Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,478,370 views

Rubicon

Posts: 550

#2961 • • Rubicon

Nacu:
Hei, runkkaako eläimet? *ding*



apinat runkkaa ainaki!

--
In this white wave, I am sinking in this silence.

Lyylikki

Posts: 2,975

#2962 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Olen jostain kuullut, että hunaja on yksi niitä ainoita ruoka-aineita, jotka ei pilaannu. Olenkohan täysin väärässä?

Miksi hunajapurkissa lukee "PARASTA ENNEN 2004", jos se ei pilaannu?

Olen sairas, en jaksa/ei ole rahaa hakea uutta hunajaa kaupasta. Uskaltaakohan sitä kyseistä hunajaa laittaa teehen?
sapeli

Posts: 11,768

#2963 • • sapeli jokukukamikä?

Lyylikki:
Olen jostain kuullut, että hunaja on yksi niitä ainoita ruoka-aineita, jotka ei pilaannu. Olenkohan täysin väärässä?

Miksi hunajapurkissa lukee "PARASTA ENNEN 2004", jos se ei pilaannu?

Olen sairas, en jaksa/ei ole rahaa hakea uutta hunajaa kaupasta. Uskaltaakohan sitä kyseistä hunajaa laittaa teehen?



Oikeastaan mua kiinnostais kuulla miksi ruoka-aineet ylipäänsä pilaantuu... Tietääkseni sokeria ja suolaa käytetään säilöntään, mutta miten ne oikein toimii tähän tarkoitukseen? Anyway, hunajassahan on paljon luonnon sokeria joten sen vuoksi se säilyy hyvin / ei pilaannu. Se saattaa kohmettua tai tulla jotenkin kokkareiseksi pitemmän ajan kuluessa, mutta eiköhän se silti ole vielä syötävää. *joo* Minä ainakin söisin. *hymy*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Jutu

Posts: 3,054

#2964 • • Jutu Blondi
Minkä takia kaikki asiat mihin tarvii paljon rahaa, kerääntyy aina samalla kuulle ja vieläpä ihan lähipäiville? *grr*

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Fyrisch

Posts: 4,525

#2965 • • Fyrisch

sapeli:
Oikeastaan mua kiinnostais kuulla miksi ruoka-aineet ylipäänsä pilaantuu..



Finfood

Mut ne päivämäärät on vaa numeroit, et kauppiaat voi olla 100% varmoi tuotteen tuoreudest.. jos maidos lukee esim "parasta ennen 05.02.05" nii kyl sitä voi juoda pari päivää myöhemmin, nenäl voi haistaa ja kielel maistaa jos se on käyttökelpost *joo*
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#2966 • • Aziz Combat Fighter

sapeli:
---
Lyylikki:
Olen jostain kuullut, että hunaja on yksi niitä ainoita ruoka-aineita, jotka ei pilaannu. Olenkohan täysin väärässä?

Miksi hunajapurkissa lukee "PARASTA ENNEN 2004", jos se ei pilaannu?

Olen sairas, en jaksa/ei ole rahaa hakea uutta hunajaa kaupasta. Uskaltaakohan sitä kyseistä hunajaa laittaa teehen?

---


Oikeastaan mua kiinnostais kuulla miksi ruoka-aineet ylipäänsä pilaantuu... Tietääkseni sokeria ja suolaa käytetään säilöntään, mutta miten ne oikein toimii tähän tarkoitukseen? Anyway, hunajassahan on paljon luonnon sokeria joten sen vuoksi se säilyy hyvin / ei pilaannu. Se saattaa kohmettua tai tulla jotenkin kokkareiseksi pitemmän ajan kuluessa, mutta eiköhän se silti ole vielä syötävää. *joo* Minä ainakin söisin. *hymy*



Korkealaatuinen hunaja ei pilaannu, koska se ei mun käsittääkseni tarjoa otollista kasvualustaa bakteereille. Tollaset kahen euron purkit mitä kaupasta saa menee kyl pilalle.

Ruoka pilaantuu siksi, että siinä olevat bakteerit ja sieni-itiöt alkaa itämään ja normaalin maatumisprosessin tuottamat kaasut & muut jätteet alkavat tehdä ruuasta syömäkelvotonta. Maatuminen ja bakteerien kasvaminen on lämpötilariippuvaista, siksi esim. pakastettu ruoka ei pilaannu. Lämpötilan laskeminen hidastaa bakteerien kasvamista paljon, jonka takia jääkaapissakin safkat menee pilalle hitaammin. Monissa tuotteissa tapahtuu sitten lisäksi kosteuden haihtumista ja kemiallisia prosesseja, jotka tekevät ruuasta joko pahanmakuista tai syömäkelvotonta.
vaavu

Posts: 1,324

#2967 • • vaavu vara-vana

Lyylikki:
Miksi hunajapurkissa lukee "PARASTA ENNEN 2004", jos se ei pilaannu?
Olen sairas, en jaksa/ei ole rahaa hakea uutta hunajaa kaupasta. Uskaltaakohan sitä kyseistä hunajaa laittaa teehen?



Toi "parasta ennen" on laitettu tuotteisiin lähinnä siksi, että sellainen pitää lakisääteisesti olla elintarvikkeissa. Kuitenkin monet elintarvikkeet ovat sellaisia, että niitä pystyy syömään ihan hyvin ton päivämäärän jälkeen. Niiden rakenne tai maku saattaa ehkä aavistuksen kärsiä, mutta ihan syötäviä ne vielä on.

Voisinpa kuvitella, että hunaja, sokeri ja suola ei syömäkelvottomaksi mene kovin helposti.

Muutenkin, monien ruokien suhteen voi ihan rauhassa luottaa omiin aisteihin syömäkelpoisuuden arvioinnissa. Ihmisellä on kuitenkin evoluution saatossa kehittynyt aika hyvä taito erottaa, mitkä jutut ympäristössä on syömäkelpoisia. Jos ruoka näyttää, tuoksuu tai maistuu kummalliselta, sitä ei kannata syödä - ruoan parasta ennen -päivämäärä antaa vaan jotakin osviittaa tän päätöksen tueksi.
K

Posts: 511

#2968 • • K
Voisko joku elättää mut, ku en jaksais tehä duunii?
vaavu

Posts: 1,324

#2969 • • vaavu vara-vana

K:
Voisko joku elättää mut, ku en jaksais tehä duunii?



Sun pitää iskeä joku rikas vanha nainen ja toimia sen seksiorjana. *uros*
K

Posts: 511

#2970 • • K

vaavu:
---
K:
Voisko joku elättää mut, ku en jaksais tehä duunii?

---


Sun pitää iskeä joku rikas vanha nainen ja toimia sen seksiorjana. *uros*



Vois harkita. Mistä voi iskeä vanhoja rikkaita naisia? Eikä oo ihan pakko olla edes vanha.
Avatar
#2971 • • astaroth Guest

K:
Vois harkita. Mistä voi iskeä vanhoja rikkaita naisia? Eikä oo ihan pakko olla edes vanha.


Maltsun Laiskasta Kissasta. Ainakin niillä on aina rahaa dokaamiseen.
Avatar
#2972 • • astaroth Guest

Juhgu:
Hunajakin tosin alkaa pilaantua jos siihen joutuu ulkopuolisia aineita esim. käytetystä lusikasta. Tai näin mulle on kerrottu, mutta ehkä mua on huijattu.


Totta. Bakteereitahan on joka puolella, ja yleisesti ottaen iso osa näistä ei ole ns. hyviä bakteereita. Jos vaikka lusikka on mikrobiologisesti kontaminoitunut (käytännössä ei ole steriili), niin ei tarvita kuin fyysinen kontakti aineen kanssa, jolloin bakteerit voivat siirtyä.

Pesemisestä huolimatta lusikka kontaminoituu heti, kun kosket siihen kädelläsi. Mutta se on sitten eri juttu, kuinka kauan bakteereilla menee lisääntyessä aineen kanssa ja minkä laatuisia nämä ovat.
K

Posts: 511

#2973 • • K

Astaroth:
---
K:
Vois harkita. Mistä voi iskeä vanhoja rikkaita naisia? Eikä oo ihan pakko olla edes vanha.

---

Maltsun Laiskasta Kissasta. Ainakin niillä on aina rahaa dokaamiseen.



Vanhan naisen seksiorjana toimiminen vois olla ihan riittävän rankkaa, vaikka se ei oliskaan juoppo. Tarkotus oli siis pokata rikas vanha nainen, ei juoppo vanha nainen. Niin ja edelleen se rikkaus on se oleellinen ominaisuus, ei vanhuus.
nomic

Posts: 4,120

#2974 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix

Astaroth:

Pesemisestä huolimatta lusikka kontaminoituu heti, kun kosket siihen kädelläsi. Mutta se on sitten eri juttu, kuinka kauan bakteereilla menee lisääntyessä aineen kanssa ja minkä laatuisia nämä ovat.


jos laitan lusikan suuhun ja sen jälkee pöydälle niin kasvaako siihen sieni ajan kuluessa?
*ding*
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#2975 • • Edited Aziz Combat Fighter

vaavu:
Voisinpa kuvitella, että hunaja, sokeri ja suola ei syömäkelvottomaksi mene kovin helposti.



Salt more like EXPLODING METAL and TOXIC GAS am I rite?
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#2976 • • Aziz Combat Fighter

nomic:
---
Astaroth:

Pesemisestä huolimatta lusikka kontaminoituu heti, kun kosket siihen kädelläsi. Mutta se on sitten eri juttu, kuinka kauan bakteereilla menee lisääntyessä aineen kanssa ja minkä laatuisia nämä ovat.

---

jos laitan lusikan suuhun ja sen jälkee pöydälle niin kasvaako siihen sieni ajan kuluessa?
*ding*



Mikäli bakteereille ja sieni-itiöille riittää biomateriaalia kasvualustaksi, niin kyllä.
Bio

Posts: 4,429

#2977 • • Bio The Bullies / Pinky

nomic:
jos laitan lusikan suuhun ja sen jälkee pöydälle niin kasvaako siihen sieni ajan kuluessa?
*ding*



ei pakosti sieni, mut jotakin ainakin kasvaa.. suussa on monta eri lajia bakteereja ja ehkä sieniä
W

Posts: 1,049

#2978 • • W
Miks ihmiset käyttää arvokasta vapaa-aikaansa riidellen klubbarin tois arvoisissa topiikeissa mitä pienemistä syistä? *ding*
pyhimys

Posts: 622

#2979 • • pyhimys
Juuri äsken suoritin ensimmäisen ostetun downloadin (MIKE vs. John 00 Fleming: Dame Blanche) Audiojellystä. Biisi tuli zippinä ja minä, kun en oikein noista zipeistä mitään ymmärrä. Miten saan nyt tuon kyseisen kappaleen poltettua cd:lle, kun Nero ei ainakaan tunnista sitä audiofileksi.
Fyrisch

Posts: 4,525

#2980 • • Fyrisch

W:
Miks ihmiset käyttää arvokasta vapaa-aikaansa riidellen klubbarin tois arvoisissa topiikeissa mitä pienemistä syistä? *ding*



Joillai on nii paljon vapaa aikaa et pystyy chil chillaa tääl päivät pitkät! chillii ja taimii