Nukkumisesta ja valvomisesta

394 posts, 20 pages, 135,645 views

RainChild

#301 • • RainChild

ric, 14.12.2006 15:59:
ehkä kipein mulle tähän kategoriaan kuuluva juttu tapahtui aamulla. näin jotain painajaista, missä olin sidottu johonkin kiinni, heräsin mutten pystynyt liikkumaan, näin samalla unta viellä, mutta olin tietoinen hereillä olosta samaan aikaan; ympäristöstä, ajatuksista, jne.. tämän helvetillisen olotilan valjettua olen koko päivän etsinyt tietoa kyseisestä.. jonkun teorian mukaan unennäön (rem-unen) aikana ihminen halvaannuttaa itesensä tyylin kaulasta alas päin jottei nukkuva lähde suotta "lyömään sitä pahaenteisen näköistä mörköä", juoksemaan päin seiniä, ym.. tälläinen halvaantumistila voi kuullemma joissain ääritapauksissa jäädä päälle viellä herätessä vähäksi aikaa.. anyway.. hyi v****u silti. ONKO TUTTUA JOLLEKKIN?

Jos etsit tästä topikista esim. miun nikillä kirjoitettui juttui, ni huomaat ettet oo yksin. Vissiinki unihalvauskohtauksesta (tai mikä lienikään) puhut? o_O, ei oo kivoi, mul on tullu kaks kertaa

--
Rainchild is back home

GsusRocks

#302 • • GsusRocks
Olipas niin mielenkiintonen aihe,et oli pakko kirjoitella *hihu* Varsinkin ku on viimeisen viikon maannu sängys kipeenä ei oikeen oo tehny muuta ku nukkunu *nukkuu* Kyl mullaki tota univelkaa on kertyny jonkin verran.
Yleensä jos opiskelee (tai ainakin yrittää kovasti) päivisin ja sit illat on töissä,ei sitä koskaan malta kovin aikasin mennä nukkuun.Venähtää aikas useesti nukkumaanmeno jonnekin pikkutuntien puolelle,onneks sentään aamusin saa nuqquu useimmiten *piis* Puhumattakaan viikonlopuista,jolloin tulee useesti valvottuu monta yötä putkeen,ja päivät meneeki sit nukkuessa..
Huono puoli on tentteihin luku illat (tai aamut) jotka useesti venähtää batteryn ja kahvin voimin johonkin neljään viiteen,kun en vaan yksinkertasesti saa aikaseks luettuu päivällä niin kuin normaalit ihmiset,vaan aina jotain muuta puuhaa *justjoo*
Lauantai aamut ja herääminen duuniin on myöskin aina kiven takana,ku melko useesti tulee kuitenkin perjantaisin oltuu radalla niin sit on ihan jumis/darras duunis,mikä ei oo kiva *eiei* Kyl sen sit huomaa viimestään tällee kipeenä,et kandeis välillä nukkuu ja elää terveellisesti niin ehkä ois pikkasen parempi immuniteettikin,eikä tulis kipeeks *hih*

--
*nuotti* Without love
Theres no way i could be
Without you
Deep in my heart youll see *sydän*
Sin-Plomo- Its u

Marjo

#303 • • Edited Marjo pupuTupuna

ric, 14.12.2006 15:59:
ehkä kipein mulle tähän kategoriaan kuuluva juttu tapahtui aamulla. näin jotain painajaista, missä olin sidottu johonkin kiinni, heräsin mutten pystynyt liikkumaan, näin samalla unta viellä, mutta olin tietoinen hereillä olosta samaan aikaan; ympäristöstä, ajatuksista, jne.. tämän helvetillisen olotilan valjettua olen koko päivän etsinyt tietoa kyseisestä.. jonkun teorian mukaan unennäön (rem-unen) aikana ihminen halvaannuttaa itesensä tyylin kaulasta alas päin jottei nukkuva lähde suotta "lyömään sitä pahaenteisen näköistä mörköä", juoksemaan päin seiniä, ym.. tälläinen halvaantumistila voi kuullemma joissain ääritapauksissa jäädä päälle viellä herätessä vähäksi aikaa.. anyway.. hyi v****u silti. ONKO TUTTUA JOLLEKKIN?

Kutsutaan unihalvaukseksi. Muutaman kerran itse kokenut ja on kyllä todella inhottavaa. Se johtuu just siitä, että herää siinä "halvaus" vaiheessa, vaikkei siis pitäisi. Mulla siihen on aina liittynyt painajainen paholaisesta voimakkaan ahdistuksen siivittämänä.
Noi paholais-painajaiset on kai aika yleisiä noissa ja entisaikaan luultiinkin jonkin demonin aiheuttaneen ne.

Edit: En muista lähdettä, mutta netistä löytyi, kun jokin aika sitten etsin.
calvin

#304 • • calvin
Itse tulee nukuttua vaihtelevalla menestyksellä,kun 3vuoro hommia teen.Minimi nokoset on yleensä 5 tuntia ja parhaimmillaan tulee vetästyä helposti 12 tuntia.

Välillä sit päikkäreillä korjataan univelkaa*nukkuu*ja yleensä nukahdan helposti oli kellonaika sitten mikä tahansa.Taidan olla unimasan suosiossa*hymy*
Adreno

#305 • • Adreno
koskakohan mulla on viimeks edes ollu unirytmi *nauru* tää viikko menny 2-4 tunnin yöunil ja tuntuu ettei ihan riitä
larzizi

#306 • • larzizi
Nyt on taas vaihteeksi rytmit ihan sekaisin. Ollut jo muutaman viikon. Ei pysty elämään taas loman loputtua nykyisellä ~05.00-13.00 unirytmillä, mutta silti tää tuntuu jotenkin itselle sopivimmalta (jos ei siis oteta koulunkäyntiä huomioon). Herätessä vaan tuntuu siltä, että on menettänyt puolet päivästä.

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

Aune-mummo

#307 • • Aune-mummo Hitsaa homo kinttaaseen
Kuolema kuittaa univelat*nukkuu*
sapeli

#308 • • sapeli jokukukamikä?
Ensimmäistä kertaa piiiiitkään aikaan näin auringonnousun selvin päin *hih* Alkoi rytmi karkaamaan liian kauas karkuun (yksi päivä heräsin iltakahdeksalta *justjoo*), joten jätin yhden yön nukkumatta - katsotaan miten äijän käy *hymy*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Unik

#309 • • Unik
"Se nukahtaa nopeimmin, joka yksin nukkuu."
Mellu-

#310 • • Mellu-

Unik, 19.1.2007 03:02:

no onneks sul on seuraa *hali* heko heko *justjoo*

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Unik

#311 • • Unik
Ja hyvää seuraa vielä *hali*
Fafy

#312 • • Fafy Ms. Murphy
Jeespoks, son semmonen homma et joku roti ois hieno saada tähän touhuun. *grr* Viimesen kaks vuotta ollu insomniaa vaihtelevalla volalla, pahimmillaan ei nukuta lainkaan moneen päivään ja sit nukkuu minimissään 24h. Pari viikkoa pian ollu täysin käänteinen unirytmi (mut ollu sentään rytmi! ..*justjoo*) et tykästäisin kovasti josei tuuppais huonoon suuntaan vaihteeks, kiits.

*vilkasee kelloa* prklö, piti saada unta jo 9h sitte!

*eiei*

--
Sorry I´m late, I got lost on the road called life.
---
Il Porcupino Nil Sodomy Est

Lyylikki

#313 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Olenpa ylpeä itsestäni. Mulla ei ole tällä hetkellä töitä, joten voisin elää ihan pellossa. Nukkua ja valvoa ihan miten huvittaa, mutta tykkään aamuista ja takaraivossa kuitenkin kolkuttelee se, että jotain töitä pitäisi löytää. Oon nyt sitten jo pari viikkoa mennyt viikolla nukkumaan 22-23 ja herännyt aamulla sitten 7-8. Aika muksa. Saa nukkua niin paljon kuin haluaa, ei tarvitse laittaa kelloa soimaan, eikä kuitenkaan mene aamu ohi. Mii laiks.
larzizi

#314 • • larzizi
Unirytmi alkoi muuttumaan jo parempaan suuntaan (ei enää mitään neljään asti valvomista, muutaman tunnin unia ja sit kouluun), mutta nyt alkaa taas karata vähän käsistä.

Toisaalta taidan kyllä kuulua siihen vähemmistöön, jotka pärjäävät vähemmälläkin unimäärällä. Vaikka eläisi koko viikon 4-5 tunnin yöunilla, niin ei ole mitään järjetöntä väsymystä tai normaalia enempää vaikeuksia nousta aamulla (en satu olemaan aamuihmisiä).

En vain pysty ymmärtämään miten jotkut pystyvät nukkumaan jopa 10 tuntia yössä O.o Suurin osa kavereista ei kyllä pysty ymmärtämään miten pystyn elämään näin vähällä unimäärällä.

--
Rather than love, than money, than faith, than fame, than fairness... give me truth.

LactoPhilus

#315 • • LactoPhilus - Central Kallio Investigation -
ennen valvoin ja nyt voisin nukkuu päivät pitkät *hih*
Samu81

#316 • • Samu81 kokolihaa

Lyylikki, 16.5.2007 13:12:
Olenpa ylpeä itsestäni. Mulla ei ole tällä hetkellä töitä, joten voisin elää ihan pellossa. Nukkua ja valvoa ihan miten huvittaa, mutta tykkään aamuista ja takaraivossa kuitenkin kolkuttelee se, että jotain töitä pitäisi löytää. Oon nyt sitten jo pari viikkoa mennyt viikolla nukkumaan 22-23 ja herännyt aamulla sitten 7-8. Aika muksa. Saa nukkua niin paljon kuin haluaa, ei tarvitse laittaa kelloa soimaan, eikä kuitenkaan mene aamu ohi. Mii laiks.

Aika hyvin! :D
Jäin saikulle tammikuun lopussa niin eipä mennyt kuin maksimissaan pari viikkoa niin rytmi oli mallia 12 päivällä ylös ja 3 aamulla nukkumaan. Tosin asiaan vaikutti moni sairausseikka ja upouusi leffakone, mutta silti. mahtuipa joukkoon pari klo.16 ylös -päivääkin. Voin sanoa kokemuksen syvällä rintaäänellä, että pidemmän päälle tuollainen eläminen ei kyllä tee hyvää.
Onneksi pääsin viimein takaisin duuniin. Tosin pari ekaa työpäivää 3h unilla kun ei meinannut mitenkään sopeutua :D

m_a, 16.5.2007 16:08:
Ystävä osallistui unideprivaatiokokeisiin:
38h nukkumati koulun valvonnassa laitoksella, ulos ei saa mennä, ilman kahvia, ilman lepoa ja _ilman tietokonetta_! 2 valvontajaksoa (2x38h), plus kahden viikon jakso laitoksen riittävässä läheisyydessä. eli 19 yksittäistä mittausta ja sit kaks 2pvän valvomista.
Mittaukset tehdään 2h välein tasapainolaudalla, jossa on voima-antureita ja näkökeskuksen taajuusvaste. Vuoronperään tuijotetaan valoa ja sit taas tasapainoillaan.

Ihmistä mallinnetaan labiilina heilurina, jossa on takaisinkytkentämalli,
joka riippuu univajeesta sitten plottataan ennustus ja toteutunut ja lasketaan tilastollinen korrelaatio, josta saadaan hyvyysluku mallille

3vkon jälkeen kuulen fiilarit :)

Ilman konetta, ilman kahvi tms. virkistysjuomia tai mitään ulkoilua / aktiviteettiä? :D Aika kiva kokemus tulossa.. Itse olen kerran Assemblyillä valvonut 54h putkeen, mutta siihen pääsemiseen vaikutti rutkasti Batteryä / kahvia ja dataamista sekä se uniikki Assembly -atmosfääri..

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Chatte

#317 • • Chatte Team Teknolipat :)

Unik, 19.1.2007 03:02:

Tuosta tuli mieleen, että seurustelutilanteesta riippuu kyllä jonkin verran ainakin minun unirytmini tai -rytmittömyys. Kun asuin itsekseni, nukuin oikeastaan mihin aikaan vaan, aina silloin kun siltä tuntui. Päikkäreitä otin tiuhaan tahtiin. Kai se oli silloin enemmän rytmittömyyttä. Nykyään ovat mm. päikkärit vähentyneet, kun ei jotenkin vaan niin helposti tule mentyä nukkumaan päivällä - ainakaan yksin. Ehkä siksi, kun voi olla toisen seurassa, en tiedä.

Käyn mieluiten nukkumaan kohtuullisen ajoissa ja herään melko aikaisin, jos eivät aktiviteetit muuta sanele. Toisaalta minulla ei kai ole varsinaista unirytmiä, koska pystyn nukkumaan milloin vaan. Nukahdan helposti ja nukun herätykseen asti, tai vaihtoehtoisesti siihen asti, kunnes unentarve on kuitattu. Mutta hyvinvoinnilleni ei juuri tunnu olevan väliä, mihin vuorokaudenaikaan nukun.

Eli lyhyesti, "unirytmini" on sellaiset 7/vrk tuntia. *hih*

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

^T^

#318 • • ^T^ Universal Protagonist, Visual Hypnotist
When you have insomnia, you're never really asleep...and you're never really awake...

--
""And those who were dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

DeeJays Anonymous

#319 • • DeeJays Anonymous
joo-o.. toisinaann menee parit vrk:t valvomalla - toisinaan nukutaan 20h uhteen putkeen... On sanomattakin selvää, ettei elämästä tule oikeiin tuu mitään tällä menol... Meinaa stna töistäkin myöhästyä välillä - tämä siis klo 22:00 alkavasta - onneksi näin EI OLE KÄYNYT vielä mut hilkulla on ollut.
Danskuh

#320 • • Danskuh pikku-Dee
mä nukun tosi hyvin ja sikeesti kun unen päst saa kiinni ja siin aina kestää..ja 7tunnin unet on just riittävät jos menee yli oon väsyny:) mut nukkuminen ennen kaikkea aivan ykkönen:)