Kannabiksen laillistaminen

2,281 posts, 115 pages, 1,066,910 views

whitespace

Posts: 100

#1461 • • whitespace

Claquesous, 22.12.2006 18:27:
Miten siis valtio tietää aina paremmin kuin kansalainen?



En nyt jaksa enää inttää, lue edellä oleva. "Kansalainen", sellainen keskiverto-, on aika mitään tietämätön ja tiedosta kiinnostumaton otus. Millään muulla ei voi perustella TV:n katsojalukuja.
Silkki

Posts: 116

#1462 • • Silkki - feeling so distant -
Ja taas satumetsälle tekstiä...

Eihän sulla ole tolkkua noissa vastauksissa :D

Etkä sä näytä kyllä ymmärtävän tota mikä yhdistää kannabiksen psykoosin ja kissan allergian
ne yhdistää se, että JOS sinulle tulee psykoosi (se ei tule kaikille, vain harvoille ja valituille) niin se on PASKA TUURI, ja jos olet kissalle allerginen (kaikki eivät ole) niin sekin on vain paska tuuri.

Nyt huomanet etten verrannut niitä keskenään, vaan etsin niistä yhtenevän asian ja käytin sitä esimerkkinä mikä näköjään katosi sinulta.

Sinähän suoraan sanoit että minä olisin sitä mieltä että psykoosista yms oireista ei pitäisi varoittaa? Onkai sillä väliä miten asiat tuot esille vaikka siellä olisi sivullinen kysymysmerkkejä perässä.

Oliko viimeinen jokin kysymys ettet ymmärrä todennäköisyyksiä tai sen sanan merkitystä?
Lähteen mainitsin jo, Tieteenkuvalehti, en tosin muista numeroa mutta tältä vuodelta kuitenkin.
ja on muitakin lähteitä joita voi pitää uskottavina.

Tietenkin kaikki on jonkun mielipide, laskettiinhan sitä kauan newtonin lakien mukaan ennenkuin tuli ymmärrys ettei sen lait päde aina :)

Odottaen mitä keksii hän seuraavaksi.
Claquesous

Posts: 3,206

#1463 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa

interkosmos, 22.12.2006 18:30:
En nyt jaksa enää inttää, lue edellä oleva. "Kansalainen", sellainen keskiverto-, on aika mitään tietämätön ja tiedosta kiinnostumaton otus. Millään muulla ei voi perustella TV:n katsojalukuja.



Väitit, että valtio, tässä tarkoitan valtiokoneistoa kuten esim. eduskuntaa, hallitusta, virkamiehistöä, tietää aina paremmin kuin kansalainen, mutta perustelusi menevät mielestäni aiheen vierestä. Kerrot kuinka poliitikot eivät aina tee "oikeita" päätöksiä, tilastotkin valehtelevat eikä, sanojesi mukaan, hyvin puolueettomat ja objektiiviset tutkimusraportit välttämättä vaikuta päättäjien toimintaan. Miten siis tässä tilanteessa valtio on parempi päättämään mikä on kansalaiselle hyväksi kuin kansalainen itse?

Ja ei, mielestäni en intä. Minua vain askarruttaa.

Edit: tarkennusta, särmäystä

--
32. of December

oooo

Posts: 1,249

#1464 • • Edited oooo

Silkki, 22.12.2006 18:32:
Eihän sulla ole tolkkua noissa vastauksissa :D


Ei ole mun ongelma, jos et ymmärrä tekstiä :D

Silkki, 22.12.2006 18:32:
Etkä sä näytä kyllä ymmärtävän tota mikä yhdistää kannabiksen psykoosin ja kissan allergian
ne yhdistää se, että JOS sinulle tulee psykoosi (se ei tule kaikille, vain harvoille ja valituille) niin se on PASKA TUURI, ja jos olet kissalle allerginen (kaikki eivät ole) niin sekin on vain paska tuuri.
Nyt huomanet etten verrannut niitä keskenään, vaan etsin niistä yhtenevän asian ja käytin sitä esimerkkinä mikä näköjään katosi sinulta.


Aiemmin vertasit, nyt et.. mitä sitten? Mun mielestä kissa ei oleellisesti liity kannabikseen.

Silkki, 22.12.2006 18:32:
Sinähän suoraan sanoit että minä olisin sitä mieltä että psykoosista yms oireista ei pitäisi varoittaa? Onkai sillä väliä miten asiat tuot esille vaikka siellä olisi sivullinen kysymysmerkkejä perässä.



Aha. Sä se et taas osaa kysymykseen vastata vaan kiertelet siinä jauhamassa mun kirjoitustavasta. OT. Hei tiesitkö, että kysymysmerkkejä ei ole turhaan keksitty.

Silkki, 22.12.2006 18:32:
Oliko viimeinen jokin kysymys ettet ymmärrä todennäköisyyksiä tai sen sanan merkitystä?
Lähteen mainitsin jo, Tieteenkuvalehti, en tosin muista numeroa mutta tältä vuodelta kuitenkin.
ja on muitakin lähteitä joita voi pitää uskottavina.



Joo en vittu ymmärrä. Sä et tossa sun viimeisessä jutussa, jossa jauhoit lukemista maininnut yhtään mitään tieteenkuvalehdestä. Ja edelleenkään sä et niitä lukemia ole tuonut esiin. Ja kerro nyt ne muut lähteet.

Ja yksi juttu vielä.. quottaa mua seuraavaksi (jos osaat, eikä ole liikaa vaivaa) ettei mun tarvitse penkoa mulle suunnattuja tekstejä mistä sattuu. *piis*
xl8r

Posts: 2,227

#1465 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Heheheh, tää on kyllä semmonen vääntötopicci että oksat pois :)

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Silkki

Posts: 116

#1466 • • Silkki - feeling so distant -
En osaa ottaa quoteja, ei ole niin paljoa tullu kirjoteltua tai harjoteltua, mutta en jaksa jatkaa keskusteluakaan enään kun et selvästi halua edes ymmärtää pointteja vaikka niitä miten tarkasti selittäisi. Tämä nyt on aivan offtopiccia :)

Enivei, siellä ne lukee kaikki postauksissani, jos jotain asiallista kysyttävää niin toki voin vastata.

-Silkki
Tapahtu miten tapahtu *piis*out

Ja sitten REIV: ->
Funktion

Posts: 1,720

#1467 • • Edited Funktion over 9000

Android
Njoo, itse kannabispsykoosin kokeneena voin vain todeta, että erityisen hauskaa se ei ollut.



Öm.

Ennen seuraavaa asiaa tahdon siis tehdä kuitenkin selväksi että itselläni tässä asiassa ei ole oma lehmä ojassa, vaikka kantani kannabikseen onkin myönteinen:

Mutta asiaan. Mulla on ollu sellanen käsitys että kannabispsykoosin olemassaoloa ei ole pystytty todistamaan?

Se että kannabis saataa laukaista psykooseja, ja edistää mielenterveysongelmia niihin jo valmiiksi taipuvaisilla ihmisillä on tietysti oma asiansa, mutta itse kannabispsykoosista olen jotenkin käsittänyt että ei ole pystytty osoittamaan sen olemassaoloa.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

oooo

Posts: 1,249

#1468 • • oooo

Silkki, 22.12.2006 20:00:
En osaa ottaa quoteja, ei ole niin paljoa tullu kirjoteltua tai harjoteltua, mutta en jaksa jatkaa keskusteluakaan enään kun et selvästi halua edes ymmärtää pointteja vaikka niitä miten tarkasti selittäisi. Tämä nyt on aivan offtopiccia :)

Enivei, siellä ne lukee kaikki postauksissani, jos jotain asiallista kysyttävää niin toki voin vastata.

-Silkki
Tapahtu miten tapahtu *piis*out

Ja sitten REIV: ->


OT
Just meinasin sanoa sulle samaa, eli en jaksa jatkaa keskustelua, koska et edes halua ymmärtää mun pointteja/kysymyksiä.. vaikka miten tarkasti selittäisi. Mutta joo, tähän on hyvä lopettaa *iloinen*

Quottaa voit niin, että kun olet lukemassa esim. mun viestiä ja haluat quotata niin painat oikeasta yläreunasta quote (siinä päivämäärän vieressä, jolloin viesti on kirjoitettu). Ja sitten sulle aukeaa se mihin voit viestin kirjoittaa.. ja siis kirjoitat sen niiden tekstien perään, mitä siinä on.
Jotenkin näin. En osaa selittää tarkemmin *hymy*
Avatar
#1469 • • REivaaja Guest
Joo! Ja hassis kans!
Android

Posts: 3,908

#1470 • • Android

Funktion, 22.12.2006 20:15:
Mutta asiaan. Mulla on ollu sellanen käsitys että kannabispsykoosin olemassaoloa ei ole pystytty todistamaan?



En tiedä mitä todisteita haluat, mutta tässä nyt muutama artikkeli aiheesta.


The drug induced psychosis seen when Cannabis is the main substance being abused is distinct phenomenologically from other psychosis.



http://www.priory.com/psych/cannabis.htm


This report reviews evidence on two hypotheses about the relationship between cannabis use and psychosis. The first hypothesis is that heavy cannabis use may cause a "cannabis psychosis" - a psychosis that would not occur in the absence of cannabis use, the symptoms of which are preceded by heavy cannabis use and remit after abstinence. The second hypothesis is that cannabis use may precipitate schizophrenia, or exacerbate its symptoms.



http://www.ukcia.org/research/can-psychosis.htm

En oikein tiedä mitä vaadittaisiin, jotta voitaisiin erottaa kannabispsykoosi ja kannabiksen käytöstä aiheutuva psykoosi. En ole psykiatri enkä neurologi.
Funktion

Posts: 1,720

#1471 • • Funktion over 9000

Android


---

This report reviews evidence on two hypotheses about the relationship between cannabis use and psychosis. The first hypothesis is that heavy cannabis use may cause a "cannabis psychosis" - a psychosis that would not occur in the absence of cannabis use, the symptoms of which are preceded by heavy cannabis use and remit after abstinence. The second hypothesis is that cannabis use may precipitate schizophrenia, or exacerbate its symptoms.

---


http://www.ukcia.org/research/can-psychosis.htm



Tuossa tosiaan sanotaan että jotain viitteitä siitä voi olla olemassa, mutta..

Kannattaa lukea kunnolla. Tuossakin tosiaan lähdetään liikkeelle hypoteeseista, joita sitten yritetään tutkia.

"There is some clinical support for the first hypothesis. If these disorders exist they seem to be rare, because they require very high doses of THC, the prolonged use of highly potent forms of cannabis, or a pre-existing (but as yet unspecified) vulnerability. There is more support for the second hypothesis in that a large prospective study has shown a linear relationship between the frequency with which cannabis had been used by age 18 and the risks over the subsequent 15 years of a diagnosis of schizophrenia."

Tuossa lopputulos oman linkkisi takaa.




"The better-designed studies suggest that it is, in fact, hard to delineate a specific functional cannabis psychosis. McGuire and colleagues examined all patients presenting with psychotic symptoms at two London hospitals, comparing those with positive and negative results on urinary cannabinoid screening.15 Using structured interviews, they found a similar spread of diagnoses and illness onset among case and control patients, with similar numbers of first admissions and symptom profiles."

http://www.mja.com.au/public/issues/172_06_200300/mckay/mckay.html


"The evidence suggests that common factors do not explain the comorbidity between cannabis use and psychosis, and it is unlikely that cannabis use causes psychosis among persons who would otherwise not have developed the disorder. The evidence is more consistent with the hypotheses that cannabis use may precipitate psychosis among vulnerable individuals, increase the risk of relapse among those who have already developed the disorder, and may be more likely to lead to dependence in persons with schizophrenia."

http://www.current-reports.com/article.cfm?PubID=PR04-3-1-06&KeyWords=&Type=Abstract&CFID=10221897&CFTOKEN=45407698

----

Mutta joka tapauksessa tästä on kai hieman turha ruveta vääntämään tästä asiasta. *hymy*

Selvä juttu joka tapauksessa on että kannabis kyllä saattaa laukaista mielenterveysongelmia jo valmiiksi niihin taipuvaisilla ihmisillä.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

whitespace

Posts: 100

#1472 • • whitespace

REivaaja, 22.12.2006 21:40:
Joo! Ja hassis kans!



Nimenomaan hasista ei pidä laillistaa!

Vetoan tässä ihan tuoteturvallisuuteen ja elintarvikelainsäädäntöön, järjestäytyneen rikollisuuden vastatoimien lisäksi. Tuontihasis, ns. peruslätkä, sisältää mitä ihmeellisempiä terveydelle vaarallisia ainesosia (mm. moottoriöljy, erilaiset muovit jne. - ja tämä ei ole vain urbaanilegenda). "Peeällä" on tässä suhteessa verrattavissa pakkasnesteen juomiseen (jos nyt väkisin haetaan alkoholianalogia). "Kotitekoinen" ekstrakti on tietty ihan eri asia.
whitespace

Posts: 100

#1473 • • whitespace

Funktion, 28.12.2006 19:36:
---
Selvä juttu joka tapauksessa on että kannabis kyllä saattaa laukaista mielenterveysongelmia jo valmiiksi niihin taipuvaisilla ihmisillä.



No, tämä oli jo selvä asia - saman tekevät kaikki psykoaktiiviset aineet, alkoholi mukaanluettuna.

Jos vielä rautalangasta väännetään: Sama ei päde toisinpäin, eli pitkään kestänytkään pössyttely ei "normaalilla", vakaalla mielenterveydellä varustettua ihmistä tuhoa. Ja jos vielä jatketaan ajatusketjua, kannabiksella ei tunneta olevan samanlaista, persoonallisuutta tuhoavaa vaikutusta kuin pitkään jatkuneella alkoholinkäytöllä (delirium tremens, ns. "juoppohulluus").

Disclaimer: Ei silti kannata tuhlata elämäänsä bongin ja pleikan välissä.
naive

Posts: 26

#1474 • • Edited naive kapteeni kovaydin
vastaanpa nyt ihan aihetta sivuten, että kylläpä vituttaa tuo haju. Vitun äpäränaapurit kasvattaa nurtsia ja pajauttelee sata kertaa päivässä. Saatanan saatana. Ja sitten niitten koirat ulvoo refloissa. Ihanaa. ETTÄ LAILLISTAKAA VAAN PERKELe EIHÄN SE KETÄÄN HAITTAA!

--
vaan omat jutut on siistejä

Android

Posts: 3,908

#1475 • • Edited Android

interkosmos, 3.1.2007 19:37:
Sama ei päde toisinpäin, eli pitkään kestänytkään pössyttely ei "normaalilla", vakaalla mielenterveydellä varustettua ihmistä tuhoa.



Miten ihminen voi tietää, että hänellä on "normaali", vakaa mielenterveys? Miten piileviä taipumuksia mielenterveysongelmiin voi havaita?
whitespace

Posts: 100

#1476 • • Edited whitespace

Android, 3.1.2007 19:44:

Miten ihminen voi tietää, että hänellä on "normaali", vakaa mielenterveys? Miten piileviä taipumuksia mielenterveysongelmiin voi havaita?



No, eipä kait mitenkään. Kokeilemalla?

No siis oikeasti, "kannabispsykoosi" on sellainen juttu joka haittaa noin 0.02% käyttäjistä. Ja, kukaan ei oikeasti pakota pössyttelemään viikkokausia. Kohtuukäytöstä tuskin on haittaa kenellekään, ja jos fiiliksistä ei pidä, niin sitten lopettaa. Niin yksinkertaista se on.

Edit: erona alkoholiin, kannabikseen ei voi paeta omia ongelmiaan. Perinteisesti suomalainenhan ryömii pulloon piiloon pahaa maailmaa, mutta piippuun ei pääse pakoon. Epäilenkin että suurimman osan ns. kannabispsykoositapauksien taustana on jo valmiiksi ongelmainen, ahdistunut ihminen, joka pyrkii pakenemaan omaa pahaa oloaan mihin tahansa päihteisiin. Sorry, kannabis on väärä valinta.
whitespace

Posts: 100

#1477 • • whitespace

naive, 3.1.2007 19:38:
vastaanpa nyt ihan aihetta sivuten, että kylläpä vituttaa tuo haju. Vitun äpäränaapurit kasvattaa nurtsia ja pajauttelee sata kertaa päivässä. Saatanan saatana. Ja sitten niitten koirat ulvoo refloissa. Ihanaa. ETTÄ LAILLISTAKAA VAAN PERKELe EIHÄN SE KETÄÄN HAITTAA!



Oikeasti, ei haittaa.

Olen minäkin pari vuotta sitten mennyt alakerrassani asuville kasvattajateineille ärähtämään, että prkl hankkikaa parempaa poltettavaa kun koko kämppä haisee kuin Kazakhtanilainen ruohikkopalo ("Cannabis grows wild not only on approximately 140,000 hectares in Kazakhstan" INCB 1995)...

Mutta tässä onkin kyse "epämukavuudesta", ts. samalla perusteella pitäisi kieltää kaalikeitto, parveketupakointi, hapansilakat, hiostuttavat urheilulajit ja potentiaalisesti haisevat lemmikkieläimet.

Ja ihan BTW, tuskin se äpäränaapuri nurtsia tarkoituksella kasvattaa. Mene soittelemaan ovikelloa sitten kuukauden parin päästä. *slurps*
skuubabuuba

Posts: 1

#1478 • • skuubabuuba

interkosmos, 3.1.2007 19:31:
---

Nimenomaan hasista ei pidä laillistaa!

Vetoan tässä ihan tuoteturvallisuuteen ja elintarvikelainsäädäntöön, järjestäytyneen rikollisuuden vastatoimien lisäksi. Tuontihasis, ns. peruslätkä, sisältää mitä ihmeellisempiä terveydelle vaarallisia ainesosia (mm. moottoriöljy, erilaiset muovit jne. - ja tämä ei ole vain urbaanilegenda). "Peeällä" on tässä suhteessa verrattavissa pakkasnesteen juomiseen (jos nyt väkisin haetaan alkoholianalogia). "Kotitekoinen" ekstrakti on tietty ihan eri asia.



Aika huimaa legendaa taas. No enivei: jos kannabis laillistettaisiin, niin eipä olisi enää tästäkään HYVIN pienestä ilmiöstä haittaa. Ei KUKAAN täysjärkinen ostaisi enää sen jälkeen mitään kuivaa ja paskaa peltsiä, vaan sitä helvetin hyvää, vähintään rocco-tasoista hasista. Ja jos nyt tosissas väität, että KAIKKI "tuontilätkä" on jotakin myrkkyä, niin oot kyllä pahasti hakoteillä.
SamHard

Posts: 2,098

#1480 • • SamHard
Ohos pirullisen kovat lukemat 666 63.79%*pahis*