no ei tuu mieleen heti muuta mitä biiseille voi tehdä muutaku vaihtaa jos käytössä on levarit ja mikseri.. ei niistä ainakaa uutta saa tehtyä noilla..*heiii*
mun mielestä hyvät biisivalinnat ja sujuva miksaus on "ammattitaitoo", jos on nimee ja miksaat päin P...tä nii onko toi ny kuitenkaa loppupeleissä nii siistii?
(sujuva miksaus=ei laukkaa, eikä efektejä ;))
ÖÖÖÖÖ no ei voi oikeestaan sanoa muuta kun että levarilla ja mikserillä saa helvetisti aikaan jos niitä osaa käyttää. ei se ole pelkkää levyjen vaihtamista.
hauskaa sinänsä, ette ole ainuita kenen kans asiasta on keskusteltu :)
varmaan tulet keskustelemaan jatkossakin aiheesta ihmisten kanssa mikäli mielipiteesi on ettei livenä soitettaessa dj tee muuta kuin laittaa biisit biittin ja vaihtaa. (ja sitten sun mielestä ilmeisesti ne alhaiset lurjukset jotka peittelevät huonouttaan efekteillä)
kertokaa toki mitä arvostatte Dj:ssä biisivalintojen ja sujuvan miksausten lisäksi?
Aiemmin sanoit:
(sujuva miksaus=ei laukkaa, eikä efektejä ;))
Eli jos nyt oikein hahmotin, DJ on hyvä, jos hän valikoi hyviä
yksittäisiä biisejä, ja miksaa toisen biisin loppupuolella
seuraavan yksittäisen hyvä biisin sisään niin että kappaleiden
rytmit osuvat biitilleen. Tämä on toki hienoa, ja ensiaskel
kohti hyvää DJ-työskentelyä.
Varsinaisessa DJ-työskentelyssä katsoisin kuitenkin myös
kokonaisuutta, jonka DJ luo, setin jatkuvuutta ja tietynlaista
virtausta setin rakenteessa. Samoin yksittäisten vaihtojen
eleettömyys sopii ehkä joihinkin musiikkityyleihin, mutta
esimerkiksi monotoninen tekno suorastaan edellyttää
dj:ltä pientä kikkailua pelkän biittimiksauksen lisäksi.
Backspinnit, pieni skräbäily, EQ-kikat ja muut antavat
hyvällä maulla käytettynä kivasti luonnetta ja ilmettä
miltei kaikkien genrejen DJ-setteihin.
Pelkkä biisin vaihtaminen ei mielestäni tee vielä dj:tä,
vaan tapa jolla hän muodostaa yksittäisistä biiseistä
toimivan kokonaisuuden
IMHOa:
Miksaaminen koskien nyt lähinnä trancea/progea yms kokonaisista biiseistä rakentuvia kokonaisuuksia, eikä niinkään tyylilajeja joissa yksittäisiä biisejä käytetään vain elementteinä, varsinkin yhtään pidemmissä seteissä.
Painoarvot onnistumisessa: 45% setinrakennus, 40% selektio, 15% tekninen osaaminen.
Jos osaat pitää biisit biitillään, osaat vain sen välttämättömimmän perusasian siihen, että voit levarien takana seistä. Mutta silloin olet vielä kaukana hyvästä dj:stä. Ja hyvä setinrakennus ei ole sitä että soitetaan klo 23 illalla kaikki hehkutukset ja hitit läpi, koska porukka sattuu siitä pitämään. Jos tuohon sorrut, niin onneksi olkoon, olet juuri tehnyt loppuillasta paljon huonomman ja tylsemmän. Ei dj:n paremmuutta mitata sillä montako ihmistä tämä saa tanssilattialle. Kuka tahansa voi soittaa 10 varminta hittiä läpi ja saada porukan pähkinöiksi, ei ole vaikeaa. Pikemminkin se tulee ilmi siinä miten dj saa hiljalleen hivutettua tunnelmaa räjähdyspisteeseen asti tekemättä varmoja, puhkikuluneita ratkaisuja, jolloin homma voidaan sitten korjata kunnolla kotiin ottamalla se muutama "hitti" tai vedätys pakista siinä vaiheessa kun ihmiset tanssilattialla kuvittelivat että meno on huipussaan ;)
"tapa jolla hän muodostaa yksittäisistä biiseistä
toimivan kokonaisuuden"
ymmärtämisen tunne tuli siitä ku tajusin että miksi täällä otetaa kaikki niin sanatarkasti... oletin kyllä (ei menny siis perille) että sujuva miksaus ja biisien osaava valinta tarkoittivat myös edellä sitaateissa olevaa asiaa.. soitan itse kuten arvata saattaa kiksua, siinä mielestäni kikkailut sukkaa ja pillavat hyvän setin/biisin :)
mun pienessä päässä nämä asiat oli jo aseteltu itsestäänselvyyksien osastolle... mutta tulipahan nyt toivottavasti kaikille selväksi...
palatakseni aiheeseen "stadin pienet Dj piirit", ymmärtämisen tunne ei herää tässä asiassa että miksi on aina niin tylyä kohtelua jos haluaisi päästä keikalle "isompiin juttuihin"
ja esim. demolla antaa suuntaa jo että millasta settiä tuleman pitää. tämän todistaminen livenä on vaikeaa sillä ketään ei tunnu täällä kiinnostavan koko asia... toisin on esim. clockworkin, code redin, prophetin järjerstäjät, jotka ilomielin laittavat "uusia" nimiä soittamaan... ja kokemuksesta sanon että samanlailla ne oat osanneet laittian täyttää hiljalleen tai nopeesti.. mutta fiilis on ollut hyvä, ilman hittiputkeakin :)
toivoisi myös stadissa piireissä olevan samanlaista avoimmuutta ja hyvää suhtautumista... mutta hiljasta ollu tähän mennessä.. nimim. kohta 10v kiksutellut
Ei se demon hyvyys, ei edes se jos kykenet soittamaan hyvän setin livetilanteessa, riitä vielä yhtään mihinkään. Vaikka bileet olisi musiikillisesti kuinka loistavat, niin jos flyeriin tungetaan dj:t Pertsa & Kilu (Kallion Kulma), ja ihmiset eivät tule paikalle koska yleisöä ei ***tuakaan kiinnosta Pertsa eikä Kilu, niin it's not of much use, is it? Kukaan nykyisistä suurista nimistä ei ole kävellyt joskus levyjensä kanssa Labyrinthin main stagelle ja ollut stara siitä lähtien. Jos et pääse soittamaan edes niihin pikkubileisiin ja sitä kautta alkuun nimeä hankkimaan, niin itsepromootiossasi on jotain pielessä, tai sitten et ole niin hyvä dj kuin kuvittelet. Ja muutenkin, tässäkin maassa on nykyään n+100 aloittelevaa tyyppiä jotka haluavat soittamaan: Jos et erotu tavalla tai toisella, mielellään myös eduksesi, niin luultavasti järjestäjä palkkaa mieluummin jonkun oman kaverinsa. Suhdetoimintaa tämä on pitkälti myös, se on vain realiteetti joka on hyväksyttävä. Nykyistenkin "isojen nimien" joukosta löytyy kyllä varmasti tapauksia, jotka eivät kyllä pelkkien soittotaitojensa perusteella ikinä olisi tuollaiseen maineeseen nousseet. Kärsivällisyyttä ja nöyryyttä siihen touhuun.
tässä ny ei ollukaa kyse että eläisin harhakuvitelmassa että hetkessä huipulle... mutta jo asian esittäminen tuntuu jo niin pahalta asialta näille suurille tähdille. se ny on selvää että tarvitaan joku joka vetää sitä jengiä mutta tarviiko ne aina olla samat ja samat nimet.. jos tarvii nii soitan sitte mielummin "pienemmissä" bileissä, sillä siell ainaki saa lämpimän vastaanoton sekä järjestäjiltä että yleisöltä...
paljon on varmasti halukkaita soittamaan mutta niin niitä on bileitäkin... aivan helvetisti. on se kumma jo sinne ei joskus voida ottaa uutta nimeä soittamaan... onhan siinä se vaara että yleisö voisi tykätä... kuka sellasta haluu
IMHOa:
Kuka tahansa voi soittaa 10 varminta hittiä läpi ja saada porukan pähkinöiksi, ei ole vaikeaa. Pikemminkin se tulee ilmi siinä miten dj saa hiljalleen hivutettua tunnelmaa räjähdyspisteeseen asti tekemättä varmoja, puhkikuluneita ratkaisuja, jolloin homma voidaan sitten korjata kunnolla kotiin ottamalla se muutama "hitti" tai vedätys pakista siinä vaiheessa kun ihmiset tanssilattialla kuvittelivat että meno on huipussaan ;)
Ne, jotka on siellä huipulla, on ansainneet paikkansa vuosien työllä. Olisiko siinä sitten kovin paljoa järkeä että pistettäisiin 3kk:n välein koko dj-paletti vaihtoon, että ne kaikki 100 uutta nimeä pääsevät edes muutaman keikan soittamaan jossain?
Ja sori nyt, en tarkoita tätä pahalla, mutta bileitä markkinoidaan imagolla. Suurien klubien ja tapahtumien imago yksinkertaisesti kärsii siitä että siellä on dj Pertsa edes flyerissa mainittuna. Se ei vain vaikuta laadukkaalta yleisön silmiin. Lisäksi täysin nimettömällä dj:llä ei ole minkäänlaista kaupallista arvoa järjestäjälle. Miksi joku ottaisi Pertsan soittamaan jos tilalle voi ottaa Proteuksen ja saada sillä 300 maksavaa ihmistä lisää paikalle?
Sitten vinkkinä lopuksi: Esimerkiksi Entropyllä on kai suurinpiirtein vuosittain järjestetty Bunka-tapahtumia, joissa uudet nimet pääsevät soittamaan, ja joihin ei vanhoja partoja oteta. Samantyylistä kaavaa on ollut myös joskus Lepakon vuosina Illusioneissa, Wanhan Dj Festivalilla, Summerclub Baboonissa, Millenniumeissa ja varmasti monissa muissakin paikoissa. Yksikin onnistunut setti sopivaan väliin tuollaisessa voi auttaa jo pitkälle.
katkeran sävyn antaminen ei ollut tarkotus :)
kyllä mä tajuun just mitä phaze tarkotat mutta tästä taitaa olla ihan turhaa jatkaa ku et edes ilm. halua muistaa että( jos oot se dj phaze) nii että itekki oot alottanu pohjalta ja varmasti on ollu samat fiilikset joskus itse kelläkin.. ps. tapaamme varmasti prophetissa, joskus ;)
tästäkin asiasta on nii paljo mielipiteitä ku on ihmisiä...
ehkä se oma nimi koristaa viel joskus useampiakin bile-ilmoituksia.. ehkä ei
kyllä mä tajuun just mitä phaze tarkotat mutta tästä taitaa olla ihan turhaa jatkaa ku et edes ilm. halua muistaa että( jos oot se dj phaze) nii että itekki oot alottanu pohjalta ja varmasti on ollu samat fiilikset joskus itse kelläkin..
Sama mies. Ja kyllä mä muistan... Luuletko sä että mä olen tähän asti päässyt ilman työtä (jos tämä nyt edes vielä on mitään mainitseminen arvoista..)? :) Harjoittelua, satojen cd:den jakelua, omien pikkubileiden järkkäämistä, kymmeniä tuhansia markkoja laitteisiin ja levyihin, ja vuosia itsensä promotoimista. En mä tarkota ja sano noilla kaikilla aiemmilla jutuilla mitään muuta kuin sen, että se ei ehkä ole helppoa ja nopeeta nousta ylöspäin, mutta se on täysin itsestä kiinni lopulta, ja siitä että jaksaa tehdä töitä ja käyttää mahdollisuutensa. Peli on, ja on ollut, sama kaikille, sääntöjä ja olosuhteita on turha kirota jos ei pärjää, koska loppujen lopuksi on aivan samassa asemassa kuin ne muutkin.
en luule. tiän että varmasti oot tehny töitä.., teen itsekin. sitä täs vaan ihmettelin että miks tääl stadissa asenne on niin huono ku vertaa muihin paikkoihin... mutta samapa tuo.
Stadissa on 20 isoa staraa, joista valita, ja ne 100 alottelevaa, siinä missä Naantalista löytyy paikallisen raflan jukeboxi ja joskus 4v sitten kouludiskossa teineille cd:ltä BSB:tä soittanut lukiolainen ;) Eiköhän tuo selvitä asiaa aika pitkälti...