Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,485,419 views

Hitchhiker

Posts: 1,754

#11061 • • Hitchhiker

Jutu, 11.2.2008 15:46:
Mä oon ainakin käsittänyt, että niiden kuuluu ilmottaa siitä asukkaille, että ovat tulossa omilla avaimilla sisään jos asukas ei ite oo kotona. Mut jos ei oo mitään ilmottanut, niin eikös tota nyt voi melkein pitää kotirauhan rikkomisena, varsinkin jos ei edes ovikelloa pimpottele :P Mutta tämä siis ihan pelkkää mutu-tietoa ja omasta kokemuksesta.



JussiS, 11.2.2008 15:54:
Sikäli kun oikein muistan, niin vain isännöitsijällä ja huoltomiehellä on oikeus mennä asuntoon ilman asunnon omistajan lupaa, tällöinkin on hyvä ilmoittaa etukäteen siitä, koska tulee käymään. Pakottavissa tilanteissa toki voidaan tulla hetikin sisään. Mutta taloyhtiön hallituksen jäsenillä ei ole mitään asiaa toisen asuntoon.



Kiitoksia molemmille vastauksista *hymy*, tuosta löytyikin jo ihan hyvin informaatiota.
m1kk3

Posts: 5,560

#11062 • • m1kk3 no-life
Voiko ihmisen tosiaan tappaa pistämällä vaikkapa ruiskulla ilmakuplan suoneen ? Ja jos voi niin mihin ihmeeseen se perustuu ?

Ja en oo siis tappamassa ketään *nauru*

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Jutu

Posts: 3,054

#11063 • • Jutu Blondi

mikke, 11.2.2008 19:12:
Voiko ihmisen tosiaan tappaa pistämällä vaikkapa ruiskulla ilmakuplan suoneen ? Ja jos voi niin mihin ihmeeseen se perustuu ?

Ja en oo siis tappamassa ketään *nauru*


Se ilmakupla estää verenkierron suonessa ja kun se liikkuu ja päätyy johonkin esmes valtimoon niin ei se nyt ihan terveellistäkään ole :P

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

ipe

Posts: 1,845

#11064 • • Edited ipe X-Rust / Holvi

Jutu, 11.2.2008 19:30:
---
mikke, 11.2.2008 19:12:
Voiko ihmisen tosiaan tappaa pistämällä vaikkapa ruiskulla ilmakuplan suoneen ? Ja jos voi niin mihin ihmeeseen se perustuu ?

Ja en oo siis tappamassa ketään *nauru*

---

Se ilmakupla estää verenkierron suonessa ja kun se liikkuu ja päätyy johonkin esmes valtimoon niin ei se nyt ihan terveellistäkään ole :P



http://en.wikipedia.org/wiki/Air_embolism

Vapaa käännös: "Kuoleman vaara on olemassa jos ilmakupla jumiutuu sydämen oikeaan kammioon ja näinollen estää veren virtauksen keuhkoihin" (Tämä siis jos ilmaa joutuu laskimoihin)

Tarkkoja määriä on vaikea sanoa koska se riippuu hyvinkin monesta asiasta, mutta enemmän kuin kymmenen millilitraa tilavuudeltaan ilmaa kuulemma tarvitaan jotta oikeasti on hengenvaara kyseessä. Muutama pieni (tai vähän isompikin) ilmakupla esim. infuusion yhteydessä ei vaikuta vielä mitenkään.

Valtimoihin joutuessaan ilma voi jo herkemmin tukkia verenkiertoa kriittisesti ja aiheuttaa jopa kuolemanvaaran.

--
I am 100% certain that Elwira and Miss Jarea are just two sides of the same person and this whole thread is just a really good promotion/publicity trick. And this is a fact.
- jUSSi

Avatar
#11065 • • Annakins Guest
Kaksi asiaa askarruttavat viikonlopun jäljiltä:

1. Jalkoihin tuli pari rakkoa ja ostin niitä Compeeden rakkolaastareita. Paketissa lukee, että diabeetikkojen tulisi keskustella lääkärin kanssa ennen laastarin käyttöä. Miksi?

2. Minkä takia EU:n ulkopuolelta saa tuoda teetä ja kahvia vain parisataa grammaa? Alkoholin ja tupakan jne ymmärrän, mutta miksi teen ja kahvin tuonnille on rajoitteita?
Lyylikki

Posts: 2,975

#11066 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Annakins, 12.2.2008 14:25:
Kaksi asiaa askarruttavat viikonlopun jäljiltä:

1. Jalkoihin tuli pari rakkoa ja ostin niitä Compeeden rakkolaastareita. Paketissa lukee, että diabeetikkojen tulisi keskustella lääkärin kanssa ennen laastarin käyttöä. Miksi?



Diabeetikoilla on kai suurempi riski kuolioihin tms. johon tuo Compeedin käytön rajoitus liittyy.

Miksi Revontulet -näytönsäästäjä yrittää päästä internettiin - usein?
Euphoria

Posts: 542

#11067 • • Edited Euphoria 4 everyone

Annakins, 12.2.2008 14:25:

2. Minkä takia EU:n ulkopuolelta saa tuoda teetä ja kahvia vain parisataa grammaa? Alkoholin ja tupakan jne ymmärrän, mutta miksi teen ja kahvin tuonnille on rajoitteita?



Päihteitä nekin on:)

edit: Niin ja joo riippuvutta aiheuttavia sellasia..

editxxx:Huti meni niin, että heilahti
Hitchhiker

Posts: 1,754

#11068 • • Edited Hitchhiker

Annakins, 12.2.2008 14:25:
Kaksi asiaa askarruttavat viikonlopun jäljiltä:

1. Jalkoihin tuli pari rakkoa ja ostin niitä Compeeden rakkolaastareita. Paketissa lukee, että diabeetikkojen tulisi keskustella lääkärin kanssa ennen laastarin käyttöä. Miksi?



Itellä olis simmonen mielikuva (joskus kait lääkäriltä kuultua), että se hidastaa entisestään haavojen ja rakkojen paranemista (diabeetikoilla muutenkin haavojen paraneminen kestää normaalia pidempään) ja suurempi infektioriski jos haavan / rakon päällä on jotain.

Edit: Tuokin on vain lähinnä oletus, eli ei välttämättä oikea vastaus.
Oneiros

Posts: 644

#11069 • • Oneiros x)

Annakins, 12.2.2008 14:25:
Kaksi asiaa askarruttavat viikonlopun jäljiltä:

1. Jalkoihin tuli pari rakkoa ja ostin niitä Compeeden rakkolaastareita. Paketissa lukee, että diabeetikkojen tulisi keskustella lääkärin kanssa ennen laastarin käyttöä. Miksi?

2. Minkä takia EU:n ulkopuolelta saa tuoda teetä ja kahvia vain parisataa grammaa? Alkoholin ja tupakan jne ymmärrän, mutta miksi teen ja kahvin tuonnille on rajoitteita?



Sori että oon laiska; lue itse. :P

1. http://tinyurl.com/2sg733

2. http://www.hs.fi/matkailu/artikkeli/Verottomilla+tuliaisilla+on+rajansa/HS20070217SI1ME0273p

--
Space, while it seems to go on and on forever,
actually has a gorilla throwing barrels at you at the end.

MiMoSa

Posts: 1,664

#11070 • • MiMoSa
Soittaako jotkut muutkin kun lehtimyyjät yms. muut myyjät tuntemattomalla numerolla? Mä en ikinä noihin tuntemattomiin vastaa kun ne on aina jotain kauppaamassa mut nyt mulle on about 2 viikon ajan tullut päivittäin pari kertaa puhelu tuntemattomasta ja mietinkin, et oliskohan jollakin mulle ihan oikeetakin asiaa...*ding* Ja jos ei oo, niin ihmeen ahkerasti se jaksaa mua häiriköidä.

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

Bio

Posts: 4,429

#11071 • • Bio The Bullies / Pinky

MiMoSa, 14.2.2008 08:01:
Soittaako jotkut muutkin kun lehtimyyjät yms. muut myyjät tuntemattomalla numerolla? Mä en ikinä noihin tuntemattomiin vastaa kun ne on aina jotain kauppaamassa mut nyt mulle on about 2 viikon ajan tullut päivittäin pari kertaa puhelu tuntemattomasta ja mietinkin, et oliskohan jollakin mulle ihan oikeetakin asiaa...*ding* Ja jos ei oo, niin ihmeen ahkerasti se jaksaa mua häiriköidä.



Mullakin ennen ne soitti tuntemattomalla numerolla (tai siis oletan et ne oli niitä myyjiä) enkä ikinä vastannu sellasiin. Nykyään ne on soitellu ihan julkisella numerolla ja siksi olen aluks menny siihen halpaan et joku soittelee mulle jolla oli oikein asiaa. Nykyään sit teen usein silleen et en vastaa muuhun numeroihin paitsi niihin mitkä ovat kännyssä muistissa ja loput tsekkaan numeropalvelusta.
MiMoSa

Posts: 1,664

#11072 • • MiMoSa

Bio, 14.2.2008 08:09:
Mullakin ennen ne soitti tuntemattomalla numerolla (tai siis oletan et ne oli niitä myyjiä) enkä ikinä vastannu sellasiin. Nykyään ne on soitellu ihan julkisella numerolla ja siksi olen aluks menny siihen halpaan et joku soittelee mulle jolla oli oikein asiaa. Nykyään sit teen usein silleen et en vastaa muuhun numeroihin paitsi niihin mitkä ovat kännyssä muistissa ja loput tsekkaan numeropalvelusta.


Juu, kyl ne mullekin nykyään soittelee myös ihan numerollakin, pirulaiset.*grr* Kyl mä noihin "numerollisiin" vastaan kun ei tosissaan tiiä vaikka olis joku tuttu mut noihin tuntemattomiin en vastaa, koska nekin yleensä on just niitä myyjiä tai sit yks toinen tyyppi, kelle en myöskään halua vastata.

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

Freja

Posts: 8,775

#11073 • • Freja Sihteeri

MiMoSa, 14.2.2008 08:01:
Soittaako jotkut muutkin kun lehtimyyjät yms. muut myyjät tuntemattomalla numerolla? Mä en ikinä noihin tuntemattomiin vastaa kun ne on aina jotain kauppaamassa mut nyt mulle on about 2 viikon ajan tullut päivittäin pari kertaa puhelu tuntemattomasta ja mietinkin, et oliskohan jollakin mulle ihan oikeetakin asiaa...*ding* Ja jos ei oo, niin ihmeen ahkerasti se jaksaa mua häiriköidä.



Mulle ei oo aikoihin soitellu lehtimyyjät ilman numeroa. Musta niiden pitää jopa nykyään soittaa numero näkyvis, en oo varma.
Normi-ihmisetkin saa sen numeron salaiseksi asetettua, et eihän tuossa ikinä mitään pahaa ole jos vastaat. Jos oliskin myyjä, niille voi sanoa "ei".

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Bio

Posts: 4,429

#11074 • • Bio The Bullies / Pinky

Freja, 14.2.2008 08:11:
Mulle ei oo aikoihin soitellu lehtimyyjät ilman numeroa. Musta niiden pitää jopa nykyään soittaa numero näkyvis, en oo varma.
Normi-ihmisetkin saa sen numeron salaiseksi asetettua, et eihän tuossa ikinä mitään pahaa ole jos vastaat. Jos oliskin myyjä, niille voi sanoa "ei".



Juu, jos joskus satun vastaamaan puhelinmyyjälle niin samantien sanon "Kiitos ei" ja luuri kiinni. Mut ne on ovelia perhanat, kun ne aloittaa puhumalla: "Onneksi olkoon, olette voittaneet tälläisen tuotteen blaa blaa blaa.. .. .. ja tämä vain jos tilaatte lehden vuosikerran blaa blaa blaa"
Freja

Posts: 8,775

#11075 • • Freja Sihteeri

Bio, 14.2.2008 08:20:
Juu, jos joskus satun vastaamaan puhelinmyyjälle niin samantien sanon "Kiitos ei" ja luuri kiinni. Mut ne on ovelia perhanat, kun ne aloittaa puhumalla: "Onneksi olkoon, olette voittaneet tälläisen tuotteen blaa blaa blaa.. .. .. ja tämä vain jos tilaatte lehden vuosikerran blaa blaa blaa"



Mul oli paras eilen, ku hesarin myyntipalvelusta soittivat.
Myyjä: "Nyt meillä ois aivan loistava tarjous!"
Minä: "Mä en kiitos just nyt tilaa yhtään mitään."
Myyjä hetken hiljaa ja sitten: "Elikkä sunnuntai-hesarit ainoastaan.."
Johon minä jyrkemmin ja kovemmalla äänellä "Mä en kiitos just nyt tilaa yhtään mitään!"

Myyjä on hiljaa tovin, sen jälkeen sanoo ylipirteellä ja yliystävällisellä äänellä "Seelvä juttu, kiitos, heeeii!"

huoh. :D

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Amuck

Posts: 2,396

#11076 • • Amuck dub-i-dub
Lähetin Britteihin kaksi cd-levyä, arvo 15e, DHL:n pakettina. Nyt vastaanottaja lähetti meiliä että ei voi ottaa pakettia vastaan, sillä siinä on joku 60 punnan lisämaksu, jota he eivät suostu maksamaan.

Mikä ihmeen lisämaksu?

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Mao & Taikahattu

Posts: 1,092

#11077 • • Mao & Taikahattu UG-///

2la, 14.2.2008 10:37:
Lähetin Britteihin kaksi cd-levyä, arvo 15e, DHL:n pakettina. Nyt vastaanottaja lähetti meiliä että ei voi ottaa pakettia vastaan, sillä siinä on joku 60 punnan lisämaksu, jota he eivät suostu maksamaan.

Mikä ihmeen lisämaksu?



Soitappa DHL:n asiakaspalveluun, eiköhän ne siellä tiedä...

--
Eilen oli, tänään ei, ei voi tietää... *täh*

MiMoSa

Posts: 1,664

#11078 • • MiMoSa

Freja, 14.2.2008 08:11:
Mulle ei oo aikoihin soitellu lehtimyyjät ilman numeroa. Musta niiden pitää jopa nykyään soittaa numero näkyvis, en oo varma.
Normi-ihmisetkin saa sen numeron salaiseksi asetettua, et eihän tuossa ikinä mitään pahaa ole jos vastaat. Jos oliskin myyjä, niille voi sanoa "ei".


No nyt mä sit vastasin kun noin sinnikkäästi jakso soitella eikä se lehtiä kaupannut mut sähköä kylläkin.

Suomen Energiayhtiöstä lupasivat tarjota 5% halvempaa sähköä ja 1kk ilmaseks. Aattelin eka, et miksipä ei, kun oon aiemminkin miettinyt tota sähkön kilpailuttamista. Sopimus olis toistainen ja sen pystyy vielä perumaan 14 päivän sisällä. Kuulosti hyvältä diililtä, mut nyt tulin kyl vähän toisiin aatoksiin kun googletin ton... Löytyy juttuja niiden hintojen nostosta yms. Tossa yks juttu http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1674 Pitää tarkkaan lukasta ne sopimuspaperit, kun ne mulle kotiin tulee, en kyllä aio vaihtaa tollaseen yhtiöön, mitä pitää ite koko ajan tarkkailla hintojen noston takia. Onko ihmisillä kokemuksia kyseisestä sähköyhtiöstä?

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

Hitchhiker

Posts: 1,754

#11079 • • Edited Hitchhiker
Löytyykö jostakin hyviä jukkapalmun hoito-ohjeita, netin ihmeellisestä maailmasta koitin katsella mutta en löytänyt. Ja jos joku hieman "ammattitaitoisempi" (mitä minä) osaisi joitakin neuvvoja heittää niin olisin ylen kiitollinen.

Joo sen tiedän jo, ettei sitä saa kastella liikaa mutta esim. hoito-ohjeet näin talvisaikaan ja kesäaikaan olisi erittäin suotavaa löytää jostakin.

Ja kuinka paljon vettä uskaltaa antaa tuolle 25 cm korkealle "taimelle", se on nyt ihan kuiva koska se on etelleen kaupasta ostetussa ruukussa.