loppusyksy, talvi).

Mikäli et halua maksaa ylihintaa pussista ja muusta sälästä suosittelen jotain muuta kauppaa kuin partioaitta. (varuste.net, ulkoilukauppa.com, paikallinen urheilukauppasi jne... :) Osta myös sopivan kokoinen pussi, liian iso pussi painaa suotta enemmän ja ei ole yhtä lämmin nukkua.

IMO kesällä nukkuessa on ongelmana ennemmin pussien kuumuus kuin kylmyys, ainakin Etelä-Suomessa. Aukinaisen pussin kanssa nukkuminen on kuitenkin vähän sellaista kikkailua, jostakin on kuuma ja toisesta paikasta helposti kylmä.

Untuvapussit eristävät paremmin kuin keinokuitu kuivana (kevyempiä & pienempiä), keinokuitu toimii taas paremmin kosteana. Keinokuituinen lienee parempi halvempana festarikäyttöön...

--
pleasure little treasure

evvk

Posts: 1,918

#11628 • • evvk
Mistä saisi kotiin kunnon ilmastoinnin kesäksi kun täällä kämpässä on ihan sika kuuma ja mitähän sellanen maksaa ja mitä maksaa käyttää (sähkölaskut)?
larzizi

Posts: 1,661

#11629 • • larzizi

Viola Turpeinen, 5.6.2008 12:30:
Argh! :D Toinen sanoo että 500 gramman pussilla pärjää ihan hyvin ja toiset neuvoo ottamaan kesälläkin talvipussin messiin. Tiedän kyllä että kylmän kokeminen on subjektiivista, mutta en tosiaan halua laittaa 60e makuupussiin jossa joutuu palelemaan. Sanokaa nyt vielä rautalangasta että millaisia lukemia kannattaa noista lämpötilarajoista etsiskellä? Ovatko nuo hakemani vaihtoehdot liian vilpoisia?

Ehkä jään kotiin kun olen näin säälittävä eräjorma.



En osaa lämpötilarajoista oikein mitään sanoa. Mutta veikkaisin, että suurimmalle osalle se Haglöfs Lim 50, jota itse ehdotin, on liian ohut. Itse vaan on tottunut nukkumaan huonoissakin olosuhteissa, eikä se pieni kylmyys enää haittaa yhtään. Joten jos vähänkin epäilet palelevasi liian ohuen pussin kanssa, niin hanki paksumpi.

Helpottaa varmasti myös suuresti, jos esim. marssit Partiovarusteeseen, kerrot mihin tarkotukseen haluat makuupussin, niin kyllä ne siellä osaa auttaa ja ehdottaa oikeanlaista pussia *joo*

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

Avatar
#11630 • • REivaaja Guest
Jos kaikkea jumalan luomaa elämää pitää kunnioittaa, niin onko Saatana sitten kuollut?
Avatar
#11631 • • gnomex Guest

REivaaja, 6.6.2008 11:16:
Jos kaikkea jumalan luomaa elämää pitää kunnioittaa, niin onko Saatana sitten kuollut?


Onko Jumala luonut Saatanan?

Pystyykö Jumala luomaan niin ison kiven, että ei pysty sitä itsekään nostamaan?
Kyllä -> Ei ole kaikkivoipa
Ei -> Ei oli kaikkivoipa

Mut mun ei tarttekaan ajatella tämmösiä kun en jumalaan tai Jumalaan usko *hihu*
sapeli

Posts: 11,768

#11632 • • sapeli jokukukamikä?

mark hamilton, 5.6.2008 18:37:
Mistä saisi kotiin kunnon ilmastoinnin kesäksi kun täällä kämpässä on ihan sika kuuma ja mitähän sellanen maksaa ja mitä maksaa käyttää (sähkölaskut)?



Meillä on katossa sellainen tuuletin-lamppu-yhdistelmä, maksoi kait jotain 40e, enkä usko että tuo paljoa sähköäkään vie. Meillä tosin menee sen verran paljon sähköä että tosi vaikea arvioida tuon osaa siitä...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Avatar
#11633 • • Edited REivaaja Guest

gnomex, 6.6.2008 11:26:
---
REivaaja, 6.6.2008 11:16:
Jos kaikkea jumalan luomaa elämää pitää kunnioittaa, niin onko Saatana sitten kuollut?

---

Onko Jumala luonut Saatanan?

Pystyykö Jumala luomaan niin ison kiven, että ei pysty sitä itsekään nostamaan?
Kyllä -> Ei ole kaikkivoipa
Ei -> Ei oli kaikkivoipa

Mut mun ei tarttekaan ajatella tämmösiä kun en jumalaan tai Jumalaan usko *hihu*


Saatanahan on jumalan ensimmäinen luomus. Strike 1.
Ja ihminen kääntyi makeannälissään Saatanan puoleen. Strike 2 Näin syntyi Jumalan vihan seurauksena karies ja sana äpärä. Myöhemmin myös eri kieliä ja täten myös monta äpärää lisää. Strike 3
Ja tarinan opetushan on se, että me ollaan kaikki Jumalan äpäriä. Ai että teologia on jännää.
Avatar
#11634 • • gnomex Guest

REivaaja, 6.6.2008 11:34:
---
Saatanahan on jumalan ensimmäinen luomus. Strike 1.
Ja ihminen kääntyi makeannälissään Saatanan puoleen. Strike 2 Näin syntyi Jumalan vihan seurauksena karies ja sana äpärä. Myöhemmin myös eri kieliä ja täten myös monta äpärää lisää. Strike 3
Ja tarinan opetushan on se, että me ollaan kaikki Jumalan äpäriä. Ai että teologia on jännää.


Hmm, mikäs tarina se oli minkä mukaan Saatana on taivaasta karkotettu enkeli? Vai sekotanko asiat?
Avatar
#11635 • • Annakins Guest

gnomex, 6.6.2008 11:43:
---
REivaaja, 6.6.2008 11:34:
---
Saatanahan on jumalan ensimmäinen luomus. Strike 1.
Ja ihminen kääntyi makeannälissään Saatanan puoleen. Strike 2 Näin syntyi Jumalan vihan seurauksena karies ja sana äpärä. Myöhemmin myös eri kieliä ja täten myös monta äpärää lisää. Strike 3
Ja tarinan opetushan on se, että me ollaan kaikki Jumalan äpäriä. Ai että teologia on jännää.

---

Hmm, mikäs tarina se oli minkä mukaan Saatana on taivaasta karkotettu enkeli? Vai sekotanko asiat?



Lucifer?
Avatar
#11636 • • gnomex Guest

Annakins, 6.6.2008 11:49:
---
gnomex, 6.6.2008 11:43:
---
REivaaja, 6.6.2008 11:34:
---
Saatanahan on jumalan ensimmäinen luomus. Strike 1.
Ja ihminen kääntyi makeannälissään Saatanan puoleen. Strike 2 Näin syntyi Jumalan vihan seurauksena karies ja sana äpärä. Myöhemmin myös eri kieliä ja täten myös monta äpärää lisää. Strike 3
Ja tarinan opetushan on se, että me ollaan kaikki Jumalan äpäriä. Ai että teologia on jännää.

---

Hmm, mikäs tarina se oli minkä mukaan Saatana on taivaasta karkotettu enkeli? Vai sekotanko asiat?

---


Lucifer?


Niin mutta onko Lucifer nimeomaan itse Saatana, vai onko Lucifer piru vai paholainen vai onko kaikki samoja asioita?
Avatar
#11637 • • Edited REivaaja Guest

gnomex, 6.6.2008 11:43:
---
REivaaja, 6.6.2008 11:34:
---
Saatanahan on jumalan ensimmäinen luomus. Strike 1.
Ja ihminen kääntyi makeannälissään Saatanan puoleen. Strike 2 Näin syntyi Jumalan vihan seurauksena karies ja sana äpärä. Myöhemmin myös eri kieliä ja täten myös monta äpärää lisää. Strike 3
Ja tarinan opetushan on se, että me ollaan kaikki Jumalan äpäriä. Ai että teologia on jännää.

---

Hmm, mikäs tarina se oli minkä mukaan Saatana on taivaasta karkotettu enkeli? Vai sekotanko asiat?

Juurikin näin. Osoittaa suurta luottamusta kaikkivaltiaaseen kun eka olento avaa silmänsä ja sanoo 'paska mesta' ja muuttaa etelään.. Saatana tietää siis jotain, mitä mä en halua.
Miksköhän jumala ei ottanu opikseen ja teki ihmisen? 2/2 vastaan on huono kerroin ainakin näin langenneelle uhkapelurille. Kaksi samaa virhettä putkeen ja se on mun vika?
Takyon

Posts: 2,945

#11638 • • Takyon Möwkö
Miks lähes kaikki (psyke?)hippitytöt on niin perhanan söpöjä ja sulosia? :D

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Avatar
#11639 • • REivaaja Guest

Takyon, 6.6.2008 23:52:
Miks lähes kaikki (psyke?)hippitytöt on niin perhanan söpöjä ja sulosia? :D

mä oon miettiny ihan samaa..
KooKie

Posts: 4,338

#11640 • • Edited KooKie aka. Petress Pan
Oliko Roomassa viimeisillä vuosisadoilla (200-300jaa.) senaattorien luokalla (ylimystöllä siis) verovapaus vai ei? Mukavan ristiriitaista tietoa löytynyt, enkä löydä mistään vahvistusta suuntaan, enkä toiseen.

Edit. Tän lisäksi mä löydän tietoa, jonka mukaan talonpojat siirtyivät suurmaanomistajien tiloille, koska niitä ei verotettu, mutta toisessa kirjassa kerrotaan, että suurmaanomistajat tyytyivät verotukseen, kunhan talonpojat sidottiin turpeeseen (eli hoitamaan näiden suurmaanomistajien verot).

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!