Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,488,387 views

$

Posts: 1,802

#11221 • • $ Destination weekend!

Claquesous, 4.3.2008 12:04:
Voiko periaatteellisella tasolla loiseliö olla isäntäeliön kanssa symbioosissa? Esim. jollain odottamattomalla tavalla loiseliö tuottaa isännälle jonkinlaista etua. Onko asiasta käytännön esimerkkejä?



Remorat ja haikalat!

Remorat saavat hain nahasta ravintoa ja haiden nahka pysyy puhtaana.

Näitä on lukuisia muitakin mutten juuri nyt muista.

Ja ihmisellä lapamato pitää hoikassa kunnossa.

:D
Claquesous

Posts: 3,206

#11222 • • Claquesous viidettä kolonnaa

$, 4.3.2008 12:07:
Remorat ja haikalat!

Remorat saavat hain nahasta ravintoa ja haiden nahka pysyy puhtaana.



Jes! Niin, ne pikkuset imukuppikalat, jotka roikkuu haissa, eiks je?

--
32. of December

Jussi Soro

Posts: 6,385

#11223 • • Jussi Soro choon!

Claquesous, 4.3.2008 12:04:
Voiko periaatteellisella tasolla loiseliö olla isäntäeliön kanssa symbioosissa? Esim. jollain odottamattomalla tavalla loiseliö tuottaa isännälle jonkinlaista etua. Onko asiasta käytännön esimerkkejä?


Loisinta on yksi symbioosin muoto, joten periaatteessa ne ovat aina symbioosissa. Symbioosi, jossa molemmille on hyötyä, on nimeltään mutualismi, kun taas loisinta viittaa aina siihen että vain loiseläin saa hyötyä symbioosista. Ja tosiaan mutualismin yksi yleisimpiä muotoja on juurikin erilaiset eläimet jotka puhdistavat toisia eläimiä ja saavat näin ravintoa.
Avatar
#11224 • • REivaaja Guest

$, 4.3.2008 12:07:
Ja ihmisellä lapamato pitää hoikassa kunnossa.

:D


Ja puolustusjärjestelmän kunnossa!!
Mark

Posts: 7,311

#11225 • • Mark d a n c e m a c h i n e s
Miks moni ihminen ravaa ympäriinsä tyhmän näkösenä kun puhuu kännykkään? *ding* Itse teen samaa ja olen huomannut muidenkin tekevän, mikä järki pyörii ympyrää luuri kourassa? *nauru*

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#11226 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)
Mistä vois ottaa selvää missä sijaitsee roskalavoja. Siis sellasii isoja mihin voi heivaa kaikkee skeidaa.

Olisko jonkun klubbarilaisen pihassa tällä hetkellä semmosta? Helsingin alueella siis... Mitä lähempänä kantsuu sen parempi...

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Claquesous

Posts: 3,206

#11228 • • Claquesous viidettä kolonnaa

Mark, 4.3.2008 12:18:
Miks moni ihminen ravaa ympäriinsä tyhmän näkösenä kun puhuu kännykkään? *ding* Itse teen samaa ja olen huomannut muidenkin tekevän, mikä järki pyörii ympyrää luuri kourassa? *nauru*

-M



Se onkin järjetöntä. Uskon, ettei ihminen ainakaan merkitsevää keskustelua käydessään pysty keskittymään mihinkään muuhun järkiperäiseen toimintaan. Samasta syystä pysähdymme keskustelemaan, jos olemme jonkun kanssa liikkeellä, asian ollessa meille tähdellinen.

--
32. of December

roberto

Posts: 251

#11229 • • roberto
Onko Pendulumin Tarantula-biisin sanat jostain toisesta biisistä poimittu?
Jos on niin mikä mahtais olla tämä kyseinen kipale?
Mellu-

Posts: 4,006

#11230 • • Mellu-

Mark, 4.3.2008 12:18:
Miks moni ihminen ravaa ympäriinsä tyhmän näkösenä kun puhuu kännykkään? *ding* Itse teen samaa ja olen huomannut muidenkin tekevän, mikä järki pyörii ympyrää luuri kourassa? *nauru*

-M



oon huomannu saman *lmao* ite harrastan lattialaattojen/tienreunojen/tiemaalausten täsmällistä kulkemista, ei saa osuu siihen saumaan jne :D hemmetin fiksun näköstä :D

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

djbege

Posts: 264

#11231 • • djbege

Mellu-, 5.3.2008 16:54:
---
Mark, 4.3.2008 12:18:
Miks moni ihminen ravaa ympäriinsä tyhmän näkösenä kun puhuu kännykkään? *ding* Itse teen samaa ja olen huomannut muidenkin tekevän, mikä järki pyörii ympyrää luuri kourassa? *nauru*

-M

---


oon huomannu saman *lmao* ite harrastan lattialaattojen/tienreunojen/tiemaalausten täsmällistä kulkemista, ei saa osuu siihen saumaan jne :D hemmetin fiksun näköstä :D



Tästä oli jotain puhetta lukion psykologian tunneilla. Muistaakseni kyse oli jostain psyyken suojausmekanismeista eli pahimmillaan johtaa pakkotoimintoihin, esim. tarkastaa miljoona kertaa, että kahvinkeitin on pois päältä jne. Onks ne Coping-defenssit tms. Auttakaa joku viisaampi!

Itselläni ilmenee joskus siten, että kävellessäni kadulla, ajattelen, että täytyy vielä päästä seuraavan katutolpan ohi ennenkuin auto ohittaa. Suojatien yli pelkillä valkoisilla tai "mustilla" jne. Sairasta.

--
It is nice to be important, but it is more important to be nice.

Jone

Posts: 8,258

#11232 • • Jone Archibald Haddock

Mark, 4.3.2008 12:18:
Miks moni ihminen ravaa ympäriinsä tyhmän näkösenä kun puhuu kännykkään? *ding* Itse teen samaa ja olen huomannut muidenkin tekevän, mikä järki pyörii ympyrää luuri kourassa? *nauru*



Toi on muuten asia, jota oon itsekin omassa käytöksessäni kummastellut. Puhuessani kotona puhelimessa ravaan keittiöstä olohuoneeseen ja takaisin jatkuvalla syötöllä. Oon miettinyt et oonkohan oikeasti hermostunut tai jotain, mutta kun ei sillä ole senkään kanssa mitään tekemistä. Täysin riippumatta puhelun sisällöstä tai vallitsevasta mielentilasta toistan tota aina yksin himassa ollessani.
Jone

Posts: 8,258

#11233 • • Jone Archibald Haddock
Osaisko joku selittää palikalla vähän VGA-, DVI- ja HDMI-juttujen eroa. Mä tiedän et niissä on erilaiset pulikat millä ne menee koneeseen kiinni, mutta ilmeisesti tähän liittyy jotain kuvanlaadullisiakin asioita, joista en toistaiseksi tajua mitään.

Kiitsat seposteluista.
Mark

Posts: 7,311

#11234 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

Jone, 6.3.2008 11:21:
Osaisko joku selittää palikalla vähän VGA-, DVI- ja HDMI-juttujen eroa. Mä tiedän et niissä on erilaiset pulikat millä ne menee koneeseen kiinni, mutta ilmeisesti tähän liittyy jotain kuvanlaadullisiakin asioita, joista en toistaiseksi tajua mitään.

Kiitsat seposteluista.



suora quote osoitteesta:

http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/593904

"DVI
DVI on lyhenne sanoista Digital Video Interface tai Digital Visual Interface, joka on määritys digitaalisen videon siirtoon ja liitin, jonka on kehittänyt Digital Display Working Group eli lyhyemmin DDWG

DVI:ssä voi siirtä sekä digitaalista että analogista videosignaalia. DVI:stä on kolme eri mallia, DVI-A (A tulee sanasta analog), analogista siirtoa varten, DVI-D (D tulee sanasta digital), digitaalista siirtoa varten, ja DVI-I (I tulee sanasta integrated), jolla voi siirtää molempia.
http://fin.afterdawn.com/sanasto/termit/dvi.cfm

VGA
VGA on lyhenne sanoista Video Graphics Array . Nykyään VGA:lla tarkoitetaan VGA (d-sub)-liitintä ja -kaapelia, joka tunnetaan myös HD-15-nimellä tai 640x480 resoluutiota. VGA (d-sub):n avulla voi siirtää kuitenkin jopa 1920x1200 tai isompia resoluutioita. Analogisen VGA-liitännän korvaajaksi ovat tulleet digitaaliset DVI- ja HDMI-liitännät.
http://fin.afterdawn.com/sanasto/termit/vga.cfm

Yllä olevan perusteella, kylläkin valitsisin dvi-n."

hdmi:stä ei löytynyt suoraan linkkiä, pasteen kohta lisää..

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

sts

Posts: 7,969

#11236 • • Edited sts Sama pyynti aitta!

Jone, 6.3.2008 11:21:
Osaisko joku selittää palikalla vähän VGA-, DVI- ja HDMI-juttujen eroa. Mä tiedän et niissä on erilaiset pulikat millä ne menee koneeseen kiinni, mutta ilmeisesti tähän liittyy jotain kuvanlaadullisiakin asioita, joista en toistaiseksi tajua mitään.

Kiitsat seposteluista.



HDMI sisältää tuen uusille HD-standardeille ja kopiosuojauksille, lisäksi hdmi:ssä kulkee hd-kuvan lisäksi monikanava ääni.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI




Nyt on tulossa tietokoneille uusi taas, DisplayPort jonka olisi ideana pc-raudassa korvaa dvi yms.
http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort
sts

Posts: 7,969

#11237 • • sts Sama pyynti aitta!

Jone, 6.3.2008 11:21:
Osaisko joku selittää palikalla vähän VGA-, DVI- ja HDMI-juttujen eroa. Mä tiedän et niissä on erilaiset pulikat millä ne menee koneeseen kiinni, mutta ilmeisesti tähän liittyy jotain kuvanlaadullisiakin asioita, joista en toistaiseksi tajua mitään.

Kiitsat seposteluista.



VGA (ns. dsub): Analoginen liitäntä. DVI: Digitaalinen liitäntä, sisältää myös analogisen signaalin
HDMI: Täys digitaali: ei sisällä analogista. suunniteltu kotiteatterilaitteita ja telkkareita silmällä pitäen, siksi sisältää myös mahdollisuuden äänen siirtoon.
Zapa

Posts: 1,393

#11238 • • Zapa Mr Wrangler
Mikä olisi hyvä teksti & kuvaeditori ja vielä ilmainen tai esim 10pv trial, että saisin yhden kutsun tehtyä? Kutsuun tulee siis kuvaa ja tekstiä, Wordillä ym ei homma tunnetusti onnistu.
RainChild

Posts: 909

#11239 • • RainChild
Kertokaas, millä mä pääsen eroon noista pikkukärpäsistä? Mulla on jonkun verran huonekasveja ja basilikaa myös (ne ilmeisesti viihtyy kosteessa mullassa). Luin jostain vinkin, että laittaa kokonaisia neilikoita kukkaruukkuihin.. no tiedä sitten siitä.. sitten myös niksin, että laittas tyhjää floorapurkkiin etikkaa ja fairia ja mahdollisesti rei'itetty kelmu pääl. Mä en pitäny kelmuu, ku tuntu, et ei ne sinne muute mee. Pari hassua siel oli, mut kuolleiden ötöjen suhteutettuna määrää etikan hajun määrään ei ollu tarpeeks paljon. Sit olen kuullut näist et huuhtele kasvit tolu tai mäntysuopaliuksel ja pese pois. Basilikoihin en haluis noita tunkea, kun niitä syön... joten MIKÄ NEUVOKSI?

nim.merk. Turhautunut pieniin kiusaajiin, jotka lentää nenään ja tekee kaikkee tyhmää :<

--
Rainchild is back home

Lyylikki

Posts: 2,975

#11240 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

RainChild, 6.3.2008 18:51:
Kertokaas, millä mä pääsen eroon noista pikkukärpäsistä? Mulla on jonkun verran huonekasveja ja basilikaa myös (ne ilmeisesti viihtyy kosteessa mullassa). Luin jostain vinkin, että laittaa kokonaisia neilikoita kukkaruukkuihin.. no tiedä sitten siitä.. sitten myös niksin, että laittas tyhjää floorapurkkiin etikkaa ja fairia ja mahdollisesti rei'itetty kelmu pääl. Mä en pitäny kelmuu, ku tuntu, et ei ne sinne muute mee. Pari hassua siel oli, mut kuolleiden ötöjen suhteutettuna määrää etikan hajun määrään ei ollu tarpeeks paljon. Sit olen kuullut näist et huuhtele kasvit tolu tai mäntysuopaliuksel ja pese pois. Basilikoihin en haluis noita tunkea, kun niitä syön... joten MIKÄ NEUVOKSI?

nim.merk. Turhautunut pieniin kiusaajiin, jotka lentää nenään ja tekee kaikkee tyhmää :<



Kirjoita tohon "Hae aiheesta" kenttään banaanikärpäset, niin saat jo monta vastausta. Tossa etikassa on ollu ehkä se ongelma, että sen olis pitänyt olla omenaviinietikkaa tms. makeata etikkaa, jotta kärpäset siitä innostuisi. Ilmeisesti tuo toimisi myös tavallisella mehulla eli lasin pohjalle astianpesuainetta ja loput mehua. Astianpesuaine rikkoo pintajännityksen ja mokomat kärpäset hukkuvat.