Nukkumisesta ja valvomisesta

394 posts, 20 pages, 135,481 views

fadeout

#1 • • fadeout NoStatus
Mistä ihmeestä mahtaakaan johtua kun välillä ei saa nukutuksi?

Menin torstai iltana n. kello 23 sängyn pohjalle kirjaa lukemaan ja siitä sitten väsyneenä yritin nukahtaa. Mutta kas kummaa, unta ei saanut sitten millään. Pyöriskelin ja kattelin vähän välilä kelloa. 02 maissa vitutus oli noussut huippuunsa, sen jälkeen ei jaksanut ajatella enää mitään. 07 sitten ylös ja kouluun. Päivällä nukkua ei tietenkään pystynyt, vaikka yritystä oli.

Samana iltana oli bileet, jonne tietenkin oli pakko lähteä. Väsymys ei pahemmin haitannut biletystä, mutta se oli lähinnä musan ja ihmisten ansiota. Puoli viiden maissa aamuyöstä olin takas himassa eli olin valvonut 44 h putkeen (torstai aamuna olin noussut 09). No ei tietenkään ihan ”aitoa” valvomista, koska olin nukkua yrittänyt, mutta oli aika kohmeloinen olo kuitenkin.

Mutta tämäkään ei tuntunu riittävän, koska 05 ja 09 (jolloin nousin ylös) välissä nukuin vaivaset 2-3 h. Jostain syystä multi-väsymys ei vieläkään pakottanut nukkumaan. Ja nyt ollaan sitten lauantai keskipäivässä. Iltaan asti yritän jaksaa, ettei rytmi ihan sekoais. Mutta on tämä perkeleestä!

Normaali yönä nukun n. 8 h eli univelkaa on nyt 12-14 h + että koko ajan olen ollut menossa jonnekin. Eli nyt mietin onko muilla joskus samanlaisia nukkumis ongelmia (tämä ei nimittäin ollut ihan ensimmäinen kerta minulle)? Kuinka paljon tulee öisin nukuttua ja miten pitkään valvominen tuntuu hyvältä? Miten helposti saatte pitkän valvomisen jälkeen rytmistä kiinni?

[muokattu 4.10.2003 12:05]

--
tamppauskone - se olen minä

Jone

#2 • • Jone Archibald Haddock
Mä nukun syksyn täysin säännönmukaisesti aivan päin helvettiä jos ollenkaan. Elokuun lopulta marraskuun alkuun joka vuosi yöt ovat pääsääntöisesti taistelua unen saamiseksi, josta seurauksena olen kellon ympäri aivan koomassa. Ties mitä kikkoja on koitettu, mutta juuri mikään niistä ei auta. (Tai no, voin tietysti esim. dokata tajuni kankaalle, koska se todistetusti onnistuu, mutta ei välttämättä ole millään muotoa suositeltava vaihtoehto)

Oh well, yöt menevät irkkaillessa ja satunnaisesti ulkona kävellessä. Onneksi marraskuun alkuun ei ole enää kuin vajaa kuukausi.
Amma

#3 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.
Mä olen käynyt keskiviikosta asti vähän ylikierroksilla ja univelkaa alkaa olla aika paljon.
Viimeiset kaksi viikkoa oon nukkunut n. 6 h/ yö, koska koulussa oli tärkeä, mutta aika stressaava projekti, joka pisti valvomaan.
Kun sain projektin päätökseen keskiviikkoiltana, ajoin alkuyöstä koulusta kotiin 170 km. Pääsin nukkumaan klo 1 ja heräsin klo 7. Kävin stadissa ja tarkoitukseni oli tulla nukkumaan kotiin kunnon päiväunet ennen kuin lähdin Ruotsinristeilylle. Paskan marjat mä mitään unta saanut, kun risteilyjännitys yllätti. Viimeiset kaksi yötä reissussa, kaikista sen aikana ”nukutuista” pätkistä tulee yhteensä ehkä 10 h unta jos sitäkään.. Nyt jännitän tän päivästä Screeniä eli päiväunien saanti on aika epätodennäköistä.
Kun ei pysty niin ei vaan pysty..

--
*etsiskel*

Jusuplussa

#4 • • Jusuplussa UG-///
Jos ei oo duunia, koulua ym. niin 12h tulee helposti nukuttuu. Mutta normaalisti sellaset 7-8h riittää.

Intissä ainakin sai tietää, että pystyy valvomaan aika uskomattomia määriä. Aluks tulee yliaktiivinen olo ja on hauskaa. Sitten kun mennään vähän pidemmälle, nii sitä alkaa näkee valveunia ja halluja (yöllä leirillä vartiossa on hauskaa ja pelottavaa)

Unen kanssa mulla ei oo ikinä yleensä ollu ongelmia. Välillä menee unet, ku on huolia ja murheita (kerran valvoin yhden yö ja seuraavana yönä piti dokata, et sai unta)
Arrrmi

#5 • • Arrrmi fighter
nukkuminen on ihan yliarvostettua!! No ei vaiskaan! Oikeesti pitäis mennä sillon nukkumaan ku nukuttaa. Itse tulee helposti venytettyä nukkumaan menoa ihan liikaa ja kun väsymys menee yli ei olekaan enää niin helppoa saada unta.

Sitten kun on koko viikon nukkunu 4-5h yössä ja viikonlopun bilettäny ja tehny vielä töitä päälle, niin helposti nukkuu jo pystyyn.

Pitäis vaan ymmärtää, että ei siinä paljoa menetä, jos ei vahtaa kaikkia tusinasarjoja yötämyöten, vaan ummistaa silmänsä..*nukkuu*

--
usko, toivo ja rakkkaus. Suurin niistä on rakkaus.

Hyzenthlay

#6 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
mä oon ihan ääliö, jos en ole saanut nukuttua sellasta 9-10h/yö.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

FreeFall

#7 • • FreeFall music addict
arkipäivänä saan nukuttuu noin 4-6h per yö.
viikonloppuni sitten nukun tietenkin heti tuplasti *iloinen*
Mut univelkaa on ja paaaaljon...*ding*

--
Lintuperspektiivi

She

#8 • • She
Nukun just niin kauan kun kerkeen. Onhan se aika ankeeta jos ei ole yöllä nukkunut hetkeekään ja menee sitte aamulla duunii(been there, done that*eiei*) Mut shit happens. Vaikka enää en tekis niin vapaaehtosesti.. AIka rankkaa oli pysyy tolpillaan. Mut sit kun on pakko nukkua ni sitten nukun. Mä rakastan nukkumista! Mä olen pahasti kuitenkin yökukkuja, että mä en edes muista koska oisin mennyt esimerkiks 10 nukkumaan, vaikka ois ehkä pitänyt.
Ollaan kyllä todettu, että jos esimerkiks nukkuu yöllä 5½ tuntia, niin aamulla ei väsytä*ding*. Testattu juttu.*joo*
Mut onneks kuitenkin päikkärit on keksitty*plur*
lostgone

#9 • • lostgone
Ongelmallista käydä koulua ja opiskella muutenkin q oon täysin yöeläjä.. pystyn alkaa kunnolla lukemaan vasta q aurinko alkaa laskemaan ja nukkumaan onnistun menemään joskus 00-02 välillä..ja aamulla herään puol seitsemält et ehin kouluun.. eli normaalit yöunet mulla 5.00-6.30 tuntia.. yritän välillä paikkailla koulun jälkeen, mut vähiin käy nekin hetket.
Mut päikkärit o todella hyödylliset*iihhih*

--
Pimeän puolustuspuheenvuoro.

tez

#10 • • tez hottie
Mä nukun yleensä noin 9 tuntia. usein on kyllä unen saamis vaikeuksia ja se ei yhtään auta että alkaa vituttamaan ja loppuen lopuksi on ihan hermona joskus 2 aikaan yöllä. Lisäksi nään ihan kipeitä unia lähes joka yö koska oon kauhee stressi- erkki ja kaikki päivän ja seuraavan päivän asiat tulee mieleen. oon kyllä huomannu että auttaa jos lukee illalla akkareita tai jotain muita kivoja satuja niin saa päivän asiat mielestä ja hyvät unet. lisäksi päivän aikana kun on harrastanut liikuntaa niin kyllä väsyttää illalla!

[muokattu 4.10.2003 15:01]

--
...do you fuck as well as you dance?

#11 • • greenie Guest
Sängyn ja makuuhuoneen pitäisi olla pelkästään nukkumista (ja seksiä) varten. Jos makuuhuoneessa viettää liikaa aikaa tehden muuta kuin nukkuen (tai harrastaen seksiä) saattaa olla vaikeuksia saada unta. Lomalla ollessani huomasin, että niinä päivinä, jolloin esim. luin, koodasin jne. sängyssä, oli ongelmia saada unta illalla. Ongelma poistui, kun tein ko. asiat muualla. Ongelma on enemmänkin psyykkinen kuin fyysinen. En tiedä, oletko koskaan yrittänyt (selvinpäin) nukkua esimerkiksi työpaikalla, keittiössä tai vaikka kylpyhuoneessa, mutta se on varsin vaikeaa, koska ko. paikkoja ei ole tarkoitettu nukkumiseen. Niissä ei pysty rentoutumaan. Tästä syystä, jos teet ”töitä” makuuhuoneessa, et pysty välttämättä rentoutumaan, kun pitäisi alkaa nukkumaan.

Toivottavasti auttoi.
ella_

#12 • • ella_
mä olen kyllä iltaisin ihan huippuhyvä nukkumaan.. sammun ku saunalyhty siinä viim 23.30 maissa... (jos siis en oo bilettämässä.. sillonkin alkaa kyllä kummasti haukotuttamaan*justjoo*)

aamusin sitten herään aina samaan aikaan unirytmistä riippuen.. mut yleensä siinä klo 8.. aikaisemminkin jopa jos oon tottunu aamuherätyksiin (koulu..)

tiedän.. oon outo *iihhih*

--
Elementary, my dear.

S-T

#13 • • S-T Pieni
Mun unirytmi menee erittäih helposti sekaisin ja häiriintyy, niin, etten saa juuri ollenkaan nukuttua.. Ei kovin kiva ominaisuus ihmiselle, joka haluaisi opiskella, irkata ja pelata myöhään ja satunnaisesti joutuu valvomaan pysyäkseen hereillä bileissä + säännöllisesti pahennan tilannetta riekkumalla perjantaisin bileissä ja lauantaiaamuisin mulla on duunia.. ei hyvä *nyyh*

Tosta sitten seuraa erilaisia \”kausia\”. On sellaisia lomaviikkoja, etten muista tehneeni mitään muuta kuin nukkuneeni, ihan hyvin menee 13h yöunta ja siihen päälle monen tunnin päiväunet. Sitten on niitä viikkoja, että en saa nukuttua vaikka olisin kuinka väsynyt. Pyörin ja hikoilen ja sydän lyö raskaasti, uni ei tule. Kummallekin olotilalle on yhteistä kooma ja vitutus.

Kaikkea mahdollista on kokeiltu, paitsi sitä oletettavasti tehokkainta tapaa - säännöllistä elämänrytmiä. *blush*

--
Pieni on kaunista.

bansq

#14 • • bansq leftfield winger.
Pystyn valvomaan ihan uskomattomia määriä ja korvata univelkaa sammahtamalla pitkän valvonnan jälkeen ihan samalta seisomalta.

Poikkeustapauksiakin kyllä löytyy, juhannuksena tuli valvottua 3 päivää putkeen - ja ylikierrokset jäivät päälle... Olin sit yhteensä 8 päivää ilman unta ja kävin töissä joka aamu, tosin melko tehottomana kun aivot ei pysyny enää toiminnassa mukana.
Keho alkaa reistaamaan, hikoilu, kramppailu, voimattomuus ja lihasten hapottuminen on loppupäässä aika vammasta eikä se korvien välissä tapahtuva toimintakaan mitenkään loogista enää siinä vaiheessa ole - kaveri sai viuhauttaa käden mun silmien edestä enkä reagoinu mitenkään ennen kolmatta kertaa *hymy*
Seuraavana viikonloppuna nukuinkin sit yhtäjaksoisesti ensin 20h, sit otin taas 5h päikkärit ja nukuin 23h, söin, nukuin pari tuntia ja sunnuntaina olinkin sit jo osittain priimakunnossa.

Normaalisti kyllä pystyn pelailemaan univeloilla tietoisesti siirtämällä yöunia päikkäreiks, mutta ne on vaan pakko pitää parin päivän sisällä tai palautuminen kestää noin viikon.
Tietenkin toi kyky helpottaa uuteen unirytmiin sopeutumista eikä päivävuorosta siirtyminen yövuoroon vaadi mitään sopeuttamista - korkeintaan tulee muutaman päivän aamupäänsärky.

Alkoholi on sit asia erikseen, joka sotkee mun rytmityksen täysin... Saatan tipahdella ihan miten sattuu tai sit en vaan saa keittovaihtoehtoillan jälkeen unta. Huono viinapää, aivan kamalat kankkuset ja pahoinvointi kittaamisesta on mun kohtalo, enkä näytä pääsevän siitä millään eroon vaikka treenaisin kuinka *igor*

--
plip goes on.

Mrrshan

#15 • • Mrrshan

fadeout:
Menin torstai iltana n. kello 23 sängyn pohjalle kirjaa lukemaan ja siitä sitten väsyneenä yritin nukahtaa. Mutta kas kummaa, unta ei saanut sitten millään. Pyöriskelin ja kattelin vähän välilä kelloa. 02 maissa vitutus oli noussut huippuunsa, sen jälkeen ei jaksanut ajatella enää mitään. 07 sitten ylös ja kouluun. Päivällä nukkua ei tietenkään pystynyt, vaikka yritystä oli.

Jos nukahtaminen ei onnistu parissakymmenessä minuutissa, kannattaa nousta ylös ja tehdä jotain muuta. Takaisin vasta kun nukuttaa riittävästi.
POSER

#16 • • POSER Wimp and Poser
Mulla kans unirytmit ihan pyllyllään. Välillä tulee valvottua koko yö ja sit aamulla ”pirteänä” kasiin kouluun, kun ei muutamaksi tunniksi edes viitsi mennä nukkumaan. Kesällä ja lomilla unirytmi menee aina siihen että herään vasta päivällä kahden maissa ja sit taas kukun koko yön hereillä.

--
Keppiä Jehoville!

UnityF

#17 • • UnityF joo just se
Mulla sikäli on asiat ihan kunnossa että meen aina nukkumaan siinä puolen yön aikaa suurinpiirtein ja sit herään aina klo 8 joten nukun ihan kivasti viikolla.... Viikonloppusin sit voin myös valvoo mut sit kun pääsen kotiin sammun kuin lyhty samantien *hymy*

Mulla on ollu pahat uniongelmat kun mulla oli mun paha suruaika niin tuntu että elin vaan koomassa ja sit yhessä vaiheessa puolestani nukuin vaan en tehny mitään muuta... sekin on pahasta. Mut sit pikkuhiljaa tajusin että paremmin saan unta jos ulkoilen päivittäin vähäsen ja teen paljon kaikkia erillaisia hommia. Syön monipuolisesti ja sit muutamaa tuntii ennen nukkumaan menoo kuuntelen vaan jotain chillii tai vastaavaa rauhallista musiikkia.. eli mä niin kuin valmistaudun nukkumiseen jo paljon aikasemmin... niih ja liikunta ja kahvi ei ole myöskään hyväx just ennen nukkumaanmenoo..*hymy*
Anne

#18 • • Anne The Apina.
*huoh*

Olen ehtinyt jo useamman viikon miettiä sitä, että kannattaako iltaisin mennä edes nukkumaan, kun on aamulla kuitenkin niin väsynyt ja koomassa, että tuntuisi siltä, etten ole ollenkaan nukkunut.. Illalla menee vaan peiton alle ja sulkee silmät, niin kohta onkin jo aamu ja sitä herää yhtä väsyneenä kuin on ollut nukkumaan mennessä.

Sitä on niin koomassa, ettei oikeastaan tajua edes, onko nukkunut vai ei, vai onko sittenkin vain ollut hereillä koko yön tajuamatta sitä, kun on koko ajan niin koomassa.. Vai onko nähnyt koko yön pelkkiä painajaisia, sillä siitäkään en voi olla kovin varma..

Pitäis varmaan vetää ihan hirveä känni ja sammua, niin sitten vois ainakin sanoa nukkuneensa..? *igor*

--
I don´t suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Chatte

#19 • • Chatte Team Teknolipat :)

greenie:
Sängyn ja makuuhuoneen pitäisi olla pelkästään nukkumista (ja seksiä) varten. Jos makuuhuoneessa viettää liikaa aikaa tehden muuta kuin nukkuen (tai harrastaen seksiä) saattaa olla vaikeuksia saada unta. --- En tiedä, oletko koskaan yrittänyt (selvinpäin) nukkua esimerkiksi työpaikalla, keittiössä tai vaikka kylpyhuoneessa, mutta se on varsin vaikeaa, koska ko. paikkoja ei ole tarkoitettu nukkumiseen. Niissä ei pysty rentoutumaan.

Kyllä, olen nukkunut selvinpäin ja nukahtanut yrittämättäkin esim. työpaikalla, luennolla, leffassa, keittiössä, bileissä, kylpyhuoneessa... mun salaisuus tuossa nukkumisjutussa on just se, että mä en yritä nukkua. Pistän vaan hetkeksi silmät kiinni ajattelematta nukkumista - tai juuri muutakaan, ei ehdi ajatella, kun uni voittaa...

Päikkärit on melkein parasta mitä tiedän. Puoli tuntiakin piristää kummasti.

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

kilobitti

#20 • • kilobitti 1-2-3 techno
Veljeni esimerkin mukaisesti päätin kokeilla elämää ilman säännöllistä
kahvin juontia. Olin tähän mennessä juonut 1-2 kuppia päivässä, eli
aika maltillisesti. Se ei kuitenkaan enää juuri piristänyt, ja mua
ahdistaa olla johonkin koukussa.

Tempun vaikutus löi mut ällikällä. Eka viikko väsytti ja vitutti, toka viikko
meni jo ihan ok, ja sen jälkeen iltasin rupesin nukkumaan paremmin
kuin aiemmin. Nykyään ei edes tee juuri mieli kahvia koska sen tuoma
olo on epäaito. Toi´saalta useimmat kemikaalit (särkylääkkeet, kofeiini
ym) vaikuttaa muhun aika vahvasti, joten voin olla aika spesiaalitapaus.

Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia?

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993