dominikh, 23.8.2005 18:17:
Jos mä näen tuolin, niin onko se tuoli siinä oikeesti olemassa, vai onko se vain joku mielikuva mikä tulee jostain ajatuksista että "tuollainen voisi olla tuossa oleva tuoli" jolloin joku muu näkee sen erilaisena?
Hienoa huomata, ettei ole ainoa, joka kyseenalaistaa erinäisten ilmiöiden ja asioiden olemassaoloa (= miettii kaikenlaista eriskummallista). Mulla on tullut aiemmin mieleen sellainen asia kuin värit ja niiden mahdollisesti subjektiivinen näkeminen.
Tätä on ehkä hivenen vaikea selittää, mut onko kukaan muu ajatellut, että ehkä näkemämme värit eivät näykään kaikille samanvärisinä? Nimitykset, kuten punainen tai sininen, ovat kuitenkin opeteltuja sanoja, jotka olemme oppineet yhdistämään tiettyyn väriin. Voisiko olla niin, että joku muu näkeekin keltaista silloin, kun minä näen sellaisen värin, jota olen punaiseksi tottunut nimittämään? Toinen henkilö kutsuisi siis 'punaiseksi' sellaista väriä, jonka minä näen keltaisena.
Kysymys saattaa olla varsin teoreettinen, mutta askarruttaa silti kummasti mieltä.